Show your Downhill/Freeride

Alles over downhill, freeride en slopestyle fietsen.

Moderator:Beheerders

Plaats reactie
freeko

Bericht door freeko » zo mar 06, 2011 6:53 pm

Trekrules schreef:Dus elke fase krijgt zijn eigen plekkie,dan weten dat nu ook :lol: 8)
En bij elk nieuw boutje een nieuwe foto.... :whistle:

intense m1

Bericht door intense m1 » zo mar 06, 2011 7:01 pm

Ziek die Dt swiss ! staat mooi.

k zou die witte erin laten!
Intense M1

Christiaan

Bericht door Christiaan » zo mar 06, 2011 7:07 pm

freeko schreef:
Trekrules schreef:Dus elke fase krijgt zijn eigen plekkie,dan weten dat nu ook :lol: 8)
En bij elk nieuw boutje een nieuwe foto.... :whistle:
Ach, waarom ook nie,t hahaha

Al ene headset in je 2de bike?

M@lphy

Bericht door M@lphy » zo mar 06, 2011 7:47 pm

Hey Trekrules II,

Mocht je wel de bus in met dat dranghek? :o

Zwarte zante steke jung! :arms:
RIDERS READY?

ubike

Phlegmer v1.1

Bericht door ubike » zo mar 06, 2011 8:41 pm

Mag ik even een nieuwe telg in de vuile familie voorstellen: de Phlegmer. Dit is mijn heuvelneerhardgaander die ik geheel zelf heb ontworpen en gebouwd. (Ok, ok, op het cnc freeswerk en buigwerk na dan.)

Afbeelding
Once something is approved by the government, it's no longer immoral.

Zane!

Bericht door Zane! » ma mar 07, 2011 12:53 pm

dude....

zane

Sean

Bericht door Sean » ma mar 07, 2011 12:55 pm

Wel knap enzo dat je dat helemaal zelf gedaan hebt, maar het ziet er niet uit vind ik.

ubike

Bericht door ubike » ma mar 07, 2011 1:12 pm

Sean, vind je de hele vormgeving gewoon lelijk of is het de afwerking en het laswerk? Met dat laatste ben ik het dan wel met je eens, dat verdient geen schoonheidsprijs. Maar ja, oefening baart kunst. Voor de rest: over smaak valt eeuwig te twisten.

DutchGeert

Bericht door DutchGeert » ma mar 07, 2011 1:19 pm

Nice dat je hem zelf gebouwd hebt! Maar de vraag is echter hoeveel ga je er breken of heb je er al gebroken haha? :evil:

DESL

Bericht door DESL » ma mar 07, 2011 1:24 pm

Sintesi Rumba clonealike?
--Cranked Crusaders--
-----Nil Nobis Absurdum-----

cyberhawk
Contacteer:

Bericht door cyberhawk » ma mar 07, 2011 2:52 pm

Tuup J schreef:
Christiaan, strakke bak!
Jij vliegt pas weg met zo een lichte bike ;)
saints waren toch best zwaar dacht ik ?

Sean

Bericht door Sean » ma mar 07, 2011 3:38 pm

ubike schreef:Sean, vind je de hele vormgeving gewoon lelijk of is het de afwerking en het laswerk? Met dat laatste ben ik het dan wel met je eens, dat verdient geen schoonheidsprijs. Maar ja, oefening baart kunst. Voor de rest: over smaak valt eeuwig te twisten.
De vormgeving vind ik maar niks, maar dat is natuurlijk een kwestie van smaak.
Als je een andere achterbrug zou maken dan zou het er al stukken beter uitzien.

divere rules

Bericht door divere rules » ma mar 07, 2011 3:53 pm

wordt er een beetje stil van

maar netjes dat je het gemaakt hebt
Laatst gewijzigd door divere rules op ma mar 07, 2011 6:20 pm, 1 keer totaal gewijzigd.

r083rt
Contacteer:

Bericht door r083rt » ma mar 07, 2011 4:11 pm

Niet mijn smaak wel knap gedaan :D..

Hoe rijd die ?
Specialized Demo 8 2011

TIthomas

Bericht door TIthomas » ma mar 07, 2011 4:20 pm

benieuwd hoelang het duurt voordat je zadelpen aan de onderzijde vast zit in je achterdemper...

cHoc

Bericht door cHoc » ma mar 07, 2011 6:24 pm

TIthomas schreef:benieuwd hoelang het duurt voordat je zadelpen aan de onderzijde vast zit in je achterdemper...
Heel lang, de demper beweegt niet tot nauwelijks naar boven door het inveren.
shoot me again, I ain't dead yet

freeko

Re: Phlegmer v1.1

Bericht door freeko » ma mar 07, 2011 8:09 pm

ubike schreef:Mag ik even een nieuwe telg in de vuile familie voorstellen: de Phlegmer. Dit is mijn heuvelneerhardgaander die ik geheel zelf heb ontworpen en gebouwd. (Ok, ok, op het cnc freeswerk en buigwerk na dan.)

