Avid elixir remblokken keuze

Alles over vorken, wielen, remmen, derailleurs en andere onderdelen. Ook voor accessoires zoals fietsendragers, verlichting, GPS etc.

Moderator:Beheerders

Plaats reactie
IRI3dAILY
Avid elixir remblokken keuze

Bericht door IRI3dAILY » do feb 21, 2013 3:13 pm

Ik heb nog een vraag m.b.t. remblokken keuze

Ik zat te kijken op chainreactioncycles voor nieuwe remblokken voor mijn avid elixir brakes en kwam het volgende tegen:

http://www.chainreactioncycles.com/Mode ... elID=30169

Welke zou ik moeten nemen en waarom? Waarom bijv. de keuze voor aluminium en niet voor staal? Het scheelt 4 euro in de portemonnee dus ben wel benieuwd!

En wat is het verschil tussen organic remblokken en sintered?
Stop working, go out and ride

Progravity teamrider

www.progravity.nl

DESL

Bericht door DESL » do feb 21, 2013 5:10 pm

--Cranked Crusaders--
-----Nil Nobis Absurdum-----

IRI3dAILY

Bericht door IRI3dAILY » do feb 21, 2013 6:52 pm

Thnx, nu ben ik al een stuk wijzer.

Alleen kan ik nog niet echt opmaken uit het artikel wat het verschil dan is tussen stalen en aluminium pads en waarom men 1 van de 2 zou nemen...

Zit het misschien in het gewicht? Staal is wel wat zwaarder als alu, maar zoveel zal dat met die remblokjes toch niet schelen en om dan 4€ meer te betalen? Zou daar graag nog een antwoord op hebben!

Progravity teamrider

www.progravity.nl

DESL

Bericht door DESL » do feb 21, 2013 7:36 pm

De metalen back plate is voor callipers die de brakepads d.m.v. magnetisme vasthouden aan de zuigers ( o.a. Hayes 9 callipers enz.). ;)

Ps. Je moet dus ff checken of je zuigers van alu. of van staal zijn.
( stalen brakepads op alu. zuigers of alu. brakepads op stalen zuigers = contact corrosie)
--Cranked Crusaders--
-----Nil Nobis Absurdum-----

IRI3dAILY

Bericht door IRI3dAILY » do feb 21, 2013 9:34 pm

Ik heb de avid elixir 9 remmen. Heb al even gespeurd op google maar kan niks vinden over stalen of alu zuigers... Wel zag kwam ik tegen dat er sintered remblokken standaard in zouden zitten?

Progravity teamrider

www.progravity.nl

fredo

Bericht door fredo » do feb 21, 2013 9:48 pm

ik vermoed dat de alu plaat gewoon is om gewicht te sparen,maw bullshit

sintered blokken zijn harder en slijten minder snel, ze 'pakken' ook minder snel, dit is absoluut geen probleem wanneer de remmen zijn opgewarmd, op bvb een dh bike is dit een goede keuze

organic blokken remmen aggressiever maar slijten sneller, ik gebruik ze niet op de dh bike, maar op een dirt/street bike waar je niet zo veel remt, zijn ze wel fijner

btw, hayes 9 remblokken zitten gewoon met een veer vast rond een pin
Laatst gewijzigd door fredo op do feb 21, 2013 9:50 pm, 1 keer totaal gewijzigd.

fredo

Bericht door fredo » do feb 21, 2013 9:49 pm

o ja, sintered blokken kunnen ook meer lawaai maken dan organics, maar doen dat zeker niet per definitie

IRI3dAILY

Bericht door IRI3dAILY » do feb 21, 2013 10:03 pm

Nu heb ik net iets gevonden dat de zuigers van men remmen van alu zijn, dus als het klopt wat DESL zegt, kan ik dus beter geen stalen blokken steken en toch voor de alu's gaan?

