Winterbanden? Ook op de fiets!

Voor woon-werk verkeer op een snelle fiets en light camping.

Moderator:Beheerders

JJ
Forumbeheerder
Contacteer:
Winterbanden? Ook op de fiets!

Bericht door JJ » di jan 05, 2010 9:40 am

Voor de auto was ik al overtuigd van het nut van witerbanden, maar op de fiets vond ik het allemaal niet nodig, ik kan toch goed sturen?

Maar vorig jaar heb ik toch een paar keer een stukje over het asfalt gegleden, en daarom dit jaar maar een setje Schwalbe Marathon Winter banden aangeschaft. Net op tijd voor de echter winterperiode, en nu ben ik er elke dag dat ik er mee fiets blij mee, zoals ik net tegen iemand zei, de beste investering voor mijn fiets de afgelopen maanden!

Op dagen dat het net wel/net niet nodig lijkt is het continue geratel (net alsof je steeds door wat los grind rijdt) soms een beetje vervelend, en met tegenwind is de extra weerstand soms een beetje vervelend, maar als je dan weer een stuk weg tegenkomt waar vermoedelijk wat ijs onder de sneeuw ligt, dan zit je weer te lachen op je fiets.

Mijn commute bestaat uit een stuk woonwijk, een lang stuk polder en dan nog een stukje dorp. 66% is mooi schoon (lees: kilo's zout en genoeg verkeer om het in te rijden), maar 33% is nooit helemaal sneeuw vrij. Als de sneeuw is aangereden en er is wat dooi en vries overheen gegaan ontstaat er een mooi laagje ijs waar je met normale banden niet echt blij van wordt. Met de spikes in de Winter Marathon lach je hier echter om. Rijden alsof er geen viezigheid ligt, sturen als op warm droog asfalt.

Voor mij zijn de voordelen zo groot dat ik er zolang er kans op gladheid (dus nachtvorst) is, ik met deze banden blijf fietsen.

[Update week 1]
De sneeuw is hier inmiddels weg. Het vriest echter nog wel, en op sommige stukken weg/fietspad ligt af en toe nog een stukje ijs. 's Morgens kan het nog verradelijk glad zijn door opgevroren mist en lichte neerslag, maar 's middags is het meeste weer weg.

Ondanks de grote stukken ijs en sneeuw vrij geven de stukjes ijzer 's morgens een erg veilig gevoel, dus ze blijven er onder voorlopig. Ik heb ze nu op max spanning, zodat de spikes zo weinig mogelijk het asfalt raken.

Wat betreft spikes op schoon asfalt in de bochten: er is wel grip, maar je voelt de band als het ware weg rollen/schuiven over de spikes. Vol door de bocht zit er dus niet in.

Het moet nog blijken of de spikes aan slijtage onderhevig zijn door het vele ijsvrije weg, maar dat laat ik na de winter wel weten :)

Afbeelding
Schwalbe Winter Marathon

JJ
Laatst gewijzigd door JJ op do jan 07, 2010 7:29 pm, 1 keer totaal gewijzigd.
Justpedal Bikeshop: Your alternative bikeshop!

Ninko

Bericht door Ninko » di jan 05, 2010 11:36 am

Ze zullen blij met je zijn in apeldoorn als je woensdag daarmee weer mee op de baan gaat fietsen :lol: :lol:

marten

Bericht door marten » di jan 05, 2010 12:35 pm

Ninko schreef:Ze zullen blij met je zijn in apeldoorn als je woensdag daarmee weer mee op de baan gaat fietsen :lol: :lol:
sur-place boven in de bocht? Ik zie het al helemaal voor me :angelnot:
/Marten

dré

Bericht door dré » di jan 05, 2010 1:01 pm

zeker nuttig die winterbanden.

