Tour Divide Race 2019 (voorbereidingen)

Voor woon-werk verkeer op een snelle fiets en light camping.

Moderator:Beheerders

Plaats reactie
GDABW

Bericht door GDABW » do jan 09, 2014 11:46 am

Lekker weer, de K-Edge Anti-Chain Suck doet het niet met een 36T binnenblad van de Velo Orange Triple. Shimano XT triple met 42-32-22 is kennelijk een echte atb-triple in tegenstelling tot de 24-36-48 van de Velo Orange (meer road triple?).

Dus toch nog op zoek naar een nieuw crank :(. Uit de reactie van willem12 blijkt dat de xt-bladen behoorlijk sucken. Klopt dat?

Begin meer en meer te voelen voor een 1x10sp setup, zoals Mike Hall, lekker basic, maar wel met shadow plus.
http://normallyaspiratedhuman.com/?p=1337

dader

Bericht door dader » do jan 09, 2014 11:56 am

Ik zou die Surly 36T op je Velo Orange zetten en testen of het wat is met een 11-36 cassette??

GDABW

Bericht door GDABW » do jan 09, 2014 3:40 pm

Bij nader inzien toch maar even opnieuw het rubber rond de achtervork aangebracht, bandje in lengte doormidden knippen, omwikkelen en tot slot met tape isolatietape het uiteinde afbinden.
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Beetje nieuw kopervet in het bracketdraad
Afbeelding

K-Edge ACS (net te kort voor 36T)
Afbeelding
Afbeelding

Nieuwe crankdopjes erop (de originele gepolijste VO alu-crank-dopjes hebben zeer incourante inbusmaat, dus weg ermee)
Afbeelding

Toch besloten de K-Edge ACS een kans te geven (er zat ook nog een aluminium puckje bij voor een double, die maar gebruikt om het middelblad tegen ChainSuck op te sluiten).
Afbeelding
Afbeelding

Resteert mijn angst voor chainsuck van boven naar beneden. De afstand tussen voorderailleur-kooi en de granny is iets te groot, waardoor de ketting bij terugslaande achterderailleur-kooi en een terugtrappende beweging van het crank alsnog tussen tandblad en liggende achtervork kan komen. Hoe vaak kan dat voorkomen?
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
dader schreef:Ik zou die Surly 36T op je Velo Orange zetten en testen of het wat is met een 11-36 cassette??
Het Surly blad is misschien zo gek nog niet, zal het morgen proberen uit te vinden of dat wel of niet nodig is :). Staat kwa afwerking niet verkeerd bij het VO-crank. De dikte van het Surly-blad is 2,3mm, dus niet geschikt voor 10sp. (11-36 cassette wordt dan de 12-36) en dan helaas dus ook niet geschikt voor shadow-plus (tenzij je die weer gaat modificeren). Maar misschien is een shadow-plus ook wel helemaal niet nodig bij 36x(12-36).
Afbeelding

Voor de rest nog een paar banden binnengekomen (X-king 29*2.2) en een mooi licht pompje, de Topeak RaceRocket HP.

Verders zoek ik nog een koppelstuk tussen de "ligstuur-armen" om een lampje aan te bevestigen. Zoiets als dit:
http://www.sears.com/conquer-aero-bar-t ... 7484621408
http://www.dcrainmaker.com/2012/07/how- ... adget.html
http://forum.slowtwitch.com/gforum.cgi?post=3993253;
http://www.3tcycling.com/small-parts/co ... unt-bridge

rinus

Bericht door rinus » do jan 09, 2014 6:02 pm

Met veel interesse volg ik dit topic, technische problemen hou ik me graag mee bezig.
Ik vind Je middenblad al best beschadigd (is ook meer een road crank).
Dus ik zou net als dader opteerd iets met een surly 36t blad gaan doen en eventueel de granny erbij houden, en laat de 10 speed gewoon vallen.

Mijn ervaring met een XT (of lx) midden blad nieuwe stijl (staal met kunstof hart) is dat het minder chainsuck gevoelig en kwalitatief beter is dan TA.
Maar ja zoveel mensen zoveel ervaringen.

