budget fat bike, ombouw van 26" mtb naar fatbike

Over het rijden met oversized banden

Moderator:Beheerders

Plaats reactie
red_vfr
Berichten:84
Lid geworden op:ma aug 23, 2010 7:29 pm
Locatie:Wognum
budget fat bike, ombouw van 26" mtb naar fatbike

Bericht door red_vfr » di jan 10, 2012 7:36 pm

Afgelopen mei ben ik begonnen met een nieuw project, het maken van me eigen fat bike. Na wat films gezien te hebben over deze fietsen was de drang er wel om ook zoiets te maken/hebben. Kant en klaar kopen, lag wat buiten het budget, dus dan maar zelf iets gaan opbouwen. Beetje bestudeerd wat je zoal kan doen en op mtbr deze draad tegengekomen:

http://forums.mtbr.com/fat-bikes/fatten ... 64573.html

Dit moest mij ook wel lukken dacht ik. alhoewel ik geen aluminium kan lassen, zou er toch wel een lasser zijn die dit voor me kan doen. Het internet wat afgestruind naar materiaal. De wielen/velgen leken nog lastig, maar er was bij nodabs een aanbieding op trail 26" velgen, setje spaken erbij en naven gekocht, kon ik gaan vlechten. Ook de eerste keer, dat viel wat tegen, maar na 2x overdoen is het redelijk gelukt. Het achterwiel is ca. 15mm asymetrische gespaakt, zodat ik 160mm tussen de achterpaden kwijt kan.

Afbeelding


Het frame kocht ik kaal op marktplaats, een cyclowolf venom, wie kent hem niet. Deze had het voordeel dat de achterbrug eenvoudig was. Hier de zaag in gezet en wat opvul materiaal om de fat tires kwijt te kunnen. Toen een lasser gevonden, Edward Hagen uit Heemskerk. Deze heeft het frame netjes gelast en een vulblokje geplaatst voor de achternaaf. om de 135 naar 160mm op te vullen.
Afbeelding
Afbeelding

Frame na het lassen, nog in originele kleuren.
Afbeelding

Na het lassen kon het opbouwen beginnen, eerst alles groen geschilderd, want het wordt een "trekkerfiets" volgens de kinderen. vandaar ook al de rode wielen. Als trapas heb ik een 70mm as gekocht met lengte van 131mm, op de gok, maar zou het wel mee moeten lukken, dit wel voor het lassen gepast natuurlijk. Een qr verlengt voor het achterwiel. en op marktplaats en hier nog wat materialen gescoord. en ala:

Afbeelding
Afbeelding

Afbeelding
Betere fotos volgen nog wel.
Laatst gewijzigd door red_vfr op do jan 12, 2012 2:44 pm, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
JJ
Forumbeheerder
Berichten:7298
Lid geworden op:di jan 08, 2002 4:43 pm
Locatie:Bunschoten
Contacteer:

Bericht door JJ » di jan 10, 2012 9:26 pm

Tof project, goed gelukt zo te zien! Ik ben nu wel benieuwd wat de totale kosten waren want je hebt niet echt bezuinigd zo te zien!

En doet ie het goed??

JJ
Justpedal Bikeshop: Your alternative bikeshop!

red_vfr
Berichten:84
Lid geworden op:ma aug 23, 2010 7:29 pm
Locatie:Wognum

Bericht door red_vfr » wo jan 11, 2012 7:59 am

Ik heb hem nog niet goed kunnen testen, net maandagavond het stuurlint erom gedaan. De zitverhouding lijkt wel ok, kan ik nog wat in fine tune.

Globaal de kosten:
- frame 20
- lassen 135
- banden/velgen/spaken 260 (de banden zijn erg duur 80 of 90E perstuk)
- div. materialen nieuw en van marktplaats ca. 400euro dit is de killer, wordt altijd meer dan je denkt he.
Totaal : Euro 815,-- ouch het is ook hobby om te bouwen natuurlijk.
Ik heb verder geen extreem dure materialen gebruikt. Shimano deore/alivio niveau of XT van marktplaats. Avid BB7 erop.
Laatst gewijzigd door red_vfr op do jan 12, 2012 7:48 am, 1 keer totaal gewijzigd.

ochikiro
Berichten:302
Lid geworden op:di sep 16, 2008 2:21 pm

Bericht door ochikiro » wo jan 11, 2012 8:31 pm

Mooi beestje. En waar gaat ze uitgelaten worden?

red_vfr
Berichten:84
Lid geworden op:ma aug 23, 2010 7:29 pm
Locatie:Wognum

Bericht door red_vfr » do jan 12, 2012 7:48 am

Dat zal in Schoorl zijn, dijkgatsbos bij den oever en rondom Wognum.

