Bestaat DIT type EBB ? (Fixie/Singlespeed content)
Moderators:JJ, Beheerders
EBB is een mooi 'clean' systeem om een ketting te spannen, maar kan beter, toch? De trapas hoeft alleen maar naar voor of achteren, niet omhoog of omlaag (dat is zinloos).
Dus....
Kun je geen betere EBB maken, op de volgende manier:
XXXXXXXXXXXX
A ------T-----V
XXXXXXXXXXXX
De trapas (T) zit ingeklemd, niet in een ronde excentrische constructie (standaard EBB), maar in een platte metalen "doos" (aangegeven met XXXX) waarin de trapas niet omhoog of omlaag kan bewegen, maar wel naar voren of naar achteren. Met stelschroeven (A aan de achterkant, V aan de voorkant) wordt de as op zijn plaats gehouden.
Als je de ketting strakker wilt zetten, draai je stelschroef V losser en stelschroef A strakker.
Voordelen zijn dat het geheel minder kraakt, omdat als je op de pedalen gaat staan er geen neerwaartse kracht op het systeem komt (zoals bij standaard EBB). De neerwaartse kracht komt alleen maar op de metalen 'doos', daar kan niks aan bewegen. Je hoeft alleen de voorwaartsen (en achterwaatse) krachten op te vangen. Met die stelschroeven dus.
Een ander voordeel is dat je niet de crank hoeft te verwijderen om de ketting te spannen (zoals bij Bioeccentric).
Commentaar? Kan het? Waarom niet? Bestaat het al?
Dus....
Kun je geen betere EBB maken, op de volgende manier:
XXXXXXXXXXXX
A ------T-----V
XXXXXXXXXXXX
De trapas (T) zit ingeklemd, niet in een ronde excentrische constructie (standaard EBB), maar in een platte metalen "doos" (aangegeven met XXXX) waarin de trapas niet omhoog of omlaag kan bewegen, maar wel naar voren of naar achteren. Met stelschroeven (A aan de achterkant, V aan de voorkant) wordt de as op zijn plaats gehouden.
Als je de ketting strakker wilt zetten, draai je stelschroef V losser en stelschroef A strakker.
Voordelen zijn dat het geheel minder kraakt, omdat als je op de pedalen gaat staan er geen neerwaartse kracht op het systeem komt (zoals bij standaard EBB). De neerwaartse kracht komt alleen maar op de metalen 'doos', daar kan niks aan bewegen. Je hoeft alleen de voorwaartsen (en achterwaatse) krachten op te vangen. Met die stelschroeven dus.
Een ander voordeel is dat je niet de crank hoeft te verwijderen om de ketting te spannen (zoals bij Bioeccentric).
Commentaar? Kan het? Waarom niet? Bestaat het al?
Om je bracket te laten bewegen in jouw 'doos' heb je speling nodig, die speling zorgt voor beweging = kraken.
Enige oplossing is dan om je bracket in horizontale richting eveneens te 'lageren' / geleiden. Dat is weer extra gewicht en wederom een slijtagedeel.
Mooie van de wig-excentre's is volgens mij de simpliciteit van het geheel. En eerlijk gezegd heb ik met mijn On One EBB nog steeds geen last van kraken.
Enige oplossing is dan om je bracket in horizontale richting eveneens te 'lageren' / geleiden. Dat is weer extra gewicht en wederom een slijtagedeel.
Mooie van de wig-excentre's is volgens mij de simpliciteit van het geheel. En eerlijk gezegd heb ik met mijn On One EBB nog steeds geen last van kraken.
- didadunlop
- Berichten:4533
- Lid geworden op:vr sep 16, 2005 7:27 am
- didadunlop
- Berichten:4533
- Lid geworden op:vr sep 16, 2005 7:27 am
Er is ooit ook een fiets geweest waarbij je de chainstay kon verlengen, nét achter het BB.
Bij mijn Singular Swift hoef ik trouwens het crankstel niet te verwijderen om de ketting op te spannen. In tegendeel, ik gebruik de trapas om het EBB rond te draaien. En nee, het is bij mij nog niet gaan kraken!
Bij mijn Singular Swift hoef ik trouwens het crankstel niet te verwijderen om de ketting op te spannen. In tegendeel, ik gebruik de trapas om het EBB rond te draaien. En nee, het is bij mij nog niet gaan kraken!
“Its amazing how the World begins to change through the eyes of a cup of coffee!!â€
Ik vin die laatste ( "tandem-oplossing") wel mooi
. Hoewel ik wel een gevaar van "loswrikken" zie. En je dan inderdaad gaat denk "waarom wordt mijn rechterbeen toch steeds langer? O nee, m'n trapas staat scheef!"
Hmmm.. ik denk dat ik al met al (toch maar) DIT de meest cleane en paktische oplossing vind:

