Stage at Nicolai. (foto's op pag. 3)

Teveel gezopen in het DP café? Hier kun je je off-topic verhalen kwijt.

Moderator:Beheerders

WitteReus
Contacteer:

Bericht door WitteReus » di sep 07, 2010 1:14 pm

Mathijs- schreef: En niet te begrijpen hoeveel frames daar liggen die nog nooit betaald en opgehaald zijn :|
Is er een mogelijkheid dat je die frames hier op het forum aan de man/vrouw mag brengen?? :angelnot:

Keep us posted iig!!! 8)
Wat wit is kan nog witter.
Vraag het de witte reus!

http://wittereus.pinkbike.com/

aappii

Bericht door aappii » di sep 07, 2010 1:43 pm

echt vet om te lezen dat het gelukt is, ik doe dezelfde opleiding alleen ik zit al in mijn laatste jaar. maar heb je misschien voor het nageslacht nog tips over je verblijf en hoe je nicolai hebt benaderd. is het bijvoorbeeld verplicht om vloeiend duits te spreken of kom je met engels er ook wel?
misschien dat ik ook wel zoiets wil proberen als ik door ga studeren op het hbo

Sven

Bericht door Sven » di sep 07, 2010 2:50 pm

Very nice! Mooie positie om mee te beginnen, dat staat mooi op je CV.

Wat ga je precies doen met de Elektrische mountain bike van Nicolai? Ontwerp, doorontwikkeling, toepassing?

Struik

Bericht door Struik » di sep 07, 2010 2:59 pm

al insite information over de G-boxx 3 ? 8)

Mathijs-

Bericht door Mathijs- » do sep 09, 2010 8:19 am

Ik zal me hier eerst maar een beetje moeten inwerken voordat ik van alle doe haha..
Ik heb de chef in januari een mailtje gestuurd, toen heeft het lang geduurd voordat ik wat terug gekregen heb. Maar uiteindelijk vond hij het goed.
Zijn op dit moment nog 4 andere stagiaires, 2 duitsers en 2 fransen.. En als je op het hbo zit kun je hier ook gewoon stage lopen.
En als je engels kunt praten kun je hier ook uit de voeten.

't is me eerste week dus ik weet nog niet heel veel. Maar iig zijn ze wel een g-boxx 3 aan het ontwikkelen die heel anders werkt als zijn voorgangers.

En wat betreft foto's moet ik ook nog even vragen :).

Nou ik volg ook niet meer helemaal voor welke eBike ik nu bezig ben want ze hebben er hier geloof ik op dit moment 3 of 4.. Die zijn ze allemaal aan het herontwerpen, verbeteren en aan het produceren.

Zoals gezegt is dit me eerste week dus moet ik me nog een beetje inwerken hiero..
Nicolai Helius AM - 2011
Giant Bowery '72 - 2011

aappii

Bericht door aappii » do sep 09, 2010 2:56 pm

oke en hoe heb je dat gedaan met de vergoeding? krijg je gewoon geld of betaalt nicolai je onderkomen en eten? als dat laatste niet van toepassing is hoe heb je dat dan geregeld? heb je bijvoorbeeld een onderkomen gezocht op speciale sites?

welke werkzaamheden verricht je daar nu? ben je aan het construeren of ben je aan het tekenen, of doe je beide dat kan natuurlijk ook. met welk tekenpakket tekenen ze daar?
je wou op de R&D afdeling van een fietsenfabriek stage lopen, zijn er ook mogelijkheden om bijvoorbeeld in het testlab stage te lopen?

Als HBO'er kan je heel goed terecht op een R&D afdeling, maar ik ben van mening dat een MBO'er, als die er even zn schouders onderzet ook berekeningen kan maken, en op eenzelfde niveau kan werken als een HBO werktuigbouwkundige die op menig tekenkamer werkt. Ik heb al 2 jaar ervaring op tekenkamers, en ik vindt dat veel HBO'es niet ten volle worden benut. en dat MBO werktuigbouwkundigen zwaar onderschat worden, en eigenlijk naar de werkplaats toe worden gestuurd.
maar ik ben zeer benieuwd naar je antwoorden, omdat ik er zeer zeker over aan het denken ben om naar het buitenland te gaan.

Mathijs-

Bericht door Mathijs- » do sep 09, 2010 5:10 pm

Ik krijg geen vergoeding, er is alleen een kans dat ik 'iets' van Nicolai krijg. En iets is dan een frame/fiets.
Ik moet het allemaal zelf betalen, ik krijg wel gewoon studiefinanciering. En ik heb een bedrag van brussel gekregen via het leonardo project.

