Binnenbanden in Tubeless velgen
Moderator:Beheerders
Is het mogelijk om in UST Tubeless velgen ook gewoon met binnenbanden en met een normale buitenband te rijden?
Zo ja, heeft het nog gevolgen, negatief?
Het gaat om de Mavic XM819 velgen in combinatie met Nobby Nic banden en Schwalbe binnenbanden.
Zo ja, heeft het nog gevolgen, negatief?
Het gaat om de Mavic XM819 velgen in combinatie met Nobby Nic banden en Schwalbe binnenbanden.
Nou, ik heb zitten kijken, het gewicht:
Nobby Nic Evolution 26x2.25 = 570 gram
Binnenband SV13 26x2.25 = 190 gram
En dan de Tubeless:
Nobby Nic Evolution 26x2.25 = 760 gram
Kwa gewicht zou het dus niks uit moeten maken.
Het is dus verder niet zo dat de band van mijn velg kan glijden omdat de rand anders is van de buitenband?
Er is ook geen binnenband nodig met een langer (60mm) ventiel?
Wel gewoon een velglint? (tegen het schuiven)
Nobby Nic Evolution 26x2.25 = 570 gram
Binnenband SV13 26x2.25 = 190 gram
En dan de Tubeless:
Nobby Nic Evolution 26x2.25 = 760 gram
Kwa gewicht zou het dus niks uit moeten maken.
Het is dus verder niet zo dat de band van mijn velg kan glijden omdat de rand anders is van de buitenband?
Er is ook geen binnenband nodig met een langer (60mm) ventiel?
Wel gewoon een velglint? (tegen het schuiven)
1. Ik heb het nog nooit gehad... maar heb trail verslagen gelezen waarbij ze na een paar lekker banden (tubeless) gewoon een binnenband monteren zonder probleem.YuriS schreef:Nou, ik heb zitten kijken, het gewicht:
Nobby Nic Evolution 26x2.25 = 570 gram
Binnenband SV13 26x2.25 = 190 gram
En dan de Tubeless:
Nobby Nic Evolution 26x2.25 = 760 gram
Kwa gewicht zou het dus niks uit moeten maken.
Het is dus verder niet zo dat de band van mijn velg kan glijden omdat de rand anders is van de buitenband?
Er is ook geen binnenband nodig met een langer (60mm) ventiel?
Wel gewoon een velglint? (tegen het schuiven)
2. Eventueel een langer ventiel wel handig, maar volgens mij geen pré
3. Geen velglint gebruiken, dit stond in het boekje van mn vorige tubeless wielset. (ook mavic)
-
- Berichten:102
- Lid geworden op:vr dec 05, 2008 4:06 pm
- Locatie:Lisserbroek
-
- Berichten:102
- Lid geworden op:vr dec 05, 2008 4:06 pm
- Locatie:Lisserbroek
Ik heb net even gewogen maar een flesje vloeistof is 50gr per band.. lichter dus dan een biba.. en je krijgt een nog soepelere band en dat bij 1,3 bar of minder!
Hou er wel rekening mee dat opgegeven band gewichten zelde tot nooit kloppen..
Ik heb in mijn DT wielen een tubeless set van DT met Vredestein TigerClaw 2.4 en wil niet anders meer!
Grtz Niels
Hou er wel rekening mee dat opgegeven band gewichten zelde tot nooit kloppen..
Ik heb in mijn DT wielen een tubeless set van DT met Vredestein TigerClaw 2.4 en wil niet anders meer!
Grtz Niels
-
- Berichten:102
- Lid geworden op:vr dec 05, 2008 4:06 pm
- Locatie:Lisserbroek
-
- Berichten:102
- Lid geworden op:vr dec 05, 2008 4:06 pm
- Locatie:Lisserbroek
Bij het kleine risico dat je band dus lek raakt (zie link) http://www.youtube.com/watch?v=KOue7-Yklos
zul je dus vloeistof tegen komen als je een binnenband wil plaatsen. Ik denk dat je de vloeistof wel kan laten zitten zoveel is het tenslotte niet maar wanneer je dus lek rijd met vloeistof zal je buba dusdanig open-gereten zijn dat je aan aan andere band toe ben..
De vloeistof droogt binnen 2 tot 5 maanden (oa. afhankelijk van de temperatuur) uit en zal je deze bij moeten vullen.
De kosten van een flesje vloeistof zitten rond de zelfde prijs als een latex biba dus dat lijktme geen punt.
En een " gewone" buba is doorgaans ook nog een stuk goedkoper dan een UST band.
Hoeveel argumenten heb je nog nodig om het te proberen
Grt Niels
zul je dus vloeistof tegen komen als je een binnenband wil plaatsen. Ik denk dat je de vloeistof wel kan laten zitten zoveel is het tenslotte niet maar wanneer je dus lek rijd met vloeistof zal je buba dusdanig open-gereten zijn dat je aan aan andere band toe ben..
