less is more... UPDATE !!!

Fietsen zonder versnellingen. In samenwerking met singlespeed.nl

Moderators:JJ, Beheerders

Plaats reactie
sneeuwpop
less is more... UPDATE !!!

Bericht door sneeuwpop » vr mei 07, 2010 10:30 pm

Vorige week zondag een leuk trainingsritje gemaakt op mijn Gary Fisher Hifi 29er. Boomwortels verdwijnen hiermee als sneeuw voor de zon. Klimmen is erg goed te doen op de pro-pedal stand en de bike is scherp genoeg voor snelle singletrails. Helaas onderweg het gevoel gekregen dat er speling op de achterbrug zat. Thuis eens naar gekeken, en dit is wat ik toen zag:

Afbeelding

Afbeelding

Oftewel de chainstay is gescheurd. Balen, maar het is niet anders, dus opsturen naar de importeur dan maar. Helaas gebeurt zoiets niet in de winter als je weinig gepland hebt, maar krap een week voor een weekendje Houffalize.

Nog even zitten twijfelen om de 26" singlespeed, de 28" cyclocrosser of de 26" fourcrosser mee te nemen, maar toch niet echt het gereedschap voor de Belgische Ardennen. Dus toch maar even het frame opgehaald dat ik in de nabije toekomst toch al over zou nemen: een zwarte Singular Swift (ex-MarinTi, ex-Dader, ex-Heckler).

Eerste idee: geared en vering! Helaas, voorderailleur ging niet ivm ontbreken nokjes, en de FOX uit de GF had een te korte stuurbuis. Dus uiteindelijk met de orginele starre vork en 1x9 opgebouwd (onderdelen geleend van de kapotte GF). Met een 32T voorblad en 12-34 achter zou ik de bergen wel op moeten kunnen komen, en de 29er-wielen zouden mij wel enigszins rustig naar beneden laten rollen.

Klopte allemaal, helaas viel de ketting er tijdens de eerste rit al 8 keer af (geen chainguide gemonteerd, wel ketting maximaal ingekort). Dus terug naar het huisje, en van een 1x9 toch maar een 1x1 gemaakt, oftewel een weekendje houffa zonder vering en versnellingen. Verzet niet heel erg mannelijk gekozen (32-20), ik blijf respect hebben voor die steile klimmetjes daar!

Afbeelding

Ondanks dat niet alles liep zoals ik het vooraf had bedacht, heb ik best wel lekker gereden. Slechts een paar klimmetjes wegens gebrek aan energie moeten lopen, voor de rest de glooiende hellingen goed omhoog kunnen stoempen en de afdalingen lekker kunnen laten lopen. Verassend veel 'vering' dat zo'n reynolds-vork geeft ism 29" wielen. Helaas is er op bepaalde momenten wel sprake van resonantie (vanwege het ontbreken van demping), maar dat is een kwestie van óf iets rustiger aan óf iets meer gas geven!

Afbeelding

Afbeelding

Al met al een zeer geslaagd weekendje Houffa: beetje fietsen :punk: , beetje worldcup kijken :photo: , bezoekje Achouffe-brouwerij :beer:
In eerste instantie was mijn idee om de Singular op te gaan bouwen met een Rohloff, maar ik denk dat ik net zoveel plezier ga beleven met slechts 1 versnelling. En dan zie ik wel wat ik met de geared-fully ga doen als ie weer terug is........

UPDATE: Inmiddels heb er weer een nieuw 2010 GaryFisher Hifi Pro 29er binnen. 12Go-trading heeft goed werk geleverd en heeft meteen de bracketlagers erin geperst en een reducer-headset geplaatst. Bovendien heb ik van TREK/GF er een RP23-demper bij gekregen, in plaats van de RP2 in mijn oude frame!
Aangezien ik inmiddels alweer 2 andere 29er frames heb gaat deze meteen weer in de verkoop in plaats van er zelf mee te rijden...
En dan natuurlijk de pica's:

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Laatst gewijzigd door sneeuwpop op zo jul 18, 2010 1:50 pm, 4 keer totaal gewijzigd.
“Its amazing how the World begins to change through the eyes of a cup of coffee!!â€￾

Heckler

Bericht door Heckler » vr mei 07, 2010 11:15 pm

Klinkt als een prima weekeinde, :D enne zo te zien is dit voor jou wel de juiste maat. De Swift heeft mij ondanks het wat grote frame overtuigd, er komt zeker weer een stalen 29er SS terug. Succes ook met de afwikkeling van de GF.