Je anti chainsuck divice vindt ik een slecht optie voor een offroad trip en ik zou er niet mee van start "durven" gaan !
Stel dat je ketting een keer goed vast slaat of hij verbuigt de montage plaat om dat je wat raakt, dan kan het zijn dat je niet verder kan rijden omdat hij het draaien van de crank mogelijk verhinderd, maar vervelender is dat als de plaat verdraaid je trapas los kan komen te zitten!

Zo, dat zijn mijn overdenkingen, maar de reden dat ik reageer is omdat ik me zorgen maak over de shi#@no breek pin in je ketting! Hij steek te ver uit !
Hij is dus niet goed geklonken,en de ketting zou dus kunnen breken......maar zou hij ook niet in je buiten blad kunnen blijven hangen.....? 8)

Succes, en blijf posten!
ooit allemaal op een 29er !

Tall Boy Bram

Bericht door Tall Boy Bram » do jan 09, 2014 7:03 pm

GDABW schreef: Ik reed de MTR toen in 3.06
MTR als in Monster Tijd Rit? in 2010 is er geen 3.06 gereden, wel 3.05.57.... Ben jij dat?

TBB

Het TUIG
Contacteer:

Bericht door Het TUIG » do jan 09, 2014 7:58 pm

@ DErinus; jij vakneuroot!! :lol:
Love singlespeed? Hate singlespeed? Who cares, just ride it!

GDABW

Bericht door GDABW » do jan 09, 2014 8:07 pm

Tall Boy Bram schreef:
MTR als in Monster Tijd Rit? in 2010 is er geen 3.06 gereden, wel 3.05.57.... Ben jij dat?

TBB
Sorry, was 3.03 in 2010, BB reed net onder de 3.06 in 2010 :)

GDABW

Bericht door GDABW » do jan 09, 2014 8:27 pm

rinus schreef:Met veel interesse volg ik dit topic, technische problemen hou ik me graag mee bezig.
Ik vind Je middenblad al best beschadigd (is ook meer een road crank).
Dus ik zou net als dader opteerd iets met een surly 36t blad gaan doen en eventueel de granny erbij houden, en laat de 10 speed gewoon vallen.

Mijn ervaring met een XT (of lx) midden blad nieuwe stijl (staal met kunstof hart) is dat het minder chainsuck gevoelig en kwalitatief beter is dan TA.
Maar ja zoveel mensen zoveel ervaringen.

Je anti chainsuck divice vindt ik een slecht optie voor een offroad trip en ik zou er niet mee van start "durven" gaan !
Stel dat je ketting een keer goed vast slaat of hij verbuigt de montage plaat om dat je wat raakt, dan kan het zijn dat je niet verder kan rijden omdat hij het draaien van de crank mogelijk verhinderd, maar vervelender is dat als de plaat verdraaid je trapas los kan komen te zitten!

Zo, dat zijn mijn overdenkingen, maar de reden dat ik reageer is omdat ik me zorgen maak over de shi#@no breek pin in je ketting! Hij steek te ver uit !
Hij is dus niet goed geklonken,en de ketting zou dus kunnen breken......maar zou hij ook niet in je buiten blad kunnen blijven hangen.....? 8)

Succes, en blijf posten!
Tja, daar heb je wel een punt. Zag op het wordwideweb ook al zo'n plaatje voorbij komen:
Afbeelding

Wat betreft de gearratio's. In 2010 reed ik de GDMBR op 57mm 26" bandjes met rohloff (Idworx OR). Met 25kg bagage had ik toen echt wel eens de 1e versnelling nodig: dat is per omwenteling 1,44m.
Vergelijk je dat met een 29'er Surly Ogre met 57mm banden dan is de lichtste versnelling 24-34: dat is per omwenteling 1,64m.

Zou ik voor een 1x9sp gaan met 36t Surly voorblad, dan is de lichtste versnelling 36-34: oftewel 2,47m per omwenteling...... 36-36 zou 2,33m per omwenteling zijn.

Zwaarste versnelling rohloff (14e versnelling = 7,581m. p/o)
Zwaarste versnelling 2x9 (36-11 = 7,62m. p/o)

Rohloff??? of 2x9 of 1x9???
Voor de zwaarste versnelling maakt het dus geen verschil, voor de lichtste versnelling wel degelijk.

