Boxxer WorldCup 2009 lekt en heeft speling

Alles over vorken, wielen, remmen, derailleurs en andere onderdelen. Ook voor accessoires zoals fietsendragers, verlichting, GPS etc.

Moderator:Beheerders

Giant Anthem 3
Contacteer:
Boxxer WorldCup 2009 lekt en heeft speling

Bericht door Giant Anthem 3 » wo mar 30, 2011 7:19 pm

Onlangs een gebruikte Boxxer WC 2009 aangeschaft. 1 keer mee gereden en nu blijkt hij te lekker en lijkt hij ook speling te hebben tussen de binnen en buitenpoten als je heb 1 cm inveert, dit gaan ook heel makkelijk (ondankt hij wel de juiste luchtdruk heeft voor mijn gewicht).

Nu heb ik nieuwe seals besteld (oil en dust seals) en ga deze dus vervangen. Maar de speling op de binnen en buitenpoten, kan dat komen omdat hij (inmiddels) te veel olie heeft gelekt en er nu niet genoeg olie in zit???

S.O.S. please :(
Giant XTC Advanced
Cube 29 AMS Race

Chmod

Bericht door Chmod » wo mar 30, 2011 8:18 pm

de meeste van die vorken hadden al speling bij aankoop. De tolerantie tussen binnenpoot en glijbussen is niet 100%. Seals vervangen zal de lek dichten. Waarschijnlijk simpelweg reinigen wrschlk ook. Je kan ze natuurlijk opsturen naar TFTuning, maar gaat je wat kosten.

degoe
Contacteer:

Bericht door degoe » do mar 31, 2011 7:32 pm

Speling zal waarschijnlijk komen omdat de bushings versleten zijn,die gewoon vervangen,of laten vervangen als je niet weet hoe dit moet(of het gereedschap er niet voor hebt)en de speling zal een stuk minder zijn.

bestel nummer: 11.4310.006.000 08 Boxxer (32mm) Bushing Kit als het nog de 32mm poten zijn anders:

11.4015.359.000 Bushing Kit (upper 35x38, lower 35x53) 2010-2011 Boxxer

cyberhawk
Contacteer:

Bericht door cyberhawk » vr apr 01, 2011 11:45 am

degoe schreef:Speling zal waarschijnlijk komen omdat de bushings versleten zijn,die gewoon vervangen,of laten vervangen als je niet weet hoe dit moet(of het gereedschap er niet voor hebt)en de speling zal een stuk minder zijn.

bestel nummer: 11.4310.006.000 08 Boxxer (32mm) Bushing Kit als het nog de 32mm poten zijn anders:

dayum.. deze gast is goed bezig.. hoe bedoel je info 8)

Giant Anthem 3
Contacteer:

Bushing KIT

Bericht door Giant Anthem 3 » vr apr 01, 2011 12:31 pm

degoe schreef:Speling zal waarschijnlijk komen omdat de bushings versleten zijn,die gewoon vervangen,of laten vervangen als je niet weet hoe dit moet(of het gereedschap er niet voor hebt)en de speling zal een stuk minder zijn.

Ok dus naast de dust and oil kit moet ik deze kit ook nog bestellen, waar kan ik dit het beste doen? Ze hebben ze niet bij Chain...
Giant XTC Advanced
Cube 29 AMS Race

cyberhawk
Contacteer:

Bericht door cyberhawk » vr apr 01, 2011 12:34 pm

luister goed

DIT zijn bushings.. dunne hoge ringen in de onderkroon.. deze zijn zeer moeilijk te verwijderen en te plaatsen en uitsluitend met speciaal gereedschap (correct me if im wrong)

dit is niet iets wat je ff doet.. :arms:

Giant Anthem 3
Contacteer:

Bericht door Giant Anthem 3 » vr apr 01, 2011 12:46 pm

cyberhawk schreef:luister goed

DIT zijn bushings.. dunne hoge ringen in de onderkroon.. deze zijn zeer moeilijk te verwijderen en te plaatsen en uitsluitend met speciaal gereedschap (correct me if im wrong)

Kan een beetje fatsoenlijke LBS dit of moet ik hem echt opsturen?
Giant XTC Advanced
Cube 29 AMS Race

r083rt
Contacteer:

