Bestaat DIT type EBB ? (Fixie/Singlespeed content)

Fietsen zonder versnellingen. In samenwerking met singlespeed.nl

Moderators:JJ, Beheerders

Plaats reactie
Pieter!
Bestaat DIT type EBB ? (Fixie/Singlespeed content)

Bericht door Pieter! » do sep 30, 2010 9:53 am

EBB is een mooi 'clean' systeem om een ketting te spannen, maar kan beter, toch? De trapas hoeft alleen maar naar voor of achteren, niet omhoog of omlaag (dat is zinloos).

Dus....

Kun je geen betere EBB maken, op de volgende manier:

XXXXXXXXXXXX
A ------T-----V
XXXXXXXXXXXX

De trapas (T) zit ingeklemd, niet in een ronde excentrische constructie (standaard EBB), maar in een platte metalen "doos" (aangegeven met XXXX) waarin de trapas niet omhoog of omlaag kan bewegen, maar wel naar voren of naar achteren. Met stelschroeven (A aan de achterkant, V aan de voorkant) wordt de as op zijn plaats gehouden.

Als je de ketting strakker wilt zetten, draai je stelschroef V losser en stelschroef A strakker.

Voordelen zijn dat het geheel minder kraakt, omdat als je op de pedalen gaat staan er geen neerwaartse kracht op het systeem komt (zoals bij standaard EBB). De neerwaartse kracht komt alleen maar op de metalen 'doos', daar kan niks aan bewegen. Je hoeft alleen de voorwaartsen (en achterwaatse) krachten op te vangen. Met die stelschroeven dus.

Een ander voordeel is dat je niet de crank hoeft te verwijderen om de ketting te spannen (zoals bij Bioeccentric).

Commentaar? Kan het? Waarom niet? Bestaat het al?

Steelboy
Contacteer:

Bericht door Steelboy » do sep 30, 2010 10:02 am

Om je bracket te laten bewegen in jouw 'doos' heb je speling nodig, die speling zorgt voor beweging = kraken.

Enige oplossing is dan om je bracket in horizontale richting eveneens te 'lageren' / geleiden. Dat is weer extra gewicht en wederom een slijtagedeel.

Mooie van de wig-excentre's is volgens mij de simpliciteit van het geheel. En eerlijk gezegd heb ik met mijn On One EBB nog steeds geen last van kraken.

didadunlop

Bericht door didadunlop » do sep 30, 2010 10:24 am

Afbeelding

Er is er nog een te vinden die op de NAHBS van vorig jaar heeft gestaan.
Ga verdomme met je crossmotor op een crossbaan rijden en niet op een MTB route! Asociale klojo.

Pieter!

Bericht door Pieter! » do sep 30, 2010 10:45 am

@didadunlop: dat is idd dezelfde gedachte (al zou ik niet zo'n dildo achtige vorm kiezen) :o

Pieter!

Bericht door Pieter! » do sep 30, 2010 10:46 am

Steelboy schreef:Om je bracket te laten bewegen in jouw 'doos' heb je speling nodig, die speling zorgt voor beweging = kraken.
OK, duidelijk! Dank

didadunlop

Bericht door didadunlop » do sep 30, 2010 10:56 am

Nah die "dildo" is meer "esthetisch". Het BB is voorzien van sliders aan de boven en onderzijde.

Of deze:

Afbeelding

das vooral een tandem oplossing.
Ga verdomme met je crossmotor op een crossbaan rijden en niet op een MTB route! Asociale klojo.

mateis

Bericht door mateis » do sep 30, 2010 11:06 am

Met die laatste kun je en passant ook nog even wat beenlengteverschillen compenseren. :lol:

Allemaal vooral anders om het anders en weinig functioneel (oh wacht, het is ook de NAHBS...) :roll:

sneeuwpop

Bericht door sneeuwpop » do sep 30, 2010 11:09 am

Er is ooit ook een fiets geweest waarbij je de chainstay kon verlengen, nét achter het BB.

Bij mijn Singular Swift hoef ik trouwens het crankstel niet te verwijderen om de ketting op te spannen. In tegendeel, ik gebruik de trapas om het EBB rond te draaien. En nee, het is bij mij nog niet gaan kraken!
“Its amazing how the World begins to change through the eyes of a cup of coffee!!â€￾

Pieter!