Wil er mee mtb parkoers op kunnen en met dochter of zoon campeer weekendjes mee kunnen doen. Evt. nog voor en achterrekje erop.

casper937
Berichten:144
Lid geworden op:wo apr 25, 2007 4:21 pm

Bericht door casper937 » do jan 12, 2012 8:11 am

Erg leuk project. Ik heb destijds ook een frame gekocht om er ook een fatbike van te maken maar dat is er eigenlijk nooit van gekomen.
Door dit draadje ben ik weer nieuw leven in dat project aan het blazen.

Ik vraag me wel af of je iets merkt qua rij eigenschappen als het gaat om het verhoogde BB. Doordat de Fatwielen een grotere diameter hebben dan normalen 26" wielen komt het BB hoger te liggen. Merk je daar iets van?

red_vfr
Berichten:84
Lid geworden op:ma aug 23, 2010 7:29 pm
Locatie:Wognum

Bericht door red_vfr » do jan 12, 2012 9:20 am

Dat geldt denk ik voor alle 29ers. Bij het lassen is het frame in een mal gezet en heb ik een maat opgegeven van 30mm onder de assen. Later heb ik er een langere demper ingedaan om de balhoofdhoek wat te corrigeren, tijdens het fietsen zakt de demper natuurlijk in, vergelijken met de situatie als je er nog niet opzit.

Ik moet er nog me eerste tochtje mee maken dus tja. Van het weekend eerst maar wat asfalt pakken, ben door me rug gegaan, dus eerst herstellen.

red_vfr
Berichten:84
Lid geworden op:ma aug 23, 2010 7:29 pm
Locatie:Wognum

Bericht door red_vfr » ma jan 16, 2012 8:46 am

Hier wat meer fotos.
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding


Het lijkt dat de afstand tot stuur wat kort is, misschien nog een langere stuurpen gebruiken of een rechterstuur.

Is er iemand met wat meer ervaring over een AD12 schokdemper/vering? Ik kan geen manual vinden, die er is krijg ik fout binnen. Als ik er druk opzet, 3 a 4 bar, dan is de lengte weer anders als bij 1 a 2 bar. En werken de stelschroeven? R=rebound? dus weer uitveren na het inveren? en c is dan de demping hoe snel hij inveert? Moet ik beide bijna dicht draaien?

mateis
Berichten:1354
Lid geworden op:di aug 07, 2001 10:35 am
Locatie:Den Haag

Bericht door mateis » ma jan 16, 2012 10:10 am

Mooi project!

Over het instellen van de shock: zoals Cane Creek zelf ook zegt, is het veergedrag in elke fiets anders, dus kunnen ze voor de instelling niet vaste regels geven (ook ik kan niet in hun manual komen; je zou ze een mailtje kunnen sturen hierover). Er is wel een min of meer vaste procedure om tot een goede instelling te komen.

1/ SAG bepalen, dat wil zeggen: hoeveel de shock inveert als je enkel op de fiets gaat zitten. Afhankelijk van of je meer nadruk legt op efficientie of comfort en controle, wil je dat de shock 15-25% inveert op je eigen gewicht. Meer SAG voor meer comfort. Bij het zoeken van deze instelling zou ik de compressie demping (de c, inderdaad) op een zo laag mogelijke stand zetten.

2/ Rebound demping instellen. Hoe snel keert de shock na een slag terug naar zijn uitgangspositie? Snelle richtlijn: als je de fiets diep in z'n vering duwt en je laat em zonder gewicht terugkomen, dan mag die een keer 'naveren'.

3/ compressie demping instellen. Comfort = weinig compressiedemping. Als je het gevoel hebt dat de luchtdruk goed is ingesteld (je haalt op grote klappen nog net max veerweg), dan kun je meer compressiedemping geven als de fiets te snel te diep in de vering duikt of als ie heel erg wipt tijdens het trappen.