Ziet er met rohloff in ieder geval niet verkeerd uit...
Afbeelding

Tall Boy Bram

Bericht door Tall Boy Bram » vr jan 10, 2014 12:37 am

GDABW schreef:
Tall Boy Bram schreef:

TBB
Auke? Dat moet haast wel, want Sloof had het al over je...

TBB

GDABW

Bericht door GDABW » vr jan 10, 2014 9:08 am

Tall Boy Bram schreef:
GDABW schreef:
Tall Boy Bram schreef: MTR als in Monster Tijd Rit? in 2010 is er geen 3.06 gereden, wel 3.05.57.... Ben jij dat?

TBB
Auke? Dat moet haast wel, want Sloof had het al over je...

TBB
Klein wereldje. :) Doe de groeten aan die topcoureur en zeg maar dat die P2 nog steeds perfect in de rondte scheurt :). Helaas heeft de P2 iets te dunne bandjes voor de TDR, vandaar deze zoektocht naar het juiste materiaal.

Velotraum heeft trouwens een eigen visie op het verschil tussen 26" en 29". Dan ga ik toch weer twijfelen en denken richting Idworx OR.

Echter lees ik op het internet wel goede verhalen over de compact double van Deore XT (10sp). Tandwielverhouding 24-36 In combinatie met een 11-36 cassette, een kortere ketting, shadow plus achterderailleur, juiste kooi voorderailleur, goed onderhoud en juiste wax dan zou het toch gedaan moeten zijn met chainsuck. Het kleinste blad van de XT compact schijnt van staal te zijn, dus redelijk slijt/braamvast. Wat ik me van de GDMBR herinner is dat er relatief weinig modderwegen waren. Sommige stukken in New Mexico en Montana, maar over het algemeen grind/gravel/dirtwegen. Maar ja, ik wil enerzijds zoveel mogelijk risico uitsluiten, lastig dillemma

dader

Bericht door dader » vr jan 10, 2014 11:03 am

Neem dan zo'n 36-22 SLX crank dan weet je zeker dat je overal boven komt.
Schijnt ook goed te werken met een hele korte Zee achterderailleur heb je ook niet meer zo'n gevaarlijk uitstekende lange kooi.

rinus

Bericht door rinus » vr jan 10, 2014 1:39 pm

Schijnt ook goed te werken met een hele korte Zee achterderailleur heb je ook niet meer zo'n gevaarlijk uitstekende lange kooi.
Precies ! 11-36 cassette en klaar ben je!

Rohloff blijft natuurlijk de eerste optie, omdat je met 1 aandrijvings set makkelijk kan uitrijden, minder kans op storing hebt en GEEN CHAINSUCK !

Ik zeg, rohloff uit de IDworx peuteren, in laten vlechten in de ogre, na de tocht er weer uit peuteren en weer in de IDworks laten vlechten !
Kost je hoog uit 2 maal vlechten en een beetje nippels......... :lol:

Maar zonder gekheid ....wat gaan we aan die uitstekende breekpin in je ketting doen ? :?

sneeuwpop

Bericht door sneeuwpop » vr jan 10, 2014 2:15 pm

rinus schreef:Ik zeg, rohloff uit de IDworx peuteren, in laten vlechten in de ogre...
Idd, rohloff op de ogre laten inspaken en samen met VO-cranks en surly-kettingblad gebruiken. Geen gezeur meer met chainsuck/verzetskeuze. Dat kleine beetje meergewicht zal geen probleem zijn op het totale gewicht van jouw setup.
En idd, gebruik liever een powerlink/missinglink in plaats van een breekpen. Mocht je onderweg problemen krijgen met de ketting dan kan je deze redelijk gemakkelijk losmaken en er opnieuw opleggen.

Op de idworx kan je wellicht een fixed-achternaaf laten inspaken en voortaan als trainings- of woon/werk-fiets gebruiken ;)
“Its amazing how the World begins to change through the eyes of a cup of coffee!!â€￾

GDABW

Bericht door GDABW » vr jan 10, 2014 4:32 pm

rinus schreef: Precies ! 11-36 cassette en klaar ben je!

Rohloff blijft natuurlijk de eerste optie, omdat je met 1 aandrijvings set makkelijk kan uitrijden, minder kans op storing hebt en GEEN CHAINSUCK !

