Tijdje terug dacht ik dat het wel eens tijd werd voor een bike standaard.
Beetje rondgekeken en tot de conclusie gekomen dat ik me heel makkelijk €100 kon besparen door hem zelf te maken.
Benodigdheden:
6 meter CV buis 28mm dik. (Warmteservice)
1 T-stuk 28mm (knel)
Buigijzer 28. (Geleend bij Warmteservice)
Pijpsnijder.
1 1/8 stem voor een 31.8mm stuur.
4 stootdoppen van 32mm (Gamma)
Hoe ga je te werk?
Snij 2 x 110cm buis af en buig aan het uiteinde een bocht van 45 graden. Doe dit bij allebei de buizen. Snij met de pijpsnijder aan de gebogen kant 5cm van het uiteinde af zodat de bocht dichter bij het t-stuk komt te zitten.
Snij nog een stuk buis af van ongeveer 180cm en buig op ongeveer 150cm een bocht van 80 graden. Dit omdat de staander iets naar binnen komt te staan en dus zo het korte deel van de buis horizontaal komt te staan.
Pak nu de 2 korte buizen en schuif ze met de gebogen kant in het t-stuk en draai de koppeling aan. Kan ff duren voordat je ze mooi gelijk hebt.
Plaats nu de lange buis in het andere deel van de koppeling en draai hem goed vast.
Als het goed is heb je hem zo aangedraaid dat de staander een paar cm uit het lood naar binnen staat.
Pak nu de stem en monteer die met de stuurbuiskant op het bovenste stuk buis. Ongeveer 25cm vanaf de gebogen kant. Klem losdraaien fiets optillen en klem weer vastdraaien.
Ik ga nog kijken of ik een ander idee voor de stem kan bedenken maar dit was me zo de simpelste oplossing zonder geld uit te geven aan iets wat toch niet werkt.
Ook ga ik nog proberen om hem in hoogte verstelbaar te maken.
Hoop dat jullie het tof vinden en ik zou zeggen bouw er zelf ook 1. Zeer stevig en scheelt je weer geld!! Totale kosten wat ik heb gemaakt zijn €29.
Greetz Nick