4 jaar geleden was voor mij de afweging; waarom wel een helm met MTBen, en geen met skien?
Het toenemende letsel op de piste heeft in mijn ogen niet zo zeer met bijvoorbleed drukte te maken, maar met onkunde. Vroegah, toen je nog rechte skies had, moest je het gewoon nog leren, dus, eerst
tenminste één week op les, dan pas "vrij" skien. En dat vrij skien ging heel wat rustiger, om dat de skies moeilijker te draaien waren, het koste meer kracht en techniek, dus dat hard gaan had je naar een half uurtje zweten wel gehad.
Met de komst van de carve ski is het skien makkelijker geworden, de lengtes zijn met dik 20% afgenomen en de techniek is veel eenvoudiger dan de traditionele. Resultaat; ooo, geen les nodig! --> (te) veel snelheid --> geen basis techniek --> Ongelukken.
Wij verkopen (Buitensport / wintersport speciaalzaak) ongeveer 20x zo veel helmen dan 5 jaar terug, er is een bewust zijn wat betreft veiligheid, het is geaccepteerd (je bent niet de enige) en het is gewoon een modeartikel.
Daarnaast zal drukte en piste condities een rol spelen, maar ik zie als "ski verkoper" genoeg mensen langs komen die 3 weken op de skies hebben gestaan en zich een ware Alberto Tomba voelen, dan krijg ik toch jeuk...
nu maar es gaan slapen