RS reba of revelation voor dirt ???

Dirt, street of flatland fietsen met 26", 24" of 20" wielen.

Moderator:Beheerders

bryan
Berichten:456
Lid geworden op:za jun 27, 2009 6:11 pm
Locatie:Deurne (Antwerpen)
RS reba of revelation voor dirt ???

Bericht door bryan » do aug 20, 2009 1:05 pm

ik wil een andere vork
voor dirt en beetje street
onder de 2kg

dus ik twijfel tussen een rovk shox reba SL of een revelation 426 u-turn

reba sl : 100mm
air+/air-
air, rebond, floodg. int, lockout
1690g

revelation 426 u-turn : 100 tot 130mm
air+/air-
air, rebond, floodg. int, lockout, u-turn
1794g

of als iemand een andere vork in gedachten heeft??????????

mvg bryan

Gebruikersavatar
BiKeRbOi
Berichten:3171
Lid geworden op:vr okt 21, 2005 12:20 pm
Locatie:Zoetoe
Contacteer:

Bericht door BiKeRbOi » do aug 20, 2009 1:16 pm

slecht idee...... heel slecht idee....


ga nou niet met een xc vork dirten, want dan vraag je erom dat ie na 1 bail krom én gebroken is

heel fijn dat sommige pro's het wel doen, maar zij worden ervoor betaald om em te testen, en als ze em breken hebben ze er nog 10 staan die ze van hun sponsors hebben gekregen

als je voor een lichte vork gaat raad ik je de goldlabel aan, of als je het geld hebt een fox

de mich
Berichten:736
Lid geworden op:ma dec 24, 2007 9:00 pm
Locatie:herent

Bericht door de mich » do aug 20, 2009 2:00 pm

Bikerboi heeft gelijk, zorg dat je ten minste een 20 of 15 mm steekas hebt.
Revelation 20mm of een fox 32 qr15 zouden wel kunnen maar met een reba zou ik echt niet dirten

Sneeck
Berichten:899
Lid geworden op:vr sep 29, 2006 5:33 pm

Bericht door Sneeck » do aug 20, 2009 3:40 pm

Pike is nog doable voor crashes, maar daar kan je ook mega pech mee hebben dat je lower leg op een stoeprand klapt bijvoorbeeld. Dan zullen ook de sterkste vorken het begeven.

Gebruikersavatar
BiKeRbOi
Berichten:3171
Lid geworden op:vr okt 21, 2005 12:20 pm
Locatie:Zoetoe
Contacteer:

Bericht door BiKeRbOi » do aug 20, 2009 3:41 pm

Sneeck schreef:Pike is nog doable voor crashes, maar daar kan je ook mega pech mee hebben dat je lower leg op een stoeprand klapt bijvoorbeeld. Dan zullen ook de sterkste vorken het begeven.

ehmmm, de Pike is een lichte All Mountain vork voor het geval dat je het niet weet

Sneeck
Berichten:899
Lid geworden op:vr sep 29, 2006 5:33 pm

Bericht door Sneeck » do aug 20, 2009 6:25 pm

eehmm afhankelijk van je rijstijl/ souplese kan je er prima mee dirten/ streeten. Misschien voor de diehards die vaak bailen dat het niks is, maar een flowrider houdt ze zeker wel heel. Daarbij doel ik ook op iemand die weinig echte tricks doet maar meer smooooth rijdt en land.

Met bailen gaat zo'n beetje alles wel kapot als je fiets verkeerd valt/ stuitert. Daarop je onderdelen uitkiezen is een klein beetje flauwekul want dan weegt je bike ongeveer 18 kilo :(

Combee
Berichten:312
Lid geworden op:do jun 05, 2008 3:40 pm
Locatie:Woudrichem
Contacteer:

Bericht door Combee » do aug 20, 2009 6:39 pm

Rij nu paar maanden met een magura thor, en moet zeggen dat ie t super uithoud voorlopig.. Na een dikke 360 to front wheel hangup in winterberg dacht ik dat ie dwars door midden was, maar toen ik omkeek zat er geen krasje op.. voor zijn gewicht super sterk dus, zal wel iets met de dubbele brug te maken hebben.
Weegt ook maar 1800g fzo.
Maar voor de rest sluit ik me bij bikerboi aan, lichter=zwakker

