RS reba of revelation voor dirt ???
Moderator:Beheerders
ik wil een andere vork
voor dirt en beetje street
onder de 2kg
dus ik twijfel tussen een rovk shox reba SL of een revelation 426 u-turn
reba sl : 100mm
air+/air-
air, rebond, floodg. int, lockout
1690g
revelation 426 u-turn : 100 tot 130mm
air+/air-
air, rebond, floodg. int, lockout, u-turn
1794g
of als iemand een andere vork in gedachten heeft??????????
mvg bryan
voor dirt en beetje street
onder de 2kg
dus ik twijfel tussen een rovk shox reba SL of een revelation 426 u-turn
reba sl : 100mm
air+/air-
air, rebond, floodg. int, lockout
1690g
revelation 426 u-turn : 100 tot 130mm
air+/air-
air, rebond, floodg. int, lockout, u-turn
1794g
of als iemand een andere vork in gedachten heeft??????????
mvg bryan
slecht idee...... heel slecht idee....
ga nou niet met een xc vork dirten, want dan vraag je erom dat ie na 1 bail krom én gebroken is
heel fijn dat sommige pro's het wel doen, maar zij worden ervoor betaald om em te testen, en als ze em breken hebben ze er nog 10 staan die ze van hun sponsors hebben gekregen
als je voor een lichte vork gaat raad ik je de goldlabel aan, of als je het geld hebt een fox
ga nou niet met een xc vork dirten, want dan vraag je erom dat ie na 1 bail krom én gebroken is
heel fijn dat sommige pro's het wel doen, maar zij worden ervoor betaald om em te testen, en als ze em breken hebben ze er nog 10 staan die ze van hun sponsors hebben gekregen
als je voor een lichte vork gaat raad ik je de goldlabel aan, of als je het geld hebt een fox
eehmm afhankelijk van je rijstijl/ souplese kan je er prima mee dirten/ streeten. Misschien voor de diehards die vaak bailen dat het niks is, maar een flowrider houdt ze zeker wel heel. Daarbij doel ik ook op iemand die weinig echte tricks doet maar meer smooooth rijdt en land.
Met bailen gaat zo'n beetje alles wel kapot als je fiets verkeerd valt/ stuitert. Daarop je onderdelen uitkiezen is een klein beetje flauwekul want dan weegt je bike ongeveer 18 kilo
Met bailen gaat zo'n beetje alles wel kapot als je fiets verkeerd valt/ stuitert. Daarop je onderdelen uitkiezen is een klein beetje flauwekul want dan weegt je bike ongeveer 18 kilo

Rij nu paar maanden met een magura thor, en moet zeggen dat ie t super uithoud voorlopig.. Na een dikke 360 to front wheel hangup in winterberg dacht ik dat ie dwars door midden was, maar toen ik omkeek zat er geen krasje op.. voor zijn gewicht super sterk dus, zal wel iets met de dubbele brug te maken hebben.
Weegt ook maar 1800g fzo.
Maar voor de rest sluit ik me bij bikerboi aan, lichter=zwakker
Weegt ook maar 1800g fzo.
Maar voor de rest sluit ik me bij bikerboi aan, lichter=zwakker
ik rij op een fiets van 11 kg die bombproof is, dus die opmerking van jou klopt nietSneeck schreef:eehmm afhankelijk van je rijstijl/ souplese kan je er prima mee dirten/ streeten. Misschien voor de diehards die vaak bailen dat het niks is, maar een flowrider houdt ze zeker wel heel. Daarbij doel ik ook op iemand die weinig echte tricks doet maar meer smooooth rijdt en land.
ten 2e, ik heb vroeger wel eens met een xc vork gedirt (ja ik heb ooit dirt gereden en als ik in een vage bui ben doe ik het nu ook wel eens

zegt genoeg.........
- de G U R U
- Contacteer:
BiKeRbOi schreef:ik rij op een fiets van 11 kg die bombproof is, dus die opmerking van jou klopt nietSneeck schreef:eehmm afhankelijk van je rijstijl/ souplese kan je er prima mee dirten/ streeten. Misschien voor de diehards die vaak bailen dat het niks is, maar een flowrider houdt ze zeker wel heel. Daarbij doel ik ook op iemand die weinig echte tricks doet maar meer smooooth rijdt en land.
ten 2e, ik heb vroeger wel eens met een xc vork gedirt (ja ik heb ooit dirt gereden en als ik in een vage bui ben doe ik het nu ook wel eens), tot ik 1 goede hangup had. Gevolg: vork 50 graden verder naar voren gebogen, kroon gebroken, en allebei de poten wijzen een andere kant op
zegt genoeg.........
welke?
en hoe reed je toen?
"Jij zult zeker ook niet weten goed nederlands te kennen? ,,
B-DIRT FOR PRESIDENT 2010
Topic: nee kids gaan niet naar die ka judas oma.
B-DIRT FOR PRESIDENT 2010
Topic: nee kids gaan niet naar die ka judas oma.
Bombproof en bailproof zie ik als 2 verschillende dingen. Mijn Amp is ook bombproof en zit met 32 wss onder de 11 kilo. Het hangt totaal ervanaf hoe en waarop je bike stuitert na het bailen. Verkeerde krachten op zelfs een stevige vork zijn gewoon fataal en kan je moeilijk onderdelen kiezen die op elk vlak volstaan.(zelfs diabolus cranks krijg je krom als je bike vanaf 2 meter hoog zijlings op het pedaal valt... En die hoogte is zeker niet overdreven voor doorsnee dirts en verkeerd uitgevoerde tricks)BiKeRbOi schreef:ik rij op een fiets van 11 kg die bombproof is, dus die opmerking van jou klopt niet
ten 2e, ik heb vroeger wel eens met een xc vork gedirt (ja ik heb ooit dirt gereden en als ik in een vage bui ben doe ik het nu ook wel eens), tot ik 1 goede hangup had. Gevolg: vork 50 graden verder naar voren gebogen, kroon gebroken, en allebei de poten wijzen een andere kant op
zegt genoeg.........
Persoonlijk zie ik schade door vallen gewoon als nadelige bijkomst en nadeel van deze sport. Het enige wat mij intereseert is looks, gewicht, functie en stijfheid.(random volgorde

