Brugse singlespeeder

Fietsen zonder versnellingen. In samenwerking met singlespeed.nl

Moderators:JJ, Beheerders

profi
Brugse singlespeeder

Bericht door profi » zo nov 23, 2008 2:30 pm

Ik ga binnenkort voor het eerst een SS in mekaar steken en heb hier en daar wat info opgezocht.
Het enige dat ik men nog moet aanschaffen is een snelspanner , converter kit , ketting en een tandwiel . Graag had ik jullie gedacht gehad over de eventuele keuze van deze onderdelen. ik heb een niet SS frame daarom zou ik een on-one doofer nemen , wielen zijn 9 speed en dacht aan een DMR of een surly kit , ketting van het merk wipperman SS - 1Z1 en op men XT crancstel een 32 t deore tandwiel , kwa prijs valt dit nog mee voor alles . Is dit volgens jullie een goede kombinatie , zoja oke , zoniet graag een betere idee , alvast bedankt :)
bezoek ons gastenkamer www.breadandbutter.be

willem12

Bericht door willem12 » zo nov 23, 2008 5:09 pm

Zo ben ik ook begonnen, precies hetzelfde. Gaat zeker lukken. Post wel een plaatje als het gelukt is !! Sterkte.
Ik koop mijn fietsen bij JustPedal.nl

profi

Bericht door profi » zo nov 23, 2008 5:43 pm

Alvast een paar foto's
Frame cr-mo massi overspeed
AfbeeldingAfbeelding
vicious cycle vork
AfbeeldingAfbeelding
cane creek v-brakes
AfbeeldingAfbeelding

andere onderdelen
wielen met araya velgen en xt naven
zadelpen en stuurpen thomson
stuur titec jones h-bar
zadel specialized phenom
banden Z-max 2.1 en 1.9
en voor de rest zie ik wel

Fry

Bericht door Fry » zo nov 23, 2008 9:01 pm

De mensen gaan zeggen dat ik in herhaling val maar koop echt wel GEEN singlespeed kit zoals die DMR of dergelijke met een dun tandwiel en 2 vulringen, ze kosten vaak meer dan 30 euro en daarvoor heb je een chris king tandwiel of surly tandwiel met brede basis wat veel beter is voor je body, zelfs stalen cassette bodies gaan kleine deukjes vertonen waar je tandwiel aangrijpt. Als spacers gebruik je gewoon vulringen uit 2 oude cassettes, dan kan je ook beter je kettinglijn aanpassen. En als je toch met een dun tandwiel wil rijden, koop dan gewoon een shimano DXR kransje voor 3 euro, zelfs dan heb je nog steeds een beter kransje dan die meuk die wordt meegeleverd met singlespeed kits.

profi

Bericht door profi » zo nov 23, 2008 10:26 pm

Fry , bedankt voor de info :)

danneman

Re: Brugse singlespeeder

Bericht door danneman » ma nov 24, 2008 6:58 pm

profi schreef:Ik ga binnenkort voor het eerst een SS in mekaar steken en heb hier en daar wat info opgezocht.
Het enige dat ik men nog moet aanschaffen is een snelspanner , converter kit , ketting en een tandwiel . Graag had ik jullie gedacht gehad over de eventuele keuze van deze onderdelen. ik heb een niet SS frame daarom zou ik een on-one doofer nemen , wielen zijn 9 speed en dacht aan een DMR of een surly kit , ketting van het merk wipperman SS - 1Z1 en op men XT crancstel een 32 t deore tandwiel , kwa prijs valt dit nog mee voor alles . Is dit volgens jullie een goede kombinatie , zoja oke , zoniet graag een betere idee , alvast bedankt :)
Ik heb nog een nieuwe kettingspanner van Soulcraft liggen die ik niet nodig heb vanwege EBB, beter bestaat niet..

profi

Bericht door profi » ma nov 24, 2008 7:57 pm

zal wel wat duurder zijn dan een on-one?? :|

hil1

Bericht door hil1 » ma nov 24, 2008 9:37 pm

ehm..ik heb een Point singlespeed setje en daar zit best een mooi kransje bij. Heb geen ervaring met Surly oid. Maar de Point doet het goed. Maar een DX kransje id een goed alternatief

