Triple naar double

Alles over vorken, wielen, remmen, derailleurs en andere onderdelen. Ook voor accessoires zoals fietsendragers, verlichting, GPS etc.

Moderator:Beheerders

Plaats reactie
berrymtber
Triple naar double

Bericht door berrymtber » vr jan 08, 2010 2:52 pm

Hallo,

Ik wil graag een double crankstel in plaats van triple.
Ik heb een xtrail deore. en ik wil graag dit crankstel: http://www.bike-components.de/products/ ... -2010.html
Weten jullie of dat op mijn fiets past?
Op dit moment zit er een shimano fc-m521 octalink op als ik het goed heb.

En welke voorderailleur kun je gebruiken? kan ik mijn huidige sram x.5 gebruiken?
en de shifters? hoe zit dat?
Ik had sram x.9 trigger hammerschidt shifters gezien voor 2 speed, kun je die ook gewoon gebruiken, of alleen voor hammerschidt.

alvast vriendelijk bedankt en MVG,

Berry

mateis

Bericht door mateis » vr jan 08, 2010 3:35 pm

Hippe keuze. Wat is je overweging? Ik rij zelf 2x9 (klassiek 29t-42t) voor q-factor, simpliciteit, gewicht, modderafvoer (heel ander crankstel en bladen dan de relatief dichte FSA!), minder schakelen voor. Je geeft wel een stuk multi-functionaliteit op. Ik doe dat alleen op m'n wedstrijdfiets. Als je alleen in NL rijdt, ben je misschien nog beter af met een 1x9, trouwens. Is zo'n dure crank wel het beste en eerste punt om je fiets te upgraden? Heb je bv al supersjieke banden en redelijk lichte binnenbanden?

Naast al die inleidende gedachten:
- De FSA gaat volgens mij passen. Lijkt geschikt voor 68 en 73mm bracketpotten ('framebreedte'), ze gebuiken volgens mij niet een kortere as met maar 1 spacer ofzo. Kan iemand dit bevestigen?
- Je kan je huidige voorderailleur behouden, je hoeft alleen met de limietschroefjes de zijdelingse beweging in te stellen. Afhankelijk van welke maat grote blad je kiest, kun je de derailleur wat lager op het frame monteren.
- En je shifter blijft ook gewoon. Het trucje is dat je alleen de eerste twee standjes van je shifter gebruikt. Of de Hammerschmidt shifter werkt weet ik eigenlijk niet zo. Zou een andere kabeltrek-ratio (overbrenging) kunnen hebben.

berrymtber

Bericht door berrymtber » vr jan 08, 2010 4:24 pm

[quote="mateis"]Hippe keuze. Wat is je overweging? Ik rij zelf 2x9 (klassiek 29t-42t) voor q-factor, simpliciteit, gewicht, modderafvoer (heel ander crankstel en bladen dan de relatief dichte FSA!), minder schakelen voor. Je geeft wel een stuk multi-functionaliteit op. Ik doe dat alleen op m'n wedstrijdfiets. Als je alleen in NL rijdt, ben je misschien nog beter af met een 1x9, trouwens. Is zo'n dure crank wel het beste en eerste punt om je fiets te upgraden? Heb je bv al supersjieke banden en redelijk lichte binnenbanden?

thanks.

Ik heb al x.0 red achter derrie, sram x.0 twisters, nieuwe casette en ketting.
Voor de rest wat jij noemt, missgien keer nieuwe bandjes.
Maar ik wil 2x9 want het kleinste tandwiel dat ik nu heb gebruik ik nooit
en dit vind ik gwoon mooie oplossing.

