Dus toch nog op zoek naar een nieuw crank

Begin meer en meer te voelen voor een 1x10sp setup, zoals Mike Hall, lekker basic, maar wel met shadow plus.
http://normallyaspiratedhuman.com/?p=1337
Moderator:Beheerders
Het Surly blad is misschien zo gek nog niet, zal het morgen proberen uit te vinden of dat wel of niet nodig isdader schreef:Ik zou die Surly 36T op je Velo Orange zetten en testen of het wat is met een 11-36 cassette??
Tja, daar heb je wel een punt. Zag op het wordwideweb ook al zo'n plaatje voorbij komen:rinus schreef:Met veel interesse volg ik dit topic, technische problemen hou ik me graag mee bezig.
Ik vind Je middenblad al best beschadigd (is ook meer een road crank).
Dus ik zou net als dader opteerd iets met een surly 36t blad gaan doen en eventueel de granny erbij houden, en laat de 10 speed gewoon vallen.
Mijn ervaring met een XT (of lx) midden blad nieuwe stijl (staal met kunstof hart) is dat het minder chainsuck gevoelig en kwalitatief beter is dan TA.
Maar ja zoveel mensen zoveel ervaringen.
Je anti chainsuck divice vindt ik een slecht optie voor een offroad trip en ik zou er niet mee van start "durven" gaan !
Stel dat je ketting een keer goed vast slaat of hij verbuigt de montage plaat om dat je wat raakt, dan kan het zijn dat je niet verder kan rijden omdat hij het draaien van de crank mogelijk verhinderd, maar vervelender is dat als de plaat verdraaid je trapas los kan komen te zitten!
Zo, dat zijn mijn overdenkingen, maar de reden dat ik reageer is omdat ik me zorgen maak over de shi#@no breek pin in je ketting! Hij steek te ver uit !
Hij is dus niet goed geklonken,en de ketting zou dus kunnen breken......maar zou hij ook niet in je buiten blad kunnen blijven hangen.....?![]()
Succes, en blijf posten!
Klein wereldje.Tall Boy Bram schreef:Auke? Dat moet haast wel, want Sloof had het al over je...GDABW schreef:Sorry, was 3.03 in 2010, BB reed net onder de 3.06 in 2010Tall Boy Bram schreef: MTR als in Monster Tijd Rit? in 2010 is er geen 3.06 gereden, wel 3.05.57.... Ben jij dat?
TBB
TBB
Precies ! 11-36 cassette en klaar ben je!Neem dan zo'n 36-22 SLX crank dan weet je zeker dat je overal boven komt.
Schijnt ook goed te werken met een hele korte Zee achterderailleur heb je ook niet meer zo'n gevaarlijk uitstekende lange kooi.
Idd, rohloff op de ogre laten inspaken en samen met VO-cranks en surly-kettingblad gebruiken. Geen gezeur meer met chainsuck/verzetskeuze. Dat kleine beetje meergewicht zal geen probleem zijn op het totale gewicht van jouw setup.rinus schreef:Ik zeg, rohloff uit de IDworx peuteren, in laten vlechten in de ogre...
Die uitstekende breekpin heeft nog geen problemen veroorzaakt. Het is maar een licht braampje dat uitsteekt, voor de rest zit die pen er redelijk symmetrisch in. Misschien het braampje wat bijvijlen?rinus schreef: Precies ! 11-36 cassette en klaar ben je!
Rohloff blijft natuurlijk de eerste optie, omdat je met 1 aandrijvings set makkelijk kan uitrijden, minder kans op storing hebt en GEEN CHAINSUCK !
Ik zeg, rohloff uit de IDworx peuteren, in laten vlechten in de ogre, na de tocht er weer uit peuteren en weer in de IDworks laten vlechten !
Kost je hoog uit 2 maal vlechten en een beetje nippels.........![]()
Maar zonder gekheid ....wat gaan we aan die uitstekende breekpin in je ketting doen ?
Hou deze gedachte vast !Wat betreft de K-Edge ACS...... daarin had je gelijk.
