Gecertificeerde helmen VS niet-gecertificeerde helmen getest

Dirt, street of flatland fietsen met 26", 24" of 20" wielen.

Moderator:Beheerders

Plaats reactie
Mattin
Contacteer:
Gecertificeerde helmen VS niet-gecertificeerde helmen getest

Bericht door Mattin » za dec 15, 2012 5:19 pm

Het verschil tussen een gecertificeerde helm en een niet-gecertificeerde helm is veel groter dan je zou denken! Bij Bell Helmets hebben ze een test laten zien om het verschil aan te tonen. Terwijl je bij de ene helm de klap niet zou overleven, zou je bij de andere helm geeneens een hersenschudding oplopen bij dezelfde val! Zorg er dus voor dat je helm altijd de CE-keurmerk heeft voor fietsen (dus niet voor skateboards oid!) en je elk jaar je helm vervangt.

Watch and learn:
http://www.plussizebmx.com/blog/2012/12 ... elmet.html

mool

Re: Gecertificeerde helmen VS niet-gecertificeerde helmen ge

Bericht door mool » za dec 15, 2012 7:04 pm

Mattin schreef: en je elk jaar je helm vervangt.
Is dat niet wel heel vaak?

Mooi filmpje trouwens. Volgens mij mogen in NL geen helmen zonder keurmerk verkocht worden toch?

the nooby

Bericht door the nooby » za dec 15, 2012 8:43 pm

de meeste kids in skateparks dragen niet eens een helm
Build it. Ride it.

Mattin
Contacteer:

Bericht door Mattin » zo dec 16, 2012 10:04 pm

mool schreef:
Dit wordt door praktisch elk helmenmerk aangeraden. En na elke val waarbij je hoofd de grond heeft geraakt (maakt niet uit hoe hard of zacht) ook een nieuwe omdat het schuim de 2e keer de klap niet meer op vangt als je weer op dezelfde plek valt. En maximaal 5 jaar oud omdat het schuim anders veroudert en het niet effectief meer werkt.

mool

Bericht door mool » ma dec 17, 2012 8:04 am

Het verhaal van vervangen na een val of na 5 jaar ken ik. Als iedereen na een jaar zijn helmen vervangt zou 't big business zijn.

DESL

Bericht door DESL » ma dec 17, 2012 2:33 pm

:lol: Zouden ze wel willen ja na iedere val een nieuwe kopen, ketchinngg kassa!

Na een echte serieuze klapper of na 5 jaar (weekmakers gaan uit 't plastic door UV) vervangen kan ik in komen.

Maar natuurlijk vindt Bell van niet :D
--Cranked Crusaders--
-----Nil Nobis Absurdum-----

Lars TB

Bericht door Lars TB » ma dec 17, 2012 8:15 pm

Geen enkele fabrikant raadt aan eens per jaar je helm te vervangen! 5 jaar, ja. Maar als je vraagt of ze dit wetenschappelijk kunnen onderbouwen, haken ze af... . 'To be on the safe side' is dan het antwoord. Maar geen enkele fabrikant gaat hard maken dat een 8 jaar oude helm onveilig is!!

de lachende derde
Contacteer:

Bericht door de lachende derde » di dec 18, 2012 6:45 pm

mool schreef:

Mooi filmpje trouwens. Volgens mij mogen in NL geen helmen zonder keurmerk verkocht worden toch?
Wel. Anders zouden gecertificeerde fietshelmen ook verboden moeten zijn want die zijn niet gecertificeerd voor gemotoriseerd gebruik.

8)
www.electronicexplorations.org

Make it idiot-proof, and someone will make a better idiot.

mool

Bericht door mool » di dec 18, 2012 8:33 pm

de lachende derde schreef:
mool schreef:

Wel. Anders zouden gecertificeerde fietshelmen ook verboden moeten zijn want die zijn niet gecertificeerd voor gemotoriseerd gebruik.

8)
Maar dan hebben ze wel een keurmerk. Dat het dan niet gebruikt wordt voor beoogde doeleinde is een ander verhaal.

dirty old man

Bericht door dirty old man » do dec 27, 2012 11:56 am

Mattin schreef:org er dus voor dat je helm altijd de CE-keurmerk heeft voor fietsen (dus niet voor skateboards oid!)
IMHO is de geldende norm voor zowel fietshelmen als skate helmen in Europa de EN 1078 en alle helmen die ik heb kunnen vinden in de detailhandel voor mountainbiking voldeden aan die norm. Ongecertificeerde helmen vind je volgens mij alleen maar in de speelgoed handel of zo, lijkt mij niet echt de plek om een helm te kopen als je je hoofd ietwat serieus neemt.

Een goede helm hoeft niet zo duur te zijn en de verdere prijsverschillen gaan volgens mij meer over comfort, gewicht, design dan over veiligheid.

Minstens even belangrijk lijkt me om een helm te kopen die gewoon past (stating the obvious) en in tegenstelling tot wat ik vaak zie te zorgen dat het riempje enigszins aansluit onder je kin ipv het een centimeter of 10 lager te laten zweven.

Maar waarom rijden zo weiniger dirt jumpers met een full face helm ipv de bekende pispot? Je kunt toch ook met dirt/street aardig op je muil klappen, getuige ook het gebit van Sam Pilgrim.

Plaats reactie