2011 29-er nieuws

Fietsen zonder versnellingen. In samenwerking met singlespeed.nl

Moderators:JJ, Beheerders

Steelboy
Berichten:8100
Lid geworden op:ma jul 09, 2001 1:27 pm
Contacteer:

Bericht door Steelboy » wo aug 18, 2010 7:14 pm

willem12 schreef:Gaan we ook nog iets doen aan de "standaard maten" ?
Je ziet bijvoorbeeld dat setjes remschijven met 160mm voor, onverkoopbaar worden, dat we eigenlijk naar 36T achter willen en dat de body's daar tegen moeten kunnen etc.

Schiet !!
Pang!

Allemaal terug naar Meccano! Modulariteit te over en backwards compatible tot in de eeuwen...

De Lars Cuevas
Berichten:1023
Lid geworden op:vr okt 18, 2002 10:07 pm

Re: 2011 29-er nieuws

Bericht door De Lars Cuevas » wo aug 18, 2010 7:44 pm

ik vind deze wel aardig.... :o :o :o :o :o :o :o :o

Afbeelding
jummy!!!!

alle info hier: http://twentynineinches.com/2010/08/13/ ... t-fs-29er/

marten
Berichten:973
Lid geworden op:do apr 16, 2009 8:24 pm
Locatie:Kiel Windeweer

Bericht door marten » wo aug 18, 2010 7:46 pm

Oz schreef:En ja: het stuurgedrag van een 29"is gewoon iets minder snel dan dat van een 26"
DAt hoor je overal, en ik geloof er nog steeds geen donder van. Zolang je de voorkant niet zo lang gemaakt heb dat je de wieldruk verkloot hebt, heeft de 29-er meer tractie en laat die dus hogere stuurkrachten toe.
/Marten

Gebruikersavatar
willem12
Berichten:2118
Lid geworden op:vr mei 28, 2004 2:38 pm
Locatie:Hoogland

Bericht door willem12 » wo aug 18, 2010 8:25 pm

JeroenK schreef:Body redesign? Willem, je denkt toch niet dat jij op je 36 meer moment op die body zet dan Exar op z'n 32?
Zo, daar ben ik weer.

[off-topic]
Ik kijk zojuist mijn drivetrain na, inspectie voor de alpen, en ik heb dus met mijn minimale moment m'n hele koolstofvezel "Volle Snelheid Vooruit" crankset aan gort getrapt. Vorige week op de racert en nu op de 29"....ik moet op dit moment toch een zeker moment hebben :) Moet ik weer terug naar Shi***no. :cry:
[on-topic]

Als LiteVille nu eens die 301 naar 29" zou omzetten...jummie.
Canyon is ook afwezig in het rijtje. Domineert nogal in de verzendmarkt. 2012??
Ik koop mijn fietsen bij JustPedal.nl

JeroenK
Berichten:554
Lid geworden op:ma mar 27, 2006 3:29 pm

Bericht door JeroenK » wo aug 18, 2010 9:18 pm

willem12 schreef: Canyon is ook afwezig in het rijtje. Domineert nogal in de verzendmarkt. 2012??
Wacht eerst volgende week (Eurobike) maar af, voordat we het rijtje compleet maken.

Pino
Berichten:2472
Lid geworden op:wo aug 08, 2001 7:40 am

Bericht door Pino » wo aug 18, 2010 9:29 pm

JeroenK schreef:
Body redesign? Willem, je denkt toch niet dat jij op je 36 meer moment op die body zet dan Exar op z'n 32?
Ik weet dat wel heel zeker.

Willem zit op zijn granny (22, 24?) te zwoegen met zijn 80kg, terwijl Bas met z'n 70 kg nog steeds op het middenblad (32, 34?) knalt.
Reken de kracht op de ketting maar uit.
Daarna ga je met die kracht een moment bouwen. En Willem zit op z'n 36, Bas op de (pak en beet) 28. Doortellen.


1 van de redenen waarom anorexische WC-rijders volkomen ongeschikt zijn als testrijders.