Ik zeg, rohloff uit de IDworx peuteren, in laten vlechten in de ogre, na de tocht er weer uit peuteren en weer in de IDworks laten vlechten !
Kost je hoog uit 2 maal vlechten en een beetje nippels......... :lol:

Maar zonder gekheid ....wat gaan we aan die uitstekende breekpin in je ketting doen ? :?
Die uitstekende breekpin heeft nog geen problemen veroorzaakt. Het is maar een licht braampje dat uitsteekt, voor de rest zit die pen er redelijk symmetrisch in. Misschien het braampje wat bijvijlen?

Wat betreft de K-Edge ACS...... daarin had je gelijk. Heb vanmiddag een modderrit gemaakt en de fiets even op zijn donder gegeven. Op een gegeven moment van de paden af en tussen de boomtakken en door het struikgewas heen gefietst, terugschakelen naar het middelblad en huppekee, weer chainsuck. Ditmaal wurmde de ketting zich tussen kettingblad en K-Edge puckje in (of hoe je dat alu puistje ook maar noemt). Nu heeft het VO36t blad niet de juiste maat voor de K-Edge ACS, daarvoor moet ie 32T hebben, maar in reactie trok de ketting wel de ACS los......, dus zit de bracketcup nu ook los.

Gelukkig geen schade, en hoewel de ACS niet goed gemonteerd was, was het wel weer een voorbeeldje van chainsuck. Dus ik ben wel klaar met de Velo Orange crank :). (Ben overigens ook wel klaar met Revelate Designs Jerrycan Bend, kwam er telkens met mijn benen tegenaan.)

opties

1) Rohloff is mooi, maar wel duur, ca. 1275euro voor een nieuw achterwiel. Ik ga niet de OR slopen, dat is zonde. Dan nog liever een nieuw wiel en een naaf geschikt voor schijfrem met externe schakelbox (en 36t). Als ik onbeperkt budget had en ruimte voor een 10e fiets dan zou het de Idworx RocknRohler worden. Mijn huidige Idworx OR is ook nog steeds een optie. Helaas 26" wielen, maar een prachtbeestje blijft het. Kan helaas niet het ligstuur op zadelhoogte krijgen.... of bestaan er ahead/vorkbuis verlengers?

2) Nieuwe XT compact double groep erop kost ca 500euro. Over de XT groep las ik in de folder dat de 24-38 niet dyna-sys is (klopt dat? en wat houdt dat in?)

3) ombouwen velo orange crank naar 2x10sp kost ca 300euro (met TA bladen).

4) ombouwen velo orange crank naar 1x9sp (met omgebouwde shadow plus derailleur) kost ca 190euro. De velo orange ombouwen naar 2x9 zou ook nog kunnen, het wegvallen van de 48t geeft een kortere ketting, dus meer kettingspanning en minder chainsuck.

5) de boel zo laten kost 0 euro, maar geeft wel een verontrust gevoel. Dat zou dus betekenen je rijstijl aan te passen aan de omstandigheden en voorzichtig schakelen.

rinus

Bericht door rinus » vr jan 10, 2014 6:12 pm

Ga het nog 1 keer proberen.....
Wat betreft de K-Edge ACS...... daarin had je gelijk.
Hou deze gedachte vast !

Je hebt een chainsuck probleem.
Chainsuck heeft twee hoofdrolspelers, je tandwiel en .....de ketting!

Ik "zeg" niet dat het het uitstekend pinnetje de oorzaak is, maar een braam op je tandwiel is net zoveel van invloed als een braam op je ketting.
Nu is je ketting inmiddels zo vaak vast geslagen dat ik veronderstel dat er best een verbogen of beschadigde schakel tussen zit, wat de kans op chainsuck alleen maar groter maakt.
Als je voor een nieuwe crank gaat, monteer dan (alsjeblieft) een nieuwe ketting met een sluitschakel.
Als je niet voor een nieuwe crank gaat ....dan ook!

Ik ga niet de OR slopen,
Nee je gaat alleen de naaf lenen en vakundig laten omspaken en na gebruik weer teug spaken. Dit is met de verdere optie lijst de goedkoopste en meest ideale oplossing! In dit topic tel ik onder de deelnemers zoal 3 wiellbouwers (die bij de nederlandse top horen, en ook nog eens een zeer schappelijke uur tarief hanteren ;) ) dus dat kan het probleem niet zijn.
Over de XT groep las ik in de folder dat de 24-38 niet dyna-sys is (klopt dat? en wat houdt dat in?)