De vloeistof droogt binnen 2 tot 5 maanden (oa. afhankelijk van de temperatuur) uit en zal je deze bij moeten vullen.
De kosten van een flesje vloeistof zitten rond de zelfde prijs als een latex biba dus dat lijktme geen punt.
En een " gewone" buba is doorgaans ook nog een stuk goedkoper dan een UST band.
Hoeveel argumenten heb je nog nodig om het te proberen

Grt Niels
Haha, ik ben momenteel aan het sparen voor nieuwe wielen, remmen en banden. Zit dan ook te denken aan Notubes. Vandaar dat ik met nogal wat vragen zit. Ik zal er binnenkort nog wel een topic aan wijden.
Toch alvast nog een vraagje, als de latex iedere keer bijgevuld moet worden, hoe gaat dit dan in z'n werk? Moet de band dan van de velg of kan dat via het ventiel? En is het dan ook niet raadzaam om eerst de ingedroogde latex te verwijderen? (ivm. extra gewicht dat misschien aan 1 kant zit --> vliegwiel effect)
Net het filmpje gekeken en ik vraag me nog iets af. Blijkbaar is het zowat onmogelijk om lek te rijden, tenzij je band echt scheurt idd. Maar hoe werkt het eigenlijk? Ik neem aan dat de latex stolt/uithard zodra het buiten de band is, dus blijft het dan door de luchtdruk in de band langer vloeibaar? Net zoals Loctite bijvoorbeeld pas stolt in een anearobe toestand (geen bloodstelling aan lucht, zoals in schroefdraad). Daarom zitten die flesjes ook altijd maar halfvol
Toch alvast nog een vraagje, als de latex iedere keer bijgevuld moet worden, hoe gaat dit dan in z'n werk? Moet de band dan van de velg of kan dat via het ventiel? En is het dan ook niet raadzaam om eerst de ingedroogde latex te verwijderen? (ivm. extra gewicht dat misschien aan 1 kant zit --> vliegwiel effect)
Net het filmpje gekeken en ik vraag me nog iets af. Blijkbaar is het zowat onmogelijk om lek te rijden, tenzij je band echt scheurt idd. Maar hoe werkt het eigenlijk? Ik neem aan dat de latex stolt/uithard zodra het buiten de band is, dus blijft het dan door de luchtdruk in de band langer vloeibaar? Net zoals Loctite bijvoorbeeld pas stolt in een anearobe toestand (geen bloodstelling aan lucht, zoals in schroefdraad). Daarom zitten die flesjes ook altijd maar halfvol

-
- Berichten:102
- Lid geworden op:vr dec 05, 2008 4:06 pm
- Locatie:Lisserbroek
Toen ik mijn tubeless set voor het eerst teste ging ik flink onderuit en wijkte mijn band van de velg. Er ontsnapte wel wat lucht maar ik kon prima doorrijden en ondanks dat er over een lengte van 20cm lucht langs mijn velg bubbelde verloor ik slechts 1 of 2 tiende bar. En dit was dus met DT 4.1 velgen met een DT(Eclipse) tubeless set met normale buba's. Stans Notubes of Joe's NoFlats kan natuurlijk ook.
Nu rij ik met minder druk (1.2bar) dat toen en heb ik geen problemen meer..
De latax kun je bij een ventiel zonder losse kern in de band knikkeren de band omleggenen dan (liefst met compressor) oppompen. Dit is wel een tricky klusje. Je kunt ook kiezen voor ventielen met losse kern dan monteer je de band pompt deze op zodat de band op zijn plek komt, laat 'm weer leeg lopen, haal de kern eruit, knijp flesje leeg in ventiel en pomp deze weer op. Hierna schud je de band goed in de rondte zolang dat de hele velg met een laagjevloeistof bedekt is. Dit zie je niet dus dat is even gokken 24 uur wachten en presto! tubeless banden.
Hoop Dat dit je een beetje helpt bij de keuze.
Grt Niels
Nu rij ik met minder druk (1.2bar) dat toen en heb ik geen problemen meer..
De latax kun je bij een ventiel zonder losse kern in de band knikkeren de band omleggenen dan (liefst met compressor) oppompen. Dit is wel een tricky klusje. Je kunt ook kiezen voor ventielen met losse kern dan monteer je de band pompt deze op zodat de band op zijn plek komt, laat 'm weer leeg lopen, haal de kern eruit, knijp flesje leeg in ventiel en pomp deze weer op. Hierna schud je de band goed in de rondte zolang dat de hele velg met een laagjevloeistof bedekt is. Dit zie je niet dus dat is even gokken 24 uur wachten en presto! tubeless banden.