Op het ogenblik rij ik het liefst met schwalbe big apples 2.0 (heb geen winterbanden op de plank liggen)
Heel vreemd maar ondanks het vrij slijtvaste (harde) loopvlak en het fijne profiel geeft het redelijk wat grip. Waarschijnlijk voegt de rechtop houding het meeste toe. Uitbreken dan is wat beter op te vangen, ik ben ook geen 40 meer :D

O, ja bandenspanning scheelt natuurlijk ook een berg.

pieterp

Bericht door pieterp » di jan 05, 2010 3:42 pm

Hoe zit het eigenlijk met de grip op droog asfalt? Schuif je dan wat over de spikes of merk je nauwelijks dat er spikes opzitten?

Ik ben ook wel eens benieuwd naar de slijtage van de spikes.

Cees Chase
Contacteer:

Bericht door Cees Chase » di jan 05, 2010 6:25 pm

Ook te krijgen in 28''?

mortier

Bericht door mortier » di jan 05, 2010 9:46 pm

Cees Chase schreef:Ook te krijgen in 28''?
Yep, en in allemaal verschillende smaken te bestellen bij onze Oosterburen voor een scherpe prijs

http://www.bike-components.de/shop/cat/ ... l/limit/40

DGR

Bericht door DGR » wo jan 06, 2010 4:04 pm

Gaaf! Leuk om daar eens een review van te lezen.

mek~prut

Bericht door mek~prut » do jan 07, 2010 2:46 pm

oooeeeh dat had ik eerder moeten weten; Kojaks zuigen in dit weer! volkomen kut in de stad waar op fietspaden een mild strooi beleid van toepassing is!!! Daar valt niet tegen aan te sturen.... :cry:
WAT JE MOEDER?! // www.singlespeed.nl/forum // touch the SKY.... give them HELL

JJ
Forumbeheerder
Contacteer:

Bericht door JJ » do jan 07, 2010 3:58 pm

Inderdaad, en voor de prijzen die ze bij onze buren hanteren hoef je het echt niet te laten!

Probleem bij ons nu. 's Morgens gladde stukken door opvriezen, 's middagsd vrijwel ijsvrij..

Ik blijf echter rijden, het veilige gevoel is onbetaalbaar.

JJ

G.A. Kalwij

Bericht door G.A. Kalwij » do jan 07, 2010 5:10 pm

Heb smart sam's onder m'n fiets hangen ipv de sportcontact's.. wat een verschil.. :o
Ben erg benieuwd naar de verdere ervaringen met de spiked banden!
Cannondale F4000 SL , Stevens Gran Turismo , NYC-Bikes fixie , GT fixie

JJ
Forumbeheerder
Contacteer:

Bericht door JJ » do jan 07, 2010 7:31 pm

Zie update start post.

Kojaks zijn met dit weer waardeloos, profiel moetje hebben nu!!

JJ

TheBigLjeweetwel

Bericht door TheBigLjeweetwel » do jan 07, 2010 7:35 pm

oude " winterbanden " van mij zijn de Richey Z-max en climbmax in grijs zacht compound. Lekker ouder wets profiel die vroeger 10 jaar geleden al een onverslaanbaar dou waren en het nou ook zeer goed doen in de sneeuwerige omstandigheden.
slapouwehoeren de gekste je weet toch

mortier

Bericht door mortier » vr jan 08, 2010 1:58 pm

De week voor de kerst heb ik mijn MTB gebruikt voor woon-werk icm. Continental Spike Claw 120. Dit omdat ik met mijn singlespeed woonwerk fiets verzet 48-18 en gladde marathon banden het door de sneeuw ploegen niet echt goed vond gaan. Deze ervaring was voor mij voldoende om voor de gladde dagen een versnellingsfiets op te bouwen die aan de winterse omstandigheden is aangepast.

De Trek Soho heeft een beltdrive en rollerbrakes(het remt wel niet maar is lekker onderhoudsvriendelijk) Ik heb er een naafdynamo ingezet en een 60 lux! lamp, de Cyo van Busch+Muller. Het contact met de sneeuw wordt verzorgd door de Schwalbe Snow Stud Spikes Performance banden met 100 spikes. De spatborden waren te krap om de banden aanloop vrij te laten rondraaien daar gebruik ik tijdelijke klemspatbordjes voor.