Pino
Berichten:2472
Lid geworden op:wo aug 08, 2001 7:40 am

Bericht door Pino » wo aug 18, 2010 9:31 pm

willem12 schreef:Ik kijk zojuist mijn drivetrain na, inspectie voor de alpen, en ik heb dus met mijn minimale moment m'n hele koolstofvezel "Volle Snelheid Vooruit" crankset aan gort getrapt. Vorige week op de racert en nu op de 29"....ik moet op dit moment toch een zeker moment hebben :) Moet ik weer terug naar Shi***no. :cry:
[on-topic]
Neem nu eens wat van een oude man aan. Die plastic zooi is voor veel zaken geschikt, maar niet voor cranks.

Gebruikersavatar
Het TUIG
Berichten:2812
Lid geworden op:zo okt 12, 2003 10:12 pm
Locatie:Almere
Contacteer:

Bericht door Het TUIG » wo aug 18, 2010 9:33 pm

Oz schreef: Het belangrijkste aandachtpunt voor m'n aanstaande 29"hardtail is dan ook een zo laag mogelijke zit te realiseren. Aan maatwerk valt dus niet te ontkomen.

Oz
Ragley TD:1 :

Afbeelding

Te rijden met een 420mm a-c vork.
Of gewoon een oude XXIX op te kop tikken en zwaar customizen. :angelnot:
Love singlespeed? Hate singlespeed? Who cares, just ride it!

De Lars Cuevas
Berichten:1023
Lid geworden op:vr okt 18, 2002 10:07 pm

Bericht door De Lars Cuevas » wo aug 18, 2010 9:34 pm

willem12 schreef:Als LiteVille nu eens die 301 naar 29" zou omzetten...jummie.
Die gedachte had ik ook al... 301 Mk29 :-)

marten
Berichten:973
Lid geworden op:do apr 16, 2009 8:24 pm
Locatie:Kiel Windeweer

Bericht door marten » wo aug 18, 2010 9:40 pm

Pino schreef:
JeroenK schreef:
Body redesign? Willem, je denkt toch niet dat jij op je 36 meer moment op die body zet dan Exar op z'n 32?
Ik weet dat wel heel zeker.

Willem zit op zijn granny (22, 24?) te zwoegen met zijn 80kg, terwijl Bas met z'n 70 kg nog steeds op het middenblad (32, 34?) knalt.
Reken de kracht op de ketting maar uit.
Daarna ga je met die kracht een moment bouwen. En Willem zit op z'n 36, Bas op de (pak en beet) 28. Doortellen.


1 van de redenen waarom anorexische WC-rijders volkomen ongeschikt zijn als testrijders.
Als je wil weten of zo'n nieuwe XT naaf heel blijft, geef je hem aan een fietstourist met te veel zware fietstassen
(antwoord is trouwens nee)
/Marten

Gebruikersavatar
Cloxxki
Berichten:1548
Lid geworden op:di feb 04, 2003 3:34 pm
Locatie:Rotterdam

Bericht door Cloxxki » wo aug 18, 2010 10:08 pm

Hoeveel hoger maakt 29" een stuur nou helemaal?
31.5mm de vooras
De balhoofdbuis is op een goede 29"er korter, maar rekenen we even niet mee.
De vork is ~31.5mm langer, onder een hoek van ~71 graden geeft ~ 25mm.

Draai de riserbar van je 26" om, en je bent er. Kost je geen enkele handpositie.

pieterp
Berichten:291
Lid geworden op:za jan 03, 2004 9:42 pm

Bericht door pieterp » wo aug 18, 2010 10:16 pm

Gebruik ipv een riser een flat bar of een -17° stem...

mateis
Berichten:1354
Lid geworden op:di aug 07, 2001 10:35 am
Locatie:Den Haag

Bericht door mateis » wo aug 18, 2010 10:26 pm

mateis schreef:brackethuisopties
didadunlop schreef:Kom je maar aan 4 bracketstandaarden?
Cloxxki schreef:als in de maten van de pot in het frame bedoelt hij denk ik.
-Italiaans
-BSA
-BB30 (is geen BB interface standaard)
-BB95 (idem)
-BMX
-EBB (meer dan 1 van)
etc
Idd, wel goed lezen, he... ;)
Van Klokkies lijstje vallen Italiaans, BMX en EBB in principe af voor mtb (EBB zou nog niets hoeven zeggen over bb-interface), terwijl we BSA kunnen uitsplitsen in 68mm en 73mm. BB30 e.a. gaat idd niet om een bottom bracket in de klassieke zin, maar alleen om wat lagerpassingen, da's waar.