Dyna-sys is 10 speed toch ? Maar waarom nou weer 24-38 ? Met 22-36 heb je precies (11-36 cassette) wat je wilt....
ombouwen velo orange crank naar 2x10sp kost ca 300euro (met TA bladen).

? Echt waar ? Ik wist niet dat TA titanium bladen maakt met een goud randje.....Maar ja internet heeft altijd gelijk..
het wegvallen van de 48t geeft een kortere ketting, dus meer kettingspanning en minder chainsuck.
te weinig kettingspanning, is niet de oorzaak maar kan het wel in de hand werken, een sterkere derailleur of een kortere ketting is dan ook geen oplossing
de boel zo laten kost 0 euro, maar geeft wel een verontrust gevoel. Dat zou dus betekenen je rijstijl aan te passen aan de omstandigheden en voorzichtig schakelen.
Ach ja dat is misschien wel wat...want met een instelling als :
Die uitstekende breekpin heeft "nog" geen problemen veroorzaakt.
zal je zien dat het probleem zich vast vanzelf oplost !
;)
Op de idworx kan je wellicht een fixed-achternaaf laten inspaken en voortaan als trainings- of woon/werk-fiets gebruiken

Nog een goede rede om die rohloff er uit te halen :lol: !
Laatst gewijzigd door rinus op vr jan 10, 2014 8:53 pm, 2 keer totaal gewijzigd.

alain

Bericht door alain » vr jan 10, 2014 8:01 pm

willem12

Bericht door willem12 » vr jan 10, 2014 8:22 pm

Misschien kan je zelfs een crank lenen om het uit te proberen. 8)
Je hebt nog twee weken voordat je moet stoppen met sleutelen.

Kale Xt crank + ta bladen zijn gelukkig geen 300.

Advies vragen en advies opvolgen........... :evil: :evil: :lol: 8) :shock: :roll:
Ik koop mijn fietsen bij JustPedal.nl

GDABW

Bericht door GDABW » za jan 11, 2014 12:05 pm

alain schreef:Aero bar montage alternatief;
http://www.bikerumor.com/2014/01/09/fou ... mited-run/
Slimme oplossing en eigenlijk de enige manier om een ligstuur met atb-stuur op een comfortabele manier te kruisen.

sneeuwpop

Bericht door sneeuwpop » za jan 11, 2014 12:35 pm

GDABW schreef:
Slimme oplossing en eigenlijk de enige manier om een ligstuur met atb-stuur op een comfortabele manier te kruisen.
Ik vind het eigenlijk niet zo'n groot verschil hebben met jouw huidige oplossing. Voordeel van jouw oplossing is dat je de hoogte/diepte zelf kunt bepalen, nadeel is dat het iets zwaarder is en dat je een langere stuurbuis nodig hebt.
“Its amazing how the World begins to change through the eyes of a cup of coffee!!â€￾

GDABW

Bericht door GDABW » za jan 11, 2014 12:38 pm

willem12 schreef:Misschien kan je zelfs een crank lenen om het uit te proberen. 8)
Je hebt nog twee weken voordat je moet stoppen met sleutelen.

Kale Xt crank + ta bladen zijn gelukkig geen 300.

Advies vragen en advies opvolgen........... :evil: :evil: :lol: 8) :shock: :roll:
Ik ga zeker de adviezen hier overwegen, erg prettig gevoel om mensen te hebben die mee willen denken en verstand van zaken hebben. Ik heb zelf te weinig ervaring voor dit soort problematiek.