Ja ik ben gek, heb net een nieuwe (deels gebruikt gekocht, deels nieuwe onderdelen) Fixie met het vertrouwde baanpadden-systeem en ik zit al weer te fantaseren over een beter systeem, frame laten bouwen misschien.....(smalle Q, vertikale uitval-as voor makkelijk wiel er uit halen......terwijl ik nog maar een paar honderd km heb gereden op m'n fiets!
Lijkt wel een verslaving?
Maar goed, puur als fantasie dan. Ik fantaseer over 'n fixie met verticale dropouts voor snel wiel of bandje wisselen. Wat is het beste systeem voor kettingspannen? Wat ik wil is:
- cleane looks
- minimaal onderhoud
- licht
- makkelijk in gebruik.
Kandidaten:
- diverse EBB-systemen (zie plaatje voor denk ik al met al de beste)
- sliding dropouts (ziet er wat prutserig uit)
- excentrische achteras à la Phil Wood? --> lijkt me niet handig in gebruik
- swinging dropouts. Lijkt me ook een goede kandidaat. (als nummer 2 zeg maar).
-
Reactie?

Hmmm.. ik denk dat ik al met al (toch maar) DIT de meest cleane en paktische oplossing vind:

Ja ik ben gek, heb net een nieuwe (deels gebruikt gekocht, deels nieuwe onderdelen) Fixie met het vertrouwde baanpadden-systeem en ik zit al weer te fantaseren over een beter systeem, frame laten bouwen misschien.....(smalle Q, vertikale uitval-as voor makkelijk wiel er uit halen......terwijl ik nog maar een paar honderd km heb gereden op m'n fiets!

Maar goed, puur als fantasie dan. Ik fantaseer over 'n fixie met verticale dropouts voor snel wiel of bandje wisselen. Wat is het beste systeem voor kettingspannen? Wat ik wil is:
- cleane looks
- minimaal onderhoud
- licht
- makkelijk in gebruik.
Kandidaten:
- diverse EBB-systemen (zie plaatje voor denk ik al met al de beste)
- sliding dropouts (ziet er wat prutserig uit)
- excentrische achteras à la Phil Wood? --> lijkt me niet handig in gebruik
- swinging dropouts. Lijkt me ook een goede kandidaat. (als nummer 2 zeg maar).
-
Reactie?
- JJ
- Forumbeheerder
- Berichten:7298
- Lid geworden op:di jan 08, 2002 4:43 pm
- Locatie:Bunschoten
- Contacteer:
Ik heb een fixie met een halflink EBB, kleinere diameter dan de gebruikeleijke EBB's maar dus ookminder verstelmogelijkheden.
Eccentrische naaf is van White Industries. Ik denk dat een EBB de cleanste oplossing is en relatief licht?
JJ
Eccentrische naaf is van White Industries. Ik denk dat een EBB de cleanste oplossing is en relatief licht?
JJ
Justpedal Bikeshop: Your alternative bikeshop!
- didadunlop
- Berichten:4533
- Lid geworden op:vr sep 16, 2005 7:27 am
Precies, die IBIS Tranny bedoelde ik:

Technisch gezien vind ik een kettingspanner a la OnOne Otherdoofer de beste oplossing; je hebt hierbij geen last van veranderende zadelpositie tov BB, en je hebt geen veranderende chainstaylengte. Het enige (en waarschijnlijk het belangrijkste voor de meeste mensen) is het optische effect, en het is niet mogelijk voor fixies.

