Triple naar double
Moderator:Beheerders
-
- Berichten:3
- Lid geworden op:wo jan 06, 2010 7:59 pm
Hallo,
Ik wil graag een double crankstel in plaats van triple.
Ik heb een xtrail deore. en ik wil graag dit crankstel: http://www.bike-components.de/products/ ... -2010.html
Weten jullie of dat op mijn fiets past?
Op dit moment zit er een shimano fc-m521 octalink op als ik het goed heb.
En welke voorderailleur kun je gebruiken? kan ik mijn huidige sram x.5 gebruiken?
en de shifters? hoe zit dat?
Ik had sram x.9 trigger hammerschidt shifters gezien voor 2 speed, kun je die ook gewoon gebruiken, of alleen voor hammerschidt.
alvast vriendelijk bedankt en MVG,
Berry
Ik wil graag een double crankstel in plaats van triple.
Ik heb een xtrail deore. en ik wil graag dit crankstel: http://www.bike-components.de/products/ ... -2010.html
Weten jullie of dat op mijn fiets past?
Op dit moment zit er een shimano fc-m521 octalink op als ik het goed heb.
En welke voorderailleur kun je gebruiken? kan ik mijn huidige sram x.5 gebruiken?
en de shifters? hoe zit dat?
Ik had sram x.9 trigger hammerschidt shifters gezien voor 2 speed, kun je die ook gewoon gebruiken, of alleen voor hammerschidt.
alvast vriendelijk bedankt en MVG,
Berry
Hippe keuze. Wat is je overweging? Ik rij zelf 2x9 (klassiek 29t-42t) voor q-factor, simpliciteit, gewicht, modderafvoer (heel ander crankstel en bladen dan de relatief dichte FSA!), minder schakelen voor. Je geeft wel een stuk multi-functionaliteit op. Ik doe dat alleen op m'n wedstrijdfiets. Als je alleen in NL rijdt, ben je misschien nog beter af met een 1x9, trouwens. Is zo'n dure crank wel het beste en eerste punt om je fiets te upgraden? Heb je bv al supersjieke banden en redelijk lichte binnenbanden?
Naast al die inleidende gedachten:
- De FSA gaat volgens mij passen. Lijkt geschikt voor 68 en 73mm bracketpotten ('framebreedte'), ze gebuiken volgens mij niet een kortere as met maar 1 spacer ofzo. Kan iemand dit bevestigen?
- Je kan je huidige voorderailleur behouden, je hoeft alleen met de limietschroefjes de zijdelingse beweging in te stellen. Afhankelijk van welke maat grote blad je kiest, kun je de derailleur wat lager op het frame monteren.
- En je shifter blijft ook gewoon. Het trucje is dat je alleen de eerste twee standjes van je shifter gebruikt. Of de Hammerschmidt shifter werkt weet ik eigenlijk niet zo. Zou een andere kabeltrek-ratio (overbrenging) kunnen hebben.
Naast al die inleidende gedachten:
- De FSA gaat volgens mij passen. Lijkt geschikt voor 68 en 73mm bracketpotten ('framebreedte'), ze gebuiken volgens mij niet een kortere as met maar 1 spacer ofzo. Kan iemand dit bevestigen?
- Je kan je huidige voorderailleur behouden, je hoeft alleen met de limietschroefjes de zijdelingse beweging in te stellen. Afhankelijk van welke maat grote blad je kiest, kun je de derailleur wat lager op het frame monteren.
- En je shifter blijft ook gewoon. Het trucje is dat je alleen de eerste twee standjes van je shifter gebruikt. Of de Hammerschmidt shifter werkt weet ik eigenlijk niet zo. Zou een andere kabeltrek-ratio (overbrenging) kunnen hebben.
-
- Berichten:3
- Lid geworden op:wo jan 06, 2010 7:59 pm
[quote="mateis"]Hippe keuze. Wat is je overweging? Ik rij zelf 2x9 (klassiek 29t-42t) voor q-factor, simpliciteit, gewicht, modderafvoer (heel ander crankstel en bladen dan de relatief dichte FSA!), minder schakelen voor. Je geeft wel een stuk multi-functionaliteit op. Ik doe dat alleen op m'n wedstrijdfiets. Als je alleen in NL rijdt, ben je misschien nog beter af met een 1x9, trouwens. Is zo'n dure crank wel het beste en eerste punt om je fiets te upgraden? Heb je bv al supersjieke banden en redelijk lichte binnenbanden?
thanks.
Ik heb al x.0 red achter derrie, sram x.0 twisters, nieuwe casette en ketting.
Voor de rest wat jij noemt, missgien keer nieuwe bandjes.
Maar ik wil 2x9 want het kleinste tandwiel dat ik nu heb gebruik ik nooit
en dit vind ik gwoon mooie oplossing.
thanks.
Ik heb al x.0 red achter derrie, sram x.0 twisters, nieuwe casette en ketting.
Voor de rest wat jij noemt, missgien keer nieuwe bandjes.
Maar ik wil 2x9 want het kleinste tandwiel dat ik nu heb gebruik ik nooit
en dit vind ik gwoon mooie oplossing.
-
- Berichten:2836
- Lid geworden op:za jul 02, 2005 12:36 am
- Locatie:limburg
- Contacteer:
Ik rijd ook 2 x 9 maar dan in de 38-24 verhouding.
Simpelweg omdat ik de 44-11/12/13 toch nagenoeg NOOIT rijd.
Met de 38 van voor kan je met een veel betere kettinglijn je hele casette rijden.
Het 44 blad heb ik verwijderd en een bashring geplaatst.
De derailleur laten zakken en de begrenzerschroeven inderdaad anders afgesteld gewoon met de huidige shifter(triggr XO van SRAM).
De Hammerschmidt trigger is trouwens ALLEEN geschikt voor Hammerschmidt en niet voor''gewone''dubbelconfiguraties.
ER zijn wèl voorderailleurs in de handel hiervoor.De XX bijvoorbeeld en Shimano heeft ook een SLX voorder.speciaal voor dubbel op de MTB.Deze derries hebben een kleinere kooi en kan je dus ook lager op je bladen zetten.Probleem met een triple voorder.kan zijn dat die het kleine blad raakt als je naar de grote schakelt omdat hij dus te laag staat.
Ook wordt er wel eens een race-derrie gebruikt met een beugeltje erop zodat de kabel van boven kan komen ipv van onder zoals bij racefietsen.
Simpelweg omdat ik de 44-11/12/13 toch nagenoeg NOOIT rijd.
Met de 38 van voor kan je met een veel betere kettinglijn je hele casette rijden.
Het 44 blad heb ik verwijderd en een bashring geplaatst.
De derailleur laten zakken en de begrenzerschroeven inderdaad anders afgesteld gewoon met de huidige shifter(triggr XO van SRAM).
De Hammerschmidt trigger is trouwens ALLEEN geschikt voor Hammerschmidt en niet voor''gewone''dubbelconfiguraties.
ER zijn wèl voorderailleurs in de handel hiervoor.De XX bijvoorbeeld en Shimano heeft ook een SLX voorder.speciaal voor dubbel op de MTB.Deze derries hebben een kleinere kooi en kan je dus ook lager op je bladen zetten.Probleem met een triple voorder.kan zijn dat die het kleine blad raakt als je naar de grote schakelt omdat hij dus te laag staat.
Ook wordt er wel eens een race-derrie gebruikt met een beugeltje erop zodat de kabel van boven kan komen ipv van onder zoals bij racefietsen.
THIS ONE GOES TO ELEVEN!!!
-
- Berichten:3
- Lid geworden op:wo jan 06, 2010 7:59 pm
Kijk daar heb ik wat aan!:D thanks illuminatastigmata
http://www.vrvbike.com/catalog/rotor-ro ... 09d25057bb
Dit kwam ik tegen op de site van vrv bike.
Welke bladen kunnen hierop?
En lijkt het jullie wat? ik vind de kleur ook mooi en past bij mij achterderrie.
http://www.vrvbike.com/catalog/rotor-ro ... 09d25057bb
Dit kwam ik tegen op de site van vrv bike.
Welke bladen kunnen hierop?
En lijkt het jullie wat? ik vind de kleur ook mooi en past bij mij achterderrie.
-
- Berichten:102
- Lid geworden op:vr dec 05, 2008 4:06 pm
- Locatie:Lisserbroek
Bedoel je daar dit mee?illuminatastigmata schreef:Ook wordt er wel eens een race-derrie gebruikt met een beugeltje erop zodat de kabel van boven kan komen ipv van onder zoals bij racefietsen.
Grt Niels
-
- Berichten:2836
- Lid geworden op:za jul 02, 2005 12:36 am
- Locatie:limburg
- Contacteer:
-
- Berichten:132
- Lid geworden op:vr okt 06, 2006 6:32 pm
- Locatie:muiderberg
-
- Berichten:102
- Lid geworden op:vr dec 05, 2008 4:06 pm
- Locatie:Lisserbroek
@ Niels
bijdehandje, als je zo doorgaat heb ik een baan voor je!
Mijn Salsa Ala Carte is nu 2 x 9. Dit omdat ik niet af wil gaan tijdens de 8 van Noordwijk, euhhm ik bedoel , zodat ik nog harder kan ivm singlespeeden
Ik heb het met 36 - 28 Blackspire Superpro bladen gedaan + een C4 RingGod ook van Blackspire. De bracketbreedte moet je even wat mee proberen inderdaad. Ligt ook aan of je het granny blad betrekt in de ombouw.


Setup is nu, Ritchey WCS crank met 118 mm bracket ipv 113 voor de ideale kettinglijn, verder een een Shimano voorderrie en een medium kooi XO achter. Ik gebruik nu triggers van Sram en dat gaat zonder problemen. Wat lautje al stelde: gewoon de high / low goed afstellen..

Mijn Salsa Ala Carte is nu 2 x 9. Dit omdat ik niet af wil gaan tijdens de 8 van Noordwijk, euhhm ik bedoel , zodat ik nog harder kan ivm singlespeeden
Ik heb het met 36 - 28 Blackspire Superpro bladen gedaan + een C4 RingGod ook van Blackspire. De bracketbreedte moet je even wat mee proberen inderdaad. Ligt ook aan of je het granny blad betrekt in de ombouw.


Setup is nu, Ritchey WCS crank met 118 mm bracket ipv 113 voor de ideale kettinglijn, verder een een Shimano voorderrie en een medium kooi XO achter. Ik gebruik nu triggers van Sram en dat gaat zonder problemen. Wat lautje al stelde: gewoon de high / low goed afstellen..
If you're a gangster... what are you doing in show business?
-
- Berichten:102
- Lid geworden op:vr dec 05, 2008 4:06 pm
- Locatie:Lisserbroek
- @sph@ltdude
- Berichten:2488
- Lid geworden op:di mar 12, 2002 11:38 am
- Locatie:The Comfort Zone
- Contacteer:
Ik zou oppassen met het eindeloos upgraden van een goedkope fiets... losse onderdelen zijn relatief duur, dus sparen en over een tijd een complete nieuwe bike kopen kan een betere optie zijn.....
This ain't no sun tan, we got a mud tan!