Lautje

Bericht door Lautje » zo jan 10, 2010 11:30 am

Ik heb mijn huidige derailleur behouden, gewoon de high / low goed afstellen..

illuminatastigmata
Contacteer:

Bericht door illuminatastigmata » di jan 12, 2010 8:38 am

Ik rijd ook 2 x 9 maar dan in de 38-24 verhouding.
Simpelweg omdat ik de 44-11/12/13 toch nagenoeg NOOIT rijd.
Met de 38 van voor kan je met een veel betere kettinglijn je hele casette rijden.
Het 44 blad heb ik verwijderd en een bashring geplaatst.
De derailleur laten zakken en de begrenzerschroeven inderdaad anders afgesteld gewoon met de huidige shifter(triggr XO van SRAM).
De Hammerschmidt trigger is trouwens ALLEEN geschikt voor Hammerschmidt en niet voor''gewone''dubbelconfiguraties.
ER zijn wèl voorderailleurs in de handel hiervoor.De XX bijvoorbeeld en Shimano heeft ook een SLX voorder.speciaal voor dubbel op de MTB.Deze derries hebben een kleinere kooi en kan je dus ook lager op je bladen zetten.Probleem met een triple voorder.kan zijn dat die het kleine blad raakt als je naar de grote schakelt omdat hij dus te laag staat.
Ook wordt er wel eens een race-derrie gebruikt met een beugeltje erop zodat de kabel van boven kan komen ipv van onder zoals bij racefietsen.
THIS ONE GOES TO ELEVEN!!!

berrymtber

Bericht door berrymtber » di jan 12, 2010 9:31 am

Kijk daar heb ik wat aan!:D thanks illuminatastigmata

http://www.vrvbike.com/catalog/rotor-ro ... 09d25057bb

Dit kwam ik tegen op de site van vrv bike.
Welke bladen kunnen hierop?
En lijkt het jullie wat? ik vind de kleur ook mooi en past bij mij achterderrie.

Niels Veldhoven

Bericht door Niels Veldhoven » di jan 12, 2010 1:47 pm

illuminatastigmata schreef:Ook wordt er wel eens een race-derrie gebruikt met een beugeltje erop zodat de kabel van boven kan komen ipv van onder zoals bij racefietsen.
Bedoel je daar dit mee?

Grt Niels

illuminatastigmata
Contacteer:

Bericht door illuminatastigmata » wo jan 13, 2010 8:07 am

Niels Veldhoven schreef:Bedoel je daar dit mee?

Grt Niels

ja die!
THIS ONE GOES TO ELEVEN!!!

constantijn13

Bericht door constantijn13 » wo jan 27, 2010 7:22 pm

heb nog een spleen adapter over (mocht iemand interesse hebben)

Niels Veldhoven

Bericht door Niels Veldhoven » do jan 28, 2010 12:46 am

constantijn13 schreef:heb nog een spleen adapter over (mocht iemand interesse hebben)
Misschein handig te vertellen voor welk model FD 8)

Grt Niels

TF

Bericht door TF » do jan 28, 2010 10:50 pm

@ Niels :arms: bijdehandje, als je zo doorgaat heb ik een baan voor je!

Mijn Salsa Ala Carte is nu 2 x 9. Dit omdat ik niet af wil gaan tijdens de 8 van Noordwijk, euhhm ik bedoel , zodat ik nog harder kan ivm singlespeeden

Ik heb het met 36 - 28 Blackspire Superpro bladen gedaan + een C4 RingGod ook van Blackspire. De bracketbreedte moet je even wat mee proberen inderdaad. Ligt ook aan of je het granny blad betrekt in de ombouw.

Afbeelding

Afbeelding

Setup is nu, Ritchey WCS crank met 118 mm bracket ipv 113 voor de ideale kettinglijn, verder een een Shimano voorderrie en een medium kooi XO achter. Ik gebruik nu triggers van Sram en dat gaat zonder problemen. Wat lautje al stelde: gewoon de high / low goed afstellen..
If you're a gangster... what are you doing in show business?

Niels Veldhoven

Bericht door Niels Veldhoven » vr jan 29, 2010 2:30 am

@ TF :lol:

@sph@ltdude
Contacteer:

Bericht door @sph@ltdude » vr jan 29, 2010 7:48 pm

Ik zou oppassen met het eindeloos upgraden van een goedkope fiets... losse onderdelen zijn relatief duur, dus sparen en over een tijd een complete nieuwe bike kopen kan een betere optie zijn.....
This ain't no sun tan, we got a mud tan!

Plaats reactie