Bericht door r083rt » vr apr 01, 2011 12:48 pm

Van wie heb je dat ding gekocht eigenlijk?
Specialized Demo 8 2011

Giant Anthem 3
Contacteer:

Bericht door Giant Anthem 3 » vr apr 01, 2011 12:50 pm

van F1rst....
Giant XTC Advanced
Cube 29 AMS Race

cyberhawk
Contacteer:

Bericht door cyberhawk » vr apr 01, 2011 12:50 pm

Giant Anthem 3 schreef:
cyberhawk schreef:luister goed

Kan een beetje fatsoenlijke LBS dit of moet ik hem echt opsturen?
in mijn leven zijn dat 2 woorden die niet bij elkaar [passen fatsoenlijk <vs> LBS

maar nee .. alleen de dealer heeft dit soort materiaal meestal .. mits hij uberhaubt wel repareerd..

Giant Anthem 3
Contacteer:

Bericht door Giant Anthem 3 » vr apr 01, 2011 1:02 pm

Dan ga ik de vork volgende week eerst even nieuwe seals geven en dan maar even kijken hoe of wat....
Giant XTC Advanced
Cube 29 AMS Race

r083rt
Contacteer:

Bericht door r083rt » vr apr 01, 2011 1:05 pm

Heb je al contact gehad met first want je hebt er pas 1 keer mee gefietst toch.. Wil me er niet mee bemoeien ofzo.. maarre wel raar dat de hele boel al lekt... of wist je dat toen je hem kocht...
Specialized Demo 8 2011

Giant Anthem 3
Contacteer:

Boxxer

Bericht door Giant Anthem 3 » vr apr 01, 2011 1:11 pm

Ik ging er vanuit dat ik een goede 'gebruikte' vork heb gekocht. Maar hij heeft niet gezegd dat er speling zat op de vork of dat hij lekte.

Heb hem zojuist even gebeld en dan geeft hij aan van ja ik wist dat de seals lekten maar de speling die erop zat was minimaal....

Had die vent dus best wel even mogen zeggen. De seals heb ik begin van de week al even besteld. Als het probleem daar niet mee opgelost is ga ik weer contact met hem zoeken want die bushings kit vervangen kan ik zelf niet en zal dus aardig in de kosten oplopen, zit ik dus niet op te wachten...

Kortom, ik vind dit geen strakke zaak van F1rst...
Giant XTC Advanced
Cube 29 AMS Race

cyberhawk
Contacteer:

Bericht door cyberhawk » vr apr 01, 2011 1:13 pm

blijft een boxxer heh..

ik heb (helaas) vaker gelezen .. mn boxxer lekt.. dam mn fox lekt.. :arms:

Giant Anthem 3
Contacteer:

Bericht door Giant Anthem 3 » vr apr 01, 2011 1:20 pm

cyberhawk schreef:blijft een boxxer heh..
Men kan dit er toch fatsoenlijk bij vermelden bij de verkoop dat hij lekt en dat er speling op zit....?
Giant XTC Advanced
Cube 29 AMS Race

cyberhawk
Contacteer:

Bericht door cyberhawk » vr apr 01, 2011 1:28 pm

ja ZEKER..

zoals ik ook eerlijk vermeld in mijn verkoop topic dat mn fox service nodig heeft !

ach life..

r083rt
Contacteer:

Bericht door r083rt » vr apr 01, 2011 1:33 pm

geef je groot gelijk...
Specialized Demo 8 2011

Giant Anthem 3
Contacteer:

Boxxer

Bericht door Giant Anthem 3 » vr apr 01, 2011 1:44 pm

Misschien naïef van mij, maar ik ga er vanuit als ik vraag of de vork en het frame in goede staat zijn, dat deze het dan ook daat werkelijk zijn. Ik verwacht niet dat die boxxer in nieuwstaat verkeerd en dat ie wat zweet, ja kut, maar kan ik mee leven, maar dat de bushings gewoon op blijken te zijn en daar door dus behoorlijke speling heeft, das gewoon niet tof en dan voel ik me verneukt...helemaal als je het van een mede DP'er koopt...
Giant XTC Advanced
Cube 29 AMS Race

Giant Anthem 3
Contacteer:

Bericht door Giant Anthem 3 » vr apr 01, 2011 1:55 pm

All TF Tuned fork services include wiper/oil seals, foams, O-rings, oils and bushing re-sizing.
Bushing re-sizing, enig idee of dit ook voldoende is of moeten de bushings compleet vervangen worden..."Lower Leg Bushings"

http://www.tftunedshox.com/service/rockshox.aspx
Giant XTC Advanced
Cube 29 AMS Race

divere rules

Bericht door divere rules » za apr 02, 2011 7:52 am

en de enduro seals???

ga ze ook bestellen alleen dan voor een 888

en zelf servicen ??

bij rock shox heb je complete beschrijvingen hoe het moet
is echt niet zo moeilijk

je besteld een service set en de olie

Tuup J

Bericht door Tuup J » ma apr 04, 2011 12:22 am

Bestel je de enduro seals, stuk beter als de standaard seals.

Je kunt ze via de site, http://www.enduroforkseals.com/id106.html, bestellen. Maar bikes 4 fun in Vaals heeft ze volgens mij nu ook.

Als je ze zelf besteld en erin wilt zetten, moet wel lukken. Oude met een grote platte schroevendraaier eruit wippen, voorzichtig! Dan eerst de zwarte seals erin drukken, met een stomp voorwerp voorzichtig aantikken en dan de blauwe seals erop, ik had een rolletje tape toen gebruikt die precies op de brede rand van de blauwe seals viel, hoge rand zat aan de binnenkant van het rolletje en dan rustig verdeeld erin tikken.

Zo heeft het bij mij 2 keer toe gewerkt zonder problemen.
Life begins at the end of your comfortzone.

Giant Anthem 3
Contacteer:

Speling

Bericht door Giant Anthem 3 » di apr 05, 2011 9:26 pm

Heb nu enduro seals besteld, de reeds bestelde seals (via CRC) ga ik gebruiken voor mijn Reba Team.

Vork nu uit de kronen gehaald. Op de linker vorkpoot (de solo air kant) zit 1 tot 1,5mm speling virticaal. Dus al je heb indrukt, voel je dat hij de eerste 1 tot 1,5mm vrij makkelijk gaat en dan voel je dat hij merkbaar zwaarder gaat en hij gewoon in veert zoals het moet.

Is dit dan normaal en hoort deze speling bij deze boxxers? De Boxxer Race die ik ook nog heb heeft dit niet...
Giant XTC Advanced
Cube 29 AMS Race

Jean-Pierre

Bericht door Jean-Pierre » di apr 05, 2011 9:35 pm

Dan zal het wel niet normaal zijn hé... Misschien kun je een regeling treffen, parts/repartie kosten splitten. Zo wil je natuurlijk niet verder met een vork, die vast niet goedkoop zal zijn geweest.

Succes.

Flip van Veen

Bericht door Flip van Veen » za apr 09, 2011 11:47 am

Ik heb in het verleden mijn RS psylo laten servicen bij mn lbs maar die hebben hem gewoon naar Sram gestuurd, die zitten in Nijkerk dat koste mij destijds €75.- nieuwe seals, olie en rebound knop (geen bushings)! Had m toen met een week weer terug! bel gewoon sram nl eens over hoe en wat tel nr 033-4506060 daar kunnen ze je ook art nrs geven van diverse onderdelen!
De WC is natuurlijk wel een air vork mischien hebben die wel iets speling tov een coil maar dat weet iemand van Sram/RS waarscijnlijk wel!
What goes up must come down(hill)

F1rst

Bericht door F1rst » za apr 09, 2011 8:58 pm

Nou ik had mij eigenlijk voorgenomen me niet teveel in deze discussie te vermengen maar het is blijkbaar toch nodig. Elk verhaal heeft twee kanten en dit is het mijn. (van begin tot eind)

