Tubeless Ready installeren

Technische problemen en oplossingen welke betrekking hebben op alle typen mountainbikes.

Moderator:Beheerders

Plaats reactie
JoostB
Berichten:67
Lid geworden op:di dec 11, 2012 1:17 pm
Tubeless Ready installeren

Bericht door JoostB » vr feb 14, 2014 10:18 pm

Ik was van plan om voor het eerst tubeless te gaan rijden. Tijdje geleden hier ook gevraag wat het verschil was tussen Tubeless en Tubeless-Ready. Vanwege de lagere prijs heb ik Tubeless-Ready Nobby Nic Evo banden gehaald. Nu heb ik bij mijn achterwiel vorige zondag de band erom gedaan, dit ging lastig maar ik kreeg hem opgepompt. Alleen merk ik nu dat hij langzaam weer leegloopt, ook als ik in de zijkant knijp komt er een klein beetje tyre sealant uit. De band sluit dus niet lekker aan op de velg. (zie foto). De voorband krijg ik helemaal niet opgepompt, wanneer ik pomp komt de lucht uit de overgang band-velg over de hele omtrek. Iemand hier ervaring mee.
Afbeelding[/img]

Druuf
Berichten:177
Lid geworden op:vr jun 23, 2006 2:51 pm
Locatie:Alkmaar

Bericht door Druuf » za feb 15, 2014 9:08 am

Heb je de procedure gevolgd zoals bijvoorbeeld de site van stan's notubes?
www.notubes.com

JoostB
Berichten:67
Lid geworden op:di dec 11, 2012 1:17 pm

Bericht door JoostB » za feb 15, 2014 1:16 pm

ik heb het volgende filmpje gebruikt:

http://www.youtube.com/watch?v=MMyyEnGNCK4

Het enige wat ik anders heb gedaan dan de site van NoTubes is dat ik de rand van de band niet met zeepwater heb ingespoten voor het pompen. Wel hoorde ik bij het oppompen als het waren een paar knallen (dat de band in de velg klikt?).

Gebruikersavatar
Smittie
Berichten:2028
Lid geworden op:wo dec 10, 2003 1:35 pm
Locatie:Alkmaar

Bericht door Smittie » za feb 15, 2014 4:19 pm

Ik heb tubeless ready schwalbe magic mary.
Deze zijn echt top.
Je moet wel met een compressor oppompen zodat ze in 1x vol knallen

JoostB
Berichten:67
Lid geworden op:di dec 11, 2012 1:17 pm

Bericht door JoostB » zo feb 16, 2014 12:28 pm

Ik gok dat een compressor inderdaad nodig is, dan kan de lucht er sneller in dan eruit, waardoor de banden in de velgen klikken. Maar heb jij ook dat als je hard in de zijwand drukt er sealent uitkomt?

Gebruikersavatar
Smittie
Berichten:2028
Lid geworden op:wo dec 10, 2003 1:35 pm
Locatie:Alkmaar

Bericht door Smittie » zo feb 16, 2014 4:46 pm

Nee ik kan deze niet indrukken. (Rijd op 1.7 - 2.0 bar)
Ik rijd met het bontrager tubeless systeem in mn velgen
Dus mij band zit vaat in een rand.
Ook zijn de zijwanden van mijn banden dual ply.

Met single ply en met zachte banden klopt het dat er melk kan ontsnappen.

Heb jij een velg met rubberen velglint? Of yellow tape? Of UST velg?

JoostB
Berichten:67
Lid geworden op:di dec 11, 2012 1:17 pm

Bericht door JoostB » zo feb 16, 2014 5:24 pm

Ik heb Easton EA70 XCT velgen, deze zijn UST. Eerlijk gezegd heb ik geen idee wat single- en dual ply betekenen. Ik heb de band even opgepompt tot 3 bar, hopen dat er nu genoeg druk op staat om tegen de velg te worden gedrukt.

* Wordt die sealant dan trouwens niet droog, blijft het vloeibaar? Ik heb nu dat ik het na 1 week nog steeds hoor klotsen...