Bericht door Pieter! » do sep 30, 2010 11:24 am

Ik vin die laatste ( "tandem-oplossing") wel mooi :D . Hoewel ik wel een gevaar van "loswrikken" zie. En je dan inderdaad gaat denk "waarom wordt mijn rechterbeen toch steeds langer? O nee, m'n trapas staat scheef!"

Hmmm.. ik denk dat ik al met al (toch maar) DIT de meest cleane en paktische oplossing vind:

Afbeelding

Ja ik ben gek, heb net een nieuwe (deels gebruikt gekocht, deels nieuwe onderdelen) Fixie met het vertrouwde baanpadden-systeem en ik zit al weer te fantaseren over een beter systeem, frame laten bouwen misschien.....(smalle Q, vertikale uitval-as voor makkelijk wiel er uit halen......terwijl ik nog maar een paar honderd km heb gereden op m'n fiets! :o Lijkt wel een verslaving?

Maar goed, puur als fantasie dan. Ik fantaseer over 'n fixie met verticale dropouts voor snel wiel of bandje wisselen. Wat is het beste systeem voor kettingspannen? Wat ik wil is:
- cleane looks
- minimaal onderhoud
- licht
- makkelijk in gebruik.

Kandidaten:
- diverse EBB-systemen (zie plaatje voor denk ik al met al de beste)
- sliding dropouts (ziet er wat prutserig uit)
- excentrische achteras à la Phil Wood? --> lijkt me niet handig in gebruik
- swinging dropouts. Lijkt me ook een goede kandidaat. (als nummer 2 zeg maar).
-

Reactie?

JJ
Forumbeheerder
Contacteer:

Bericht door JJ » do sep 30, 2010 11:46 am

Ik heb een fixie met een halflink EBB, kleinere diameter dan de gebruikeleijke EBB's maar dus ookminder verstelmogelijkheden.

Eccentrische naaf is van White Industries. Ik denk dat een EBB de cleanste oplossing is en relatief licht?

JJ
Justpedal Bikeshop: Your alternative bikeshop!

Smuss

Bericht door Smuss » do sep 30, 2010 12:04 pm

sneeuwpop schreef:Er is ooit ook een fiets geweest waarbij je de chainstay kon verlengen, nét achter het BB.
Niet echt clean, meer onder het motto "zo kan het ook":

Afbeelding

Deze is van een Seven Crossert trouwens

didadunlop

Bericht door didadunlop » do sep 30, 2010 12:20 pm

Jah het HACS systeem van Blacksheep. Daarmee kan je de chainstays verlengen.

Of de IBIS tranny. Die verstel je net achter het BB. Hele achterdriehoek verdraait.

Afbeelding

Afbeelding

sneeuwpop

Bericht door sneeuwpop » do sep 30, 2010 12:50 pm

Precies, die IBIS Tranny bedoelde ik:
Afbeelding

Technisch gezien vind ik een kettingspanner a la OnOne Otherdoofer de beste oplossing; je hebt hierbij geen last van veranderende zadelpositie tov BB, en je hebt geen veranderende chainstaylengte. Het enige (en waarschijnlijk het belangrijkste voor de meeste mensen) is het optische effect, en het is niet mogelijk voor fixies.
“Its amazing how the World begins to change through the eyes of a cup of coffee!!â€￾

didadunlop

Bericht door didadunlop » do sep 30, 2010 2:21 pm

wat meer foto's van die moving BB oplossing:

http://www.bohemianbicycles.com/tandem.html

Verschrikkelijk mooi stukje handwerk.

zonoskar

Bericht door zonoskar » do sep 30, 2010 3:41 pm

Als je dan toch gaat rommelen aan het frame, wat is er mis met sliding drop-outs zoals op mijn Kona?

didadunlop

Bericht door didadunlop » do sep 30, 2010 4:08 pm

Ik vind sliding drops er lelijk uitzien. Dat is mijn hoofdreden..:D

Daarnaast moet je 4 bouten in de gaten houden. Mijn bushnell heeft maar een bout.