Fry

Bericht door Fry » ma nov 24, 2008 9:45 pm

hil1 schreef:ehm..ik heb een Point singlespeed setje en daar zit best een mooi kransje bij. Heb geen ervaring met Surly oid. Maar de Point doet het goed. Maar een DX kransje id een goed alternatief
nee want dunne basis kransjes zuigen harder dan mijn dyson centrifugaal stofzuiger

(brilliant ding overigens)

hil1

Bericht door hil1 » ma nov 24, 2008 10:00 pm

okay.... :oops:
Dyson stofzuiger.... Over geniale marketing gesproken! Technisch verhaal aan een stofzuiger en je hebt de ultieme boy-toy!!

profi

Bericht door profi » di nov 25, 2008 8:42 am

Kheb reeds een surly kransje besteld bij JJ :)

mateis

Bericht door mateis » di nov 25, 2008 9:37 pm

Wel een beetje overdreven volgens mij over die DX-kransjes, hoor. Ik gebruik al een heeeele tijd zo'n ding en zie nauwelijks wat op mijn body (stalen xt, daarvoor stalen dt onyx/cerit). Op wegcassettes zie je ook vaak veel losse kransjes, weet niet tot hoe groot, maar dat geeft ook niet zo heel veel problemen. Het boeit toch niet hoe je body er uit ziet, beschadigingetjes kan je wegvijlen als je de kransjes er niet meer overheen mocht krijgen. :doctor:

Waren wel vrij kleine kransjes trouwens. 15-16t, Waardoor je een kleiner moment op de body zou kunnen verwachten, maar volgens mij gaat het om power op de pedalen x overbrenging. Overbrenging kan met grote tandwielen en kransen en kleinere tandwielen en kransen ~gelijk gemaakt worden, dus kransmaat maakt dan niet meer uit. Ben niet supertraag, maar wel licht, dus de power zal allicht wat minder zijn dan bij veel anderen.

Show-off... Zelf een probleem poneren en dan ingewikkeld aantonen dat dat geen probleem is...

danneman

Bericht door danneman » di nov 25, 2008 11:17 pm

profi schreef:zal wel wat duurder zijn dan een on-one?? :|
Valt wel mee hoor, 80 euro nieuw, mag weg voor 65, nieuw in verpakking!

Fry

Bericht door Fry » wo nov 26, 2008 12:16 pm

mateis schreef:Wel een beetje overdreven volgens mij over die DX-kransjes, hoor. Ik gebruik al een heeeele tijd zo'n ding en zie nauwelijks wat op mijn body (stalen xt, daarvoor stalen dt onyx/cerit). Op wegcassettes zie je ook vaak veel losse kransjes, weet niet tot hoe groot, maar dat geeft ook niet zo heel veel problemen. Het boeit toch niet hoe je body er uit ziet, beschadigingetjes kan je wegvijlen als je de kransjes er niet meer overheen mocht krijgen. :doctor:

Waren wel vrij kleine kransjes trouwens. 15-16t, Waardoor je een kleiner moment op de body zou kunnen verwachten, maar volgens mij gaat het om power op de pedalen x overbrenging. Overbrenging kan met grote tandwielen en kransen en kleinere tandwielen en kransen ~gelijk gemaakt worden, dus kransmaat maakt dan niet meer uit. Ben niet supertraag, maar wel licht, dus de power zal allicht wat minder zijn dan bij veel anderen.

Show-off... Zelf een probleem poneren en dan ingewikkeld aantonen dat dat geen probleem is...
je moet een moment overbrengen op je achterwiel. Met een kleiner kransje blijft dat moment gewoon hetzelfde maar de krachtarm is minder lang, dus meer kracht op de ketting (=slecht!!) Bovendien zet je hierdoor meer kracht op de as en bodylagers in het algemeen. Grote kransjes zijn beter dus.

mateis

Bericht door mateis » wo nov 26, 2008 2:55 pm

Ok, grote kransjes zijn in theorie beter, maar niet als je werkt met materiaal dat je nog hebt liggen. Wie heeft er nu 36t./38t. bladen standaard liggen? Dan ben je wel heeel erg oldskool... Daarnaast - op mijn singlespeeds gaan altijd versleten kettingen van de gearrie, boeie als die harder verder slijten dan ze in theorie zouden kunnen. Dat is voor mij net het mooie van singlespeed, het boeit allemaal toch niet echt. :evil:

Anyway, ik zal me voortaan verre houden van mechanische beschouwingen, daar heb ik duidelijk te weinig kaas van gegeten. :D ;) :oops:

On topic: ik zie geen reden om niet te werken met het 32t blad dat je al hebt;als je voor een superpuristenbuild gaat (Fry-style :arms: ), dan idd wat groters nemen, maar in jouw situatie zou ik het eerst gewoon lekker proberen. Zeker dat DX kransje gebruiken om je ideale verzet uit te vogelen, kan je daarna altijd sjieker gaan. Ik heb na een jaar nog geen reden gevonden om sjieker te gaan en het is wel de fiets die het meeste gebruikt is het afgelopen jaar. :roll:

Fry

Bericht door Fry » wo nov 26, 2008 5:37 pm

mateis schreef: Dat is voor mij net het mooie van singlespeed, het boeit allemaal toch niet echt. :evil:
Voor mij is het mooie aan single speed net dat je zo weinig onderdelen overhoudt dat je tijd hebt om elk onderdeel tot in de puntjes te selecteren en finetunen tot de, wat jezelf dan betreft, perfectie :o :o Als ik nu nog een bike samenstel is het een brakeless scorcher 8)

profi

Bericht door profi » ma dec 08, 2008 2:58 pm

Graag had ik nog wat advies gehad over de aankoop van een ketting en spanner , kheb me al suf gelezen over maten en soorten kettingen , wat ik al heb is een surly 16 t kransje en BBB 34 t voorblad ( indien nodig koop ik nog shimano LX 32 t) liggen , ik zou een on-one doofer bestellen en voor de ketting weet ik het niet goed , kwil direct de goede maar daarom niet de duursten (+/- 12 euro) :?

cyberhawk
Contacteer:

Bericht door cyberhawk » ma dec 08, 2008 4:28 pm

Fry schreef:
mateis schreef: Dat is voor mij net het mooie van singlespeed, het boeit allemaal toch niet echt. :evil:
Voor mij is het mooie aan single speed net dat je zo weinig onderdelen overhoudt dat je tijd hebt om elk onderdeel tot in de puntjes te selecteren en finetunen tot de, wat jezelf dan betreft, perfectie :o :o Als ik nu nog een bike samenstel is het een brakeless scorcher 8)
dus een "complete fiets" is eigenlijk te veel werk... ?

Fry

Bericht door Fry » ma dec 08, 2008 6:28 pm

cyberhawk schreef:
Fry schreef:
dus een "complete fiets" is eigenlijk te veel werk... ?
Daar komt het op neer. Daarom doe ik ook graag aan trial, omdat een trial fiets minder onderdelen heeft dan een standaard XC fiets. Ik zal eens een foto posten van mijn nieuwe trial fiets project wanneer het klaar is, want kutexamens in januari hebben dat even op halt gezet :reallymad:

profi

Bericht door profi » ma dec 08, 2008 6:41 pm

Hallo mannen , dit is wel mijn topic hoor :roll:

Gène

Bericht door Gène » ma dec 08, 2008 9:16 pm

Om idd eens ontopic te gaan:

Ik las in een ander topic (bij een collega forum) dat je er over nadenkt om de stickers eraf te halen, niet doen!!! Ik vind dat contrast tussen dat oranje en die blauwe stickers erg mooi, tenminste op foto ziet het er mooi uit.