Gebruikersavatar
Smittie
Berichten:2028
Lid geworden op:wo dec 10, 2003 1:35 pm
Locatie:Alkmaar

Bericht door Smittie » zo feb 16, 2014 6:48 pm

single ply of dual ply is de wand dikte van je band.
bij single ply heb je ( vaak 3 ) laagjes canvas over elkaar.
als het ware zo: //// \\\\ //// alleen dan over elkaar dat je het zo krijgt: ####

ik hoop dat je snapt wat ik bedoel ;)

dual ply heeft 2x deze laag.
deze wanden zijn dus dikker, sterker en beter luchtdicht.
dual ply wordt gebruikt bij downhill banden.

jij zal dus single ply hebben dus deze verliest aan het begin iets meer lucht.
deze zal je minimaal moeten oppompen tot 3 bar.
4 is nog beter. dan knalt de rand van je band in je velg.

de sealant moet vloeibaar blijven maar droogt uiteindelijk wel uit.
hoe snel dit gebeurt hangt af van het merk en hoeveelheid.

ik vervang mijn sealant denk om het half jaar.

als je vaker sealant verliest aan de zijkant van je velg of omdat het een gat dicht moet je natuurlijk vaker bijvullen

JoostB
Berichten:67
Lid geworden op:di dec 11, 2012 1:17 pm

Bericht door JoostB » ma feb 17, 2014 1:33 pm

Ik heb de voorband er nu opnieuw volledig omgedaan, maar ik kan zo hard pompen als ik wil maar de band wordt niet gevuld met lucht. Telkens wordt hij een beetje bol waarna vervolgens alle lucht er weer uitloopt. Ook drupt er tijdens het oppompen sealent uit de band. Voor mijn gevoel staat de band ook ver van de velg af.

Afbeelding

Afbeelding

Gebruikersavatar
vinnycorleone
Berichten:483
Lid geworden op:zo aug 07, 2011 4:41 pm

Bericht door vinnycorleone » ma feb 17, 2014 1:36 pm

dan moet je toch een compressor gebruiken, denk ik.
Heb je niet zo'n co2 pompje? dat schijnt ook wel te werken.

JoostB
Berichten:67
Lid geworden op:di dec 11, 2012 1:17 pm

Bericht door JoostB » ma feb 17, 2014 1:47 pm

Daar zal het misschien wel op uit draaien inderdaad, even zo'n aansluiting daarvoor halen. Wel vreemd dat het achterwiel wel met een normale pomp is gelukt.

Gebruikersavatar
WitteReus
Berichten:1479
Lid geworden op:wo jun 09, 2010 1:37 pm
Locatie:Melick
Contacteer:

Bericht door WitteReus » ma feb 17, 2014 2:33 pm

Wat je zeker moet doen:
- zorg dat de velg en de band goed in-sopt zijn met zeepsop; dit zorgt ervoor dat de band beter afdicht op de velg en dat hij beter gaat "zitten" of ploppen
- Zorg voor een compressor of een CO2 patroon. Heb je deze niet dan moet je de buitenband tegen de velgrand aandrukken op de plaatsen waar hij lekt (bovenop de banddrukken zodat hij bij de velg uitelkaar komt). Dit kan helpen, maar zult moeten pompen als een idioot :lol:
- bekijk wat youtube filmpjes om te zien hoe anderen het doen ;)

Ik heb één set velgen met UST tubeless banden en één set met gewone banden.
Beide lopen na verloop van tijd leeg.
De set met gewone banden heb ik "getto style" tubeless gemaakt wat prima werkte totdat het ventiel afscheurde (ouderdom binnenband).
Beide sets heb ik gemakkelijk dicht gekregen met een compressor en seepsop.
De set met gewone banden heeft iets meer sealant nodig gehad om dicht te krijgen.
Wat wit is kan nog witter.
Vraag het de witte reus!

http://wittereus.pinkbike.com/

Plaats reactie