losse spaken normaal?
Moderator:Beheerders
Hey,
Ik heb mijn velgen net laten richten (en ja hoor ze zijn recht).
Maar mijn spaken staan nog altijd losjes.
Nu is de vraag dus is dat normaal?
Want ik heb mij altijd voorgesteld dat als de velg recht was dat u spaken dan onder spanning stonden.
Cheers Stijn
Ik heb mijn velgen net laten richten (en ja hoor ze zijn recht).
Maar mijn spaken staan nog altijd losjes.
Nu is de vraag dus is dat normaal?
Want ik heb mij altijd voorgesteld dat als de velg recht was dat u spaken dan onder spanning stonden.
Cheers Stijn
- didadunlop
wat is los? Je kan ze een beetje bewegen of een hoop bewegen?
Ze moeten in ieder geval stevig onder spanning staan. Als het wiel recht is en er spaken echt los zitten is je wiel na enkele meters hard aanzetten en remmen al weer krom. Ik zou een andere fietsenmaker of een maat die zelf wielen richt er even naar laten kijken en dan eventueel terug gaan naar degene die je wiel heeft gericht.
Ze moeten in ieder geval stevig onder spanning staan. Als het wiel recht is en er spaken echt los zitten is je wiel na enkele meters hard aanzetten en remmen al weer krom. Ik zou een andere fietsenmaker of een maat die zelf wielen richt er even naar laten kijken en dan eventueel terug gaan naar degene die je wiel heeft gericht.
Ga verdomme met je crossmotor op een crossbaan rijden en niet op een MTB route! Asociale klojo.
en nu in het nederlands aub.Elike schreef:kunde die ni effe zelf vast draaien zolang ge der nie echt spanning op zet (door de spaken aan te spannen ) kunde ni veel verkeerd doen :?
volgens mij bedoel je het volgende,
Kun je de spaken zelf niet aandraaien, zolang je er geen spanning op zet kun je niet veel verkeerd doen.
WTF je moet juist je spaken op spanning zetten. en eigenlijk binnen 50N verschil van elkaar(op de ongeveer 1000N)
Ik was zeker nie van plan om het zelf te doen vermits ik geen richtblok en niet het juiste matriaal heb.
Nu ben ik wel aan het denken om een mailke te sturen naar de fietsenmaker.
En hem vriendelijk te vragen als hij er wat spanning op wil zetten.
BTW Loeky de reden dat hem goedkoop is is denk ik omdat hem nog niet zolang bezig is en met zijn kleine zaak moet concureren tegen de groteren zoals Jansens en Dexters.
cheers stijn
Nu ben ik wel aan het denken om een mailke te sturen naar de fietsenmaker.
En hem vriendelijk te vragen als hij er wat spanning op wil zetten.
BTW Loeky de reden dat hem goedkoop is is denk ik omdat hem nog niet zolang bezig is en met zijn kleine zaak moet concureren tegen de groteren zoals Jansens en Dexters.
cheers stijn
-
-
Correctie: als het goed is gedaan moet je dat niet. Als je dat moet doen betekent dat je fietsenmaker er niet al te veel van kan.HOPPAH schreef:nadat je een wiel hebt laten spaken moet je so wie so na ongeveer 30km terug naar je fietsenmaker om de spaken na te trekken. tenminste dat is wat ik altijd gedaan heb...
nu ik er over nadenk heb je gelijk! (ook als ik er niet over had nagedacht ha ha)benbammens schreef:Correctie: als het goed is gedaan moet je dat niet. Als je dat moet doen betekent dat je fietsenmaker er niet al te veel van kan.HOPPAH schreef:nadat je een wiel hebt laten spaken moet je so wie so na ongeveer 30km terug naar je fietsenmaker om de spaken na te trekken. tenminste dat is wat ik altijd gedaan heb...
ik spaak af en toe zelf wielen en druk stevig op de velg (al draaiend) om de nippels goed in de velg te laten "vallen" als dit eenmaal gebeurt is heb je er geen omkijken meer aan....
@ urban maar om zelf iets te ondernemen lijkt me niet handig!
hoezo?
Uuhm, das niet het belangrijkste geloof ik. Het gaat erom dat je de spaken oprekt voordat je ze aandraait, dus je moet ze als het ware om de flens van de naaf heen vouwen (niet te ver natuurlijk). Correct me if i'm wrong...HOPPAH schreef:nu ik er over nadenk heb je gelijk! (ook als ik er niet over had nagedacht ha ha)benbammens schreef:Correctie: als het goed is gedaan moet je dat niet. Als je dat moet doen betekent dat je fietsenmaker er niet al te veel van kan.HOPPAH schreef:nadat je een wiel hebt laten spaken moet je so wie so na ongeveer 30km terug naar je fietsenmaker om de spaken na te trekken. tenminste dat is wat ik altijd gedaan heb...
ik spaak af en toe zelf wielen en druk stevig op de velg (al draaiend) om de nippels goed in de velg te laten "vallen" als dit eenmaal gebeurt is heb je er geen omkijken meer aan....
@ urban maar om zelf iets te ondernemen lijkt me niet handig!
- didadunlop
-