Gebruikersavatar
BiKeRbOi
Berichten:3171
Lid geworden op:vr okt 21, 2005 12:20 pm
Locatie:Zoetoe
Contacteer:

Bericht door BiKeRbOi » do aug 20, 2009 7:22 pm

Sneeck schreef:eehmm afhankelijk van je rijstijl/ souplese kan je er prima mee dirten/ streeten. Misschien voor de diehards die vaak bailen dat het niks is, maar een flowrider houdt ze zeker wel heel. Daarbij doel ik ook op iemand die weinig echte tricks doet maar meer smooooth rijdt en land.

Met bailen gaat zo'n beetje alles wel kapot als je fiets verkeerd valt/ stuitert. Daarop je onderdelen uitkiezen is een klein beetje flauwekul want dan weegt je bike ongeveer 18 kilo :(
ik rij op een fiets van 11 kg die bombproof is, dus die opmerking van jou klopt niet

ten 2e, ik heb vroeger wel eens met een xc vork gedirt (ja ik heb ooit dirt gereden en als ik in een vage bui ben doe ik het nu ook wel eens :) ), tot ik 1 goede hangup had. Gevolg: vork 50 graden verder naar voren gebogen, kroon gebroken, en allebei de poten wijzen een andere kant op

zegt genoeg.........

Gebruikersavatar
de G U R U
Berichten:1034
Lid geworden op:zo dec 18, 2005 9:17 pm
Contacteer:

Bericht door de G U R U » vr aug 21, 2009 9:32 am

BiKeRbOi schreef:
Sneeck schreef:eehmm afhankelijk van je rijstijl/ souplese kan je er prima mee dirten/ streeten. Misschien voor de diehards die vaak bailen dat het niks is, maar een flowrider houdt ze zeker wel heel. Daarbij doel ik ook op iemand die weinig echte tricks doet maar meer smooooth rijdt en land.

Met bailen gaat zo'n beetje alles wel kapot als je fiets verkeerd valt/ stuitert. Daarop je onderdelen uitkiezen is een klein beetje flauwekul want dan weegt je bike ongeveer 18 kilo :(
ik rij op een fiets van 11 kg die bombproof is, dus die opmerking van jou klopt niet

ten 2e, ik heb vroeger wel eens met een xc vork gedirt (ja ik heb ooit dirt gereden en als ik in een vage bui ben doe ik het nu ook wel eens :) ), tot ik 1 goede hangup had. Gevolg: vork 50 graden verder naar voren gebogen, kroon gebroken, en allebei de poten wijzen een andere kant op

zegt genoeg.........

welke?
en hoe reed je toen?
"Jij zult zeker ook niet weten goed nederlands te kennen? ,,


B-DIRT FOR PRESIDENT 2010
Topic: nee kids gaan niet naar die ka judas oma.

Gebruikersavatar
BiKeRbOi
Berichten:3171
Lid geworden op:vr okt 21, 2005 12:20 pm
Locatie:Zoetoe
Contacteer:

Bericht door BiKeRbOi » vr aug 21, 2009 11:02 am

Een of andere high end Sr Suntour van 400 euro, was een All mountain vork

Ik reed toen op de sweettrails en had een nasty hangup (op de kleine lijn) waarbij die het totaal begaf

Sneeck
Berichten:899
Lid geworden op:vr sep 29, 2006 5:33 pm

Bericht door Sneeck » vr aug 21, 2009 5:37 pm

BiKeRbOi schreef:ik rij op een fiets van 11 kg die bombproof is, dus die opmerking van jou klopt niet

ten 2e, ik heb vroeger wel eens met een xc vork gedirt (ja ik heb ooit dirt gereden en als ik in een vage bui ben doe ik het nu ook wel eens :) ), tot ik 1 goede hangup had. Gevolg: vork 50 graden verder naar voren gebogen, kroon gebroken, en allebei de poten wijzen een andere kant op

zegt genoeg.........
Bombproof en bailproof zie ik als 2 verschillende dingen. Mijn Amp is ook bombproof en zit met 32 wss onder de 11 kilo. Het hangt totaal ervanaf hoe en waarop je bike stuitert na het bailen. Verkeerde krachten op zelfs een stevige vork zijn gewoon fataal en kan je moeilijk onderdelen kiezen die op elk vlak volstaan.(zelfs diabolus cranks krijg je krom als je bike vanaf 2 meter hoog zijlings op het pedaal valt... En die hoogte is zeker niet overdreven voor doorsnee dirts en verkeerd uitgevoerde tricks)