Nee je gaat alleen de naaf lenen en vakundig laten omspaken en na gebruik weer teug spaken. Dit is met de verdere optie lijst de goedkoopste en meest ideale oplossing! In dit topic tel ik onder de deelnemers zoal 3 wiellbouwers (die bij de nederlandse top horen, en ook nog eens een zeer schappelijke uur tarief hanterenIk ga niet de OR slopen,
Over de XT groep las ik in de folder dat de 24-38 niet dyna-sys is (klopt dat? en wat houdt dat in?)
ombouwen velo orange crank naar 2x10sp kost ca 300euro (met TA bladen).
te weinig kettingspanning, is niet de oorzaak maar kan het wel in de hand werken, een sterkere derailleur of een kortere ketting is dan ook geen oplossinghet wegvallen van de 48t geeft een kortere ketting, dus meer kettingspanning en minder chainsuck.
Ach ja dat is misschien wel wat...want met een instelling als :de boel zo laten kost 0 euro, maar geeft wel een verontrust gevoel. Dat zou dus betekenen je rijstijl aan te passen aan de omstandigheden en voorzichtig schakelen.
zal je zien dat het probleem zich vast vanzelf oplost !Die uitstekende breekpin heeft "nog" geen problemen veroorzaakt.
Op de idworx kan je wellicht een fixed-achternaaf laten inspaken en voortaan als trainings- of woon/werk-fiets gebruiken
Slimme oplossing en eigenlijk de enige manier om een ligstuur met atb-stuur op een comfortabele manier te kruisen.alain schreef:Aero bar montage alternatief;
http://www.bikerumor.com/2014/01/09/fou ... mited-run/
Ik vind het eigenlijk niet zo'n groot verschil hebben met jouw huidige oplossing. Voordeel van jouw oplossing is dat je de hoogte/diepte zelf kunt bepalen, nadeel is dat het iets zwaarder is en dat je een langere stuurbuis nodig hebt.GDABW schreef:Slimme oplossing en eigenlijk de enige manier om een ligstuur met atb-stuur op een comfortabele manier te kruisen.alain schreef:Aero bar montage alternatief;
Ik ga zeker de adviezen hier overwegen, erg prettig gevoel om mensen te hebben die mee willen denken en verstand van zaken hebben. Ik heb zelf te weinig ervaring voor dit soort problematiek.willem12 schreef:Misschien kan je zelfs een crank lenen om het uit te proberen.![]()
Je hebt nog twee weken voordat je moet stoppen met sleutelen.
Kale Xt crank + ta bladen zijn gelukkig geen 300.
Advies vragen en advies opvolgen...........![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
Voor mijn OR zou het wel een mooie oplossing zijn, voor een oplossing met een korte stuurpen heb je al snel wat meer vorkbuishoogte nodig.sneeuwpop schreef:Ik vind het eigenlijk niet zo'n groot verschil hebben met jouw huidige oplossing. Voordeel van jouw oplossing is dat je de hoogte/diepte zelf kunt bepalen, nadeel is dat het iets zwaarder is en dat je een langere stuurbuis nodig hebt.GDABW schreef:Slimme oplossing en eigenlijk de enige manier om een ligstuur met atb-stuur op een comfortabele manier te kruisen.alain schreef:Aero bar montage alternatief;
Ik heb nu een 3x9 speed, die 11-36cassette is een 10sp..... dan heb ik dus andere ketting/derailleur/shifters/bracketlagers nodig.rinus schreef:Precies ! 11-36 cassette en klaar ben je!Neem dan zo'n 36-22 SLX crank dan weet je zeker dat je overal boven komt.
Schijnt ook goed te werken met een hele korte Zee achterderailleur heb je ook niet meer zo'n gevaarlijk uitstekende lange kooi.
Okay, dus het 48t/36t/24t blad demonteren van de VO-crank en daarvoor in de plaats de Surly 36t en een TA-Zelito 24T. Maar ik had begrepen dat je met het Surly blad niet kunt schakelen, is speciaal bedoeld voor singlespeed/rohloff. Mocht het wel kunnen, moet er dan ook nog een andere voorderailleur op?rinus schreef: Dus ik zou net als dader opteerd iets met een surly 36t blad gaan doen en eventueel de granny erbij houden, en laat de 10 speed gewoon vallen.
Marten had al aangegeven dat het met een kleine aanpassing moet lukken:GDABW schreef: Maar ik had begrepen dat je met het Surly blad niet kunt schakelen, is speciaal bedoeld voor singlespeed/rohloff
Andere voorderailleur heb je niet nodig, je zal alleen wel de min/max goed moeten afstellen. Eventueel zou je nog wel een iets langere trapas kunnen monteren om de kettinglijn aan te passen.marten schreef:Je moet dan minimaal 2 tanden op 6 en 12 uur half laag vijlen