Rohloff
Moderator:Beheerders
Heeft iemand ervaring met en Rohloff naaf die bij vriezend weer soms moeilijk schakelt? Het lijkt erop dat het vocht in mijn kabels bevroren was en dat schakelen daardoor moeilijk was. Wat is daar aan te doen?
Groeten,
Joost
Groeten,
Joost
Re: Rohloff
Gekend probleem. Niet per direct enkel voor een Rohloff, maar voor elk schakelsysteem. Veel hangt inderdaad af van de afdichting van je kabels. Voor een derailleursysteem zijn redelijk goed afgedichte kabels verkrijgbaar, maar die gaan niet werken op je Rohloff setup.wardrum schreef:Heeft iemand ervaring met en Rohloff naaf die bij vriezend weer soms moeilijk schakelt? Het lijkt erop dat het vocht in mijn kabels bevroren was en dat schakelen daardoor moeilijk was. Wat is daar aan te doen?
Groeten,
Joost
Wat je zou kunnen doen is het goed nakijken van de punten waar evt. vocht naar binnen kan komen. Als je de kabel volledig droog maakt en vervolgens bij deze punten de kabels voldoende insmeert met vaseline of iets dergelijks, zou het probleem niet snel terug kunnen komen.
Klinkt mij vreemd in den oren.
In tegenstelling tot een derrailleur systeem werkt een Rohloff niet met een veer maar met soort van pull-pull systeem, je kabel blijft dus nooit hangen omdat je met handkracht schakelt.
Verder zijn bij mijn huidige Rohloff setup(met clickbox) de kabels dicht van de shifter t/m de clickbox, weinig kans voor vocht dus.
Heb je al gekeken of het "trompetje" van je liner niet is afgebroken en nu je liner meedraait in je shifter????
Bij een Rohloff heb je binnenkabel->liner->buitenkabel. Deze liner wordt bij de shifter tegengehouden door een "trompetvormige" verbreding die ervoor zorgt dat de liner dus achter het busje, wat je op de buitenkabel hebt zitten daar waar hij geknipt is, blijft zitten en niet mee je shifter ongetrokken word. Als dit trompetje losgebroken is van de liner trek je de liner de shifter in en gaat het schakelen heel moeizaam.
dussssssss©
In tegenstelling tot een derrailleur systeem werkt een Rohloff niet met een veer maar met soort van pull-pull systeem, je kabel blijft dus nooit hangen omdat je met handkracht schakelt.
Verder zijn bij mijn huidige Rohloff setup(met clickbox) de kabels dicht van de shifter t/m de clickbox, weinig kans voor vocht dus.
Heb je al gekeken of het "trompetje" van je liner niet is afgebroken en nu je liner meedraait in je shifter????
Bij een Rohloff heb je binnenkabel->liner->buitenkabel. Deze liner wordt bij de shifter tegengehouden door een "trompetvormige" verbreding die ervoor zorgt dat de liner dus achter het busje, wat je op de buitenkabel hebt zitten daar waar hij geknipt is, blijft zitten en niet mee je shifter ongetrokken word. Als dit trompetje losgebroken is van de liner trek je de liner de shifter in en gaat het schakelen heel moeizaam.
dussssssss©
- degoe
- Berichten:734
- Lid geworden op:wo okt 25, 2006 2:55 pm
- Locatie:Pettneu am Arlberg (oostenrijk)
- Contacteer:
probleem bekent,het probleem kan ook zijn dat je de smering/olie in de trommel zelf moet vervangen voor een dikkere samenstelling. dit probleem had een team kollega van me ook, en dat was de oplossing.Wij zijn hier iets meer bezig met de kou (oostenrijk)en daarom hebben wij een beetje meer geexperimenteerd met deze kwestie.
Degoe.
Degoe.
Klinkt tegenstrijdig: dikkere olie in de trommel = waarschijnlijk De naaf? om zwaar schakelen bij vriezend weer, op te lossen.
Rohloff adviseerd bij lage temp.<-10 naafolie 1 :1 verdunnen met spoel olie.
Het probleem in de startpost, zou nu; temp> 0, opgelost zijn.
Anders heb je probleem met de liner. Zie post van Boss.
Rohloff adviseerd bij lage temp.<-10 naafolie 1 :1 verdunnen met spoel olie.
Het probleem in de startpost, zou nu; temp> 0, opgelost zijn.
Anders heb je probleem met de liner. Zie post van Boss.