Bericht
door mateis » di okt 02, 2012 9:37 am
Hmmm, wel lang, maar niet erg ver naar binnen gevouwen. Ik zou eens beginnen met de sticker eraf halen om te zien of er geen haarscheuren te zien zijn. Zit de vervorming ook in het box-gedeelte van de velg, dus voorbij de velgrand? Het lijkt er een beetje op. Dat zou de structurele integriteit geen goed doen, en ik zou dan ook wel een slagje verwachten. Bij haarscheuren of een vervormde box is er m.i. geen ontkomen aan vervanging.
Als het enkel de velgrand is, als er nu nog geen haarscheuren te zien zijn, en als tubeless je echt wat waard is, kun je proberen em terug te buigen. Maar: sterker wordt het er sowieso niet van. Hoe deze velg daar precies op reageert weet ik niet, maar met Mavic velgen heb ik meermaals met succes deukjes rechtgebogen. Wel de plek daarna wat in de gaten houden. De deuken die ik had, waren wel korter en duidelijk alleen in de velgrand. Dat hier zo'n groot gebied meegebogen is kan liggen aan de impact, maar ook aan de velg. Het maakt in ieder geval dat ik nog wat langer na zou denken alvorens terug te buigen.
Mijn methode: voorzichtig aan de gang met een grote Bahco. Die heeft mooie vlakke kanten, zodat je de velgrand niet beschadigt. Evt een doekje eromheen nog. Edit: in dit geval is Martens methode nog geschikter, m.i.