Hoop Dat dit je een beetje helpt bij de keuze.
Grt Niels
Ik heb drie marathons gereden met een Joe's Noflat velglint i.c.m. normale Nobby Nic's (2.1" achter & 2.25" voor) Mavic XC717 velgen en de welbekende Stans latex. Ondanks dat m'n lbs me heeft gewaarschuwd voor wat kliederwerk bij het installeren, verliep dat eigenlijk best goed. De filmpjes die op de site van Stan NoTubes en volgens mij ook bij Joe's staan, zijn erg duidelijk. 1 normale fles Stan's latex is goed voor zo'n 5 banden (twee scheppen per band).
Mijn voorband was wel niet zo luchtdicht op een naad, maar toen eenmaal de vloeistof in dat piepkleine gaatje zat heb ik er geen last meer van gehad. Af en toe de spanning controleren en gaan met die banaan. Centrifugale krachten van de vloeistof is echt niet merkbaar, want de vloeistof verdeeld zich in de band. Ze (Stan en Joe) zeggen dat de je de vloeistof iedere drie maanden moet verversen, maar dat is afhankelijk van het weer en hoe vaak je lek rijd. Eenmaal per half jaar moet eigenlijk ook voldoende zijn. Ik ververste na een jaar en toen was de vloeistof nog vloeibaar.
In het veld merkte ik wel wat van de gewichtswinst in het versnellen, maar die winst is eigenlijk niet meer merkbaar na een aantal km's. Je went er m.a.w. erg snel aan. De lekbestendigheid is erg goed. Tijdens de marathons heb ik eenmaal merkbaar een lek gehad, ik had namelijk drukverlies, maar geen echte platte. Ik denk dat ik toen een halve bar ben verloren, want de fiets had last van onderstuur. De achterband begon te rollen. Voor de rest door riviertjes gereden, schotterwegen, rotsen, boomwortels, modder, jumps, doornstruiken, allemaal geen problemen gehad. Ter vergelijking, ik heb tijdens dezelfde reeks marathons afgelopen jaar, 4 lekke banden gehad.
Op de andere fiets heb ik "echte" tubeless set. Mavic X3.1 velgen i.c.m. RaRa's tubeless banden en latex. Voorheen reed ik met een normale biba/buba combi. Toen had ook geen echte problemen, ik reed vrij weinig lek (1 maal in 3 maanden m.u.v. wedstrijden). Ik had eerder last dat m'n biba's te oud werden en uitscheuren.
Je moet wel en beetje geluk hebben met de luchtdichtheid van een normale band en het tubeless maken van een dergelijke band, maar met een dedicated tubeless band hoef je geen problemen te verwachten.
Succes.
Mzzl
Gène
Mijn voorband was wel niet zo luchtdicht op een naad, maar toen eenmaal de vloeistof in dat piepkleine gaatje zat heb ik er geen last meer van gehad. Af en toe de spanning controleren en gaan met die banaan. Centrifugale krachten van de vloeistof is echt niet merkbaar, want de vloeistof verdeeld zich in de band. Ze (Stan en Joe) zeggen dat de je de vloeistof iedere drie maanden moet verversen, maar dat is afhankelijk van het weer en hoe vaak je lek rijd. Eenmaal per half jaar moet eigenlijk ook voldoende zijn. Ik ververste na een jaar en toen was de vloeistof nog vloeibaar.
In het veld merkte ik wel wat van de gewichtswinst in het versnellen, maar die winst is eigenlijk niet meer merkbaar na een aantal km's. Je went er m.a.w. erg snel aan. De lekbestendigheid is erg goed. Tijdens de marathons heb ik eenmaal merkbaar een lek gehad, ik had namelijk drukverlies, maar geen echte platte. Ik denk dat ik toen een halve bar ben verloren, want de fiets had last van onderstuur. De achterband begon te rollen. Voor de rest door riviertjes gereden, schotterwegen, rotsen, boomwortels, modder, jumps, doornstruiken, allemaal geen problemen gehad. Ter vergelijking, ik heb tijdens dezelfde reeks marathons afgelopen jaar, 4 lekke banden gehad.
Op de andere fiets heb ik "echte" tubeless set. Mavic X3.1 velgen i.c.m. RaRa's tubeless banden en latex. Voorheen reed ik met een normale biba/buba combi. Toen had ook geen echte problemen, ik reed vrij weinig lek (1 maal in 3 maanden m.u.v. wedstrijden). Ik had eerder last dat m'n biba's te oud werden en uitscheuren.
Je moet wel en beetje geluk hebben met de luchtdichtheid van een normale band en het tubeless maken van een dergelijke band, maar met een dedicated tubeless band hoef je geen problemen te verwachten.
Succes.
Mzzl
Gène
Trotse eigenaar van de Dirty-Pages Zuurpruimaward 2009!