Ik kreeg er direct een pdf bij met allemaal onderkomens in de buurt.

Op dit moment ben ik bezig met tekenen en zometeen komt het construeren etc. ook aan de beurt. Maar ik word zeer weinig begeleid vind ik persoonlijk, de chef heeft het namenlijk erg druk. En ik ben nog echt in de leer alleen als ik zelf met de dingen bezig ben die ik tot nu toe ken kom ik niet veel verder.

Ik zelf vind Testlabs ook altijd vet, maar dat gebeurd hier geloof ik niet bij Nicolai. Ik heb er nog niet na gevraagd of ze dat uitbesteden of iets dergelijks.

Dat waren zo geloof ik wel de antwoorden op je vragen, mocht je nog wat willen weten moet je het zeggen :D!
Nicolai Helius AM - 2011
Giant Bowery '72 - 2011

cHoc

Bericht door cHoc » do sep 09, 2010 7:07 pm

Mathijs- schreef:Maar ik word zeer weinig begeleid vind ik persoonlijk, de chef heeft het namenlijk erg druk. En ik ben nog echt in de leer alleen als ik zelf met de dingen bezig ben die ik tot nu toe ken kom ik niet veel verder.
Een goede reden om bezig te gaan met zelfontplooiing en eigen initiatief binnen je stage.
shoot me again, I ain't dead yet

De Lars Cuevas

Bericht door De Lars Cuevas » do sep 09, 2010 7:21 pm

Cool! maak er wat moois van :D

hoe bevalt de duitse arbeidsethos?

Erikje

Bericht door Erikje » do sep 09, 2010 7:49 pm

Mathijs- schreef: Iemand die de Elektrische mountain bike van Nicolai gezien heeft? Dat word mijn project hehe!
Wát wordt jouw project? Wát moet je doen?

Mathijs-

Bericht door Mathijs- » vr sep 17, 2010 10:10 pm

ik Moest bezig met de e-boxx.. erg lastig project, ik heb er een aantal tekeningen voor gemaakt maar aangezien ik nog maar 18 ben heb ik nu nog geen dikke constructieve inzicht. Dat moet nog komen haha. Ben nu met de nieuwe ufo st bezig, ietsje simpeler moet namenlijk de buis ontwerpen voor de front deri (zadelbuis heeft een andere hoek waardoor de voor deri er niet aan kan en er dus een extra stuk aan moet, neem aan dat jullie weten wat ik bedoel) .

Mailtje wat ik aan christiaan stuurde en hier ook maar even neerzet:

Hey,

Hoe is het bij Nicolai? Ja goed, erg gaaf om een keer te zien allemaal. Ben er net 2 weken dus super veel heb ik nog niet gedaan. Ik ben nog maar 18 dus nog niet een werkelijke engineer en soms gaat dat een beetje moeilijk omdat kalle (de chef) geen tijd voor me heeft en ik met een opdracht bezig ben waar ik niet verder mee kan. Ben tot nu toe veel aan het tekenen. Erg gaaf om aan de nieuwe 2011 frames te werken en inside informatie over allemaal dingen te krijgen. Leer hier ook erg veel van anderen.
Er werken hier erg veel stagiaires en iedereen heeft dezelfde passie, dus in de weekenden vaak meetings en dan gaan we weer ergens heen!

Greets.

't begint nu ook lastig te worden dingen in het nederlands uit te leggen omdat ik nu alle technische info in het duits krijg en voor sommige woorden zijn gewoon geen nederlandse woorden :lol.
Nicolai Helius AM - 2011
Giant Bowery '72 - 2011

tijn

Bericht door tijn » do sep 23, 2010 11:49 am

Dit topic ga ik toch maar eens volgen, gezien Nicolai imo toch echt DE bikebuilders zijn.

Mathijs-

Bericht door Mathijs- » ma nov 08, 2010 6:24 pm

Whaha ik ben lekker laat met reageren.. Maar mocht iemand iets willen weten vraag het dan gerust want ik ben zeer slecht in het maken van een intressant verhaaltje over hoe het er nu voor staat.
WitteReus schreef:
Mathijs- schreef: En niet te begrijpen hoeveel frames daar liggen die nog nooit betaald en opgehaald zijn :|
Is er een mogelijkheid dat je die frames hier op het forum aan de man/vrouw mag brengen?? :angelnot:

Keep us posted iig!!! 8)
Daar zijn ze al mee bezig geweest, als het goed is komt dat ergens een keer op de site te staan..
WitteReus schreef:
bettes schreef:Afbeelding
Hadden we graag gehad ja; maar iik denk niet dat dat mogelijk is :lol:
Nou, die mag ik wel maken.. Ik was de hele tijd nog van plan om die een keer te maken maar daar is nog steeds niks van gekomen.
Ik zal proberen binnenkort eens een paar foto's te maken..

