Speciale Shimano 29'er drivetrain?!?

Fietsen zonder versnellingen. In samenwerking met singlespeed.nl

Moderators:JJ, Beheerders

Erikje
Speciale Shimano 29'er drivetrain?!?

Bericht door Erikje » zo mar 08, 2009 10:19 am

Opvallend is dat Shimano met een '29er Drivetrain'komt: door het gebruik van 29 inch wielen heb je andere overbrengingsverhoudingen nodig op je MTB. Een cassette 12/36 bijvoorbeeld!
Van de Fiets website ergens in Februari... Wellicht oud nieuws. Hebben 29'er rijders écht een 36 nodig? Liever een 10.....

Erikje

didadunlop

Bericht door didadunlop » zo mar 08, 2009 4:14 pm

Op MTBR is er in het 29er forum een hele discussie.

Ikzelf vind het een beetje onzin. Je kan met je voorbladen al een hoop regelen.

Misschien dat het voor de pro's net iets lekkerder uitkomt maar of Jan met de pet er nut van heeft.

Er wordt in ieder geval over nagedacht. Das al mooi.
Ga verdomme met je crossmotor op een crossbaan rijden en niet op een MTB route! Asociale klojo.

willem12

Bericht door willem12 » zo mar 08, 2009 7:57 pm

Is te verwachten en dus extra bewijs voor het feit dat GIANT in 2010 29" gaat voeren. Zij vragen aan Shimano om groepen aan te passen. Is gewoon marketing, 29" rijdt misschien wel lekkerder, maar Jan Modaal met z'n vette pens moet wel de Amerongse berg op. Voor kunnen we niet kleiner, dus achter naar 36 of 38 of misschien wel 40.

Shimano staat zowiezo iets onder druk met de grootte van het grootste kransje achter. Campagnolo kan op de racert domweg groter dan Shimano. In de Giro zitten een paar asociale beklimmingen en die kunnen Campagnolo rijders op de compact doen terwijl Shimano rijdens voor hetzelfde verzet naar een triple moeten....

Tijdens bijv de Salzkammergut zit ik ook verdacht veel op de 34 te peddelen, dus als ik ooit op 29" de bergen in ga, dan het liefst achter met een 40. Dus ga ik die 29" versie van de XT gewoon op m'n 26" zetten :)
Ik koop mijn fietsen bij JustPedal.nl

Erikje

Bericht door Erikje » zo mar 08, 2009 8:19 pm

willem12 schreef:Dus ga ik die 29" versie van de XT gewoon op m'n 26" zetten :)
Ik dus niet, maar heb dan ook 2,5 x modaal (én vette pens...)

Erikje

willem12

Bericht door willem12 » zo mar 08, 2009 8:27 pm

Erikje schreef: Ik dus niet, maar heb dan ook 2,5 x modaal (én vette pens...)
Erikje
Begrijp hem niet Erik....wat heeft dit met geld te maken???

Erikje

Bericht door Erikje » zo mar 08, 2009 8:31 pm

willem12 schreef: 29" rijdt misschien wel lekkerder, maar Jan Modaal met z'n vette pens moet wel de Amerongse berg op. Voor kunnen we niet kleiner, dus achter naar 36 of 38 of misschien wel 40.
U begint?!

Erikje

didadunlop

Bericht door didadunlop » zo mar 08, 2009 8:47 pm

Gaat giant 29ers verkopen? Ik heb wel ergens gehoord dat ze er wat maken voor andere merken maar niet dat ze ze zelf ook gaan verkopen.

Ow jee. dan wordt het de hipheid in seizoen 2010.
Ga verdomme met je crossmotor op een crossbaan rijden en niet op een MTB route! Asociale klojo.