mateis
Berichten:1354
Lid geworden op:di aug 07, 2001 10:35 am
Locatie:Den Haag

Bericht door mateis » wo aug 18, 2010 10:36 pm

Cloxxki schreef:Hoeveel hoger maakt 29" een stuur nou helemaal?
Draai de riserbar van je 26" om, en je bent er. Kost je geen enkele handpositie.
In jouw berekening: dikke 5cm, minus de idd kortere balhoofdbuis. Korter dan 10cm kom je ze echter niet echt tegen ivm constructieproblemen en balhoofdbelastingen. Voor iemand van jouw lengte geen punt, maar voor mensen rond 1.80m die houden van een redelijk maar niet eens absurd laag stuur wordt het al serieus moeite doen met -17* stuurpennen en flatbars enzo als je precies dezelfde positie wilt hebben. Niet iedereen wil als een Amerikaan(se) op de fiets zitten...

Over die riserbar: dat wordt idd serieus gedaan, maar upsweep wordt dan ineens downsweep. Weinig ergonomisch advies van iemand die al sinds mensenheugenis met rare stuurvormen experimenteert om de ergonomie te verbeteren... :)

Oz
Berichten:453
Lid geworden op:di sep 03, 2002 10:08 pm
Locatie:Ten oosten van de Noordzee

Bericht door Oz » wo aug 18, 2010 10:39 pm

Het TUIG schreef:
Oz schreef: Het belangrijkste aandachtpunt voor m'n aanstaande 29"hardtail is dan ook een zo laag mogelijke zit te realiseren. Aan maatwerk valt dus niet te ontkomen.

Oz
Ragley TD:1 :

Afbeelding

Te rijden met een 420mm a-c vork.
Of gewoon een oude XXIX op te kop tikken en zwaar customizen. :angelnot:
Da's niet laag zitten maar standje "touren". Met laag zitten bedoel ik:
Afbeelding
Zoals je kan zien is de Salsa ook redelijk laag geworden (maar ik had liever nog een cm of drie er vanaf gehaald):
Afbeelding

Oz
Laatst gewijzigd door Oz op wo aug 18, 2010 10:47 pm, 1 keer totaal gewijzigd.

Oz
Berichten:453
Lid geworden op:di sep 03, 2002 10:08 pm
Locatie:Ten oosten van de Noordzee

Bericht door Oz » wo aug 18, 2010 10:45 pm

marten schreef:
Oz schreef:En ja: het stuurgedrag van een 29"is gewoon iets minder snel dan dat van een 26"
DAt hoor je overal, en ik geloof er nog steeds geen donder van. Zolang je de voorkant niet zo lang gemaakt heb dat je de wieldruk verkloot hebt, heeft de 29-er meer tractie en laat die dus hogere stuurkrachten toe.
Zie ook de foto's die ik heb gepost. Op m'n 26" heb ik gewoon een veel diepere zit waardoor stuurgedrag gewoon directer is. Op beide fietsen rij ik geregeld en op de 29" moet ik gewoon wat harder werken op snelle bochtige singletracks.

Oz
Laatst gewijzigd door Oz op wo aug 18, 2010 10:51 pm, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
Rinse Appelstroop
Berichten:3558
Lid geworden op:za jul 28, 2001 2:48 pm
Locatie:Eindhoven
Contacteer:

Bericht door Rinse Appelstroop » wo aug 18, 2010 10:51 pm

En wat vinden we dan van de Yeti Big Top:

Afbeelding

Yeti Big Top 29er Features:

Aluminum front triangle
Carbon-fiber rear triangle
Tapered head-tube
ISCG mounts (an interesting feature, but adds to versatility)
Available as complete, frame/fork or frame-only
Release Date: Available July 2010
MSRP: $2750 complete, $1800 frame/fork or $1100 frame
Geometry (M/L/XL):

Seat Tube: 18/19.5/21
Top Tube: 23.5/24.8/25.8
Head tube angle: 70 degrees
Seat tube angle: 72 degrees
Chainstay: 17.1
Wheelbase: 43/44.3/45.3
BB height: 12
Stand over: 31/32/33
Head tube: 4/4.5/5.1
Build Kit Specs:

Fork: Fox F29 FIT RLC 100 15mm Tapered
Wheelset: DT-Swiss 350 hubs/470 rim
Crank: SRAM S1400 175mm double 26-39
R. Der: SRAM X9 10 speed
F. Der: SRAM X7 Direct Mount Double
Shifters: SRAM X7 10 speed
Brakes: SRAM Elixir 5 160mm rotor
Headset: Cane Creek S-3 Tapered
Stem: SRAM AKA 90mm
Post: SRAM Hussefelt 30.9
Cassette: SRAM PG-1050 12-36 10 speed
Chain: SRAM 10 speed
Saddle: WTB rocket
Tires: Schwalbe Racing Ralph 2.25
Bar: SRAM Stylo riser

Deze info komt van:

http://www.feedthehabit.com/mountain-bi ... -hardtail/

Ik heb zelf niet zoveel kaas gegeten van wat dan beter is, maar hij is qua geometrie wel anders dan bijvoorbeeld een Niner in dezelfde maat.. wat hebben de specialisten hierop te zeggen?
Whoop Whoop!

Oz
Berichten:453
Lid geworden op:di sep 03, 2002 10:08 pm
Locatie:Ten oosten van de Noordzee

Bericht door Oz » wo aug 18, 2010 10:52 pm

Cloxxki schreef:Hoeveel hoger maakt 29" een stuur nou helemaal?
31.5mm de vooras
De balhoofdbuis is op een goede 29"er korter, maar rekenen we even niet mee.
De vork is ~31.5mm langer, onder een hoek van ~71 graden geeft ~ 25mm.

Draai de riserbar van je 26" om, en je bent er. Kost je geen enkele handpositie.
Let op:
- wiel 29" (t.o.v. 26"): 3" = 7,5cm (het stuur komt hierdoor tov het zadel omhoog > center trapass tot top zadel blijft (altijd) gelijk maar het stuur komt wel hoger)
- moderne 100mm vork (t.o.v. 80mm vork (of beter nog zoals vroeger 60mm of rigid): 2cm tot 3cm
- de korte balhoofdsbuis gaat er vanaf: - (ca.) 3 cm
Totaal dus zeker 7cm hoger. En dat is heel veel!

Bij grote maten is het probleem inderdaad groter omdat je daar een diepe zit kan maken bij 26". Bij kleine maten is een heel diepe zit weer lastiger.

- 17 graden stuurpennen en omgekeerde riserbars zal best een (theoretische) oplossing zijn maar elegant is het niet.

Oz

Gebruikersavatar
Xircuit
Berichten:3504
Lid geworden op:vr sep 20, 2002 9:19 am
Locatie:Amsterdam, MTB @ Posbank/Montferland
Contacteer:

Bericht door Xircuit » wo aug 18, 2010 11:15 pm

Rinse Appelstroop schreef:En wat vinden we dan van de Yeti Big Top:
Van carbonnen achterbruggen i.c.m met alu krijg ik geen warme gevoelens. Ondanks de beruchte naam en bijbehorende kleur.

Verder heb ik inmiddels door dat ik nodig op een 29er moet kruipen, ik loop gigantisch achter...
Ich Heisse Super Fantastisch!

Oz
Berichten:453
Lid geworden op:di sep 03, 2002 10:08 pm
Locatie:Ten oosten van de Noordzee

Bericht door Oz » wo aug 18, 2010 11:25 pm

@ Xircuit:

29" bevalt mij tot nu toe erg goed, verschillen tov 26" zijn in mijn ogen beperkt. Buiten een stukje extra gewicht (maar ik weet wel enkele plekken waar ik kan besparen (en die hebben niets met de fiets van doen ...)

De Salsa is slechts tijdelijk; er komt iets echt moois aan maar dat wordt denk ik pas begin 2011...

Oz

Gebruikersavatar
JJ
Forumbeheerder
Berichten:7298
Lid geworden op:di jan 08, 2002 4:43 pm
Locatie:Bunschoten
Contacteer:

Bericht door JJ » do aug 19, 2010 7:53 am

Op die Brodie heb je in ieder geval genoeg druk op je voorwiel. Zal lekker sturen in mul zand :)

Vind je dat nou echt zoveel lekkerder sturen? Ik heb door mijn lengte ook altijd een diepe zit, maar de zit die ik 'vroeger'op mijn 26"fietsjes had is in de tijd wel wat hoger geworden. Juist door de iets hogere zit krijg je in mijn ogen meer controle. Maar dat zal ook persoonlijk zijn.

