Rear Shock Explained
Moderator:Beheerders
Ik ga in mijn Santa Cruz frame de Fox CTD vervangen voor een andere demper (Monarch Plus RC3) bij navragen bij Santa Cruz over de afmetingen kreeg ik de volgende antwoorden:
200 x 57mm
Bushing Hardware 22mm x 8mm Front & rear
Nu heb ik daar wat vragen over. Ik snap dat er bushings in de demper moeten maar kunnen jullie mij helpen met advies over hoe dit nu precies werkt?
- Past elke 200x57mm demper, ongeacht de travel van de demper of is dat altijd gelijk?
- Krijg je die bushings er zo in of moet ik deze gelijk vervangen voor hogere spec. bushings?
Moet ik nog met meer rekening houden?
Alvast bedankt voor jullie tijd!
200 x 57mm
Bushing Hardware 22mm x 8mm Front & rear
Nu heb ik daar wat vragen over. Ik snap dat er bushings in de demper moeten maar kunnen jullie mij helpen met advies over hoe dit nu precies werkt?
- Past elke 200x57mm demper, ongeacht de travel van de demper of is dat altijd gelijk?
- Krijg je die bushings er zo in of moet ik deze gelijk vervangen voor hogere spec. bushings?
Moet ik nog met meer rekening houden?
Alvast bedankt voor jullie tijd!
-
- Berichten:2883
- Lid geworden op:zo jan 23, 2011 8:42 pm
- Locatie:Elburg
200×57 past gewoon en de bushings is de dikte 22mm en gat 8mm. Je moet even opletten dat je de juiste bushings koopt voor het juiste merk de eyelets kunnen per merk een verschillende diameter hebben waardoor die van RS bv niet passen in een Fox gewoon op de site van RS kijken welke je nodig hebt.
What goes up must come down(hill)
Bij 200x57 staat de 200 voor de totale lengte van de demper. Van oog tot oog dus 200 millimeter. Die 57 staat voor de veerweg: 57 millimeter. Bij de dempers met een totale lengte van 200 mm heb je ook nog uitvoeringen met 50 mm veerweg. Dit past dan wel in je frame, maar veert stukken minder optimaal.
Daarnaast heb je nog afstellingen van de demper op het veersysteem. In sommige gevallen kan dit kritisch zijn, maar in pakweg 80% van de gevallen zijn de dempers probleemloos uit te wisselen. Een enkel frame zal ook minder werken met een demper op lucht of juist minder met een demper met een stalen veer.
Het antwoord is dus ja. En nee.
Daarnaast heb je nog afstellingen van de demper op het veersysteem. In sommige gevallen kan dit kritisch zijn, maar in pakweg 80% van de gevallen zijn de dempers probleemloos uit te wisselen. Een enkel frame zal ook minder werken met een demper op lucht of juist minder met een demper met een stalen veer.
Het antwoord is dus ja. En nee.

-
- Berichten:36
- Lid geworden op:ma aug 19, 2013 6:21 pm
-
- Berichten:36
- Lid geworden op:ma aug 19, 2013 6:21 pm
Die 8 is de diameter en dat past in zowel de Fox CTD als de RS Monarch Plus. Die 22 is de breedte en afhankelijk van je frame.
Als Santa Cruz aangeeft dat beide bushings 22x8mm zijn, dan kun je dus twee bushings bestellen met die maat welke zullen passen in zowel de RS als in je frame.
Welke Monarch Plus versie ben je van plan er in te zetten? Gewone of de DebonAIr?
Ik heb de gewone Monarch DebonAir nu en die bevalt erg goed. Fijne shock die echt in alle situaties z'n werk goed doet.
Als Santa Cruz aangeeft dat beide bushings 22x8mm zijn, dan kun je dus twee bushings bestellen met die maat welke zullen passen in zowel de RS als in je frame.
Welke Monarch Plus versie ben je van plan er in te zetten? Gewone of de DebonAIr?
Ik heb de gewone Monarch DebonAir nu en die bevalt erg goed. Fijne shock die echt in alle situaties z'n werk goed doet.
-
- Berichten:36
- Lid geworden op:ma aug 19, 2013 6:21 pm
Dat zijn de compression tune en de rebound tune.
Je hebt drie aanduidingen:
L: Low
M: Medium
F: Fast
De tune geeft de basistuning aan van de shock waarbinnen je nog kunt afstellen (indien er rebound en compression stelknoppen op zitten). Er zit dus overlap in.
Over het algemeen is een frame min of meer gemaakt met een bepaalde shock en tune in gedachten. Een andere tune betekend een shock die anders reageert.
Over het algemeen is het handig als je dezelfde tune houdt als je een nieuwe shock aanschaft. Dan krijg je de minste verassingen zeg maar.
Uiteraard kun je experimenteren met een andere tune.
Als je het in detail wil weten wat precies de verschillen zijn en de invloed daarop in de werking van de shock -> google is your friend
Je hebt drie aanduidingen:
L: Low
M: Medium
F: Fast
De tune geeft de basistuning aan van de shock waarbinnen je nog kunt afstellen (indien er rebound en compression stelknoppen op zitten). Er zit dus overlap in.
Over het algemeen is een frame min of meer gemaakt met een bepaalde shock en tune in gedachten. Een andere tune betekend een shock die anders reageert.
Over het algemeen is het handig als je dezelfde tune houdt als je een nieuwe shock aanschaft. Dan krijg je de minste verassingen zeg maar.
Uiteraard kun je experimenteren met een andere tune.
Als je het in detail wil weten wat precies de verschillen zijn en de invloed daarop in de werking van de shock -> google is your friend
