Binnenbanden in Tubeless velgen

Alles over vorken, wielen, remmen, derailleurs en andere onderdelen. Ook voor accessoires zoals fietsendragers, verlichting, GPS etc.

Moderator:Beheerders

Plaats reactie
Gebruikersavatar
YuriS
Berichten:543
Lid geworden op:vr okt 03, 2008 2:39 pm
Binnenbanden in Tubeless velgen

Bericht door YuriS » ma jun 29, 2009 6:46 pm

Is het mogelijk om in UST Tubeless velgen ook gewoon met binnenbanden en met een normale buitenband te rijden?

Zo ja, heeft het nog gevolgen, negatief?

Het gaat om de Mavic XM819 velgen in combinatie met Nobby Nic banden en Schwalbe binnenbanden.

Gebruikersavatar
xRemcox
Berichten:1886
Lid geworden op:do aug 24, 2006 6:02 pm

Bericht door xRemcox » ma jun 29, 2009 8:07 pm

werkt gewoon, is alleen wat meer gewicht. Je moet wel binnenbanden hebben met een smal ventiel, frans ventiel dus...

Gebruikersavatar
YuriS
Berichten:543
Lid geworden op:vr okt 03, 2008 2:39 pm

Bericht door YuriS » ma jun 29, 2009 9:10 pm

Nou, ik heb zitten kijken, het gewicht:

Nobby Nic Evolution 26x2.25 = 570 gram
Binnenband SV13 26x2.25 = 190 gram

En dan de Tubeless:
Nobby Nic Evolution 26x2.25 = 760 gram

Kwa gewicht zou het dus niks uit moeten maken.

Het is dus verder niet zo dat de band van mijn velg kan glijden omdat de rand anders is van de buitenband?
Er is ook geen binnenband nodig met een langer (60mm) ventiel?
Wel gewoon een velglint? (tegen het schuiven)

Gebruikersavatar
xRemcox
Berichten:1886
Lid geworden op:do aug 24, 2006 6:02 pm

Bericht door xRemcox » ma jun 29, 2009 9:32 pm

YuriS schreef:Nou, ik heb zitten kijken, het gewicht:

Nobby Nic Evolution 26x2.25 = 570 gram
Binnenband SV13 26x2.25 = 190 gram

En dan de Tubeless:
Nobby Nic Evolution 26x2.25 = 760 gram

Kwa gewicht zou het dus niks uit moeten maken.

Het is dus verder niet zo dat de band van mijn velg kan glijden omdat de rand anders is van de buitenband?
Er is ook geen binnenband nodig met een langer (60mm) ventiel?
Wel gewoon een velglint? (tegen het schuiven)
1. Ik heb het nog nooit gehad... maar heb trail verslagen gelezen waarbij ze na een paar lekker banden (tubeless) gewoon een binnenband monteren zonder probleem.
2. Eventueel een langer ventiel wel handig, maar volgens mij geen pré
3. Geen velglint gebruiken, dit stond in het boekje van mn vorige tubeless wielset. (ook mavic)

Niels Veldhoven
Berichten:102
Lid geworden op:vr dec 05, 2008 4:06 pm
Locatie:Lisserbroek

Bericht door Niels Veldhoven » di jun 30, 2009 10:33 am

Waarom neem je geen flesje latex (NoTubes) vloeistof en een normale NN..
Ik heb zo mijn XT velgen met Schalbe banden bahangen en je hebt licht gewicht tubeless banden :punk:

Grt Niels

Gebruikersavatar
Caramba
Berichten:1952
Lid geworden op:za jul 07, 2001 1:00 am
Locatie:'s-Hertogenbosch

Bericht door Caramba » di jun 30, 2009 11:29 am

Enig idee hoeveel gewicht erbij komt als je bijvoorbeeld Notubes gebruikt ipv. een binnenband? Ben wel benieuwd hoeveel dat nou scheelt.

