(Tubeless) velg uitdeuken of niet?

Technische problemen en oplossingen welke betrekking hebben op alle typen mountainbikes.

Moderator:Beheerders

Plaats reactie
Bramtb
(Tubeless) velg uitdeuken of niet?

Bericht door Bramtb » di okt 02, 2012 9:13 am

Met een te lage bandenspanning heb ik een deuk in mijn velg (Fulcrum Red Metal 1) gereden. Een 'virtuele' snakebite, want ik rij tubeless.

Tubeless rijden lukt niet meer, dus er ligt nu een binnenband in.

Is het verstandig de velg uit te deuken? En hoe kan ik dit het beste doen? Is het waarschijnlijk dat de velg daarna weer tubeless te gebruiken is?
Of is het beter dit niet te doen i.v.m. metaalmoeheid?

Foto's:
Afbeelding
Afbeelding

Smittie

Bericht door Smittie » di okt 02, 2012 9:22 am

ik had dit ook met mijn velg en ik reed met een Joes no flat setje.
dit werkte toen dus ook niet meer.

maar bij mij zat de deuk precies op de lasnaad, dus bij het terug buigen scheurde deze..

Afbeelding

bij jou zit het zo te zien niet op de lasnaad dus dan zou het in principe wel moeten kunnen maar zou wel voorzichtig doen

marten

Re: (Tubeless) velg uitdeuken of niet?

Bericht door marten » di okt 02, 2012 9:33 am

Bramtb schreef:Met een te lage bandenspanning heb ik een deuk in mijn velg (Fulcrum Red Metal 1) gereden. Een 'virtuele' snakebite, want ik rij tubeless.

Tubeless rijden lukt niet meer, dus er ligt nu een binnenband in.

Is het verstandig de velg uit te deuken? En hoe kan ik dit het beste doen? Is het waarschijnlijk dat de velg daarna weer tubeless te gebruiken is?
Of is het beter dit niet te doen i.v.m. metaalmoeheid?

Foto's:
Ik zou het gewoon proberen, het gaat meestal pas mis bij velgen die al flink opgeremd zijn: voorzichtig rechtdrukken in een bankschroef met gladde bekken.
/Marten

mateis

Bericht door mateis » di okt 02, 2012 9:37 am

Hmmm, wel lang, maar niet erg ver naar binnen gevouwen. Ik zou eens beginnen met de sticker eraf halen om te zien of er geen haarscheuren te zien zijn. Zit de vervorming ook in het box-gedeelte van de velg, dus voorbij de velgrand? Het lijkt er een beetje op. Dat zou de structurele integriteit geen goed doen, en ik zou dan ook wel een slagje verwachten. Bij haarscheuren of een vervormde box is er m.i. geen ontkomen aan vervanging.

Als het enkel de velgrand is, als er nu nog geen haarscheuren te zien zijn, en als tubeless je echt wat waard is, kun je proberen em terug te buigen. Maar: sterker wordt het er sowieso niet van. Hoe deze velg daar precies op reageert weet ik niet, maar met Mavic velgen heb ik meermaals met succes deukjes rechtgebogen. Wel de plek daarna wat in de gaten houden. De deuken die ik had, waren wel korter en duidelijk alleen in de velgrand. Dat hier zo'n groot gebied meegebogen is kan liggen aan de impact, maar ook aan de velg. Het maakt in ieder geval dat ik nog wat langer na zou denken alvorens terug te buigen.

Mijn methode: voorzichtig aan de gang met een grote Bahco. Die heeft mooie vlakke kanten, zodat je de velgrand niet beschadigt. Evt een doekje eromheen nog. Edit: in dit geval is Martens methode nog geschikter, m.i.

marten

Bericht door marten » di okt 02, 2012 9:52 am

Smittie schreef: maar bij mij zat de deuk precies op de lasnaad, dus bij het terug buigen scheurde deze..
Hm, op de foto lijkt het toch echt op een gestoken en niet op een gelaste velg. Bij de meeste velgen worden de einden niet gelast maar op een buisje of een paar pennen geschoven, om de einden in lijn te krijgen. De velgranden zitten niet aan elkaar, dus die moet je samen weer terugbuigen, anders blijft er een achter. De verbinding is de zwakke plek, vandaar dat je exact daar dus eerder een deuk hebt (geldt trouwens ook voor gelaste velgen, die zijn wel gelast maar het aluminium is daar een stuk zachter dan over de rest van de omtrek)
Laatst gewijzigd door marten op wo okt 03, 2012 1:35 pm, 1 keer totaal gewijzigd.
/Marten

WitteReus
Contacteer:

Bericht door WitteReus » wo okt 03, 2012 12:40 pm

Als je de velg voorverwarmd kun je haarscheurtjes vorkomen.
Lees dit maar eens: http://www.velofilie.nl/warmtebehandeling.htm
Wat wit is kan nog witter.
Vraag het de witte reus!

http://wittereus.pinkbike.com/

Bramtb

Bericht door Bramtb » do okt 04, 2012 7:05 pm

Bedankt voor alle reacties.
Op het mountainbike.nl-forum vind ik ook een dergelijk topic.

Nu ben ik er toch nog niet helemaal uit. Tubeless rijden heeft z'n voordelen en om dat te kunnen moet ik mijn velg uitdeuken met het risico dat dit het wiel nog zwakker maakt. Heeft de velg lokaal verwarmen zin om dat tegen te gaan?

Marten's reactie over het verschil tussen gestoken en gelaste velgen begrijp ik niet helemaal. Vergt het uitdeuken van een gestoken velg een andere aanpak?

Plaats reactie