Chrome Koga project

Fietsen met een vast verzet. In samenwerking met singlespeed.nl

Moderators:JJ, Beheerders

Plaats reactie
2crits
Berichten:2
Lid geworden op:wo sep 26, 2012 2:01 pm
Chrome Koga project

Bericht door 2crits » do sep 27, 2012 4:26 pm

na aardig wat meelezen over mooie fietsprojecten toch een topic over mijn project.
Afbeelding
een tijdje terug kocht ik een koga frame met het plan hem op te knappen en als single speed te gaan gebruiken, ogen open te houden voor leuk fixed wielsetje en dan met geheel fixed rijden.
Afbeelding


inmiddels heb ik de meeste vliegroest weg kunnen poetsen, helaas op een paar plaatsen niet meer mogelijk. met veeeeel draaien en koelen en verhitten de zadelpen losgekregen. BB zat volledig geblokkeerd.
nu dus als laatste obstakel aan het BB begonnen. Na tijdje klooien de linkercup en as losgekregen. Lagerkooi is deels afgebroken en heeft de rechtercup beschadigd.
Afbeelding

Rechtercup zit nog volledig vast in het frame, heb wel een passende sleutel maar het zit vaster dan sleutel sterk is vrees ik.
Mocht er iemand suggesties hebben voor het vervangen van het BB dan hoor ik het graag. Een gelijk dura ace BB staat voor 100 euro te koop, dat is me iets te veel. Ik heb echter niet echt een idee wat een goede vervanging is.

de opbouw zal vooral chrome-wit zijn. Heb als geintje een houten zadel gemaakt, wellicht dat die er een plaatsje op vind.
Afbeelding
Afbeelding

ik hoop ergens nog een setje dura-ace remhendels op de kop te tikken, anders ga ik voor shimano 600.

suggesties tips en opmerkingen welkom!

Gebruikersavatar
JJ
Forumbeheerder
Berichten:7298
Lid geworden op:di jan 08, 2002 4:43 pm
Locatie:Bunschoten
Contacteer:

Bericht door JJ » do sep 27, 2012 5:15 pm

Mooi project, ben benieuwd naar het resultaat. In ieder geval voor de 'klaar' fotoos dat zadel erop!!

JJ
Justpedal Bikeshop: Your alternative bikeshop!

Gebruikersavatar
JJ
Forumbeheerder
Berichten:7298
Lid geworden op:di jan 08, 2002 4:43 pm
Locatie:Bunschoten
Contacteer:

Bericht door JJ » do sep 27, 2012 5:16 pm

Ow en jammer van die trapas...

JJ
Justpedal Bikeshop: Your alternative bikeshop!

marten
Berichten:973
Lid geworden op:do apr 16, 2009 8:24 pm
Locatie:Kiel Windeweer

Re: Chrome Koga project

Bericht door marten » do sep 27, 2012 5:20 pm

2crits schreef: Rechtercup zit nog volledig vast in het frame, heb wel een passende sleutel maar het zit vaster dan sleutel sterk is vrees ik.!
Het officielle gereedschap is een blok staal met een passende sleuf, met een bout door de cup zodat het nergens heen kan.
Met een M16 bout en een moer met ev wat ringen er onder, en die door de cup vatknallen kom je echter ook een heel eind.

De trapas kun je vervangen door een simpele bb un55
/Marten

Gebruikersavatar
cyberhawk
Berichten:3917
Lid geworden op:wo jan 03, 2007 9:16 am
Locatie:het leed dat dordrecht heet
Contacteer:

Bericht door cyberhawk » vr sep 28, 2012 8:24 am

bij een trial meeting een keer meegemaakt..

alles uit het BB huis zodat alleen de cup er nog in zit // kan dat ?

dan een ijzer zaagje.. hand model

de zaag door het BB heen steken en weer monteren in de handzaag

Voorzichtig een sleufje in de cup zagen van binnen naar buiten toe..

zo haal je de spanning eraf en is hij meestal in een stuk of in delen te verwijderen..

draad nalopen met een dunne spijker,. of nog beter.. een tap natuurlijk :)

Gebruikersavatar
Het TUIG
Berichten:2812
Lid geworden op:zo okt 12, 2003 10:12 pm
Locatie:Almere
Contacteer:

Bericht door Het TUIG » vr sep 28, 2012 3:13 pm

De manier zoals Cyberhawk het omschrijft is ook de mijne.
Veelvuldig met succes toegepast, maar het blijft pokke werk.

(Heb je je roestplekjes al aangepakt met fijne staalwol?)
Love singlespeed? Hate singlespeed? Who cares, just ride it!

marten
Berichten:973
Lid geworden op:do apr 16, 2009 8:24 pm
Locatie:Kiel Windeweer

Bericht door marten » vr sep 28, 2012 3:47 pm

Het TUIG schreef:De manier zoals Cyberhawk het omschrijft is ook de mijne.
Veelvuldig met succes toegepast, maar het blijft pokke werk.
Zo'n harde Dura Ace cup doorzagen lijkt mij veel werk, maar ik heb het nog nooit gedaan. Het is verbazend hoeveel problemen niet bestaan als je een grote bankschroef hebt ;)
/Marten

2crits
Berichten:2
Lid geworden op:wo sep 26, 2012 2:01 pm

Bericht door 2crits » di okt 02, 2012 1:16 pm

bedankt voor de tips!

Afgelopen dagen de meeste roestplekjes weg kunnen krijgen, bij het bracket is het chrome echter slecht, het zal straks wel minder opvallen als alles klaar is.

ik ga denk ik deze bestellen ter vervanging van het BB. Weet iemand of dit dan ook de goede maat is http://www.derks-wielersport.nl/product ... id=9699976

verder vandaag de cup verwijderen, met tang/bankschroef lukt nog niet (en volgens mij heb ik het goed dat het linkse draad is toch?) dus zal wel zaag methode worden.

hopelijk eind van de week opbouwen!

Gebruikersavatar
Fred
Berichten:171
Lid geworden op:di jan 09, 2007 11:41 pm

Bericht door Fred » di okt 02, 2012 10:03 pm

Is zo lastig te zeggen.
Hieronder staat e.e.a. uitgelegd.
http://www.sheldonbrown.com/chainline.html

nutsjesmoar
Berichten:74
Lid geworden op:di nov 01, 2011 11:44 pm
Locatie:Mantgum
Contacteer:

Bericht door nutsjesmoar » wo okt 03, 2012 5:47 pm

Ik zou een trapas van rond de 110 nemen. 115 is iets te lang denk ik.

marten
Berichten:973
Lid geworden op:do apr 16, 2009 8:24 pm
Locatie:Kiel Windeweer

Bericht door marten » wo okt 03, 2012 6:14 pm

nutsjesmoar schreef:Ik zou een trapas van rond de 110 nemen. 115 is iets te lang denk ik.
De standaard trapas was 112, maar rechts 3mm langer dan links. Is dus gelijk aan een symmetrische 115. Voor een goede kettinglijn met het buitenblad op een ss naaf zou ik dus zeker niet korter gaan
/Marten

nutsjesmoar
Berichten:74
Lid geworden op:di nov 01, 2011 11:44 pm
Locatie:Mantgum
Contacteer:

Bericht door nutsjesmoar » zo okt 07, 2012 4:22 pm

schuine theorie heb je daar te pakken. Maar goed, 112 zal ook wel werken.

Plaats reactie