Tubeless Ready installeren
Moderator:Beheerders
Ik was van plan om voor het eerst tubeless te gaan rijden. Tijdje geleden hier ook gevraag wat het verschil was tussen Tubeless en Tubeless-Ready. Vanwege de lagere prijs heb ik Tubeless-Ready Nobby Nic Evo banden gehaald. Nu heb ik bij mijn achterwiel vorige zondag de band erom gedaan, dit ging lastig maar ik kreeg hem opgepompt. Alleen merk ik nu dat hij langzaam weer leegloopt, ook als ik in de zijkant knijp komt er een klein beetje tyre sealant uit. De band sluit dus niet lekker aan op de velg. (zie foto). De voorband krijg ik helemaal niet opgepompt, wanneer ik pomp komt de lucht uit de overgang band-velg over de hele omtrek. Iemand hier ervaring mee.
[/img]

Heb je de procedure gevolgd zoals bijvoorbeeld de site van stan's notubes?
www.notubes.com
www.notubes.com
ik heb het volgende filmpje gebruikt:
http://www.youtube.com/watch?v=MMyyEnGNCK4
Het enige wat ik anders heb gedaan dan de site van NoTubes is dat ik de rand van de band niet met zeepwater heb ingespoten voor het pompen. Wel hoorde ik bij het oppompen als het waren een paar knallen (dat de band in de velg klikt?).
http://www.youtube.com/watch?v=MMyyEnGNCK4
Het enige wat ik anders heb gedaan dan de site van NoTubes is dat ik de rand van de band niet met zeepwater heb ingespoten voor het pompen. Wel hoorde ik bij het oppompen als het waren een paar knallen (dat de band in de velg klikt?).
Nee ik kan deze niet indrukken. (Rijd op 1.7 - 2.0 bar)
Ik rijd met het bontrager tubeless systeem in mn velgen
Dus mij band zit vaat in een rand.
Ook zijn de zijwanden van mijn banden dual ply.
Met single ply en met zachte banden klopt het dat er melk kan ontsnappen.
Heb jij een velg met rubberen velglint? Of yellow tape? Of UST velg?
Ik rijd met het bontrager tubeless systeem in mn velgen
Dus mij band zit vaat in een rand.
Ook zijn de zijwanden van mijn banden dual ply.
Met single ply en met zachte banden klopt het dat er melk kan ontsnappen.
Heb jij een velg met rubberen velglint? Of yellow tape? Of UST velg?
Ik heb Easton EA70 XCT velgen, deze zijn UST. Eerlijk gezegd heb ik geen idee wat single- en dual ply betekenen. Ik heb de band even opgepompt tot 3 bar, hopen dat er nu genoeg druk op staat om tegen de velg te worden gedrukt.
* Wordt die sealant dan trouwens niet droog, blijft het vloeibaar? Ik heb nu dat ik het na 1 week nog steeds hoor klotsen...
* Wordt die sealant dan trouwens niet droog, blijft het vloeibaar? Ik heb nu dat ik het na 1 week nog steeds hoor klotsen...
single ply of dual ply is de wand dikte van je band.
bij single ply heb je ( vaak 3 ) laagjes canvas over elkaar.
als het ware zo: //// \\\\ //// alleen dan over elkaar dat je het zo krijgt: ####
ik hoop dat je snapt wat ik bedoel
dual ply heeft 2x deze laag.
deze wanden zijn dus dikker, sterker en beter luchtdicht.
dual ply wordt gebruikt bij downhill banden.
jij zal dus single ply hebben dus deze verliest aan het begin iets meer lucht.
deze zal je minimaal moeten oppompen tot 3 bar.
4 is nog beter. dan knalt de rand van je band in je velg.
de sealant moet vloeibaar blijven maar droogt uiteindelijk wel uit.
hoe snel dit gebeurt hangt af van het merk en hoeveelheid.
ik vervang mijn sealant denk om het half jaar.
als je vaker sealant verliest aan de zijkant van je velg of omdat het een gat dicht moet je natuurlijk vaker bijvullen
bij single ply heb je ( vaak 3 ) laagjes canvas over elkaar.
als het ware zo: //// \\\\ //// alleen dan over elkaar dat je het zo krijgt: ####
ik hoop dat je snapt wat ik bedoel

dual ply heeft 2x deze laag.
deze wanden zijn dus dikker, sterker en beter luchtdicht.
dual ply wordt gebruikt bij downhill banden.
jij zal dus single ply hebben dus deze verliest aan het begin iets meer lucht.
deze zal je minimaal moeten oppompen tot 3 bar.
4 is nog beter. dan knalt de rand van je band in je velg.
de sealant moet vloeibaar blijven maar droogt uiteindelijk wel uit.
hoe snel dit gebeurt hangt af van het merk en hoeveelheid.
ik vervang mijn sealant denk om het half jaar.
als je vaker sealant verliest aan de zijkant van je velg of omdat het een gat dicht moet je natuurlijk vaker bijvullen
Ik heb de voorband er nu opnieuw volledig omgedaan, maar ik kan zo hard pompen als ik wil maar de band wordt niet gevuld met lucht. Telkens wordt hij een beetje bol waarna vervolgens alle lucht er weer uitloopt. Ook drupt er tijdens het oppompen sealent uit de band. Voor mijn gevoel staat de band ook ver van de velg af.

- vinnycorleone
Wat je zeker moet doen:
- zorg dat de velg en de band goed in-sopt zijn met zeepsop; dit zorgt ervoor dat de band beter afdicht op de velg en dat hij beter gaat "zitten" of ploppen
- Zorg voor een compressor of een CO2 patroon. Heb je deze niet dan moet je de buitenband tegen de velgrand aandrukken op de plaatsen waar hij lekt (bovenop de banddrukken zodat hij bij de velg uitelkaar komt). Dit kan helpen, maar zult moeten pompen als een idioot
- bekijk wat youtube filmpjes om te zien hoe anderen het doen
Ik heb één set velgen met UST tubeless banden en één set met gewone banden.
Beide lopen na verloop van tijd leeg.
De set met gewone banden heb ik "getto style" tubeless gemaakt wat prima werkte totdat het ventiel afscheurde (ouderdom binnenband).
Beide sets heb ik gemakkelijk dicht gekregen met een compressor en seepsop.
De set met gewone banden heeft iets meer sealant nodig gehad om dicht te krijgen.
- zorg dat de velg en de band goed in-sopt zijn met zeepsop; dit zorgt ervoor dat de band beter afdicht op de velg en dat hij beter gaat "zitten" of ploppen
- Zorg voor een compressor of een CO2 patroon. Heb je deze niet dan moet je de buitenband tegen de velgrand aandrukken op de plaatsen waar hij lekt (bovenop de banddrukken zodat hij bij de velg uitelkaar komt). Dit kan helpen, maar zult moeten pompen als een idioot

- bekijk wat youtube filmpjes om te zien hoe anderen het doen

Ik heb één set velgen met UST tubeless banden en één set met gewone banden.
Beide lopen na verloop van tijd leeg.
De set met gewone banden heb ik "getto style" tubeless gemaakt wat prima werkte totdat het ventiel afscheurde (ouderdom binnenband).
Beide sets heb ik gemakkelijk dicht gekregen met een compressor en seepsop.
De set met gewone banden heeft iets meer sealant nodig gehad om dicht te krijgen.