Het TUIG
Contacteer:

Bericht door Het TUIG » zo mar 08, 2009 9:58 pm

In de Alpen met een 11-32 gereden en ervaren dan 11-30 al ruim voldoende was.(op een 29-er)
Als je puur op hartslag rijdt is het misschien wel leuk een 34t,een ander argument kan ik mij momenteel niet bedenken.
Love singlespeed? Hate singlespeed? Who cares, just ride it!

Heckler

Bericht door Heckler » zo mar 08, 2009 10:55 pm

Ik heb in de Harz prima met normale 26" set gereden op de Lenz: 22-32-44 en 11-34. Voor de Alpen van de zomer heb ik een old skool 94BCD setje Race Face Turbines met 20-29-42 samengesteld. Dat geeft met 11-34 achter een fijne spread in het middenbereik en voor de steilste stukken volgens mij niet veel verschil met de standaard 22-34 op de 26"

Oh ja, voorop monteer ik een dikke Rampage voor de weg naar beneden ...

Enjoy!!
Common sense was never common

willem12

Bericht door willem12 » ma mar 09, 2009 7:14 am

Erikje schreef: U begint?!
Erikje
Modale fietser, niet modaal inkomen. 8)
Maar ik begrijp dat er in Grun 2.5x modaal te sleuren is ?? :angelnot:

JeroenK

Bericht door JeroenK » ma mar 09, 2009 8:42 am

Heckler schreef:Ik heb in de Harz prima met normale 26" set gereden op de Lenz: 22-32-44 en 11-34.
Ik ook in de Alpen deze zomer. De 22-34 was ruim voldoende voor het lompste dat ik tegen kwam. Meestal kon ik nog wel vloeiend trappen, maar liep ik wel tegen de grenzen van mijn tractie (losse ondergrond) aan. Dat je in de grootste versnelling meer meters maakt dan op een 26", zag ik niet als nadeel. Bergaf viel er nog lang bij te trappen!

In Nederland bleek het niet prettig rijden. Ik moest veel te vaak tussen buitenblad en middenblad switchen, terwijl ik op de 26" de meeste Nederlandse wedstrijdrondjes op het buitenblad kon rijden. Nu heb ik 42-32-22 en een 12-34 cassette en het voelt weer als vanouds.

Kortom: Bij mij zit de oplossing ook bij de buitenbladen. Misschien dat een cassette met een 36 iets is voor de freaks die simpelheid willen, dus met 1 blad voor willen rijden en grote stappen tussen de versnellingen niet erg vinden.

sneeuwpop

Bericht door sneeuwpop » ma mar 09, 2009 9:03 am

Waarschijnlijk komen er dan weer van deze "vloeidende" overgangen:

Afbeelding

JJ
Forumbeheerder
Contacteer:

Bericht door JJ » ma mar 09, 2009 9:19 am

JeroenK schreef:Misschien dat een cassette met een 36 iets is voor de freaks die simpelheid willen, dus met 1 blad voor willen rijden en grote stappen tussen de versnellingen niet erg vinden.
Dus...

:)

JJ
Justpedal Bikeshop: Your alternative bikeshop!

JeroenK

Bericht door JeroenK » ma mar 09, 2009 1:33 pm

:lol: OK, dat klinkt misschien wat onvriendelijk, maar ik doel op een kleinere groep mensen die hun fiets zoveel mogelijk proberen in te richten op hun eigen wensen en gebruiksdoel en geen compromis willen aangaan met wat de grote fabrikanten aan de massa aanbiedt.

Ik vermoed dat veel van jullie binnen dit groepje vallen ;).

Off topic:

Ik werd gisteren in Berlicum 9e bij de masters 30+ en wat opvallender is: Het is nauwelijks iemand opgevallen dat ik op een 29er reed. Wel af en toe een opmerking dat mijn frame wat klein lijkt :lol:. Voor de mensen die het wel wisten, is het nauwelijks een gespreksonderwerp! Gelukkig, want dat betekent dat de bijzonderheid er af gaat en dat het als "gewoon een MTB" wordt gezien. Daarnaast ken ik iemand die van een Specialized Epic op een Superfly gaat springen.