Technisch gezien vind ik een kettingspanner a la OnOne Otherdoofer de beste oplossing; je hebt hierbij geen last van veranderende zadelpositie tov BB, en je hebt geen veranderende chainstaylengte. Het enige (en waarschijnlijk het belangrijkste voor de meeste mensen) is het optische effect, en het is niet mogelijk voor fixies.
“Its amazing how the World begins to change through the eyes of a cup of coffee!!â€
- didadunlop
- Berichten:4533
- Lid geworden op:vr sep 16, 2005 7:27 am
wat meer foto's van die moving BB oplossing:
http://www.bohemianbicycles.com/tandem.html
Verschrikkelijk mooi stukje handwerk.
http://www.bohemianbicycles.com/tandem.html
Verschrikkelijk mooi stukje handwerk.
Ga verdomme met je crossmotor op een crossbaan rijden en niet op een MTB route! Asociale klojo.
- didadunlop
- Berichten:4533
- Lid geworden op:vr sep 16, 2005 7:27 am
Mwahh. Inderdaad, niet geschikt voor fixies en optisch niet mooi, maar technisch ook niet. De ketting loopt toch weer langs een extra wieltje, net als bij een derailleur, = herrie en minder efficiency.sneeuwpop schreef: Technisch gezien vind ik een kettingspanner a la OnOne Otherdoofer de beste oplossing; je hebt hierbij geen last van veranderende zadelpositie tov BB, en je hebt geen veranderende chainstaylengte. Het enige (en waarschijnlijk het belangrijkste voor de meeste mensen) is het optische effect, en het is niet mogelijk voor fixies.
@ zonoskar: ik ben het eens met Dida, sliding dropouts is niet erg mooi. (Sliding chainstays is nog erger...) Trouwens, ik heb ook wel eens een verhaal gelezen van iemand die eindeloos bezig bleef om die sliders vast te zetten, bleven schuiven die dingen...... Gaat dat met jouw Kona wel goed?
Otherdoofer gebruikt geen metalen wieltje, maar een plastic rolletje. Hierdoor maakt het bijna geen geluid, en de ketting gaat er onder een flauwe hoek langs, dus weinig extra wrijving(zoals met 2 derailleurwieltjes). Neemt natuurlijk niet weg dat een direct systeem (EBB, sliders) nóg efficiënter is.Pieter! schreef:De ketting loopt toch weer langs een extra wieltje, net als bij een derailleur, = herrie en minder efficiency.
Zoals met elk systeem het geval is: "Elk voordeel heb z'n nadeel!"
“Its amazing how the World begins to change through the eyes of a cup of coffee!!â€
- didadunlop
- Berichten:4533
- Lid geworden op:vr sep 16, 2005 7:27 am
Ikzelf vind een otherdoofer/rennen rollenlager ook een van de beste oplossingen. Het werkt overigens niet op alle drop outs. Wright style past mogelijk niet.
Alhoewel de swinging drops mij ook steeds intressanter lijken.
Heeft iemand trouwens al een ultralight carbon otherdoofer gemaakt?
Alhoewel de swinging drops mij ook steeds intressanter lijken.
Heeft iemand trouwens al een ultralight carbon otherdoofer gemaakt?
Ga verdomme met je crossmotor op een crossbaan rijden en niet op een MTB route! Asociale klojo.
Heh heh heh. Eigenlijk is een derailleurfiets simpeler dan een singlespeed
Nou ik er over nadenk is de allerbeste oplossing om de ketting (of riem) 'naadloos' op maat te kunnen maken, dus nog preciezer dan met halflinks. Wiel en trapas op vaste plaatsen, alleen de ketting aanpassen.
PS: in theorie moet je met een vastgezette "otherdoofer" of Rennen toch kunnen fixierijden? (was ik niet van plan, maar voor het idee...)

Nou ik er over nadenk is de allerbeste oplossing om de ketting (of riem) 'naadloos' op maat te kunnen maken, dus nog preciezer dan met halflinks. Wiel en trapas op vaste plaatsen, alleen de ketting aanpassen.
PS: in theorie moet je met een vastgezette "otherdoofer" of Rennen toch kunnen fixierijden? (was ik niet van plan, maar voor het idee...)
- didadunlop
- Berichten:4533
- Lid geworden op:vr sep 16, 2005 7:27 am
Alleen vooruit fietsen gaat wel. Alleen als je remt zal je zien dat je je otherdoofer krom trekt.
De krachten op je ketting zijn enorm en je ketting zal altijd een rechte lijn van tandwiel naar tandwiel zoeken. Dus als daar een spanner tussen zit zal die het erg zwaar krijgen.
De krachten op je ketting zijn enorm en je ketting zal altijd een rechte lijn van tandwiel naar tandwiel zoeken. Dus als daar een spanner tussen zit zal die het erg zwaar krijgen.
Ga verdomme met je crossmotor op een crossbaan rijden en niet op een MTB route! Asociale klojo.
Leuk bedacht, maar dan moet je toch nog je verzet op je ketting aanpassen, en kan je niet even wisselen van verzet.mateis schreef:He, dit systeem bestaat al: magic gear. Supertevreden over.Pieter! schreef:Wiel en trapas op vaste plaatsen, alleen de ketting aanpassen.
“Its amazing how the World begins to change through the eyes of a cup of coffee!!â€