losse spaken normaal?

Technische problemen en oplossingen welke betrekking hebben op alle typen mountainbikes.

Moderator:Beheerders

Plaats reactie
Urban
losse spaken normaal?

Bericht door Urban » za jun 07, 2008 4:35 pm

Hey,

Ik heb mijn velgen net laten richten (en ja hoor ze zijn recht).
Maar mijn spaken staan nog altijd losjes.
Nu is de vraag dus is dat normaal?

Want ik heb mij altijd voorgesteld dat als de velg recht was dat u spaken dan onder spanning stonden.

Cheers Stijn

didadunlop

Bericht door didadunlop » za jun 07, 2008 5:12 pm

wat is los? Je kan ze een beetje bewegen of een hoop bewegen?

Ze moeten in ieder geval stevig onder spanning staan. Als het wiel recht is en er spaken echt los zitten is je wiel na enkele meters hard aanzetten en remmen al weer krom. Ik zou een andere fietsenmaker of een maat die zelf wielen richt er even naar laten kijken en dan eventueel terug gaan naar degene die je wiel heeft gericht.
Ga verdomme met je crossmotor op een crossbaan rijden en niet op een MTB route! Asociale klojo.

Urban

Bericht door Urban » za jun 07, 2008 5:53 pm

Ik kom toch max aan de 3mm naar elke kant (van 1 spaak).
Maar da hangt van spaak tot spaak af.

En een vriend vinden die spake vast draait zal moeilijk worden.
En ik heb ook geen goesting om naar een andere fietsen maker tegaan want die zijn 5 kere duurder (toch die in de omtrek van 5-10km).

cheers

Loeky

Bericht door Loeky » za jun 07, 2008 8:27 pm

Urban schreef:En ik heb ook geen goesting om naar een andere fietsen maker tegaan want die zijn 5 kere duurder (toch die in de omtrek van 5-10km).
haha, meer hoeft denk ik niet gezegd te worden. Dat ie goedkoop is zal wel een reden hebben dan, die 3mm naar elke kant is echt teveel.

Elike
Contacteer:

Bericht door Elike » za jun 07, 2008 9:20 pm

kunde die ni effe zelf vast draaien zolang ge der nie echt spanning op zet (door de spaken aan te spannen ) kunde ni veel verkeerd doen :?
=> PillBoxTrails <=

Djamgils
Contacteer:

Bericht door Djamgils » za jun 07, 2008 10:03 pm

Elike schreef:kunde die ni effe zelf vast draaien zolang ge der nie echt spanning op zet (door de spaken aan te spannen ) kunde ni veel verkeerd doen :?
en nu in het nederlands aub.

volgens mij bedoel je het volgende,
Kun je de spaken zelf niet aandraaien, zolang je er geen spanning op zet kun je niet veel verkeerd doen.

WTF je moet juist je spaken op spanning zetten. en eigenlijk binnen 50N verschil van elkaar(op de ongeveer 1000N)

Elike
Contacteer:

Bericht door Elike » zo jun 08, 2008 8:38 am

ik bedoeldde eigenlijk dat je die niet te hard moogt op spannen aanders spande u wiel krom (omdat die nu al recht staat met losse spaken)
denk ik,ik ben geen fietsenmaker
=> PillBoxTrails <=

kooz
Contacteer:

Bericht door kooz » zo jun 08, 2008 11:06 am

spaken even zonder goede richtbok aanspannen is nog niet zo makkelijk als je denkt..
Ik zou het niet aanraden om zelf te doen!

kooz

Urban

Bericht door Urban » zo jun 08, 2008 11:46 am

Ik was zeker nie van plan om het zelf te doen vermits ik geen richtblok en niet het juiste matriaal heb.

Nu ben ik wel aan het denken om een mailke te sturen naar de fietsenmaker.
En hem vriendelijk te vragen als hij er wat spanning op wil zetten.

BTW Loeky de reden dat hem goedkoop is is denk ik omdat hem nog niet zolang bezig is en met zijn kleine zaak moet concureren tegen de groteren zoals Jansens en Dexters.

cheers stijn

benbammens

Bericht door benbammens » wo nov 05, 2008 10:33 am

Op spanning zetten is niet enkel de nippels een beetje aandraaien hoor... Dat is ongeveer de helft van het werk wat je hebt aan een wiel spaken.

Is Hasselt te ver voor jou? :)

HOPPAH

Bericht door HOPPAH » do nov 06, 2008 3:55 pm

nadat je een wiel hebt laten spaken moet je so wie so na ongeveer 30km terug naar je fietsenmaker om de spaken na te trekken. tenminste dat is wat ik altijd gedaan heb...
hoezo?

benbammens

Bericht door benbammens » do nov 06, 2008 4:16 pm

HOPPAH schreef:nadat je een wiel hebt laten spaken moet je so wie so na ongeveer 30km terug naar je fietsenmaker om de spaken na te trekken. tenminste dat is wat ik altijd gedaan heb...
Correctie: als het goed is gedaan moet je dat niet. Als je dat moet doen betekent dat je fietsenmaker er niet al te veel van kan.

HOPPAH

Bericht door HOPPAH » do nov 06, 2008 6:02 pm

benbammens schreef:
HOPPAH schreef:nadat je een wiel hebt laten spaken moet je so wie so na ongeveer 30km terug naar je fietsenmaker om de spaken na te trekken. tenminste dat is wat ik altijd gedaan heb...
Correctie: als het goed is gedaan moet je dat niet. Als je dat moet doen betekent dat je fietsenmaker er niet al te veel van kan.
nu ik er over nadenk heb je gelijk! (ook als ik er niet over had nagedacht ha ha)
ik spaak af en toe zelf wielen en druk stevig op de velg (al draaiend) om de nippels goed in de velg te laten "vallen" als dit eenmaal gebeurt is heb je er geen omkijken meer aan....

@ urban maar om zelf iets te ondernemen lijkt me niet handig!
hoezo?

Urban

Bericht door Urban » do nov 06, 2008 6:19 pm

merci ;)

ma het is wel verjaard intussen tijd :d
ma ondertussen staan ze al terug goed

cheers

Loeky

Bericht door Loeky » do nov 06, 2008 6:21 pm

HOPPAH schreef:
benbammens schreef:
nu ik er over nadenk heb je gelijk! (ook als ik er niet over had nagedacht ha ha)
ik spaak af en toe zelf wielen en druk stevig op de velg (al draaiend) om de nippels goed in de velg te laten "vallen" als dit eenmaal gebeurt is heb je er geen omkijken meer aan....

@ urban maar om zelf iets te ondernemen lijkt me niet handig!
Uuhm, das niet het belangrijkste geloof ik. Het gaat erom dat je de spaken oprekt voordat je ze aandraait, dus je moet ze als het ware om de flens van de naaf heen vouwen (niet te ver natuurlijk). Correct me if i'm wrong...

didadunlop

Bericht door didadunlop » do nov 06, 2008 8:56 pm

www.bikeboosting.nl

daar wordt het gehele spaken en opnieuw aantrekken verhaal uitgelegd.
Ga verdomme met je crossmotor op een crossbaan rijden en niet op een MTB route! Asociale klojo.

Azonic-xc-er

Bericht door Azonic-xc-er » do nov 06, 2008 9:40 pm

Hey Urban,
Ik kan je wel de gegevens bezorgen van een handige kerel in Dilsen-Stokken die dat wel kan regelen voor u. Stuur maar een pb.

Plaats reactie