Oftewel (en on topic): Die doelgroep zit volgens mij niet zo te wachten op cassettes met meer bereik dan ooit. Volgens mij is dit de doelgroep (samen met de wat conventioneler ingestelde toerders) waarin het 29er aandeel gaat groeien.

Cloxxki

Bericht door Cloxxki » ma mar 09, 2009 1:34 pm

Kleinere voorbladen (voor zover dat al verder nodig dan alleen tussen de oren), kan goed.
Echter, je krijgt dan wel verhoogde chain suck factor, en lager ketting rendement, hogere slijtage.

Een grotere cassette:
- verhoogt welliswaar gewicht, zeker tov kleinere kettingbladen
- maar verbetert ketting efficiency wat "zwaarder" telt voor prestatie/snelheid
- en verlaagt slijtage

Een grotere cassette verhoogt de torque op de cassette body, en daarvoor komt Shimano met een versterkte XT naaf, waar mensen toch al wel order naar hadden, onafhankelijk van wielmaat. Ikzelf ben ook nooit zo onder de indruk geweest van XT's, vooral het ratelmechanisme.

Of het 10% tragere aangrijpen dor 29" met die naaf aangepakt is, weet ik niet. Genoeg rijders maken een punt van aantal klikt per rotatie, al gaat het dan eerder om 100-200% meer kliks, niet 10%.

12-36 is leuk, maar ik heb liever iets als 11-36 of 11-38. Lekker veel range, en dan NOG minder reden voor meer dan 1 voorblad. Kun je naar een voorblad zonder schakelhulpen dat lekker duurzaam is (Surly staal, of dikker alu, sowieso hogere tanden), en mogelijk nog lichter loopt ook.

Het is wat gedoe, maar met een losse 37 of 38, achter een 11-32 waar de 11-12-14-16-18 vervangen is door 11-13-15-18, lijkt me wel wat.

Cloxxki

Bericht door Cloxxki » ma mar 09, 2009 1:35 pm

In de VS is gearing wel een issue. Echte bergen, en minder fitte rijders die er toch tegenop gaan kruipen, en een hekel hebben aan wandelen.

Pino

Bericht door Pino » ma mar 09, 2009 2:20 pm

Langzaam is de tweevoudige crank voor MTB weer in opmars op racemodellen.
Dan is voor Jan Modaal een iets grotere cassette mogelijk wel een (spijt-) optie.

JanW

Bericht door JanW » ma mar 09, 2009 6:49 pm

Raar, ik zou eigenlijk verwachten dat het juist de andere kant op zou gaan wanneer er een speciale 29er drivetrain op de markt komt...

Naar mijn idee trap juist ik steeds een tandje zwaarder dan mijn 26". Dus is dat grote tandwiel op de casette wel makkelijk voor 1x9 maar wanneer je met drie bladen voor rijdt lijkt het mij vrij nutteloos.

steelhead

Bericht door steelhead » di mar 10, 2009 7:16 am

IK weet dat het niet voor een modaal salris interresant is, maar action tech maakt ook erg grote cassettes. DOen ze al jaren,
Schakelt naar verluid niet zo goed als een Shimano. Maar misschein dat daar iets aan te vijlen valt.

ZIe:
http://www.actiontec.us/prices.htm

Met de huidige dollar misschein nog wel te doen.

Vorken zijn ook leuk.
Le Cadre bicycles
bicycles made to measure
Le Cadre site
http://www.flickr.com/photos/lecadre/

Cloxxki

Bericht door Cloxxki » di mar 10, 2009 11:36 am

Roepen jullie eens wat jullie droom cassettes zouden zijn?
Materiaal, gewicht (relaistisch), aantal kransen en kettingbreedte? Ik overweeg iets te gaan regelen, maar alleen voor mezelf is niet erg rendabel.

