Maar vorig jaar heb ik toch een paar keer een stukje over het asfalt gegleden, en daarom dit jaar maar een setje Schwalbe Marathon Winter banden aangeschaft. Net op tijd voor de echter winterperiode, en nu ben ik er elke dag dat ik er mee fiets blij mee, zoals ik net tegen iemand zei, de beste investering voor mijn fiets de afgelopen maanden!
Op dagen dat het net wel/net niet nodig lijkt is het continue geratel (net alsof je steeds door wat los grind rijdt) soms een beetje vervelend, en met tegenwind is de extra weerstand soms een beetje vervelend, maar als je dan weer een stuk weg tegenkomt waar vermoedelijk wat ijs onder de sneeuw ligt, dan zit je weer te lachen op je fiets.
Mijn commute bestaat uit een stuk woonwijk, een lang stuk polder en dan nog een stukje dorp. 66% is mooi schoon (lees: kilo's zout en genoeg verkeer om het in te rijden), maar 33% is nooit helemaal sneeuw vrij. Als de sneeuw is aangereden en er is wat dooi en vries overheen gegaan ontstaat er een mooi laagje ijs waar je met normale banden niet echt blij van wordt. Met de spikes in de Winter Marathon lach je hier echter om. Rijden alsof er geen viezigheid ligt, sturen als op warm droog asfalt.
Voor mij zijn de voordelen zo groot dat ik er zolang er kans op gladheid (dus nachtvorst) is, ik met deze banden blijf fietsen.
[Update week 1]
De sneeuw is hier inmiddels weg. Het vriest echter nog wel, en op sommige stukken weg/fietspad ligt af en toe nog een stukje ijs. 's Morgens kan het nog verradelijk glad zijn door opgevroren mist en lichte neerslag, maar 's middags is het meeste weer weg.
Ondanks de grote stukken ijs en sneeuw vrij geven de stukjes ijzer 's morgens een erg veilig gevoel, dus ze blijven er onder voorlopig. Ik heb ze nu op max spanning, zodat de spikes zo weinig mogelijk het asfalt raken.
Wat betreft spikes op schoon asfalt in de bochten: er is wel grip, maar je voelt de band als het ware weg rollen/schuiven over de spikes. Vol door de bocht zit er dus niet in.
Het moet nog blijken of de spikes aan slijtage onderhevig zijn door het vele ijsvrije weg, maar dat laat ik na de winter wel weten

Schwalbe Winter Marathon
JJ