Rear Shock Explained

Technische problemen en oplossingen welke betrekking hebben op alle typen mountainbikes.

Moderator:Beheerders

Plaats reactie
Giela
Berichten:53
Lid geworden op:ma feb 04, 2013 6:08 pm
Locatie:Breda
Contacteer:
Rear Shock Explained

Bericht door Giela » do feb 18, 2016 1:26 pm

Ik ga in mijn Santa Cruz frame de Fox CTD vervangen voor een andere demper (Monarch Plus RC3) bij navragen bij Santa Cruz over de afmetingen kreeg ik de volgende antwoorden:

200 x 57mm
Bushing Hardware 22mm x 8mm Front & rear

Nu heb ik daar wat vragen over. Ik snap dat er bushings in de demper moeten maar kunnen jullie mij helpen met advies over hoe dit nu precies werkt?
- Past elke 200x57mm demper, ongeacht de travel van de demper of is dat altijd gelijk?
- Krijg je die bushings er zo in of moet ik deze gelijk vervangen voor hogere spec. bushings?

Moet ik nog met meer rekening houden?

Alvast bedankt voor jullie tijd!

Flip van Veen
Berichten:2883
Lid geworden op:zo jan 23, 2011 8:42 pm
Locatie:Elburg

Bericht door Flip van Veen » do feb 18, 2016 8:43 pm

200×57 past gewoon en de bushings is de dikte 22mm en gat 8mm. Je moet even opletten dat je de juiste bushings koopt voor het juiste merk de eyelets kunnen per merk een verschillende diameter hebben waardoor die van RS bv niet passen in een Fox gewoon op de site van RS kijken welke je nodig hebt.
What goes up must come down(hill)

Lars TB
Berichten:347
Lid geworden op:di sep 21, 2010 12:02 pm
Locatie:Amsterdam

Bericht door Lars TB » do feb 18, 2016 10:48 pm

Bij 200x57 staat de 200 voor de totale lengte van de demper. Van oog tot oog dus 200 millimeter. Die 57 staat voor de veerweg: 57 millimeter. Bij de dempers met een totale lengte van 200 mm heb je ook nog uitvoeringen met 50 mm veerweg. Dit past dan wel in je frame, maar veert stukken minder optimaal.

Daarnaast heb je nog afstellingen van de demper op het veersysteem. In sommige gevallen kan dit kritisch zijn, maar in pakweg 80% van de gevallen zijn de dempers probleemloos uit te wisselen. Een enkel frame zal ook minder werken met een demper op lucht of juist minder met een demper met een stalen veer.

Het antwoord is dus ja. En nee. 8)

Giela
Berichten:53
Lid geworden op:ma feb 04, 2013 6:08 pm
Locatie:Breda
Contacteer:

Bericht door Giela » vr feb 19, 2016 12:03 am

Top! Dit is informatie die ik kan gebruiken heren, thanks!
Nu op zoek naar goede bushings.

Nog tips om op dingen speciaal te letten?

JeroenSchlaman
Berichten:36
Lid geworden op:ma aug 19, 2013 6:21 pm

Bericht door JeroenSchlaman » vr feb 19, 2016 12:58 pm

Ik heb zelf een Fox RP23 gewisseld met een Rockshox Monarch (ook 200x57). Heb toen wel nieuwe bushings besteld, maar ze wisten me te vertellen dat de maten identiek zijn van de fox en RS.
In principe kun je ze dus zo verwisselen.

Giela
Berichten:53
Lid geworden op:ma feb 04, 2013 6:08 pm
Locatie:Breda
Contacteer:

Bericht door Giela » vr feb 19, 2016 5:26 pm

Ja wil er dan wel gelijk nieuwe Bushings in. Op de site van RS kan ik niet vinden welke allemaal passen. Ik neem aan de 22mm x 8mm gewoon altijd goed komt?

Gebruikersavatar
Faxmulder
Berichten:3156
Lid geworden op:zo nov 23, 2003 4:07 pm
Locatie:Lake District (UK)

Bericht door Faxmulder » vr feb 19, 2016 6:23 pm


JeroenSchlaman
Berichten:36
Lid geworden op:ma aug 19, 2013 6:21 pm

Bericht door JeroenSchlaman » vr feb 19, 2016 7:32 pm

Die 8 is de diameter en dat past in zowel de Fox CTD als de RS Monarch Plus. Die 22 is de breedte en afhankelijk van je frame.
Als Santa Cruz aangeeft dat beide bushings 22x8mm zijn, dan kun je dus twee bushings bestellen met die maat welke zullen passen in zowel de RS als in je frame.

Welke Monarch Plus versie ben je van plan er in te zetten? Gewone of de DebonAIr?
Ik heb de gewone Monarch DebonAir nu en die bevalt erg goed. Fijne shock die echt in alle situaties z'n werk goed doet.

Gebruikersavatar
Faxmulder
Berichten:3156
Lid geworden op:zo nov 23, 2003 4:07 pm
Locatie:Lake District (UK)

Bericht door Faxmulder » za feb 20, 2016 10:42 am

Weet nog een RS Monarch Rc3 Debonair 200x57 te vinden voor 250 pond.

Nieuw
MM tune

met custom oranje en blauwe decals maar die kunnen er natuurlijk af.

Hoor t wel als je interesse hebt.

Giela
Berichten:53
Lid geworden op:ma feb 04, 2013 6:08 pm
Locatie:Breda
Contacteer:

Bericht door Giela » za feb 20, 2016 4:42 pm

Thanks voor de uitleg!

Ja wil wel voor de DebonAir gaan. Zijn via Duitse webshop ook nog wel betaalbaar!
Ik heb wellicht interesse, welk jaar is de shock?

Giela
Berichten:53
Lid geworden op:ma feb 04, 2013 6:08 pm
Locatie:Breda
Contacteer:

Bericht door Giela » wo feb 24, 2016 7:25 pm

Wat is trouwens de MM tune? Je ziet ook wel eens L/M tune toch?

JeroenSchlaman
Berichten:36
Lid geworden op:ma aug 19, 2013 6:21 pm

Bericht door JeroenSchlaman » do feb 25, 2016 11:40 am

Dat zijn de compression tune en de rebound tune.

Je hebt drie aanduidingen:
L: Low
M: Medium
F: Fast

De tune geeft de basistuning aan van de shock waarbinnen je nog kunt afstellen (indien er rebound en compression stelknoppen op zitten). Er zit dus overlap in.
Over het algemeen is een frame min of meer gemaakt met een bepaalde shock en tune in gedachten. Een andere tune betekend een shock die anders reageert.

Over het algemeen is het handig als je dezelfde tune houdt als je een nieuwe shock aanschaft. Dan krijg je de minste verassingen zeg maar.
Uiteraard kun je experimenteren met een andere tune.

Als je het in detail wil weten wat precies de verschillen zijn en de invloed daarop in de werking van de shock -> google is your friend :)

Plaats reactie