Rohloff

Alles over vorken, wielen, remmen, derailleurs en andere onderdelen. Ook voor accessoires zoals fietsendragers, verlichting, GPS etc.

Moderator:Beheerders

Plaats reactie
wardrum
Rohloff

Bericht door wardrum » do jan 15, 2009 10:35 pm

Heeft iemand ervaring met en Rohloff naaf die bij vriezend weer soms moeilijk schakelt? Het lijkt erop dat het vocht in mijn kabels bevroren was en dat schakelen daardoor moeilijk was. Wat is daar aan te doen?

Groeten,

Joost

DeKerfs

Re: Rohloff

Bericht door DeKerfs » vr jan 16, 2009 7:02 am

wardrum schreef:Heeft iemand ervaring met en Rohloff naaf die bij vriezend weer soms moeilijk schakelt? Het lijkt erop dat het vocht in mijn kabels bevroren was en dat schakelen daardoor moeilijk was. Wat is daar aan te doen?

Groeten,

Joost
Gekend probleem. Niet per direct enkel voor een Rohloff, maar voor elk schakelsysteem. Veel hangt inderdaad af van de afdichting van je kabels. Voor een derailleursysteem zijn redelijk goed afgedichte kabels verkrijgbaar, maar die gaan niet werken op je Rohloff setup.

Wat je zou kunnen doen is het goed nakijken van de punten waar evt. vocht naar binnen kan komen. Als je de kabel volledig droog maakt en vervolgens bij deze punten de kabels voldoende insmeert met vaseline of iets dergelijks, zou het probleem niet snel terug kunnen komen.

BOSS
Contacteer:

Bericht door BOSS » vr jan 16, 2009 7:43 am

Klinkt mij vreemd in den oren.
In tegenstelling tot een derrailleur systeem werkt een Rohloff niet met een veer maar met soort van pull-pull systeem, je kabel blijft dus nooit hangen omdat je met handkracht schakelt.
Verder zijn bij mijn huidige Rohloff setup(met clickbox) de kabels dicht van de shifter t/m de clickbox, weinig kans voor vocht dus.

Heb je al gekeken of het "trompetje" van je liner niet is afgebroken en nu je liner meedraait in je shifter????
Bij een Rohloff heb je binnenkabel->liner->buitenkabel. Deze liner wordt bij de shifter tegengehouden door een "trompetvormige" verbreding die ervoor zorgt dat de liner dus achter het busje, wat je op de buitenkabel hebt zitten daar waar hij geknipt is, blijft zitten en niet mee je shifter ongetrokken word. Als dit trompetje losgebroken is van de liner trek je de liner de shifter in en gaat het schakelen heel moeizaam.

dussssssss©
DE site
MTB in Noordwest NL?->MTB Noordwest 9

degoe
Contacteer:

Bericht door degoe » vr jan 16, 2009 1:24 pm

probleem bekent,het probleem kan ook zijn dat je de smering/olie in de trommel zelf moet vervangen voor een dikkere samenstelling. dit probleem had een team kollega van me ook, en dat was de oplossing.Wij zijn hier iets meer bezig met de kou (oostenrijk)en daarom hebben wij een beetje meer geexperimenteerd met deze kwestie.

Degoe.

veee

Bericht door veee » vr jan 16, 2009 2:17 pm

Klinkt tegenstrijdig: dikkere olie in de trommel = waarschijnlijk De naaf? om zwaar schakelen bij vriezend weer, op te lossen.

Rohloff adviseerd bij lage temp.<-10 naafolie 1 :1 verdunnen met spoel olie.

Het probleem in de startpost, zou nu; temp> 0, opgelost zijn.
Anders heb je probleem met de liner. Zie post van Boss.

degoe
Contacteer:

Bericht door degoe » vr jan 16, 2009 5:10 pm

oeps sorry,bedoel inderdaad dunnere olie. thx dat je ff heb gekorrigeerd..mijn fout. enne inderdaad trommel = naaf,kon ff niet op de naam komen. klinkt gek is toch zo. :oops:

wardrum

Bericht door wardrum » vr jan 23, 2009 4:22 pm

Bedankt voor de tips, nu het weer dooit, schakelt alles weer als een klokje. Ik zal toch eens naar de kabels kijken. Overigens wil ik nooit weer terug naar de derailleurs, Rohloff bevaltmij prima.

Joost

Plaats reactie