Afbeelding
Ik moet zeggen dat ik het knap vind dat je zoiets zelf ontwerpt en maakt...
ik vind 'm foeilelijk maar dat is persoonlijk.

Ik heb alleen m'n twijfels over de geometrie en de balhoofdhoek.

Maar wie weet is dit een opstap naar een heel goed uitgedachte en ontworpen downhillfiets.
Ik zou zeggen leer van de goede en negatieve eigenschappen van deze bike en wie weet bouw je over een tijdje een fiets waar we allen U tegen zeggen.

Respect!!

WitteReus
Contacteer:

Bericht door WitteReus » ma mar 07, 2011 8:34 pm

freeko schreef:Ik moet zeggen dat ik het knap vind dat je zoiets zelf ontwerpt en maakt...

Maar wie weet is dit een opstap naar een heel goed uitgedachte en ontworpen downhillfiets.
Ik zou zeggen leer van de goede en negatieve eigenschappen van deze bike en wie weet bouw je over een tijdje een fiets waar we allen U tegen zeggen.

Respect!!
+1
Wat wit is kan nog witter.
Vraag het de witte reus!

http://wittereus.pinkbike.com/

ubike

Bericht door ubike » ma mar 07, 2011 9:57 pm

De vorm van het frame is niet puur door uiterlijke voorkeur ontstaan. Ik hou wel erg van organisch vormgeving. Ik heb er naar gestreefd om zoveel mogelijk torsiestijfheid te krijgen tussen het balhoofd en de lagering van de achtervork en BB. Ook heb ik niet de standaard lagersetjes gebruikt in het balhoofd maar conische lagers rechtstreeks in de balhoofdbuis. Hierdoor kon ik de balhoofdbuis langer houden, 150mm, en de twee gebogen hoofdbuizen van het frame zo'n 20% verder uit elkaar zetten dan bij de meeste standaard fietsen met als resultaat meer stijfheid en lagere spanningen in het frame. Ik heb gekozen voor een single pivot achtervorkvering om het zo eenvoudig mogelijk en onderhoudsvrij te maken. Ik heb wel wat progressiviteit in het veersysteem aangebracht door een juist plaatsing van alle draaipunten. Er wordt naar mijn mening nogal wat BS verkocht door marketingafdelingen van fabrieken. Ik krijg af en toe het idee dat die eerst iets proberen te verzinnen om iets anders dan de rest van de wereld te hebben (unique selling point...) en dan later er de voordelen bij proberen te verzinnen.

Het zadelframe is nogal minimalistisch maar is steviger dan het er uit ziet. Het hoeft trouwens ook niet helemaal bomvrij te zijn, er wordt niet veel gezeten tijdens DH.

De Sintesi had ik nog nooit gezien. Ik kijk bij alles wat ik ontwerp zo weinig mogelijk naar anderen. Ik heb alleen van een paar modellen (Rocky Mountain, Iron Horse, Nicolai) wat naar de hoofdgeometrie gekeken als leidraad. Er is natuurlijk wel een evolutie die geleid heeft tot het huidige maten gemiddelde: dat wat werkt blijft. Maar er blijft ook af en toe wat hangen wat eigenlijk wel weg kan. Volgens mij kan je de zadelbuis op de meeste DH fietsen het beste als blinde darm zien... ;)

Ik heb de fiets vorig jaar juli in Winterberg getest maar dat was meer een test voor mij: halverwege de tweede afdaling op de IXS baan maakte ik ein riesenstürz en landde na drie meter vrije val ondersteboven op mijn schouder die daarop uit de kom schoot. Misschien gaf de fiets me wel te veel vertrouwen :lol: Ik had in ieder geval sterk het gevoel dat de fiets meer kan dan ik. Als iemand 'm een keer wil testen valt daar over te praten.

Loeky

Bericht door Loeky » ma mar 07, 2011 10:35 pm

Allereerst, super tof dat je je eigen bike gemaakt hebt! Heeft zeker veel werk in gezeten en zal ook niet altijd even simpel zijn geweest.

Toch, sta mij toe ietwat kritisch te zijn ;).