Ik zou graag een ouderwets betrouwbare 8spd ketting gebruiken, en 6 of 7spd.
De kransen zelf kunnen misschien slank gehouden worden om schakelen bij grotere gaps soepeler te houden.

7spd: 11-13-16-20-25-31-38
6spd: 12-15-19-24-30-37

Ik zou het bijpassende voorblad (of 1 ervan als er meerdere zijn) zo kiezen dat ik mijn favo singlespeed verzet vind op 1 van de in vet vermelde kransen. Die krans kan wellicht ook anders ontworpen worden. Hogere/bredere tanden, minder schakelhulpen.

Die 8spd ketting compatibele 6spd cassette zou met wat offsetting op de 37t wellicht op een SS zoals die van Hope passen, maar dat is misschien wel de moeite.
Ik denk zelf dat dergelijke bigstep cassettes beter gaan werken op een geared naaf, helemaal op de body geschoven met erna wat spacers.

Wie heeft verstand van shifters en kabel pull? Het zou mooi zijn om de kransen nog breder te spacen dan bij een 7/8spd cassette, heel de body gebruiken voor 7 kransen. Welke shifter truuk anders dan een friction shifter zou daarvoor werken? SRAM shifter en Shimano derailleur?
Voor de derailleur pulley-krans afstand en schakelprecisie zou het wel het beste zijn, die bredere spacing bij minder kransen.
Ik had eens een friction shifter aan een SRAM ESP derailleur. Die kon makkelijk 5x8spd kransen bedienen. 6 of meer had wel gegaan. Maar hier zou andersom juist goed uitkomen. Meer pull per klik, en de cassette zo maken dat de Shimano derailleur dat het precies goed uit komt. Geek out!

Enige input? Droomsetups?

JJ
Forumbeheerder
Contacteer:

Bericht door JJ » di mar 10, 2009 12:08 pm

Cloxxki schreef:Het zou mooi zijn om de kransen nog breder te spacen dan bij een 7/8spd cassette
Dan heb je ook een bredere ketting nodig, anders valt ie er tussen..
Cloxxki schreef:Droomsetups?
19 ;)

JJ
Justpedal Bikeshop: Your alternative bikeshop!

Fry

Bericht door Fry » di mar 10, 2009 12:11 pm

Ik rij nu reeds een jaar 1x9, komende van singlespeed. Ik denk niet dat mijn achterderailleur, 1999 shimano LX, een 36 aankan? Momenteel rij ik met een kant en klare XT cassette, 32-11, maar ik denk er sterk aan om een cassette samen te stellen, een 34-14, indien ik een lockring voor 14t kan vinden. Ik meende nochtans te denken dat dat moet bestaan. Bij de jeugdreeksen in het wegwielrennen is het bij jonge renners verboden achteraan kleinere tandwielen dan 14 te steken, dus het zou moeten bestaan. Ik zou zelfs gerust tot 16 als kleinste willen gaan.

Wat betreft betrouwbaarheid is een 8-speed ideaal. Het is pas bij 9 speed dat men de ketting versmalt tov de 3 miljard jaar oude 3/32" fietsketting breedte.

Steelboy
Contacteer:

Bericht door Steelboy » di mar 10, 2009 1:20 pm

Fry schreef:.. maar ik denk er sterk aan om een cassette samen te stellen, een 34-14, indien ik een lockring voor 14t kan vinden. Ik meende nochtans te denken dat dat moet bestaan. Bij de jeugdreeksen in het wegwielrennen is het bij jonge renners verboden achteraan kleinere tandwielen dan 14 te steken, dus het zou moeten bestaan. Ik zou zelfs gerust tot 16 als kleinste willen gaan.
IK sluit me hierbij aan, minder kleine kransjes en een betere spreiding. De voorstelen van Klok kan ik helemaal niks mee; dat heb je altijd een versnelling die het net niet is en een tandje groter of kleiner werkt dan ook niet.