Een ander nadeel van die diepe zit vind ik afdalen. daar wordt je (ik) met zo een extreem diepe zit ook niet blij van.

Probleem blijft voor de kleinere maten en Nederlandsche zithouding (racy diep) inderdaad de stuurhoogte. omgekeerde sturen (of tegenwoordig zelfs sturen met af fabriek drop), negatieve stuurpennen, ik heb ze allemaal langs zien komen. Wat dat betreft is de Ragley een toffe fiets, totdat je weer een verende vork wilt rijden natuurlijk...

JJ

JJ
Justpedal Bikeshop: Your alternative bikeshop!

Gebruikersavatar
zonoskar
Berichten:2600
Lid geworden op:za nov 24, 2001 12:29 am

Bericht door zonoskar » do aug 19, 2010 8:07 am

Oz schreef: Let op:
- wiel 29" (t.o.v. 26"): 3" = 7,5cm (het stuur komt hierdoor tov het zadel omhoog > center trapass tot top zadel blijft (altijd) gelijk maar het stuur komt wel hoger)
- moderne 100mm vork (t.o.v. 80mm vork (of beter nog zoals vroeger 60mm of rigid): 2cm tot 3cm
- de korte balhoofdsbuis gaat er vanaf: - (ca.) 3 cm
Totaal dus zeker 7cm hoger. En dat is heel veel!
De vooras gaat misschien wel 3cm omhoog, maar de achteras ook. Ik snap niet dat je daar geen rekening mee houdt. Je zit is toch afhankelijk van de relatie tussen zadelhoogte en stuurhoogte? De afstand tussen zadel en trap as blijft wel gelijk, maar de afstand van zadel tot de grond niet. Jij kijkt alleen maar naar de hoogte van je stuur ten opzichte van de grond.

Pino
Berichten:2472
Lid geworden op:wo aug 08, 2001 7:40 am

Bericht door Pino » do aug 19, 2010 8:16 am

zonoskar schreef: De afstand tussen zadel en trap as blijft wel gelijk, maar de afstand van zadel tot de grond niet.
??? Er worden hier geen grote wielen in een gelijk frame gezet, maar bracket wordt door framebouw op dezelfde hoogte gehouden.

Gebruikersavatar
zonoskar
Berichten:2600
Lid geworden op:za nov 24, 2001 12:29 am

Bericht door zonoskar » do aug 19, 2010 8:22 am

Pino schreef:??? Er worden hier geen grote wielen in een gelijk frame gezet, maar bracket wordt door framebouw op dezelfde hoogte gehouden.
Oja, klopt. Ik doe nog niet zo lang mee met de 29" rage :)

Gebruikersavatar
Cloxxki
Berichten:1548
Lid geworden op:di feb 04, 2003 3:34 pm
Locatie:Rotterdam

Bericht door Cloxxki » do aug 19, 2010 11:37 am

mateis schreef:
Cloxxki schreef:Hoeveel hoger maakt 29" een stuur nou helemaal?
Draai de riserbar van je 26" om, en je bent er. Kost je geen enkele handpositie.
In jouw berekening: dikke 5cm, minus de idd kortere balhoofdbuis. Korter dan 10cm kom je ze echter niet echt tegen ivm constructieproblemen en balhoofdbelastingen. Voor iemand van jouw lengte geen punt, maar voor mensen rond 1.80m die houden van een redelijk maar niet eens absurd laag stuur wordt het al serieus moeite doen met -17* stuurpennen en flatbars enzo als je precies dezelfde positie wilt hebben. Niet iedereen wil als een Amerikaan(se) op de fiets zitten...

Over die riserbar: dat wordt idd serieus gedaan, maar upsweep wordt dan ineens downsweep. Weinig ergonomisch advies van iemand die al sinds mensenheugenis met rare stuurvormen experimenteert om de ergonomie te verbeteren... :)
Je zou mijn 26" VooDoo Bokor van vroeger eens moeten zien. 405mm vork, -6º stuurpen, geen spacers, reacht stuur. Zadel-stuur verval van een goede 30cm :-)

Plaats reactie