Niels Veldhoven
Berichten:102
Lid geworden op:vr dec 05, 2008 4:06 pm
Locatie:Lisserbroek

Bericht door Niels Veldhoven » di jun 30, 2009 11:52 am

Ik heb net even gewogen maar een flesje vloeistof is 50gr per band.. lichter dus dan een biba.. en je krijgt een nog soepelere band en dat bij 1,3 bar of minder!
Hou er wel rekening mee dat opgegeven band gewichten zelde tot nooit kloppen..
Ik heb in mijn DT wielen een tubeless set van DT met Vredestein TigerClaw 2.4 en wil niet anders meer!
Grtz Niels

Gebruikersavatar
YuriS
Berichten:543
Lid geworden op:vr okt 03, 2008 2:39 pm

Bericht door YuriS » wo jul 01, 2009 4:11 pm

Tja, dat klinkt wel allemaal als een goede manier om gewicht te besparen. Maar als je dan een platte band krijgt heb je toch wel redelijk een probleem. (of je neemt alsnog een binnenband mee voor de noodgevallen).

Niels Veldhoven
Berichten:102
Lid geworden op:vr dec 05, 2008 4:06 pm
Locatie:Lisserbroek

Bericht door Niels Veldhoven » wo jul 01, 2009 4:27 pm

Een bandje mee is altijd aan te raden maar dat doe je ook als je met biba's rijd toch?
en voordeel van vloeistof is dat het tot 5mm zelfdichtend is, dus laat maar komen die wortels 8)

Gebruikersavatar
Caramba
Berichten:1952
Lid geworden op:za jul 07, 2001 1:00 am
Locatie:'s-Hertogenbosch

Bericht door Caramba » wo jul 01, 2009 8:21 pm

Als je dan dus een platte band hebt moet je eerst die vloeibare latex eruit laten lopen lijkt me, voordat je er een biba in kan doen. Is dit geen geklieder en hoe zit het met het milieu :? Kan die latex overigens ook uitdrogen/verdampen na verloop van tijd? (In de band)

Niels Veldhoven
Berichten:102
Lid geworden op:vr dec 05, 2008 4:06 pm
Locatie:Lisserbroek

Bericht door Niels Veldhoven » do jul 02, 2009 8:11 am

Bij het kleine risico dat je band dus lek raakt (zie link) http://www.youtube.com/watch?v=KOue7-Yklos
zul je dus vloeistof tegen komen als je een binnenband wil plaatsen. Ik denk dat je de vloeistof wel kan laten zitten zoveel is het tenslotte niet maar wanneer je dus lek rijd met vloeistof zal je buba dusdanig open-gereten zijn dat je aan aan andere band toe ben..

De vloeistof droogt binnen 2 tot 5 maanden (oa. afhankelijk van de temperatuur) uit en zal je deze bij moeten vullen.
De kosten van een flesje vloeistof zitten rond de zelfde prijs als een latex biba dus dat lijktme geen punt.

En een " gewone" buba is doorgaans ook nog een stuk goedkoper dan een UST band.

Hoeveel argumenten heb je nog nodig om het te proberen 8)

Grt Niels

Gebruikersavatar
Caramba
Berichten:1952
Lid geworden op:za jul 07, 2001 1:00 am
Locatie:'s-Hertogenbosch

Bericht door Caramba » do jul 02, 2009 8:24 am

Haha, ik ben momenteel aan het sparen voor nieuwe wielen, remmen en banden. Zit dan ook te denken aan Notubes. Vandaar dat ik met nogal wat vragen zit. Ik zal er binnenkort nog wel een topic aan wijden.

Toch alvast nog een vraagje, als de latex iedere keer bijgevuld moet worden, hoe gaat dit dan in z'n werk? Moet de band dan van de velg of kan dat via het ventiel? En is het dan ook niet raadzaam om eerst de ingedroogde latex te verwijderen? (ivm. extra gewicht dat misschien aan 1 kant zit --> vliegwiel effect)

Net het filmpje gekeken en ik vraag me nog iets af. Blijkbaar is het zowat onmogelijk om lek te rijden, tenzij je band echt scheurt idd. Maar hoe werkt het eigenlijk? Ik neem aan dat de latex stolt/uithard zodra het buiten de band is, dus blijft het dan door de luchtdruk in de band langer vloeibaar? Net zoals Loctite bijvoorbeeld pas stolt in een anearobe toestand (geen bloodstelling aan lucht, zoals in schroefdraad). Daarom zitten die flesjes ook altijd maar halfvol ;)

Steelboy
Berichten:8100
Lid geworden op:ma jul 09, 2001 1:27 pm
Contacteer:

Bericht door Steelboy » do jul 02, 2009 9:08 am

Om terug te komen op de originele vraag: ik rijd zelf ook al jaren met XM819 velgen met BuBa en Biba combinatie. Standaard biba's en geen velglint, geen probleem.

