Ervaringen: de ultieme enduro bike

Over klimmen en afdalen met redelijk wat veerweg.

Moderator:Beheerders

T
Contacteer:

Bericht door T » ma jun 04, 2012 8:03 pm

Thomas_mtb schreef:Qua geo verschillen ze niet zoveel toch? Scratch heeft 170mm achter, dat is wel verschil natuurlijk, maar met een 160mm voor heb je zelfde balhoofdhoek en zitbuishoek (ivm fietspositie)...weet niet in hoeverre bovenbuislengte e.d. verschillen?

Geometrie Scratch (2010)
Afbeelding

Geometrie Slash
Afbeelding

nonsens

Bericht door nonsens » di jun 12, 2012 8:20 am

nieuwe Kona cadabra met airlink!
Zit standaard een Fox 32 talas 150mm in maar heb die vervangen voor een 36 160mm talas.

klimmen doet hij echt super helemaal als het iets technischer is. waar ik bij een lokale klim met mijn Stumpjumper uit 2007 (xc) altijd moest afstappen fiets ik met de Cababra makkelijk naar boven.

Horzel1

Bericht door Horzel1 » zo jun 17, 2012 10:35 pm

gilbo schreef:Heb vorige week 24u30 op m'n Stumpjumper EVO doorgebracht, oftewel 400km en 11000 hm
Alle km's gereden aan het Gardameer met oa de Altissimo (tot boven), tremalzo, Brione, etc.
Kan maar 1 ding zeggen... superfietske, vlot bergop en knallen bergaf :D ..met dank aan de standaard seatpostdropper 8)

Afbeelding[/img]
+1 heb de sj fsr expert carbon evo en hij is geweldig 150 mm veerweg 12kg stuurpen iets langer en omgedraaid en knalt naar boven om vervolgens naar beneden te vliegen.... En voor een rondje xc is hij ook prima geschikt.

Thomas_mtb

Bericht door Thomas_mtb » zo jun 17, 2012 11:01 pm

12kg is idd wel erg licht ook! Nice :)

Tuup J

Bericht door Tuup J » za jun 30, 2012 11:22 am

Heb in Italie met iemand gereden die al op zijn 3de mondraker .... reedt, frame scheurde hem elke keer rond de demper. Kreeg wel steeds een nieuwe, maar dan nog, geen fijn idee.

Zelf ben ik super te spreken over mijn cove g-spot, 1x10 speed opgebouwd, verstelbare zadelpen 150mm achter veerweg en 160mm voren. Rijdt er enduro, xc, pumptrack, dirtjumps, jumptracks en downhill mee, voor zover je dat downhill kan noemen in de Ardennen.

Een nomad carbon rijdt een stuk lichter bergop, maar met de cove is het ook te doen, zeker als je er 2x10 speed van maakt. Ik heb gekozen voor 1x10 speed en accepteer het dat ik bij sommige klimmen dood ga, haha. Bergaf en met jumpen is het gewoon een kleine freerider, super geo en ontzettend stijf. Het blijft me elke keer verbazen hoe fijn dat ding rijdt.

En voor zover ik jouw nog ken Thomas, denk ik dat zo'n cove jouw wel zou passen kwa rijstijl.
Life begins at the end of your comfortzone.

michielsexappeal

Bericht door michielsexappeal » zo jul 15, 2012 9:25 pm

Commencal meta AM is echt vet goed. Heb hem gereden in de Vogezen en dat ding is echt beter dan een doorsnee 150.
Mn broer heeft de SX, ook een mooi bakkie hoor. Frame is even zwaar als de AM.

La Pierre Spicey is dik, trapt lekker omhoog. En daalt goed af.
Trek Slash is iets meer downhill dan de spicey, DCRV is echt vet goed systeem. Heel speels, dus leuk.
Dit zijn wel een beetje de 3 enduro's die er voor mij toe doen. Specialized Enduro ken ik niet zo...