Cassette 14-16-18-20-22- 24 -28 -32 met een 29-40 van voren, dat lijkt me wel wat!

Cloxxki

Bericht door Cloxxki » wo mar 11, 2009 10:20 am

Steelboy schreef:
Fry schreef:.. maar ik denk er sterk aan om een cassette samen te stellen, een 34-14, indien ik een lockring voor 14t kan vinden. Ik meende nochtans te denken dat dat moet bestaan. Bij de jeugdreeksen in het wegwielrennen is het bij jonge renners verboden achteraan kleinere tandwielen dan 14 te steken, dus het zou moeten bestaan. Ik zou zelfs gerust tot 16 als kleinste willen gaan.
De voorstelen van Klok kan ik helemaal niks mee; dat heb je altijd een versnelling die het net niet is en een tandje groter of kleiner werkt dan ook niet.

Cassette 14-16-18-20-22- 24 -28 -32 met een 29-40 van voren, dat lijkt me wel wat!
Singlespeed gaat toch ook? Daarmee bedien je een range zo groot als een 11-34 cassette of meer.
Met stapjes van ~25% (13-16-20 etc) heb je welliswaar niet de precisie van een 12-21 t 10spd cassette, maar je benen, zeker die van een singlespeeder, kunnen die gaps best aan. Als je 25km/u rijdt in een heerlijk beentempo, zit je dat bij 20km/u al in het volgende lichtere verzet. Tussen 20 en 25km/u kun je dus kiezen tussen wat lichter of wat zwaarder. Net als een cassette, alleen wat bewuster ;-)
De grotere gaps maken dat je minder vaak over de "drempel" komt dat je wilt/moet schakelen. In hetzelfde voorbeeld, zou je op 1 krans goed tussen 20 en 30km/u kunnen fietsen. Heel het parcours van Dorst (immers een lekker SS parcours) bijvoorbeeld. Als je een traditionele 11-32 cassette, of op je crosser, 12-25 hebt, schakel je al snel tientallen keren of meer per ronde.
Schakelen doe je met mijn multi-speed idee louter als het terrein echt verandert. Je gaat van goed rollende snelle paden een lange klim op. Je verlaat het singletrack in een toertocht, en schakelt 1 of zelfs 2 tanden zwaarder op het asfalt tot het volgende singletrack.
Het verzet dat je op singletrack gebruikt, is ook fijn met tegenwind naar huis. Je "forensen" verzet is tevens je "rechte stuk" verzet offroad.

Stel, je hebt een 38t voorblad op je 29"er
11- afdalingen offroad, brute meewind op de weg
13- up tempo
16- forensen
20- typisch singlespeed off-road
25- bescheiden maar voor SS net even pittige klims
31- technisch werk, of steil
38- Alles boven 2500m.

Cloxxki

Bericht door Cloxxki » wo mar 11, 2009 5:05 pm

JJ schreef:
Cloxxki schreef:Het zou mooi zijn om de kransen nog breder te spacen dan bij een 7/8spd cassette
Dan heb je ook een bredere ketting nodig, anders valt ie er tussen..
Cloxxki schreef:Droomsetups?
19 ;)

JJ
Over nagedacht, maar er zouden toch voorzieningen tussen de kransen kunnen zitten tegen het ertussen vallen? Het zou toch CNC werk worden.

Snelle research lijkt op te leveren:
9spd is 4.35mm per krans
8spd is 4.8mm per krans
7spd is 5.0mm per krans
5spd was 5.5mm per krans

Als je een SRAM shifter met een gewone derailleur gebruikt, lijk je echter op 6.76mm te komen. 6 kransen zouden dan wel passend te krijgen zijn op een moderne geared body, maar 7 wordt lastig.
Misschien handiger een travel agent te maken voor de gewenste kabel pull?

Wat zou jullie de ideale kransafstand voor een 6-7 multispeed cassette lijken?

Plaats reactie