Dusss, feel free to ask.
Nicolai Helius AM - 2011
Giant Bowery '72 - 2011

steelhead

Bericht door steelhead » ma nov 08, 2010 8:07 pm

Ik heb HTS WTB gedaan en wilde ook het liefst in de VS bij een cult merk stage lopen. Van alles geprobeerd en uiteindelijk genoegen genomen met Batavus. Bleek echter wel het beste wat ik had kunnen doen. Bij een groot mainstream bedrijf leer je het meeste en zo'n naam staat veel beter op je CV. Productie in China is misschien niet zo sexy maar dat is wel de realiteit van de fietsenbranche. Hou je oren en ogen open en werk zo hard mogelijk. Geloof me in NL kun je alles leren. Bij een groot bedrijf is er vaak de mogelijkheid om jou veel te leren. Bij een klein bedrijf moet je aan de bak en in 13 weken stage zie je minder en leer je minder.

Als ik het nog een keer zo mogen doen zou ik na mijn stage nog een onbetaalde stage in de VS zijn gaan doen. Er zijn daar best mogelijkheden om bij een kleiner (Cult) merk nog meer ervaring op te doen.
Le Cadre bicycles
bicycles made to measure
Le Cadre site
http://www.flickr.com/photos/lecadre/

Mathijs-

Bericht door Mathijs- » ma nov 08, 2010 10:37 pm

steelhead schreef:Ik heb HTS WTB gedaan en wilde ook het liefst in de VS bij een cult merk stage lopen. Van alles geprobeerd en uiteindelijk genoegen genomen met Batavus. Bleek echter wel het beste wat ik had kunnen doen. Bij een groot mainstream bedrijf leer je het meeste en zo'n naam staat veel beter op je CV. Productie in China is misschien niet zo sexy maar dat is wel de realiteit van de fietsenbranche. Hou je oren en ogen open en werk zo hard mogelijk. Geloof me in NL kun je alles leren. Bij een groot bedrijf is er vaak de mogelijkheid om jou veel te leren. Bij een klein bedrijf moet je aan de bak en in 13 weken stage zie je minder en leer je minder.

Als ik het nog een keer zo mogen doen zou ik na mijn stage nog een onbetaalde stage in de VS zijn gaan doen. Er zijn daar best mogelijkheden om bij een kleiner (Cult) merk nog meer ervaring op te doen.
Dat is wel leuk, ik heb zelf ook meer dan een jaar gewerkt bij batavus (lakkerij).. En een vriend van mij loopt nu voor de 2e keer stage bij batavus.
Ik moet persoonlijk zeggen dat batavus meer met hbo'ers (HTS) kan dan met mbo'rs.

Het voordeel vind ik (persoonlijk) dat je bij een klein bedrijf alles zo'n beetje kunt bekijken.. Dat word bij bv batavus alweer lastiger omdat ze je niet zo op de ontwikkelingsafdeling kunnen zetten (mbo’rs). En dat is toch uiteindelijk dat wat mij het meest interesseert (en mijn vriend ook). Maar mijn vriend probeert elke keer wel weer bij die afdeling te komen maar ze hebben te tijd er niet voor of weet ik het..

Bij Nicolai is het inderdaad wel aan de bak.. er zijn bv 2 franse stagiaires en die hebben allebei een aardig project. Één is bezig met een nucleon frame en de ander met een gearbox.
Ik kreeg in het begin ook zo’n project voorgeschoteld, maar dat was me wat te lastig.. Dat is nu een afstudeerproject geworden van iemand aan de uni (Duitse universiteit wel te verstaan).
Die fransen zijn ook 4 jaar ouder als mij, dat is een complete hbo opleiding.
Nicolai is trouwens wel 1 van de weinigen die bijna alle stagiaires aannemen, daar zijn ze erg makkelijk in.. een franse jongen heeft namelijk ook morewood en specialized geprobeerd maar die hebben het liefst zo hoog mogelijke mensen en dus hadden ze geen project voor hem. En dat zelfde was ook met een duitse jongen dien bij nicolai stage gelopen heeft maar eigenlijk bij koga wou (die zoeken alleen hbo’rs)..