Flip van Veen

Bericht door Flip van Veen » zo jul 15, 2012 10:54 pm

Die ken ik dus wel heb m in Braunlage thuis gelaten en een DH gehuurd dat was niet nodig geweest, wel wat chickens gereden maar had alles wat de rijder durft prima overleefd dus zelfs voor bikepark inzet geschikt! Mag bij dat rijtje van hierboven 8)
What goes up must come down(hill)

Thomas_mtb

Bericht door Thomas_mtb » wo jul 18, 2012 8:53 am

Het is trouwens een Scratch geworden (alweer verouderde info maar goed), Scratch 9 frame uit 2011, luchtveringselementen erop. 2x9 nu nog...ik klim er prima mee, je kan er ook gewoon mee touren, zadel omhoog en ik heb de propedal nog niet eens aangeraakt bedenk ik me net :D -> meer een "super enduro" dus (of lichte freerider...wat je wil)

Ietwat belachelijke voorvork, maar dat maakt hem voor mij veelzijdig (totem 2step)...ook daar weer, heb hem bij het klimmen nog niet op 140 gezet -> maar dat doe ik de volgende keer wel om t uit te testen :) (ja met 180 kan er ook geklommen worden...het verbaast mij ook :P) Eerlijk om te vermelden: ben laatst bij 1 klim wel afgestapt op gegeven moment, maar ik denk dat die klim met mijn hardtail misschien net haalbaar zou zijn -goed (te) stijl- -> volgende keer dus op 140mm proberen ;)

Hij weegt geen 12kg...kuchkuch...maar wel 16, en dat met deze voorvork en een bontrager wielset...heeft de potentie om onder de 15kg uit te komen. (de slash (7) zit op 15,5 kg (gevonden op internet)...dus zoveel lichter is die niet. Persoonlijk schrok ik in eerste instantie van het gewicht, maar t rijdt licht genoeg (zeker voor "echt" enduro -is immers voornamelijk bergaf en wat flauwe klimmetjes-)

maarten.verhoeven

Bericht door maarten.verhoeven » wo jul 18, 2012 5:37 pm

Let wel op, ik heb 2 achterbruggen gescheurd van de trek scratch: 2010 model en een 2011 model.

Scheuren allemaal over de lasnaad van de cable guide op de chainstay: http://gp1.pinkbike.org/p4pb6783034/p4pb6783034.jpg.

Mijne scheurden allebei met enduro-rijden, niet eens gekke dingen aan het doen.
Wordt echter allemaal wel netjes opgelost door Trek (mits bonnetje in bezit).

Thomas_mtb

Bericht door Thomas_mtb » wo jul 18, 2012 9:20 pm

Ok, vaag! Heb het bonnetje en drie jaar garantie...dus moet goedkomen.

Er zijn ook mensen die er jaren op freeriden en dat niet hebben, mayb net bad luck ofzo? Heb je m uiteindelijk verkocht?

Merkwaardige is dat dit soort dingen echt bij nagenoeg ELK merk voorkomen...de een heeft pech, de ander niet...ach...koop een fiets (frame) dus maar liever nieuw, kan je nog garantie krijgen hehehe

maarten.verhoeven

Bericht door maarten.verhoeven » wo jul 18, 2012 9:56 pm

Toen ik er achter kwam dat het ook met het nieuwe model niet was opgelost heb ik hem meteen verkocht (ook vanwege een thread op mtb-news over de scratch, daar was het helemaal een drama met de gescheurde chainstays).

Maar zoals je zegt, ieder merk heeft zo wel zijn issues. En de garantie bij trek is echt goed!

Ik rij nu een santa cruz heckler. Die is gelukkig nog heel :). Binnenkort air demper erin ipv de coil en dan is hij voor mij de ultieme enduro bike.

Thomas_mtb

Bericht door Thomas_mtb » wo jul 18, 2012 10:24 pm

Ik lees dat het is opgelost, en dat er inmiddels een verstevigde achterbrug op de markt is in geval van breuk:
http://www.mtb-news.de/news/2012/05/16/ ... hinterbau/

Happy mee ;)

dirty sanches

Bericht door dirty sanches » zo aug 05, 2012 10:56 pm

mocht het ooit toch misgaan en en je hebt te veel geld! zou ik toch eens naar desl zij suggestie kijken. misschien dat de 301 of de 601 iets wat lichter betere keus zou zijn.
Maar kwa garantie overtreft liteville alles. Maar die heb je toch niet nodig!! niet stuk te krijgen.

Christiaan

Bericht door Christiaan » ma aug 06, 2012 8:50 am

T schreef:
Thomas_mtb schreef:Qua geo verschillen ze niet zoveel toch? Scratch heeft 170mm achter, dat is wel verschil natuurlijk, maar met een 160mm voor heb je zelfde balhoofdhoek en zitbuishoek (ivm fietspositie)...weet niet in hoeverre bovenbuislengte e.d. verschillen?