als een vork na 1 bail al kapot gaat is die gewoon niet geschikt voor street/dirt werk, zo simpel is het
xc is niet voor niks niet hetzelfde als street/dirt, je kan er wel mee rijden, en als je dat zonodig wilt doen dan moet je dat vooral doen, maar kom niet bij mij klagen als ie kapot gaat...
ik ben het er mee eens dat je niet met onnodig zware onderdelen moet rijden, maar je moet ook niet met kutparts gaan rijden
xc is niet voor niks niet hetzelfde als street/dirt, je kan er wel mee rijden, en als je dat zonodig wilt doen dan moet je dat vooral doen, maar kom niet bij mij klagen als ie kapot gaat...
ik ben het er mee eens dat je niet met onnodig zware onderdelen moet rijden, maar je moet ook niet met kutparts gaan rijden
Dat snap ik en je zult op mijn bikes ook geen goedkope rommel tegenkomen die niet tegen een stootje kunnen. Voor mij zal een 32 best volstaan en zal het knap vinden als ik hem mocht breken.
Maar wat mijn punt een beetje is is dat bv een argyle ook niet heilig is qua bailen. Je kunt er niet je horloge op gelijk zetten dat deze altijd heel blijft ookal bail je hem dwars op een spline. Kapot gaan onderdelen tijdens het vallen toch wel omdat ze doorgaans niet ontworpen zijn om vreemde krachten op te vangen.(zoals bv. zijlings met je voorwiel landen, vinden de meeste kronen ook niet leuk. Wielen evenmin)
Maar wat mijn punt een beetje is is dat bv een argyle ook niet heilig is qua bailen. Je kunt er niet je horloge op gelijk zetten dat deze altijd heel blijft ookal bail je hem dwars op een spline. Kapot gaan onderdelen tijdens het vallen toch wel omdat ze doorgaans niet ontworpen zijn om vreemde krachten op te vangen.(zoals bv. zijlings met je voorwiel landen, vinden de meeste kronen ook niet leuk. Wielen evenmin)
32 met 15mm steekas is een ander verhaal dan een eentje (of elk andere xc vork) met 9mm. dat maakt het kompleet een heel stuk stijver waardoor die minder snel zal breken.
ja i know,m aar of een vork kapot gaat na 20 harde bails of na 1x niet smooth landen is een groot verschil
en de vorken die hij noemt horen onder de 2e categorie
ja i know,m aar of een vork kapot gaat na 20 harde bails of na 1x niet smooth landen is een groot verschil
en de vorken die hij noemt horen onder de 2e categorie
Rijd al twee maanden nu met fox float en kreeg in het begin ook het bekende comentaar.
maarrr ik wil niets anders meer, dikke zever dat een xc niets voor dirt is.
Mijn broer rijdt op hoog niveau xc, wereldbekers voor amateurs,
en die rijdt een heel jaar met één vork en is ook gesponsord. Moogt eens gaan zien wat die fietsen soms moeten verdragen in de alpen.
Dan nog bekeken dat een xc'er het tiendubbele meer op zijn fiets doorbrengt dan de gemiddelde dirter kunt ge toch wel uitmaken dat een xc vork juist ideaal is als ge een zeer voelingsrijke vork zoekt en gewicht wilt besparen. als ge iets stabiel wilt hou het dan bij een dirt.
Op mijn P1 had ik één slecht punt, zware voorkant. heb alleen al met voorkant bijna 1000gr bespaard.
Dan nog een goede vriend van mij heeft meer als een jaar dik freeride gereden met een bekende downhillster haar oude Specialized SX. En daar stond op een Reba Air.
En die vork rijdt nu nog op een xc fiets twee jaar later.
maarrr ik wil niets anders meer, dikke zever dat een xc niets voor dirt is.
Mijn broer rijdt op hoog niveau xc, wereldbekers voor amateurs,
en die rijdt een heel jaar met één vork en is ook gesponsord. Moogt eens gaan zien wat die fietsen soms moeten verdragen in de alpen.
Dan nog bekeken dat een xc'er het tiendubbele meer op zijn fiets doorbrengt dan de gemiddelde dirter kunt ge toch wel uitmaken dat een xc vork juist ideaal is als ge een zeer voelingsrijke vork zoekt en gewicht wilt besparen. als ge iets stabiel wilt hou het dan bij een dirt.
Op mijn P1 had ik één slecht punt, zware voorkant. heb alleen al met voorkant bijna 1000gr bespaard.
Dan nog een goede vriend van mij heeft meer als een jaar dik freeride gereden met een bekende downhillster haar oude Specialized SX. En daar stond op een Reba Air.
En die vork rijdt nu nog op een xc fiets twee jaar later.
SPECIALIZED P1 NATUREL
vork
ik heb er nu een suntour launche op staan
2300g dus tezware voorkant vind ik
kan er dan iemand me mee helpen zoeken achter een vork
liefst - 100mm of verstelbaar van 100-130mm
- niet meer als 350euro
- gewicht onder de 2kilo
- en iet of wat stevig
mvg
2300g dus tezware voorkant vind ik
kan er dan iemand me mee helpen zoeken achter een vork