Progravity teamrider

www.progravity.nl

fredo

Bericht door fredo » do feb 21, 2013 10:38 pm

zijn die zuigers niet altijd van alu? het is gewoon die veer dat die dingen op hun plaats houdt.

gewoon die stalen nemen, tenzij de grammen je interesseren

IRI3dAILY

Bericht door IRI3dAILY » do feb 21, 2013 11:19 pm

Frykt zei ook al eens zoiets dus dan ga ik maar naar men centen kijken want om nou 4€ meer te betalen voor wat grammen waar je niks van merkt is ook van de zotte!

Wel ben ik blij nu wat meer kennis te hebben omtrent deze zaken, thnx guys!!

Progravity teamrider

www.progravity.nl

Jay Kay

Bericht door Jay Kay » vr feb 22, 2013 9:49 am

altijd met avid (elexir) gereden, nooit echt ontevreden over de prestaties maar regelmatig moeten ontluchten. Vorig jaar voor de enduro Hope M4 EVO geïnstalleerd.
Kost duiten, maar één ding is zeker: ik ga nooit meer terug naar f*ckin' avid.
Wat een verschil in prestatie, onderhoud en betrouwbaarheid....o ja: en ze ogen ook véél agressiever.

My 2 cents dus: smijt al je vragen ivm avid gewoon overboord en ga naar Hope. En wel vandaag nog :) ;)
You probably heard we ain't in the prisoner-takin' business; we in the killin' Nazi business. And cousin, business is a-boomin'.

IRI3dAILY

Bericht door IRI3dAILY » zo feb 24, 2013 11:40 am

Haha, ok ook een duidelijke message... en toch wacht ik dan eerst nog even op sponsoring vooraleer ik op Hope overstap! Denk met mijn avids ook wel goeie tijden neer te kunnen zetten dus wie weet wat de toekomst brengt. Hope misschien 8)

Progravity teamrider

www.progravity.nl

Smittie

Bericht door Smittie » ma feb 25, 2013 6:45 pm

Jay Kay schreef: Kost duiten, maar één ding is zeker: ik ga nooit meer terug naar f*ckin' avid.
Wat een verschil in prestatie, onderhoud en betrouwbaarheid....o ja: en ze ogen ook véél agressiever.

My 2 cents dus: smijt al je vragen ivm avid gewoon overboord en ga naar Hope. En wel vandaag nog :) ;)
Fanboy.....

ik geef toe dat Hope goed presteert maar dat mag ook wel als ze 3x zo duur zijn dan een setje Elixers..
onderhoud heeft elke rem nodig, jaarlijks ontluchten (dit heeft niks met het merk te maken maar met je olie) en zuigers moeten soms ingevet worden (dit heeft niet met het merk te maken maar met de remstof die erin komt vanaf je blokken)

IRI3dAILY

Bericht door IRI3dAILY » di feb 26, 2013 11:18 am

Ik moet ook zeggen dat ik zelf erg tevreden ben van mijn elixir remmen! Nog totaal geen problemen mee gehad en nog niks moeten ontluchten na een seizoen knallen.

Alleen uhmmmm, hoe weet je wanneer je je remmen moet laten ontluchten? Pakken ze dan niet goed meer op de schijf of?

Daarnaast hoor ik sommigen ook wel es praten of het 'bleeden' van je remmen! Wtf is dat nu weer?? en waneer is dat dan nodig?

Ook nog een klein vraagje wat betreft het steken van nieuwe remblokken, kan je die oude gewoon met de hand eruit halen en zo nieuwe erin steken of heb je er special tools voor nodig?

Progravity teamrider

www.progravity.nl

Smittie

Bericht door Smittie » di feb 26, 2013 12:02 pm

bleeden en ontluchten is hetzelfde ;)
ontluchten zou ik elk jaar doen voor het seizoen begint, hierdoor kom je halverwege niet voor verassingen te staan.

als je heel veel rijd zou het kunnen dat je al eerder gaat ontluchten. dit doe je als je rem sponsig wordt.

hier kan je zien hoe het allemaal werkt:
http://www.pinkbike.com/news/tech-tuesd ... -2010.html

Plaats reactie