Hoe staat het met de build?

mzzl
Gène
Trotse eigenaar van de Dirty-Pages Zuurpruimaward 2009!

profi

Bericht door profi » di dec 09, 2008 8:40 am

profi schreef:Graag had ik nog wat advies gehad over de aankoop van een ketting en spanner , kheb me al suf gelezen over maten en soorten kettingen , wat ik al heb is een surly 16 t kransje en BBB 34 t voorblad ( indien nodig koop ik nog shimano LX 32 t) liggen , ik zou een on-one doofer bestellen en voor de ketting weet ik het niet goed , kwil direct de goede maar daarom niet de duursten (+/- 12 euro) :?
Met de stickers af te halen zal ik nog wachten , kan inderdaad tot zen recht komen , met den build gaat het goed tot en met men vorige vraag waar ik nog geen antwoord op krijg :)

Fry

Bericht door Fry » di dec 09, 2008 9:26 pm

profi schreef:Graag had ik nog wat advies gehad over de aankoop van een ketting en spanner , kheb me al suf gelezen over maten en soorten kettingen , wat ik al heb is een surly 16 t kransje en BBB 34 t voorblad ( indien nodig koop ik nog shimano LX 32 t) liggen , ik zou een on-one doofer bestellen en voor de ketting weet ik het niet goed , kwil direct de goede maar daarom niet de duursten (+/- 12 euro) :?
Kettingen zijn er in een paar maten. Allen zijn ze per schakel even lang, namelijk 1/2", dus 1 volle inch per koppel binnen-buitenschakel.

Enkel de breedte verschilt, je hebt:

- Hele dikke kettingen voor hardcore bmx gebruik, zoals de KMC K910 die 3/16" breed is
- De gewone BMX kettingen van 1/8" breed, deze zijn vaak nogal goedkoop en heel goed, alleen wel te breed om door een derailleur te passen maar daarvan kan je de kooi verbreden.
- De standaard dunne singlespeed ketting, 3/32" breed, wordt reeds samen met de 1/8" gemaakt van in de tijd dat de dieren nog spraken.
- De 5,6,7,8 speed ketting. Ook 3/32" breed maar beter buigzaam in de zijrichting om schakelen te versoepelen.
- De 9-speed ketting, 5/64" of 11/128" breed navenant de fabrikant. Best wel lullig, vermits de 3/32" standaard goed genoeg was voor 8 speed en reeds zijn deugdelijkheid had bewezen sinds 1000000000000 jaar. Nee ze moesten een nieuwe standaard uitvinden
- De 10- en 11- speed kettingen, geen idee hoe breed ze zijn, maar dat boeit ook niet, gemaakt voor mensen uit het wegmilieu, nog nuttelozer dan 9-speed.

Ah ja, wat betreft die PC38, die is 8 speed en past dus perfect aangezien surly 3/32" of breder aanbeveelt. Indien je nog een gebruikte ketting hebt, 8speed, niet meteen weggooien, indien je surly kransje je ketting zou laten verspringen, gewoon de gebruikte en reeds gerokken ketting erop leggen en dan werkt het meestal allemaal prima.

profi

Bericht door profi » do feb 12, 2009 7:57 pm

Hallo , is al een tijdje geleden , fietske heb ik al klaar staan , maar omdat men kettingspanner die ik bestelt heb bij chain reaction die al een hele tijd niet in voorraad is heb ik ze maar geannuleerd en heb ik een splinternieuw setje gekocht van fantasi hier op het forum . Dus bij deze nog een klein beetje geduld om men fietske op de gevoelige plaat te zetten. :D

profi

Bericht door profi » zo feb 15, 2009 8:53 pm

Ik heb hier ergens iets gelezen over een verzet tabel voor SS maar vindt dit niet terug , ik rij meestal op men race fiets in de wintermaanden met een verzet van 42 - 19 , ik rij namelijk graag met een lichte steek , op men SS heb ik nu een verzet van 34 - 16 om vooral op de baan te trainen , komt dit een beetje overeen met het verzet op men race fiets ? moest er iemand dit tabeltje hebben voor mij ;)

Plaats reactie