Laat het maar sneeuwen!!!!

De Trek Soho Polar Edition ;)
Afbeelding

DGR

Bericht door DGR » za jan 09, 2010 2:36 pm

mortier schreef: De Trek Soho Polar Edition ;)
Heel gaaf! Lijkt me echt de ideale winterbike... totaal geen zorgen om roest met zo'n alu frame en carbon beltdrive :D

Jurriaan

Bericht door Jurriaan » zo nov 28, 2010 10:56 pm

Uit de oude sloot.

JJ hoe is het met de slijtage gesteld?
Liggen de spikes alweer onder je bike?

sneeuwpop

Bericht door sneeuwpop » zo nov 28, 2010 11:03 pm

Ik heb ze inmiddels ook aangeschaft, en zal ze komende winter 2,5 maand in Zwitserland gaan testen ;)
“Its amazing how the World begins to change through the eyes of a cup of coffee!!â€￾

dale c

Bericht door dale c » ma nov 29, 2010 8:58 am

interesting this is...

meer interessante info gevonden op http://www.peterwhitecycles.com/studdedtires.asp
Every day, once a day, give yourself a present. It could be a new shirt at the men's store, a catnap in your office chair, or two cups of good, hot, black coffee

JJ
Forumbeheerder
Contacteer:

Bericht door JJ » ma nov 29, 2010 9:09 am

Peter White is een goede, op die site staat echt veel nuttige info! Een beetje de nieuwe Sheldon Brown...

Die studs zien er nog uit als nieuw,na een seizoen intensief gebruik. Ik was bang dat ze enigzins zouden slijten maar dat is dus niet het geval, en sommige delen van mijn voormalige commute waren echt wel kaal steen en asfalt.

Op het moment is het slecht gesteld met mijn heen en weer fietsen, werk nu wat verder van huis en dat is net geen lekkere fiets afstand. En er ligt nog geen ijs op de wegen in de polder, dus ze zijn nog niet echt nodig nu..

JJ

Hilco

Bericht door Hilco » di nov 30, 2010 4:51 pm

spijkerbanden maak je toch zelf.........

http://www.mountainbike.nl/forum/viewto ... jkerbanden

cyberhawk
Contacteer:

Bericht door cyberhawk » di nov 30, 2010 5:23 pm

ja dat idee had ik ook al in mn hoofd..

alleen hij gebruikt schroefjes en ik zou kop spijkertjes gebruiken ... :arms:

Hilco

Bericht door Hilco » di nov 30, 2010 9:04 pm

kopspijkersjes worden terug geduwd........vandaar gekozen voor schroefjes :o

Gène

Bericht door Gène » di nov 30, 2010 9:32 pm

Ut giet oan? Misschien een elfsteden tocht per bike. Lijkt me lachen.
Trotse eigenaar van de Dirty-Pages Zuurpruimaward 2009!

Hilco

Bericht door Hilco » di nov 30, 2010 9:42 pm

Gène schreef:Ut giet oan? Misschien een elfsteden tocht per bike. Lijkt me lachen.
ik heb het geprobeerd op ijs mijn zelfgemaakte setje :lol:

http://www.youtube.com/watch?v=C05UCSXiGaY

OohDie
Contacteer:

Bericht door OohDie » wo dec 01, 2010 3:33 am

Ott was er twee jaar geleden bij en hij heeft het zelf mogen ervaren. Met spikes op het ijs. Hij durfde wel niet zo hard maar ik ging dan ook alsof het gewoon op de weg was. Zelf gemaakte 'studded tires' (zeg maar spijkerbanden), 4mm zelftappende schroeven in een raceband!
Ik zeg fuccit, hopelijk dit jaar weer.

Plaats reactie