Oftewel de chainstay is gescheurd. Balen, maar het is niet anders, dus opsturen naar de importeur dan maar. Helaas gebeurt zoiets niet in de winter als je weinig gepland hebt, maar krap een week voor een weekendje Houffalize.
Nog even zitten twijfelen om de 26" singlespeed, de 28" cyclocrosser of de 26" fourcrosser mee te nemen, maar toch niet echt het gereedschap voor de Belgische Ardennen. Dus toch maar even het frame opgehaald dat ik in de nabije toekomst toch al over zou nemen: een zwarte Singular Swift (ex-MarinTi, ex-Dader, ex-Heckler).
Eerste idee: geared en vering! Helaas, voorderailleur ging niet ivm ontbreken nokjes, en de FOX uit de GF had een te korte stuurbuis. Dus uiteindelijk met de orginele starre vork en 1x9 opgebouwd (onderdelen geleend van de kapotte GF). Met een 32T voorblad en 12-34 achter zou ik de bergen wel op moeten kunnen komen, en de 29er-wielen zouden mij wel enigszins rustig naar beneden laten rollen.
Klopte allemaal, helaas viel de ketting er tijdens de eerste rit al 8 keer af (geen chainguide gemonteerd, wel ketting maximaal ingekort). Dus terug naar het huisje, en van een 1x9 toch maar een 1x1 gemaakt, oftewel een weekendje houffa zonder vering en versnellingen. Verzet niet heel erg mannelijk gekozen (32-20), ik blijf respect hebben voor die steile klimmetjes daar!

Ondanks dat niet alles liep zoals ik het vooraf had bedacht, heb ik best wel lekker gereden. Slechts een paar klimmetjes wegens gebrek aan energie moeten lopen, voor de rest de glooiende hellingen goed omhoog kunnen stoempen en de afdalingen lekker kunnen laten lopen. Verassend veel 'vering' dat zo'n reynolds-vork geeft ism 29" wielen. Helaas is er op bepaalde momenten wel sprake van resonantie (vanwege het ontbreken van demping), maar dat is een kwestie van óf iets rustiger aan óf iets meer gas geven!

Al met al een zeer geslaagd weekendje Houffa: beetje fietsen

In eerste instantie was mijn idee om de Singular op te gaan bouwen met een Rohloff, maar ik denk dat ik net zoveel plezier ga beleven met slechts 1 versnelling. En dan zie ik wel wat ik met de geared-fully ga doen als ie weer terug is........
UPDATE: Inmiddels heb er weer een nieuw 2010 GaryFisher Hifi Pro 29er binnen. 12Go-trading heeft goed werk geleverd en heeft meteen de bracketlagers erin geperst en een reducer-headset geplaatst. Bovendien heb ik van TREK/GF er een RP23-demper bij gekregen, in plaats van de RP2 in mijn oude frame!
Aangezien ik inmiddels alweer 2 andere 29er frames heb gaat deze meteen weer in de verkoop in plaats van er zelf mee te rijden...
En dan natuurlijk de pica's: