Steelboy schreef:Fry schreef:.. maar ik denk er sterk aan om een cassette samen te stellen, een 34-14, indien ik een lockring voor 14t kan vinden. Ik meende nochtans te denken dat dat moet bestaan. Bij de jeugdreeksen in het wegwielrennen is het bij jonge renners verboden achteraan kleinere tandwielen dan 14 te steken, dus het zou moeten bestaan. Ik zou zelfs gerust tot 16 als kleinste willen gaan.
De voorstelen van Klok kan ik helemaal niks mee; dat heb je altijd een versnelling die het net niet is en een tandje groter of kleiner werkt dan ook niet.
Cassette 14-16-18-20-22- 24 -28 -32 met een 29-40 van voren, dat lijkt me wel wat!
Singlespeed gaat toch ook? Daarmee bedien je een range zo groot als een 11-34 cassette of meer.
Met stapjes van ~25% (13-16-20 etc) heb je welliswaar niet de precisie van een 12-21 t 10spd cassette, maar je benen, zeker die van een singlespeeder, kunnen die gaps best aan. Als je 25km/u rijdt in een heerlijk beentempo, zit je dat bij 20km/u al in het volgende lichtere verzet. Tussen 20 en 25km/u kun je dus kiezen tussen wat lichter of wat zwaarder. Net als een cassette, alleen wat bewuster

De grotere gaps maken dat je minder vaak over de "drempel" komt dat je wilt/moet schakelen. In hetzelfde voorbeeld, zou je op 1 krans goed tussen 20 en 30km/u kunnen fietsen. Heel het parcours van Dorst (immers een lekker SS parcours) bijvoorbeeld. Als je een traditionele 11-32 cassette, of op je crosser, 12-25 hebt, schakel je al snel tientallen keren of meer per ronde.
Schakelen doe je met mijn multi-speed idee louter als het terrein echt verandert. Je gaat van goed rollende snelle paden een lange klim op. Je verlaat het singletrack in een toertocht, en schakelt 1 of zelfs 2 tanden zwaarder op het asfalt tot het volgende singletrack.
Het verzet dat je op singletrack gebruikt, is ook fijn met tegenwind naar huis. Je "forensen" verzet is tevens je "rechte stuk" verzet offroad.
Stel, je hebt een 38t voorblad op je 29"er
11- afdalingen offroad, brute meewind op de weg
13- up tempo
16- forensen
20- typisch singlespeed off-road
25- bescheiden maar voor SS net even pittige klims
31- technisch werk, of steil
38- Alles boven 2500m.