Op dit moment ben ik bezig om de elektronica van de Grace bike opnieuw te organiseren..
Ik moet eerlijk zeggen dat er soms nog wel een was chaos kan zijn hiero. Wat iemand mij vertelde was dat als hij op vakantie ging, hij vroeg of iemand anders dan tijdelijk zijn wekr kon doen anders werd het wel erg veel.. toen die na 2 weken terug kwam was er hellemaal niks gedaan. En dat komt dus wel vaker voor.
Kalle heeft het altijd enorm druk.. en ik vind het knap dat als er 10 mensen aan zijn bureau staan met een vraag dat hij binnen een tel weet waarom het gaat en een beslissing neemt.
Maar zijn probleem is dan ook dat er 10 mensen staan om wat te vragen omdat hij het liefst alles zelf wil doen maar dat dat gewoon niet gaat.
Verder is het echt top om hier te zijn! Echt geweldig deze firma! Alleen de locatie is dood saai haha.
Nicolai Helius AM - 2011
Giant Bowery '72 - 2011

WitteReus
Contacteer:

Bericht door WitteReus » di nov 09, 2010 11:05 am

Mathijs- schreef: Nou, die mag ik wel maken.. Ik was de hele tijd nog van plan om die een keer te maken maar daar is nog steeds niks van gekomen.
Ik zal proberen binnenkort eens een paar foto's te maken..
Dusss, feel free to ask.
Waar blijven de foto's???? :arms:

Afbeelding
Vraag het de witte reus!

Mathijs-

Bericht door Mathijs- » di nov 09, 2010 5:02 pm

Ik zal proberen om morgen foto's te maken.. kan het alleen niet beloven omdat er nog aardig wat dingen voor donderdag af moeten.

Heb je nog specifieke dingen waar je wel graag een foto van zou wuillen hebben haha?
Nicolai Helius AM - 2011
Giant Bowery '72 - 2011

Loeky

Bericht door Loeky » di nov 09, 2010 7:28 pm

Hoe zit het nou met je begeleiding, is dat al beter inmiddels?

Mathijs-

Bericht door Mathijs- » di nov 09, 2010 10:42 pm

Loeky schreef:Hoe zit het nou met je begeleiding, is dat al beter inmiddels?
Die moet ik min of meer nog zelf zoeken.. Krijg nu vaak opdrachten en daar ben ik dan langere tijd wel mee bezig en er word vaak gezegt dat als je vragen hebt ga je maar naar die en die. Dat is in tegenstelling van het begin veel beter want toen wist ik niet zo goed wat ik nu precies moest, mocht en kon. Maar kalle gebruikt zijn stagiaires uiteindelijk als werknemer.
Ik wou in het begin nog niet zomaar uit mij zelf wat doen omdat ik niks wou verneuken, maar na een tijdje vertelde hij me dat het hem wel eens irrieteerde dat ik niet doorpakte en alvast dingen deed die bv niet direct gezegt werden.
Maar ook naarmate je die mensen hier leert kennen, gaat het alweer stukken eenvoudiger. Ze kennen mij nu ook enigzins, dus word ik ook gevraagt voor dingen inplaats van dat ik overal achterna moet.

In principe is het allemaal ook heel logisch..

Ook veel met daniel jahn (zit in het conti-nicolai team) gepraat, steek ik erg veel van op! Verbaast me hoeveel mensen die daniel wel niet kent haha..
Ook nog een keer samen met jasper jauch (rijd ixs elite) en een paar anderen gebiked, dus ook buiten de werktijden is het hier top.
Nicolai Helius AM - 2011
Giant Bowery '72 - 2011

Mathijs-

Bericht door Mathijs- » di nov 09, 2010 11:00 pm

Afbeelding
Sorry er zat een pluisje op mijn sensor.. goeie vraag hoe die daar komt.

Maar dit is Lübbrechtsen, het dood saaie dorp waar Nicolai zit.
Overal op die heuvels zijn (single)trails die door Daniel Jahn gebouwd zijn haha..

Morgen neem ik trouwens mijn camera mee naar nicolai.
Nicolai Helius AM - 2011
Giant Bowery '72 - 2011

WitteReus
Contacteer:

Bericht door WitteReus » wo nov 10, 2010 11:31 am

Goed bezig!