Enjoy!!
Common sense was never common

Het TUIG
Contacteer:

Bericht door Het TUIG » vr mei 07, 2010 11:54 pm

Ook de Ardennen zijn zonder versnellingen goed te doen.
Het is alleen zo nu en dan iets harder op je tanden bijten,meer is het ook niet.
Ik denk dat een bezoek aan de Chouffe brouwerij zwaarder moet zijn geweest.
Love singlespeed? Hate singlespeed? Who cares, just ride it!

MarinTi

Re: less is more...

Bericht door MarinTi » za mei 08, 2010 6:56 am

sneeuwpop schreef: ex-MarinTi, ex-Dader, ex-Heckler
ex-Hubert, ex-MarinTi, ex-Dader, ex-Heckler. Wat een sletje ;)

sneeuwpop

Bericht door sneeuwpop » za mei 08, 2010 7:14 am

Het TUIG schreef:Ik denk dat een bezoek aan de Chouffe brouwerij zwaarder moet zijn geweest.
In tegendeel, het was bijna goddelijk :angelnot: Daarentegen de ochtend erna.... :boring:
“Its amazing how the World begins to change through the eyes of a cup of coffee!!â€￾

ott

Bericht door ott » za mei 08, 2010 7:30 am

Nu al in training? http://ssec2011.blogspot.com/
Bier en fieten het dynamiche duo :lol:
'genoten, mens, genoten dat heb ik! Seks is het niet, maar het lijkt er verdorie toch goed op'
Sport als levenskunst

sneeuwpop

Bericht door sneeuwpop » za mei 08, 2010 7:54 am

ott schreef:Bier en fieten het dynamiche duo :lol:
'bier en fietsen' of 'bier en frieten'? Klopt namelijk voor beide in België. Maar misschien bedoelde je wel gewoon een dynamisch trio 8)

JJ
Forumbeheerder
Contacteer:

Bericht door JJ » za mei 08, 2010 8:34 am

sneeuwpop schreef:
MarinTi schreef:ex-Hubert, ex-MarinTi, ex-Dader, ex-Heckler. Wat een sletje
In tegendeel, het was bijna goddelijk :angelnot: Daarentegen de ochtend erna.... :boring:
Goed citaat Sneeuwpopje :D
Justpedal Bikeshop: Your alternative bikeshop!

EL PERRO

Bericht door EL PERRO » za mei 08, 2010 10:29 am

Ik heb bij JJ zo'n N-gear dingetje gescoord en dat in samenwerking met een tandenloze 38 als buitenblad is prima om de ketting erop te houden, onder de zwaarste omstandigheden.

'k Zie trouwens geen single speeder omhoogrijden op de stukken die absalon 39/36 niet opgeraakte.....De blozoroutes in Houffa zijn zeker doenbaar.

De Lars Cuevas

Bericht door De Lars Cuevas » za mei 08, 2010 11:42 am

Hoe oud was je Fisher? Mooi iig dat je toch een goed weekend gehad hebt :D

sneeuwpop

Bericht door sneeuwpop » za mei 08, 2010 4:36 pm

De Lars Cuevas schreef:Hoe oud was je Fisher? Mooi iig dat je toch een goed weekend gehad hebt :D
Model 2009, gekocht in oktober 2008 en slechts zo'n 1000km op gereden. Ach ja, gebeurt wel vaker bij fishers....

sneeuwpop

Bericht door sneeuwpop » vr mei 21, 2010 3:24 pm

Kleine update:

Na over en weer gemaild te hebben zijn er door TREK Europe 3 oplossingen aangeboden:

A) wachten op een nieuw hifi-29 frame uit de USA (waarschijnlijk model 2011)
B) mijn fully laten vervangen door een alu-hardtail (paragon-frame) zonder extra's
C) een superfly-frame met 600 euro bijbetaling!