Persoonlijk zie ik schade door vallen gewoon als nadelige bijkomst en nadeel van deze sport. Het enige wat mij intereseert is looks, gewicht, functie en stijfheid.(random volgorde ;) )Dan hangt het ervanaf hoe lomp/ soepel je rijdt en how big you want to go. Tuurlijk zal mijn bike sommige te kort schieten die veel hoger dirten of to-flat droppen dan ik, maar onnodig rondrijden met zware onderdelen waarvan je die sterkte helemaal niet nodig hebt vind ik gewoon onzin.

Gebruikersavatar
BiKeRbOi
Berichten:3171
Lid geworden op:vr okt 21, 2005 12:20 pm
Locatie:Zoetoe
Contacteer:

Bericht door BiKeRbOi » za aug 22, 2009 12:15 pm

als een vork na 1 bail al kapot gaat is die gewoon niet geschikt voor street/dirt werk, zo simpel is het

xc is niet voor niks niet hetzelfde als street/dirt, je kan er wel mee rijden, en als je dat zonodig wilt doen dan moet je dat vooral doen, maar kom niet bij mij klagen als ie kapot gaat...

ik ben het er mee eens dat je niet met onnodig zware onderdelen moet rijden, maar je moet ook niet met kutparts gaan rijden

Sneeck
Berichten:899
Lid geworden op:vr sep 29, 2006 5:33 pm

Bericht door Sneeck » za aug 22, 2009 5:05 pm

Dat snap ik en je zult op mijn bikes ook geen goedkope rommel tegenkomen die niet tegen een stootje kunnen. Voor mij zal een 32 best volstaan en zal het knap vinden als ik hem mocht breken.

Maar wat mijn punt een beetje is is dat bv een argyle ook niet heilig is qua bailen. Je kunt er niet je horloge op gelijk zetten dat deze altijd heel blijft ookal bail je hem dwars op een spline. Kapot gaan onderdelen tijdens het vallen toch wel omdat ze doorgaans niet ontworpen zijn om vreemde krachten op te vangen.(zoals bv. zijlings met je voorwiel landen, vinden de meeste kronen ook niet leuk. Wielen evenmin)

Gebruikersavatar
BiKeRbOi
Berichten:3171
Lid geworden op:vr okt 21, 2005 12:20 pm
Locatie:Zoetoe
Contacteer:

Bericht door BiKeRbOi » zo aug 23, 2009 9:42 am

32 met 15mm steekas is een ander verhaal dan een eentje (of elk andere xc vork) met 9mm. dat maakt het kompleet een heel stuk stijver waardoor die minder snel zal breken.

ja i know,m aar of een vork kapot gaat na 20 harde bails of na 1x niet smooth landen is een groot verschil

en de vorken die hij noemt horen onder de 2e categorie

islero
Berichten:51
Lid geworden op:zo mar 15, 2009 11:57 am
Locatie:hasselt

Bericht door islero » zo aug 23, 2009 2:42 pm

Rijd al twee maanden nu met fox float en kreeg in het begin ook het bekende comentaar.
maarrr ik wil niets anders meer, dikke zever dat een xc niets voor dirt is.
Mijn broer rijdt op hoog niveau xc, wereldbekers voor amateurs,
en die rijdt een heel jaar met één vork en is ook gesponsord. Moogt eens gaan zien wat die fietsen soms moeten verdragen in de alpen.
Dan nog bekeken dat een xc'er het tiendubbele meer op zijn fiets doorbrengt dan de gemiddelde dirter kunt ge toch wel uitmaken dat een xc vork juist ideaal is als ge een zeer voelingsrijke vork zoekt en gewicht wilt besparen. als ge iets stabiel wilt hou het dan bij een dirt.
Op mijn P1 had ik één slecht punt, zware voorkant. heb alleen al met voorkant bijna 1000gr bespaard.
Dan nog een goede vriend van mij heeft meer als een jaar dik freeride gereden met een bekende downhillster haar oude Specialized SX. En daar stond op een Reba Air.
En die vork rijdt nu nog op een xc fiets twee jaar later.
SPECIALIZED P1 NATUREL