Wat betreft de zadelpenbuis: je zegt dat het steviger is dan het eruit ziet. Klinkt mij als natte-vinger-werk in de oren eigenlijk. Het is handig (lees: mijns inziens noodzakelijk) om bij een dergelijk ontwerp uit te gaan van worst-case-scenario. Dus, houdt je constructie het ook als tijdens een landing van een jump je pedaal afbreekt en je vervolgens met een groot percentage van je volwassen gewicht met je ballen op het zadel knalt? Juist bij dit soort producten is dit super belangrijk, gezien de snelheden en grootte van krachten.

Het lijkt er ook niet echt op dat je daadwerkelijk naar de hoofdgeometrie hebt gekeken van genoemde bikes, of bedoel je dat je alleen naar de wielbasis hebt gekeken? De chainstay-lengte is moeilijk te beoordelen van het plaatje, maar het lijkt me duidelijk dat de balhoofdshoek en zadelbuishoek nog niet in de buurt komen van die frames. Effective top-tube lengte lijkt ook totaal niet in verhouding te staan met de rest van de geo.

Wat betreft de plaatsing van het scharnierpunt: hoe heb je ervoor gezorgd dat het systeem progressief werkt? Enige berekening aan gedaan?

Veel succes verder met je bike en verdere ontwikkelingen!

Volgens mij kan je de zadelbuis op de meeste DH fietsen het beste als blinde darm zien... ;)
Volgens mij kan jouw zadelbuis zelf in de toekomst je blinde darm zien

Bernard

Bericht door Bernard » di mar 08, 2011 12:22 am

freeko schreef:
ubike schreef:Mag ik even een nieuwe telg in de vuile familie voorstellen: de Phlegmer. Dit is mijn heuvelneerhardgaander die ik geheel zelf heb ontworpen en gebouwd. (Ok, ok, op het cnc freeswerk en buigwerk na dan.)

Afbeelding
Ik moet zeggen dat ik het knap vind dat je zoiets zelf ontwerpt en maakt...

Respect!!
+1 voor ubike en +1 voor freeko voor de heldere tekst!

Misschien is dit iets voor Gran Torino, die kan je misschien wat aanbevelingen doen om de boel te fijntunen ;-)
alias Anton Bollebakker: no show, all go!

Chmod

Bericht door Chmod » di mar 08, 2011 4:40 pm

wat is de geo dan?

ubike

Bericht door ubike » wo mar 09, 2011 9:00 pm

Ik ben weldegelijk verder gegaan dan wat natte vingerwerk met betrekking tot de sterkte en stijfheid van het frame. Ik heb diverse FEM berekeningen gedaan. Hieronder de spanningen in het frame bij een vrjie val van ongeveer 2.5m hoogte wat neerkomt, met de veerweg die ik heb, op zo'n 13G. De maximale spanning die optreedt bedraagt 97MPa. Ik heb het frame toen doorgerekend uitgaande van 6082T6 maar de buis is 7020T6 met een rekgrens van 290MPa. Er treed verzwakking op door het lassen maar 7020 heeft de mooie eigenschap dat het na ongeveer 14 dagen door natuurlijke precipitatie 90% van de sterkte van het moedermateriaal terugkrijgt. Er is dus nog ruim reserve. Afbeelding
De torsiestijfheid van het frame bedraagt 238Nm/graad (over de lengteas)

Wat betreft het zitframe: ik heb liever dat het vervormd en afbreekt dan dat het tot mijn blinde darm komt bij een harde stuiter. Dat doet toch minder zeer, denk aan kreukelzones in auto's. Bovendien, mocht ik het zo sterk maken dat het 13G met poppetje erop overleeft, dan vraag ik me af of het poppetje dat ook heeft. Plaatje hieronder laat de spanningen zien bij een belasting van 1000N. Het max is 176MPa maar die zit wel in een gebied waar het model een hoge onzekerheid heeft i.v.m. de daar aanwezige kleine radius en het feit dat ik een iets te grof mesh heb gebruikt bij dit model. Ik heb genoeg de-theorie-in-praktijk ervaring om te weten wat er toe doet en wat niet. Dus geloof me dat hier nog een veiligheidsfactor van 2.5 in zit.

Tekeningen met hoofdgeometrie volgen later. Jeesss, wat kosten jullie me een tijd. ;)
Afbeelding

Ik sta er overigens voor open als iemand mij een en ander kan vertellen over de invloed van de geometrie op de stuureigenschappen. Ik ben wel redelijk bekend met hoe dat in de motorwereld zit maar een vlak circuit geeft toch andere effecten dan een hobbelbaan.

fly high

Bericht door fly high » wo mar 09, 2011 10:21 pm

ubike +10 BAM

ook al snap ik er niks van... klinkt erg slim en ingewikkeld. :lol:
Brakes are like tampons... every pussy needs them!!

Plaats reactie