Pieter!

Bericht door Pieter! » do sep 30, 2010 7:12 pm

sneeuwpop schreef: Technisch gezien vind ik een kettingspanner a la OnOne Otherdoofer de beste oplossing; je hebt hierbij geen last van veranderende zadelpositie tov BB, en je hebt geen veranderende chainstaylengte. Het enige (en waarschijnlijk het belangrijkste voor de meeste mensen) is het optische effect, en het is niet mogelijk voor fixies.
Mwahh. Inderdaad, niet geschikt voor fixies en optisch niet mooi, maar technisch ook niet. De ketting loopt toch weer langs een extra wieltje, net als bij een derailleur, = herrie en minder efficiency.

@ zonoskar: ik ben het eens met Dida, sliding dropouts is niet erg mooi. (Sliding chainstays is nog erger...) Trouwens, ik heb ook wel eens een verhaal gelezen van iemand die eindeloos bezig bleef om die sliders vast te zetten, bleven schuiven die dingen...... Gaat dat met jouw Kona wel goed?

sneeuwpop

Bericht door sneeuwpop » do sep 30, 2010 7:25 pm

Pieter! schreef:De ketting loopt toch weer langs een extra wieltje, net als bij een derailleur, = herrie en minder efficiency.
Otherdoofer gebruikt geen metalen wieltje, maar een plastic rolletje. Hierdoor maakt het bijna geen geluid, en de ketting gaat er onder een flauwe hoek langs, dus weinig extra wrijving(zoals met 2 derailleurwieltjes). Neemt natuurlijk niet weg dat een direct systeem (EBB, sliders) nóg efficiënter is.

Zoals met elk systeem het geval is: "Elk voordeel heb z'n nadeel!"

didadunlop

Bericht door didadunlop » do sep 30, 2010 7:40 pm

Ikzelf vind een otherdoofer/rennen rollenlager ook een van de beste oplossingen. Het werkt overigens niet op alle drop outs. Wright style past mogelijk niet.

Alhoewel de swinging drops mij ook steeds intressanter lijken.

Heeft iemand trouwens al een ultralight carbon otherdoofer gemaakt?

Pieter!

Bericht door Pieter! » do sep 30, 2010 8:15 pm

Heh heh heh. Eigenlijk is een derailleurfiets simpeler dan een singlespeed :lol:

Nou ik er over nadenk is de allerbeste oplossing om de ketting (of riem) 'naadloos' op maat te kunnen maken, dus nog preciezer dan met halflinks. Wiel en trapas op vaste plaatsen, alleen de ketting aanpassen.

PS: in theorie moet je met een vastgezette "otherdoofer" of Rennen toch kunnen fixierijden? (was ik niet van plan, maar voor het idee...)

didadunlop

Bericht door didadunlop » do sep 30, 2010 8:26 pm

Alleen vooruit fietsen gaat wel. Alleen als je remt zal je zien dat je je otherdoofer krom trekt.

De krachten op je ketting zijn enorm en je ketting zal altijd een rechte lijn van tandwiel naar tandwiel zoeken. Dus als daar een spanner tussen zit zal die het erg zwaar krijgen.

sneeuwpop

Bericht door sneeuwpop » do sep 30, 2010 8:49 pm

Het kán wel, maar dan moet je geen otherdoofer gebruiken, maar twee stuks met een springveer; eentje voor vooruit, en eentje voor achteruit. Maar dat is meer een oplossing "omdat het kan"

mateis

Bericht door mateis » do sep 30, 2010 9:01 pm

Pieter! schreef:Wiel en trapas op vaste plaatsen, alleen de ketting aanpassen.
He, dit systeem bestaat al: magic gear. Supertevreden over. :D

sneeuwpop

Bericht door sneeuwpop » do sep 30, 2010 9:14 pm

mateis schreef:
Pieter! schreef:Wiel en trapas op vaste plaatsen, alleen de ketting aanpassen.
He, dit systeem bestaat al: magic gear. Supertevreden over. :D
Leuk bedacht, maar dan moet je toch nog je verzet op je ketting aanpassen, en kan je niet even wisselen van verzet.

Plaats reactie