Combee
Berichten:312
Lid geworden op:do jun 05, 2008 3:40 pm
Locatie:Woudrichem
Contacteer:

Bericht door Combee » zo aug 23, 2009 8:53 pm

Als je echt dirt, sloop je een xc vork binnen 2, 3 keer dirten.. Als Je Kleine dirts springt zonder gek te doen (De meerderheid dus), hou je een xc vork wel heel.
Een xc vork overleeft een dikke hang-up over een 6m dubbel niet, feit.

Gebruikersavatar
BiKeRbOi
Berichten:3171
Lid geworden op:vr okt 21, 2005 12:20 pm
Locatie:Zoetoe
Contacteer:

Bericht door BiKeRbOi » zo aug 23, 2009 9:36 pm

Combee schreef:Als je echt dirt, sloop je een xc vork binnen 2, 3 keer dirten.. Als Je Kleine dirts springt zonder gek te doen (De meerderheid dus), hou je een xc vork wel heel.
Een xc vork overleeft een dikke hang-up over een 6m dubbel niet, feit.

Inderdaad!
End Thread
Amen

islero
Berichten:51
Lid geworden op:zo mar 15, 2009 11:57 am
Locatie:hasselt

Bericht door islero » zo aug 23, 2009 11:30 pm

zit een bron van waarheid in, maar ik denk dat ge wel weet wat ik ermee wou zegge.
Afgaande van eigen kunnen en beetje inzicht gewoon zelf goed zien.
al zou een pike ook wel de job kunnen doen en zit er kwa gewicht tussen in.
SPECIALIZED P1 NATUREL

bryan
Berichten:456
Lid geworden op:za jun 27, 2009 6:11 pm
Locatie:Deurne (Antwerpen)

vork

Bericht door bryan » di aug 25, 2009 10:19 am

ik heb er nu een suntour launche op staan
2300g dus tezware voorkant vind ik

kan er dan iemand me mee helpen zoeken achter een vork
liefst - 100mm of verstelbaar van 100-130mm
- niet meer als 350euro
- gewicht onder de 2kilo
- en iet of wat stevig

mvg

bryan
Berichten:456
Lid geworden op:za jun 27, 2009 6:11 pm
Locatie:Deurne (Antwerpen)

vork

Bericht door bryan » di aug 25, 2009 10:20 am

nieuw of 2dehands maakt niet uit

mvg

de mich
Berichten:736
Lid geworden op:ma dec 24, 2007 9:00 pm
Locatie:herent

Bericht door de mich » di aug 25, 2009 11:03 am

-Fox 32 talas 15qr
-Magura thor
-Rockshox revelation 20mm air u--turn
-...

bryan
Berichten:456
Lid geworden op:za jun 27, 2009 6:11 pm
Locatie:Deurne (Antwerpen)

fox

Bericht door bryan » di aug 25, 2009 12:24 pm

wat vinden jully van een fox talas R 100-120-140???

mvg

bryan
Berichten:456
Lid geworden op:za jun 27, 2009 6:11 pm
Locatie:Deurne (Antwerpen)

dirt

Bericht door bryan » di aug 25, 2009 12:46 pm


Gebruikersavatar
b-dirt
Berichten:1744
Lid geworden op:vr jul 28, 2006 4:00 pm
Locatie:Zevenhuizen

Bericht door b-dirt » di aug 25, 2009 2:23 pm

als ik jou was zou ik gewoon voor een pike gaan of iets in die richting. gewoon een vork met minimaal een 15/20mm steekas ;)

bryan
Berichten:456
Lid geworden op:za jun 27, 2009 6:11 pm
Locatie:Deurne (Antwerpen)

Bericht door bryan » wo aug 26, 2009 8:03 am

[quote="b-dirt"]als ik jou was zou ik gewoon voor een pike gaan of iets in die richting. gewoon een vork met minimaal een 15/20mm steekas ;)[/quote]

maar een pike weegt 2400g
en wrm een 15/20mm steekas??

mvg

Plaats reactie