--------------------
Tot zo ver de theorie... Je fiets is speciaal en dat heeft gevolgen voor de afstelling.
1/ vaste vork ipv verende. Dat betekent meer luchtdruk rijden en een minder actieve achtervering creëren, omdat anders de achterkant 'wegzakt' tov de voorkant, die immers niet inveert
2 en 3/ door het veel grotere gewicht van het achterwiel, is het waarschijnlijk zo dat je veel demping moet gebruiken om de boel onder controle te houden...
--> zeker in dit geval zijn er geen vaste regels te verzinnen. Ik zou lekker dingen uitproberen en zien wat het verschil is.

constantijn13
Berichten:132
Lid geworden op:vr okt 06, 2006 6:32 pm
Locatie:muiderberg

Bericht door constantijn13 » di jan 17, 2012 9:06 pm

Ziet er goed uit!

red_vfr
Berichten:84
Lid geworden op:ma aug 23, 2010 7:29 pm
Locatie:Wognum

Bericht door red_vfr » wo jan 25, 2012 2:09 pm

NOg een vraag over de luchtdemper. HOeveel druk moet hier ongeveer in? ik zet hier iets van 6 bar op, compressor geeft niet meer. Maar moet dit hoger of is 6 bar ook al echt maximum?

Gebruikersavatar
WitteReus
Berichten:1479
Lid geworden op:wo jun 09, 2010 1:37 pm
Locatie:Melick
Contacteer:

Bericht door WitteReus » di mar 27, 2012 1:42 pm

Zojuist je topic ontdekt en heel mooi gedaan!
Maar ik heb één opmerking; heb je je achterbrug (welke gelast is) een gloei behandeling laten ondergaan?
Afhankelijk van welk type aluminium je frame uit bestaat moet hij gegloeid (kan in je eigen oven overigens ;) ) worden om scheuren vand e las te voorkomen.
Bijvoorbeeld type 7075 kun je een warmtebehandeling (of voor de techneuten; kunstmatige veroudering) laten ondergaan van 6uur op 90graden en 4 uur op 150 graden thuis in de bakoven.
Bij mij heeft het gewerkt:
http://www.dirty-pages.net/forum/viewto ... ght=scheur


Groeten!
Wat wit is kan nog witter.
Vraag het de witte reus!

http://wittereus.pinkbike.com/

red_vfr
Berichten:84
Lid geworden op:ma aug 23, 2010 7:29 pm
Locatie:Wognum

Bericht door red_vfr » wo mar 28, 2012 11:30 am

Hi, bedankt voor je reactie.

Ik heb van de lasser niks gehoord over gloeien. Ik weet ook niet wat voor type aluminium het is.

Denk dat ik het maar in de gaten hou, maar door de verf zal dat niet meevallen. Denk ook dat door de schokbreker en dikke banden er niet veel schok belastingen op treden en het dus wel mee zal vallen.

Gebruikersavatar
WitteReus
Berichten:1479
Lid geworden op:wo jun 09, 2010 1:37 pm
Locatie:Melick
Contacteer:

Bericht door WitteReus » vr jun 29, 2012 10:46 am

Hey hallo,

Ik denk de eerste ritten zitten erop?
Hoe hebben de lassen het gehouden? ;)

Groeten!
Wat wit is kan nog witter.
Vraag het de witte reus!

http://wittereus.pinkbike.com/

red_vfr
Berichten:84
Lid geworden op:ma aug 23, 2010 7:29 pm
Locatie:Wognum

Bericht door red_vfr » za jun 30, 2012 9:26 am

Niks geen probleem met de lassen. zo aan de buiten kant te zien. Er zit verf over en scheuren zie je toch bijna niet, tot ze echt groot worden.

Crafft
Berichten:3
Lid geworden op:wo jun 20, 2012 8:17 pm
Locatie:Brabant

Bericht door Crafft » za jun 30, 2012 8:25 pm

Zeer geslaagd project!

Geniet van je unieke fiets 8)

red_vfr
Berichten:84
Lid geworden op:ma aug 23, 2010 7:29 pm
Locatie:Wognum

Bericht door red_vfr » vr jul 13, 2012 8:34 am

Zo nog een optie toegevoegd, Niet de meest fraaie met zo'n beugel aan je zadelpen. Maar de jongste vind het wel stoer om hier achterop te zitten ipv bij zijn moeder. En als je hem beetje op jut dan hoef je zelf bijna niet te trappen :)

Afbeelding

Het idee wat ik er mee heb is om een kampeervakantie met me oudste dochter van 5 te gaan doeno, als het weer eens knap wordt. Dan wil ik de aanhangfiets gebruiken om spullen aan te hangen, vandaar ook de bagagedrager.

Rubberburner
Berichten:9
Lid geworden op:di aug 28, 2012 7:33 pm

Bericht door Rubberburner » zo mar 16, 2014 1:26 pm

Heel gaaf.Misschien kom ik je nog eens tegen in het dijkgasbosch.
Ben zelf al 19 jaar constructie bankwerker/lasser en dit soort projecten is qua bouwen geen probleem :roll: Heb ook wel interesse ...

Plaats reactie