Optie B vind ik nogal karig, aangezien een alu-fully toch een stuk meer waard is dan een alu-hardtail. Ik had er op z'n minst wel een setje wielen bij willen krijgen!

Optie C is ook niet echt coulant, aangezien bij een garantiegeval van een x-caliber ook 600 euro bijbetaald moest worden voor een superfly.

Het zal dus optie A worden; een lange tijd wachten op een nieuw frame... :cry:

sneeuwpop

Bericht door sneeuwpop » do jun 03, 2010 8:52 am

Inmiddels is er in de US of A een backorder geplaatst voor een 2010 hifi 29er frame door TREK europe. Mooi dat ik dus een nieuw frame krijg, kom alleen wel weer met een nieuw probleem te zitten: een tapered headtube (1 1/2 - 1 1/8).
Nu is mijn huidige FOX er eentje met normale 1 1/8" en dat gaat niet passen dus. Zijn hier oplossingen voor? Frame heeft trouwens een semi-geintegreerd balhoofdset. :?

DeKerfs

Bericht door DeKerfs » do jun 03, 2010 9:10 am

Er zijn wel wat adaptersetjes als complete balhoofdsets in de handel verkrijgbaar.

sneeuwpop

Bericht door sneeuwpop » do jun 03, 2010 9:51 am

DeKerfs schreef:Er zijn wel wat adaptersetjes als complete balhoofdsets in de handel verkrijgbaar.
Zat zelf ook al te denken aan een extra dikke crown race, die dus het gat tussen 1 1/8" stuurbuis en 1 1/2" balhoofdsbuis opvult. Alleen wie levert deze, en is dit compatibel met de FSA headset die er in het frame zit?

pieterp

Bericht door pieterp » do jun 03, 2010 10:05 am

Cane creek has it all, Chris King volgens mij ook, maar dan moet je het volledige headset vervangen.

Vaak komt er bij de frames met tapered head tubes ook een onderplaat voor 1 1/8 stuurbuizen.

mateis

Bericht door mateis » do jun 03, 2010 10:14 am

Aangezien het om garantie gaat: is dat niet ook iets voor Trek om op te lossen? :coffee:

B@se

Bericht door B@se » do jun 03, 2010 6:30 pm

hi,

Is mij een iets te bekent verhaal... Zorg er voor dat je dealert een adapter set regelt, voor je heaset, trapas en een andere voor derrie, past zo niet op elkaar, hadden laast zelf exact hetzelfde in de shop...

Succes, btw, niet alle ombouwkosten worden vergoed door bike europe (trek).

Bas

sneeuwpop

Bericht door sneeuwpop » do jun 03, 2010 9:04 pm

B@se schreef:hi,

Is mij een iets te bekent verhaal... Zorg er voor dat je dealert een adapter set regelt, voor je heaset, trapas en een andere voor derrie, past zo niet op elkaar, hadden laast zelf exact hetzelfde in de shop...

Succes, btw, niet alle ombouwkosten worden vergoed door bike europe (trek).

Bas
Voordegradeur had ik ook al bedacht, maar XT-ht2 cranks passen toch gewoon in dat frame ??? Dat BB95 is toch gewoon HT2-lagers, direct in het frame geperst ipv in cups geperst?

Het TUIG
Contacteer:

Bericht door Het TUIG » do jun 03, 2010 9:50 pm

Misschien kun je beter je fiets afgeven bij je LBS en het hun allemaal op laten lossen? ;)
Love singlespeed? Hate singlespeed? Who cares, just ride it!

sneeuwpop

Bericht door sneeuwpop » do jun 03, 2010 10:14 pm

Het TUIG schreef:Misschien kun je beter je fiets afgeven bij je LBS en het hun allemaal op laten lossen? ;)
Ik zal het ze voorschotelen (12GO-trading) 8)

sneeuwpop

Bericht door sneeuwpop » zo jul 18, 2010 1:48 pm

check UPDATE!

Plaats reactie