profi schreef:Graag had ik nog wat advies gehad over de aankoop van een ketting en spanner , kheb me al suf gelezen over maten en soorten kettingen , wat ik al heb is een surly 16 t kransje en BBB 34 t voorblad ( indien nodig koop ik nog shimano LX 32 t) liggen , ik zou een on-one doofer bestellen en voor de ketting weet ik het niet goed , kwil direct de goede maar daarom niet de duursten (+/- 12 euro)

Kettingen zijn er in een paar maten. Allen zijn ze per schakel even lang, namelijk 1/2", dus 1 volle inch per koppel binnen-buitenschakel.
Enkel de breedte verschilt, je hebt:
- Hele dikke kettingen voor hardcore bmx gebruik, zoals de KMC K910 die 3/16" breed is
- De gewone BMX kettingen van 1/8" breed, deze zijn vaak nogal goedkoop en heel goed, alleen wel te breed om door een derailleur te passen maar daarvan kan je de kooi verbreden.
- De standaard dunne singlespeed ketting, 3/32" breed, wordt reeds samen met de 1/8" gemaakt van in de tijd dat de dieren nog spraken.
- De 5,6,7,8 speed ketting. Ook 3/32" breed maar beter buigzaam in de zijrichting om schakelen te versoepelen.
- De 9-speed ketting, 5/64" of 11/128" breed navenant de fabrikant. Best wel lullig, vermits de 3/32" standaard goed genoeg was voor 8 speed en reeds zijn deugdelijkheid had bewezen sinds 1000000000000 jaar. Nee ze moesten een nieuwe standaard uitvinden
- De 10- en 11- speed kettingen, geen idee hoe breed ze zijn, maar dat boeit ook niet, gemaakt voor mensen uit het wegmilieu, nog nuttelozer dan 9-speed.
Ah ja, wat betreft die PC38, die is 8 speed en past dus perfect aangezien surly 3/32" of breder aanbeveelt. Indien je nog een gebruikte ketting hebt, 8speed, niet meteen weggooien, indien je surly kransje je ketting zou laten verspringen, gewoon de gebruikte en reeds gerokken ketting erop leggen en dan werkt het meestal allemaal prima.