TA-bladen kosten geen 300euro, maar de totale ombouw van 3x9sp naar 2x10sp kost iets van 350 euro voor een:
- TA Zelito 24T
- TA Zephyr 36T
- XT Shadow Plus achterderailleur
- XT voorderailleur
- XT shifters 2x10
- ketting+cassette (2x)

GDABW

Bericht door GDABW » za jan 11, 2014 12:42 pm

sneeuwpop schreef:
GDABW schreef:
Ik vind het eigenlijk niet zo'n groot verschil hebben met jouw huidige oplossing. Voordeel van jouw oplossing is dat je de hoogte/diepte zelf kunt bepalen, nadeel is dat het iets zwaarder is en dat je een langere stuurbuis nodig hebt.
Voor mijn OR zou het wel een mooie oplossing zijn, voor een oplossing met een korte stuurpen heb je al snel wat meer vorkbuishoogte nodig. :) Voordeel van mijn oplossing is wel dat de stuurpen omhoog wijst, dat kun je met de fred bar niet. Hoewel.....

En ach, waarom eigenlijk niet de 26" OR prefereren boven de Ogre.... maakt het echt groot verschil in snelheid 26" vs 29"? Wat zou het verschil in wieldiameter op 4500km schelen, een halve middag?
Laatst gewijzigd door GDABW op za jan 11, 2014 1:37 pm, 1 keer totaal gewijzigd.

GDABW

Bericht door GDABW » za jan 11, 2014 12:57 pm

rinus schreef:
Precies ! 11-36 cassette en klaar ben je!
Ik heb nu een 3x9 speed, die 11-36cassette is een 10sp..... dan heb ik dus andere ketting/derailleur/shifters/bracketlagers nodig.

Misschien bedoel je ombouwen naar 2x9 speed (icm 12-36 cassette), dan kan ik met die 36-22SLX crank toe, hier voor 119euro
http://www.bike-components.de/products/ ... odell.html
moet er dus nog wel een nieuwe ketting/bracketcups/voorderailleur bij. En gezien slijtage in de voorbereidingsperiode maal twee voor cassette en ketting en evt. kettingbladen :)

Rohloff is misschien wel de mooiste oplossing, gaat echter wat boven mijn budget momenteel. Mijn huidige wiel ombouwen ga ik niet doen, zonde van dat strakke wiel, dan liever de TDR fietsen op de OR (kan de Ogre weer op marktplaats, haha). Probleem van de Ogre is dat ie zo lekker fietst, heb nu een fietshouding gevonden die gewoon erg prettig is. Het frame is ook prettig veelzijdig. Is het mogelijk om een rohloff wiel op te bouwen met een schijfrem-optie (maar dan wel met een sputnik velg zodat je ook gewoon de HS33 kunt gebruiken en eventueel later eens kunt kiezen voor schijfremmen)? Externe schakelbox is dan een must, voor zover ik het goed begrepen heb.

GDABW

Bericht door GDABW » za jan 11, 2014 1:03 pm

rinus schreef: Dus ik zou net als dader opteerd iets met een surly 36t blad gaan doen en eventueel de granny erbij houden, en laat de 10 speed gewoon vallen.
Okay, dus het 48t/36t/24t blad demonteren van de VO-crank en daarvoor in de plaats de Surly 36t en een TA-Zelito 24T. Maar ik had begrepen dat je met het Surly blad niet kunt schakelen, is speciaal bedoeld voor singlespeed/rohloff. Mocht het wel kunnen, moet er dan ook nog een andere voorderailleur op?
Dit zou op de korte termijn om te testen wel de goedkoopste oplossing zijn.

sneeuwpop

Bericht door sneeuwpop » za jan 11, 2014 2:25 pm

GDABW schreef: Maar ik had begrepen dat je met het Surly blad niet kunt schakelen, is speciaal bedoeld voor singlespeed/rohloff
Marten had al aangegeven dat het met een kleine aanpassing moet lukken:
marten schreef:Je moet dan minimaal 2 tanden op 6 en 12 uur half laag vijlen
Andere voorderailleur heb je niet nodig, je zal alleen wel de min/max goed moeten afstellen. Eventueel zou je nog wel een iets langere trapas kunnen monteren om de kettinglijn aan te passen.

floepert

Bericht door floepert » za jan 11, 2014 6:36 pm

Je kan met een stalen 36 tands Surly blad best schakelen. Je moet wat voorzichtiger zijn, het duurt wat langer en de ketting wil wel eens blijven plakken... Bovendien is er niet veel nodig om een stalen blad krom te krijgen.

2 x 9 met TA of Blackspire bladen, een medium kooi achterderailleur voor een strakkere ketting en een 11/34 cassette, moet toch te regelen zijn ?

Plaats reactie