Check out what Push is making now, their own, more widely tuneable Hi-Low compression circuit for the Vivid and DHX/Van shocks..
"Factory MX Tune - Available 7/12/10, Pre-ordering available"


http://www.ridemonkey.com/forums/showth ... p?t=233803
Moderator:Beheerders
Check out what Push is making now, their own, more widely tuneable Hi-Low compression circuit for the Vivid and DHX/Van shocks..
"Factory MX Tune - Available 7/12/10, Pre-ordering available"
Dat niet (weet ik uit eigen ervaring)! Maar het mountainbikediscours dat de seconde nadat er iets op de markt is het niet goed genoeg blijkt te zijn en er dus gelijk getuned moet worden -waarbij ik me voorstel dat 97% van de rijders het verschil niet herkent- dat is een wel wat vermoeiend element aan de sport. Zoals ik echter vaker zeg hier op het forum, behoor ik waarschijnlijk tot de groep mountainbikers die wat cynisch staat tegenover de uitwassen van de commercie en de hypes die daarmee gepaard gaan (zal misschien ook aan het feit liggen dat ik Socioloog ben). De hele sport gaat een kant op waarbij elk stoepje dat er genomen wordt een moment is waar men kan voelen dat de compressie van de vork toch wel iets te wensen overlaat. Dat is echter niet verwonderlijk op een markt waar het voor iedereen dringen geblazen is. Het inspelen op de psychologie van de mountainbiker wordt dan een must. Begrijp me goed. Push is geen onzin, maar wel een hele marginale toevoeging voor het gros aan rijders. Wat dat betreft is de racefiets/koerswereld, hoezeer mountainbikers daar vaak ook tegenaan trappen, wel sympathiek; minder fix-it-until-its-broken-mentaliteit en meer niet-lullen-maar-rijden.Chmod schreef:push tune onzin?
dat is toch al aan de gang.. bij een (nieuwe)totem kan je de motion control eruit slopen en dan gaat de vork beter/soepeler werken ..GTLTS schreef:[Het wordt een kwestie van tijd voordat Push en andere tuners al die ultragevoelige onderdelen eruit gaan slopen...
Dat is juist het vreemde. Je leest namelijk vaak in interviews met specialisten van vork en demperfabrikanten dat bij veel rijders de afstelling van zelfs de rebound verkeerd staat. Wat dat betreft zijn mtb-ers dus simpeler zielen dan we vaak denken, hopen of misschien willen geloven.Sneeck schreef:De simpele ziel die niet eens zijn rebound goed zal instellen herkent het verschil idd niet...
Dat zal zeker zo zijn. En daar zit het 'em juist in; zo onuitputtelijk veel mogelijkheden zitten er niet op een demper of vork. Als je er echt een beetje verstand van hebt stel je die dingen behoorlijk snel in en ben je niet eindeloos aan het draaien en pompen. Dat getuigt meer van een gebrek aan knowhow. Daarbij geloof ik ook niets van de assumptie die jij doet dat mensen die fanatiek rijden per definitie ook veel kennis beschikken over het hoe en wat van hun demper en vork. Kortom; we draaien maar wat vaak en beelden ons in dat er een wereld van verschil tussen zit. En dat is niet gek als je net een euro of zeshonderd hebt stukgeslagen aan een demper. Maar dat neemt inderdaad niet weg dat je er een hoop plezier van kan hebben.Sneeck schreef:Maar diegene die elk weekend een dikke trail afblaast zal meer met zijn bike bezig zijn om hem 100% dialed te krijgen.
Desondanks bestaat er, zoals in iedere sport, een bepaalde standaard waar het overgrote deel van de rijders nooit de volledige potentie van zal benutten. Als ik ultraluxe voetbalschoenen koop of een tennisracket van een paar honderd euro zal ik daar niet werkelijk veel beter door gaan presteren. Mountainbikers hebben echter inmiddels de neiging om hun eigen gebrek aan techniek (en doordat ze overspoeld worden door marketing) te compenseren door onder die voetbalschoenen toch maar andere noppen te schroeven en het racket anders te laten spannen.Sneeck schreef:En laat dat nou net een grote groep fanatieke rijders zijn waarvoor die kit bedoeld is. Je kunt nog steeds niet voor iedereen beslissen wat hij/ zij goed moet vinden rijden.
Meer onderhoud is een deel van de cultus geworden die inherent is aan de sport. Er worden dingen uit elkaar gehaald en geserviced, niet omdat het nodig is maar omdat het ons een gevoel geeft dat we het product dan "waard" zijn (en misschien wel omdat het een bevestiging is om het te upgraden).Sneeck schreef:Dit werkt blijkbaar zo goed dat eventueel hoger onderhoud voor lief word genomen, al vraag ik me dat af. Veel verder dan verse olie en nieuwe seals kom je niet, hooguit sneller dan af-fabriek.
Vind ik ook. We mogen echter best kritisch zijn over in hoeverre het iets is dat uit onszelf komt of dat het komt doordat we overspoeld raken met producten.Sneeck schreef:Het is ook een groot deel psychisch, als jij denkt er sneller door te kunnen rijden go for it!
Nou ja, als we nog eens op waterstof of atoomenergie gaan rondrijden zou dat best wel eens kunnen. Nee dat is flauw. Waar het om gaat is dat we op een gegeven moment rondrijden op spullen waar we de ballen meer verstand van hebben en waar we eigenlijk een professionele renstal voor zouden moeten hebben op het nog in te kunnen stellen. Dat weten de fabrikanten ook. En daarom komen ze uiteindelijk met reclameslogans als "we take it back to where it began", "Just you, your bike, your favourite track" en meer van dat soort dingen. Allemaal geschoeid op de nieuwe leest van simplisme. Lees de bladen erop naSneeck schreef:Wat betreft dat alles op een gegeven moment zal down tunen is net zeggen dat er auto's zonder electronica komen. Speculeren in open lucht.