Een jaartje geleden kwam ik GA3 voor het eerst tegen, hij heeft toen een 4x frame van me gekocht. Hij heeft toen ook mijn downhill fiets gezien en vroeg of ik deze wilde verkopen. Ik wilde dit toen der tijd niet maar zou wanneer dit wel het geval was een bericht sturen. Een klein jaartje verder en ik wilde een nieuwe fiets dus de oude ging eruit. Dus ik GA3 gemailt en een minimale prijs vermeld. Er kwam meteen een goede reactie terug maar er was geen geld. Dus ik wilde GA3 wel wat tegemoet komen en heb uiteindelijk 300 euro van de vraagprijs af gedaan. Dit deed ik om dat hij het frame zo graag wilde hebben ik ik dacht dat hij wel in goed handen zou zijn. Heb dus verder ook geen openbare verkoop gestart.
Nu werd het frame opgehaald en netjes betaald.(ik was er zelf niet bij want ik was in Oostenrijk) Tot hier ging het allemaal goed. Drie dagen later krijg ik een tel dat de assen er niet bij zitten. Dus ik gekeken en zaten inderdaad in de wielen. Dus de assen netjes opgestuurd met het verzoek dat GA3 het geld voor de verzendkosten wil overmaken. Is vrij normaal lijkt mij want hij wist dat er assen bij hoorde. Dit wilde die niet dus uiteindelijk heb ik het maar betaal om er vanaf te zijn. Nou weer een paar dagen verder krijg ik ineens een smsje waar in staat dat GA3 nieuw wielen heeft gekocht. Dus ik voelde me een beetje belazerd over het ik heb geen geld gedeelte maar dat is nou eenmaal handel. (al vindt ik dit wel zeer kinderachtig)

Weer een week verder zie ik deze foto:
Afbeelding
Jaja veering testen ,ik dacht dat mijn fiets in goede handen was maar dat blijkt maar weer.

Nu het gedeelte waar het over gaat: De Vork
Een paar dagen na het zien van deze foto krijg ik een telefoontje dat de vork lekt en dat er speling op zit. Ik heb deze vork een jaar geleden gekocht van .... en deze was toen nog zo goed als nieuw (dagje Winterberg en WC schladming) en heeft hierna nog een servies beurt gehad. Heb de vork zelf ongeveer een jaar gebruikt en heb de olie in de vork twee keer ververst. Bij de laatste verversing heb ik geconstateerd dat de seals bij de volgende beurt aan vervang toe waren. (heb altijd netjes olie op de poten gedaan tegen uitdroging) (Na deze beurt is de fiets nog twee keer in malmedy geweest) Ik heb bij de verkoop dan ook aangegeven dat de seals aan vervang toe waren. Dus hier zie ik het probleem niet zo. Nu de speling, zoals Chmod al zegt: boxxer hebben al spelling als ze uit de fabriek komen. Nu had die van mij dit ook toen ik heb van ...... over heb genomen. Ik heb hier nooit last van gehad en het is mij eigenlijk ook nooit heel er opgevallen. Kortom ik ken een boxxer niet anders. Dus hier heb ik bij de verkoop ook niks over gelogen.

Nu dit er ook nog bij kwam vond ik het wel genoeg en heb het maar even met rust gelaten.

Het ergste van allemaal is dat GA3 deze vork gewoon voor zeer weinig geld heeft kunnen kopen (Je koopt 5 keer deze vork voor de prijs van een nieuwe WC 06-09)
Nu is het ook nog zo dat ik er een oude boxxer race bij gegeven heb. Ik had hier namelijk toch niks meer aan want heb hem altijd als reserve gehouden.
http://www.dirty-pages.net/forum/viewtopic.php?t=51175
Deze heb ik GA3 er gratis bij gedaan met als tip dat het altijd makkelijk is wat extra onderdelen te hebben maar hier werd ook niet naar geluisterd en een paar dagen na de aankoop staat dezen ook te koop. (zal nog un keer iets weg geven)

Ik denk dat ik wel genoeg gezegd heb en hoop dat dit verder via PM kan worden afgehandeld. Ik vind alleen dat GA3 zelf ook niet bepaald netjes heeft gehandeld en om dan hier een verhaal neer te gaan zetten dat je van niks wist vind ik ook een beetje belachelijk. (Ik weet ook niet echt wat je er mee wilt bereiken)?? Hoor wel weer hoe het afloopt

Groeten Mark

Owja ook nog een bericht voor stillridingbmx. Als je met iemand meer rijd naar een baan is het wel fijn dat je ook betaald, zeker als dit van te voren is afgesproken. Dus ik zou graag nog wat geld ontvangen van de reiskosten naar Malmedy een jaar geleden.
Heb er nog maar tien mailtjes over gestuurd en ben de smoesjes eigenlijk wel een beetje ziek. (Hopelijk helpt het zo wel)
Laatst gewijzigd door F1rst op za apr 09, 2011 9:27 pm, 2 keer totaal gewijzigd.

Plaats reactie