Niels Veldhoven
Berichten:102
Lid geworden op:vr dec 05, 2008 4:06 pm
Locatie:Lisserbroek

Bericht door Niels Veldhoven » do jul 02, 2009 9:28 am

Toen ik mijn tubeless set voor het eerst teste ging ik flink onderuit en wijkte mijn band van de velg. Er ontsnapte wel wat lucht maar ik kon prima doorrijden en ondanks dat er over een lengte van 20cm lucht langs mijn velg bubbelde verloor ik slechts 1 of 2 tiende bar. En dit was dus met DT 4.1 velgen met een DT(Eclipse) tubeless set met normale buba's. Stans Notubes of Joe's NoFlats kan natuurlijk ook.

Nu rij ik met minder druk (1.2bar) dat toen en heb ik geen problemen meer..

De latax kun je bij een ventiel zonder losse kern in de band knikkeren de band omleggenen dan (liefst met compressor) oppompen. Dit is wel een tricky klusje. Je kunt ook kiezen voor ventielen met losse kern dan monteer je de band pompt deze op zodat de band op zijn plek komt, laat 'm weer leeg lopen, haal de kern eruit, knijp flesje leeg in ventiel en pomp deze weer op. Hierna schud je de band goed in de rondte zolang dat de hele velg met een laagjevloeistof bedekt is. Dit zie je niet dus dat is even gokken 24 uur wachten en presto! tubeless banden.

Hoop Dat dit je een beetje helpt bij de keuze.

Grt Niels

Gène
Berichten:2371
Lid geworden op:zo dec 23, 2001 8:39 pm

Bericht door Gène » do jul 02, 2009 12:00 pm

Ik heb drie marathons gereden met een Joe's Noflat velglint i.c.m. normale Nobby Nic's (2.1" achter & 2.25" voor) Mavic XC717 velgen en de welbekende Stans latex. Ondanks dat m'n lbs me heeft gewaarschuwd voor wat kliederwerk bij het installeren, verliep dat eigenlijk best goed. De filmpjes die op de site van Stan NoTubes en volgens mij ook bij Joe's staan, zijn erg duidelijk. 1 normale fles Stan's latex is goed voor zo'n 5 banden (twee scheppen per band).

Mijn voorband was wel niet zo luchtdicht op een naad, maar toen eenmaal de vloeistof in dat piepkleine gaatje zat heb ik er geen last meer van gehad. Af en toe de spanning controleren en gaan met die banaan. Centrifugale krachten van de vloeistof is echt niet merkbaar, want de vloeistof verdeeld zich in de band. Ze (Stan en Joe) zeggen dat de je de vloeistof iedere drie maanden moet verversen, maar dat is afhankelijk van het weer en hoe vaak je lek rijd. Eenmaal per half jaar moet eigenlijk ook voldoende zijn. Ik ververste na een jaar en toen was de vloeistof nog vloeibaar.

In het veld merkte ik wel wat van de gewichtswinst in het versnellen, maar die winst is eigenlijk niet meer merkbaar na een aantal km's. Je went er m.a.w. erg snel aan. De lekbestendigheid is erg goed. Tijdens de marathons heb ik eenmaal merkbaar een lek gehad, ik had namelijk drukverlies, maar geen echte platte. Ik denk dat ik toen een halve bar ben verloren, want de fiets had last van onderstuur. De achterband begon te rollen. Voor de rest door riviertjes gereden, schotterwegen, rotsen, boomwortels, modder, jumps, doornstruiken, allemaal geen problemen gehad. Ter vergelijking, ik heb tijdens dezelfde reeks marathons afgelopen jaar, 4 lekke banden gehad.

Op de andere fiets heb ik "echte" tubeless set. Mavic X3.1 velgen i.c.m. RaRa's tubeless banden en latex. Voorheen reed ik met een normale biba/buba combi. Toen had ook geen echte problemen, ik reed vrij weinig lek (1 maal in 3 maanden m.u.v. wedstrijden). Ik had eerder last dat m'n biba's te oud werden en uitscheuren.

Je moet wel en beetje geluk hebben met de luchtdichtheid van een normale band en het tubeless maken van een dergelijke band, maar met een dedicated tubeless band hoef je geen problemen te verwachten.

Succes.

Mzzl
Gène
Trotse eigenaar van de Dirty-Pages Zuurpruimaward 2009!

Plaats reactie