Geometrie Scratch (2010)
Afbeelding

Geometrie Slash
Afbeelding
Waar heb je die chart vandaan Tanja, hele andere maten dan op de site van Trek

Thomas_mtb

Bericht door Thomas_mtb » ma aug 06, 2012 11:38 am

dirty sanches schreef:mocht het ooit toch misgaan en en je hebt te veel geld! zou ik toch eens naar desl zij suggestie kijken. misschien dat de 301 of de 601 iets wat lichter betere keus zou zijn.
Maar kwa garantie overtreft liteville alles. Maar die heb je toch niet nodig!! niet stuk te krijgen.
LiteVille vind ik erg mooi idd...zo'n 601 is niet verkeerd :)

Tot nu toe bevalt de scratch me nog steeds super, ook langere tour is er prima mee te doen!

Seth

Bericht door Seth » wo aug 22, 2012 10:11 pm

sinds enkele maanden een Cube Fritzz 20" én wat een béést!
Sektor RL & monarch RT3 (highvolume) perfecte combinatie.

Ik blijf van mening dat de plaatsing van de demper de meest achtelijke plek op een fiets geniet.....maar owe owe owe wat vliegt ze lekker door de bochten. Uit het zadel klimmen, resulteert in keihard platform, achterwiel blijft geworteld in de grond. Bergje af...eindeleloze travel sensatie.

verbaas me dagelijks, hoe efficient de Cube Fritzz fietst! Mijn liefde voor zelfs de saaiste xc paden is weer helemaal tot bloei geraakt.

TIP: fiets met zoveel veerweg als de Fritzz á 160mm, komt beste tot haar recht als de achterdemper voorzien is van een 3-setting Floodgate. (High-tune, Med-Rebound, High-Volume)

Brum.

Bericht door Brum. » wo aug 22, 2012 10:22 pm

Seth schreef:sinds enkele maanden een Cube Fritzz 20" én wat een béést!
Sektor RL & monarch RT3 (highvolume) perfecte combinatie.

Ik blijf van mening dat de plaatsing van de demper de meest achtelijke plek op een fiets geniet.....maar owe owe owe wat vliegt ze lekker door de bochten. Uit het zadel klimmen, resulteert in keihard platform, achterwiel blijft geworteld in de grond. Bergje af...eindeleloze travel sensatie.

verbaas me dagelijks, hoe efficient de Cube Fritzz fietst! Mijn liefde voor zelfs de saaiste xc paden is weer helemaal tot bloei geraakt.

TIP: fiets met zoveel veerweg als de Fritzz á 160mm, komt beste tot haar recht als de achterdemper voorzien is van een 3-setting Floodgate. (High-tune, Med-Rebound, High-Volume)
Saaie XC paden worden leuk op een LT-monster?

Ik heb juist de fully ingeruild voor een starre SS voor de lokale paden.
Fully wordt alleen uitgelaten waar hij tot z'n recht komt.
Met DW link word de nieuwe demper iig eentje met zo min mogelijk platform (standaard al low-low tune), en al helemaal geen hendeltje erop, compleet nutteloos.

Seth

Bericht door Seth » vr aug 24, 2012 7:58 am

......heb je weer zo'n Neun und zwanziger hoor ;P

0,0% nuttigs toe te voegen apart dat heel de wereld moet weten dat meneer Bumm 1 fiets heeft "lokale paden" + 1 fiets voor wanneer hij buitenshuis mag spelen. Straatdrempels en stoepranden heb je veerweg voor nodig toch? Net als je auwtooh

Wat betreft compleet nutteloos:
Een Demper Hendeltje is zelfs te begrijpen voor een kind van 15 maanden: konijn + schildpad.
Een twentyniner aan de andere hand.....9 op de 10 mtber's ziet er er nut niet van in, laat staan het kind

Back on topic:" In de zoektocht naar een goede allround mtb, waar je toch goed mee kunt knallen (omhoog komt, en "echt" kan afdalen) kom je uit op de AM/Enduro bikes. " :lol:

Brum.