En dat ze stagaires als werknemers gebruiken klinkt me bekend in de oren! Is mij ook overkomen in mijn stages :cry:
Je moet gewoon je best doen en als ze je een opdracht geven, met alles wat je weet uitvoeren; blijkt achteraf dat het niet goed is of dat je die en die had moeten vragen, dan moet je gewoon zeggen dat je hier stage loopt en nog moet leren ;)
Want kijk maar; je baas ligt nu al te zeiken dat je niet doorwerkt :x

Je moet gewoon zorgen dattie niet kan zeiken omdat je stagaire bent!! :angelnot:

Laat die foto's maar komen!!
- productie proces
- op kantoor
- test installaties
- nieuwe bikes
(als dit mag natuurlijk 8) )
Vraag het de witte reus!

Loeky

Bericht door Loeky » wo nov 10, 2010 12:03 pm

WitteReus schreef:En dat ze stagaires als werknemers gebruiken klinkt me bekend in de oren! Is mij ook overkomen in mijn stages :cry:
Je moet gewoon je best doen en als ze je een opdracht geven, met alles wat je weet uitvoeren; blijkt achteraf dat het niet goed is of dat je die en die had moeten vragen, dan moet je gewoon zeggen dat je hier stage loopt en nog moet leren ;)
Want kijk maar; je baas ligt nu al te zeiken dat je niet doorwerkt :x

Je moet gewoon zorgen dattie niet kan zeiken omdat je stagaire bent!! :angelnot:
Wat een onzin is dit! Het is juist goed dat je als stagiair aan het werk wordt gezet alsof je een werknemer bent. Jij haalde liever koffie voor iedereen tijdens stage en knapte de vuile klusjes op? En jij gebruikt(e) je stagetraject als excuus voor fouten? :shutup: Als je een fout maakt, ook al ben je een stagiair, dan moet je daar op worden aangewezen. Stage is een leerproces, maar blijkbaar lag dat bij jou anders.

aappii

Bericht door aappii » wo nov 10, 2010 12:21 pm

ik ben van mening dat je beter en sneller leert door gewoon mee te draaien in een bedrijf. ik loop zelf al 3,5 jaar, 3 dagen per week stage en ik heb ontzettend veel geleerd door gewoon mee te draaien. tuurlijk als stagiare maak je weleens een fout, maar daar leer je wel van. dankzij mijn stage bij Riwal hoogwerkers vergeet ik nooit meer om eerst de hydraulische tekeningen goed te bekijken voordat ik een hydraulische leiding van een ventielenblok afhaal. ik haalde per ongeluk een retourleiding eraf die lager lag dan de hydrauliek tank ipv een persleiding. gevolg was dat er zown 20 L olie op de grond lag.

op de tekenkamer fouten maken is meestal niet zo heel erg omdat als het goed is je tekeningen altijd nog een keer worden na gekeken voordat ze wornden goedgekeurd.

Timmos

Bericht door Timmos » wo nov 10, 2010 12:42 pm

in me stage boek stond altijd
stagair is een werknemer binnen een bedrijf. En is bezig zijn leer proces te vergroten.

Wel tof om bij zo'n bedrijf te werken. Staat altijd goed in je cv en je kan er een hoop leren.
Benieuwd naar de foto's

WitteReus
Contacteer:

Bericht door WitteReus » wo nov 10, 2010 1:29 pm

Loeky schreef: Wat een onzin is dit! Het is juist goed dat je als stagiair aan het werk wordt gezet alsof je een werknemer bent. Jij haalde liever koffie voor iedereen tijdens stage en knapte de vuile klusjes op? En jij gebruikt(e) je stagetraject als excuus voor fouten? :shutup: Als je een fout maakt, ook al ben je een stagiair, dan moet je daar op worden aangewezen. Stage is een leerproces, maar blijkbaar lag dat bij jou anders.
Rusig blijven, dadelijk knapt een ader :lol:

Wat jij schrijft is nu juist wat ik moest doen; vuile klusjes opknappen en koffie halen en niet de "normale" werkzaamheden meedraaien zodat ik er iets van leerde!
Ik ben er tegenin gegaan en heb toen wél de normale werkzaamheden gekregen waar ik iets van kon opsteken.
Wat ik wilde zeggen is dat je moet uitkijken als stagair om "gebruikt" te worden en dus uiteindelijk te weinig te leren.
het bedrijf krijgt subsidie (iig kost je minder dan een normale medewerker!) voor je en mag dus best wat inspanning leveren om je goed te begeleiden!! :argue:

Nu weer ON-topic graag;

WIJ WILLEN FOTO"S ZIEN!!! :arms:
Vraag het de witte reus!

Plaats reactie