Avid elixir remblokken keuze
Moderator:Beheerders
Ik heb nog een vraag m.b.t. remblokken keuze
Ik zat te kijken op chainreactioncycles voor nieuwe remblokken voor mijn avid elixir brakes en kwam het volgende tegen:
http://www.chainreactioncycles.com/Mode ... elID=30169
Welke zou ik moeten nemen en waarom? Waarom bijv. de keuze voor aluminium en niet voor staal? Het scheelt 4 euro in de portemonnee dus ben wel benieuwd!
En wat is het verschil tussen organic remblokken en sintered?
Ik zat te kijken op chainreactioncycles voor nieuwe remblokken voor mijn avid elixir brakes en kwam het volgende tegen:
http://www.chainreactioncycles.com/Mode ... elID=30169
Welke zou ik moeten nemen en waarom? Waarom bijv. de keuze voor aluminium en niet voor staal? Het scheelt 4 euro in de portemonnee dus ben wel benieuwd!
En wat is het verschil tussen organic remblokken en sintered?
Thnx, nu ben ik al een stuk wijzer.
Alleen kan ik nog niet echt opmaken uit het artikel wat het verschil dan is tussen stalen en aluminium pads en waarom men 1 van de 2 zou nemen...
Zit het misschien in het gewicht? Staal is wel wat zwaarder als alu, maar zoveel zal dat met die remblokjes toch niet schelen en om dan 4€ meer te betalen? Zou daar graag nog een antwoord op hebben!
Alleen kan ik nog niet echt opmaken uit het artikel wat het verschil dan is tussen stalen en aluminium pads en waarom men 1 van de 2 zou nemen...
Zit het misschien in het gewicht? Staal is wel wat zwaarder als alu, maar zoveel zal dat met die remblokjes toch niet schelen en om dan 4€ meer te betalen? Zou daar graag nog een antwoord op hebben!
De metalen back plate is voor callipers die de brakepads d.m.v. magnetisme vasthouden aan de zuigers ( o.a. Hayes 9 callipers enz.). 
Ps. Je moet dus ff checken of je zuigers van alu. of van staal zijn.
( stalen brakepads op alu. zuigers of alu. brakepads op stalen zuigers = contact corrosie)

Ps. Je moet dus ff checken of je zuigers van alu. of van staal zijn.
( stalen brakepads op alu. zuigers of alu. brakepads op stalen zuigers = contact corrosie)
--Cranked Crusaders--
-----Nil Nobis Absurdum-----
-----Nil Nobis Absurdum-----
ik vermoed dat de alu plaat gewoon is om gewicht te sparen,maw bullshit
sintered blokken zijn harder en slijten minder snel, ze 'pakken' ook minder snel, dit is absoluut geen probleem wanneer de remmen zijn opgewarmd, op bvb een dh bike is dit een goede keuze
organic blokken remmen aggressiever maar slijten sneller, ik gebruik ze niet op de dh bike, maar op een dirt/street bike waar je niet zo veel remt, zijn ze wel fijner
btw, hayes 9 remblokken zitten gewoon met een veer vast rond een pin
sintered blokken zijn harder en slijten minder snel, ze 'pakken' ook minder snel, dit is absoluut geen probleem wanneer de remmen zijn opgewarmd, op bvb een dh bike is dit een goede keuze
organic blokken remmen aggressiever maar slijten sneller, ik gebruik ze niet op de dh bike, maar op een dirt/street bike waar je niet zo veel remt, zijn ze wel fijner
btw, hayes 9 remblokken zitten gewoon met een veer vast rond een pin
Laatst gewijzigd door fredo op do feb 21, 2013 9:50 pm, 1 keer totaal gewijzigd.
altijd met avid (elexir) gereden, nooit echt ontevreden over de prestaties maar regelmatig moeten ontluchten. Vorig jaar voor de enduro Hope M4 EVO geïnstalleerd.
Kost duiten, maar één ding is zeker: ik ga nooit meer terug naar f*ckin' avid.
Wat een verschil in prestatie, onderhoud en betrouwbaarheid....o ja: en ze ogen ook véél agressiever.
My 2 cents dus: smijt al je vragen ivm avid gewoon overboord en ga naar Hope. En wel vandaag nog

Kost duiten, maar één ding is zeker: ik ga nooit meer terug naar f*ckin' avid.
Wat een verschil in prestatie, onderhoud en betrouwbaarheid....o ja: en ze ogen ook véél agressiever.
My 2 cents dus: smijt al je vragen ivm avid gewoon overboord en ga naar Hope. En wel vandaag nog


You probably heard we ain't in the prisoner-takin' business; we in the killin' Nazi business. And cousin, business is a-boomin'.
Fanboy.....Jay Kay schreef: Kost duiten, maar één ding is zeker: ik ga nooit meer terug naar f*ckin' avid.
Wat een verschil in prestatie, onderhoud en betrouwbaarheid....o ja: en ze ogen ook véél agressiever.
My 2 cents dus: smijt al je vragen ivm avid gewoon overboord en ga naar Hope. En wel vandaag nog![]()
ik geef toe dat Hope goed presteert maar dat mag ook wel als ze 3x zo duur zijn dan een setje Elixers..
onderhoud heeft elke rem nodig, jaarlijks ontluchten (dit heeft niks met het merk te maken maar met je olie) en zuigers moeten soms ingevet worden (dit heeft niet met het merk te maken maar met de remstof die erin komt vanaf je blokken)
Ik moet ook zeggen dat ik zelf erg tevreden ben van mijn elixir remmen! Nog totaal geen problemen mee gehad en nog niks moeten ontluchten na een seizoen knallen.
Alleen uhmmmm, hoe weet je wanneer je je remmen moet laten ontluchten? Pakken ze dan niet goed meer op de schijf of?
Daarnaast hoor ik sommigen ook wel es praten of het 'bleeden' van je remmen! Wtf is dat nu weer?? en waneer is dat dan nodig?
Ook nog een klein vraagje wat betreft het steken van nieuwe remblokken, kan je die oude gewoon met de hand eruit halen en zo nieuwe erin steken of heb je er special tools voor nodig?
Alleen uhmmmm, hoe weet je wanneer je je remmen moet laten ontluchten? Pakken ze dan niet goed meer op de schijf of?
Daarnaast hoor ik sommigen ook wel es praten of het 'bleeden' van je remmen! Wtf is dat nu weer?? en waneer is dat dan nodig?
Ook nog een klein vraagje wat betreft het steken van nieuwe remblokken, kan je die oude gewoon met de hand eruit halen en zo nieuwe erin steken of heb je er special tools voor nodig?
bleeden en ontluchten is hetzelfde 
ontluchten zou ik elk jaar doen voor het seizoen begint, hierdoor kom je halverwege niet voor verassingen te staan.
als je heel veel rijd zou het kunnen dat je al eerder gaat ontluchten. dit doe je als je rem sponsig wordt.
hier kan je zien hoe het allemaal werkt:
http://www.pinkbike.com/news/tech-tuesd ... -2010.html

ontluchten zou ik elk jaar doen voor het seizoen begint, hierdoor kom je halverwege niet voor verassingen te staan.
als je heel veel rijd zou het kunnen dat je al eerder gaat ontluchten. dit doe je als je rem sponsig wordt.
hier kan je zien hoe het allemaal werkt:
http://www.pinkbike.com/news/tech-tuesd ... -2010.html