Bericht door Brum. » vr aug 24, 2012 5:49 pm

Seth schreef:......heb je weer zo'n Neun und zwanziger hoor ;P

0,0% nuttigs toe te voegen apart dat heel de wereld moet weten dat meneer Bumm 1 fiets heeft "lokale paden" + 1 fiets voor wanneer hij buitenshuis mag spelen. Straatdrempels en stoepranden heb je veerweg voor nodig toch? Net als je auwtooh

Wat betreft compleet nutteloos:
Een Demper Hendeltje is zelfs te begrijpen voor een kind van 15 maanden: konijn + schildpad.
Een twentyniner aan de andere hand.....9 op de 10 mtber's ziet er er nut niet van in, laat staan het kind

Back on topic:" In de zoektocht naar een goede allround mtb, waar je toch goed mee kunt knallen (omhoog komt, en "echt" kan afdalen) kom je uit op de AM/Enduro bikes. " :lol:
Ok.

Demper hendeltje is nutteloos met DW. Twijfel er niet aan dat het met je Fritzz wel nuttig is, mijn vorige Motolite had het hendeltje ook écht nodig.
Zal niet beweren dat DW perfect is, maar voor mij persoonlijk kan ik niet veel beter voorstellen, het kleine beetje pedalkick op alleen het kleine blad weegt by far op tegen de overall performance en efficientie.

29", uuh... Daar heb ik niets over gezegd.

2 fietsen heb ik inderdaad, iets met horses for courses.
Maar niets tegen 1 fiets, ik ben alleen benieuwd naar je uitleg hoe saaie paden leuk worden met een LT FS.
Ik heb juist het tegenovergestelde ervaren, komend van FS naar star was juist op de saaie paden leuker.

Taugo

Bericht door Taugo » zo jan 20, 2013 5:38 pm

Ik ben een troste eigenaar van een Da bomb Castle Bravo ( AM). ik ben nu in de opbouwfase, maar als het goed issie morgen zo goed als af.

als ik er wat stukke mee gereden heb, kan ik mn ervaring met jullie delen.

kan niet wachten in ieder geval
Don't Shred your head, wear a helmet.

lepluskoen

Bericht door lepluskoen » zo jan 20, 2013 6:50 pm

Ik heb net zoals gilbo ook een sj fsr evo en ben er helemaal weg van :)

super bike heb alleen wel de stuurpen vervangen door een dh stem van hope :)

heb 'm zelfs al een keer mee gehad naar willingen daar ik nog geen dh bak had op dat moment maar moet zeggen dat ie zich daar ook prima z'n mannetje stond

top bike
Once you loose your bike halfway during the airphase, you know everything is going downhill really fast

Jay Kay

Bericht door Jay Kay » vr feb 22, 2013 10:10 am

Cube Fritzz - Fox TALAS vork.
160 mm voor en achter.
Hope remmen (M4 EVO)
Schwalbe fat albert banden (beter dan eender welk Maxxis rubber waarmee ik ooit gereden heb!!)
Blackspire pedalen.

hemels.
You probably heard we ain't in the prisoner-takin' business; we in the killin' Nazi business. And cousin, business is a-boomin'.

Chmod

Bericht door Chmod » vr feb 22, 2013 10:28 am

ik heb net de andersom ervaring met schwalbe. Ik kan niet met die banden overweg.

Jay Kay

Bericht door Jay Kay » vr feb 22, 2013 10:51 am

Echt?
‘k moet zeggen dat op m’n downhiller nog steeds Maxxis’ banden steken: omdat ik er toch een paar reserve heb en effectief: voor DH zijn die dik in orde OK.

Om Endurowijdstrijden te rijden had ik echter het gevoel dat ik me te pletter moest trappen op horizontalere singletrack stukken om vooruit te komen. Terwijl met die scwalbes ik gigantisch veel grip heb (zelfs deze winter, in december met zo’n str*ntweer) en zelfs in Spa op ’n vrij technische afdaling, vorig weekend. En dat terwijl je met de glimlach terug naar boven kunt fietsen. Heb ze ook tubeless gemaakt deze winter, maar zélfs met binnenband had ‘k het gevoel dat ze tien keer lichter waren.

Voor XC gebruikte ik Maxxis Ignitors en in wezen waren die niet slecht, integendeel echt: ik zag die bijna letterlijk zienderogen verslijten. En da’s toch wel straf voor niet zo’n goeiekope band. Nu steken op de XC continental banden (Speed king). Houden zich voorlopig goed.
You probably heard we ain't in the prisoner-takin' business; we in the killin' Nazi business. And cousin, business is a-boomin'.

GW

Bericht door GW » vr feb 22, 2013 11:31 am

Was jij die man dan met de downhill bike die naar boven aan het wandelen was naast de lift van de thermes? 8)

Wij zijn jou dan in tegen gestelde richting voor bij gekomen :o

Plaats reactie