DIY Bike repair stand

Alles over vorken, wielen, remmen, derailleurs en andere onderdelen. Ook voor accessoires zoals fietsendragers, verlichting, GPS etc.

Moderator:Beheerders

Plaats reactie
Technicks
Contacteer:
DIY Bike repair stand

Bericht door Technicks » di apr 02, 2013 5:58 pm

Hoi.

Tijdje terug dacht ik dat het wel eens tijd werd voor een bike standaard.
Beetje rondgekeken en tot de conclusie gekomen dat ik me heel makkelijk €100 kon besparen door hem zelf te maken.

Benodigdheden:

6 meter CV buis 28mm dik. (Warmteservice)
1 T-stuk 28mm (knel)
Buigijzer 28. (Geleend bij Warmteservice)
Pijpsnijder.
1 1/8 stem voor een 31.8mm stuur.
4 stootdoppen van 32mm (Gamma)

Hoe ga je te werk?

Snij 2 x 110cm buis af en buig aan het uiteinde een bocht van 45 graden. Doe dit bij allebei de buizen. Snij met de pijpsnijder aan de gebogen kant 5cm van het uiteinde af zodat de bocht dichter bij het t-stuk komt te zitten.

Snij nog een stuk buis af van ongeveer 180cm en buig op ongeveer 150cm een bocht van 80 graden. Dit omdat de staander iets naar binnen komt te staan en dus zo het korte deel van de buis horizontaal komt te staan.

Pak nu de 2 korte buizen en schuif ze met de gebogen kant in het t-stuk en draai de koppeling aan. Kan ff duren voordat je ze mooi gelijk hebt.
Plaats nu de lange buis in het andere deel van de koppeling en draai hem goed vast.
Als het goed is heb je hem zo aangedraaid dat de staander een paar cm uit het lood naar binnen staat.

Pak nu de stem en monteer die met de stuurbuiskant op het bovenste stuk buis. Ongeveer 25cm vanaf de gebogen kant. Klem losdraaien fiets optillen en klem weer vastdraaien.

Ik ga nog kijken of ik een ander idee voor de stem kan bedenken maar dit was me zo de simpelste oplossing zonder geld uit te geven aan iets wat toch niet werkt.
Ook ga ik nog proberen om hem in hoogte verstelbaar te maken.

Hoop dat jullie het tof vinden en ik zou zeggen bouw er zelf ook 1. Zeer stevig en scheelt je weer geld!! Totale kosten wat ik heb gemaakt zijn €29.

Greetz Nick

Afbeelding
Laatst gewijzigd door Technicks op wo apr 03, 2013 10:56 pm, 6 keer totaal gewijzigd.
“You don't stop having fun because you get old,you get old because you stop having fun!â€￾

BQDHFR

Bericht door BQDHFR » di apr 02, 2013 6:24 pm

vet idee hoor!

Smittie

Bericht door Smittie » di apr 02, 2013 8:22 pm

heel vet gemaakt!

alleen ben je wel afhankelijk van zadelpen maat
bij mij zal het wel werken met 31,6 :) (dit brengt mij op ideeën)

alleen 100 euro besparen klopt niet helemaal: ;)
http://itek-webwinkel.be/fietsen-en-toe ... aard-staal
Laatst gewijzigd door Smittie op di apr 02, 2013 8:46 pm, 1 keer totaal gewijzigd.

Flip van Veen

Bericht door Flip van Veen » di apr 02, 2013 8:37 pm

Crea hoor maar verstelbaarheid en inklapbaarheid zijn niet helemaal zn beste punt maar erg netjes gedaan!
What goes up must come down(hill)

de lachende derde
Contacteer:

Bericht door de lachende derde » di apr 02, 2013 9:00 pm

Helemaal perfect als je deze gebruikt:

http://www.parktool.com/product/spring- ... amp-100-1c

Kost wel wat meer dan 29eu maar uiteindelijk heb je dan voor een kleine 150eu een professionele bok als je die arm een beetje stevig bouwt.
www.electronicexplorations.org

Make it idiot-proof, and someone will make a better idiot.

Technicks
Contacteer:

Bericht door Technicks » di apr 02, 2013 9:02 pm

Thanks. Heb hem natuurlijk merendeels voor mezelf gemaakt dus dat met die stem dat komt wel goed. :D En kwa prijs er zullen vast goedkopere stands zijn maar ik heb als voorbeeld zo'n Park Tool stand genomen en die viel in die prijscategorie.
Het ging er eigenlijk om dat ik de knaken niet had voor zo'n dure en toch graag iets wou hebben waar ik mijn bike in kon hangen. :D
“You don't stop having fun because you get old,you get old because you stop having fun!â€￾

Plaats reactie