welke demper?

Alles over downhill, freeride en slopestyle fietsen.

Moderator:Beheerders

Plaats reactie
dirty maus
Berichten:196
Lid geworden op:zo feb 05, 2006 9:18 pm
Locatie:vogelenzang
welke demper?

Bericht door dirty maus » zo aug 31, 2008 4:22 pm

Hey,

ik heb nu al een tijdje een fox vanilla rc in mijn downhill fietsje zitten,
maar nu wil ik wat anders nou zit ik te denken aan een Marzocchi Roco tst Coil of een Fox DHX 5.0.. :?
kwa prijs schelen ze niet veel maar heeft iemand ervaring met bijde dempers? :o
want volgens de locale specialist schelen ze technisch ok niet heel veel maar ja ze hebben ze niet in de praktijk getest.. :roll:
dus als iemand ervaringen heeft met één of bijde dempers zou ik graag de positieve en evt negatieve dingen willen horen :D

Alvast heeel erg bedankt :arms:
Giant XTC 850
Giant Sierra Nevada
Rocky Mountain RM7 DH

Gebruikersavatar
Chmod
Berichten:3763
Lid geworden op:ma sep 08, 2003 6:10 pm
Locatie:Hoegaarden

Bericht door Chmod » zo aug 31, 2008 6:04 pm

maat van me heeft z'n rocco uit z'n stinky gesmeten omdat hij hem niet plush genoeg kreeg. Was hij dat wel, dan kreeg hij niet genoeg bottem out. We hebben er lang aan zitten prutsen, maar te vergeefs.

Nu heeft hij een dhx5.0 der in. Werkt perfect.

illuminatastigmata
Berichten:2836
Lid geworden op:za jul 02, 2005 12:36 am
Locatie:limburg
Contacteer:

Bericht door illuminatastigmata » zo aug 31, 2008 6:36 pm

Hier ook niet veel goeds over de ROCO......Òf een rebound van 5 minuten,òf gruwelijk snel,maar NIETS ertussen.....en snel LEK ook......DHX 5.0 erin en in èèn klap een andere fiets.....
THIS ONE GOES TO ELEVEN!!!

sayn
Berichten:552
Lid geworden op:vr jun 01, 2007 12:59 pm
Locatie:Genk

Bericht door sayn » zo aug 31, 2008 7:41 pm

DHX 5.0 zowiezo!
Specialized Enduro S-works 2018
Saracen Myst Team 2017
Santa Cruz Highball CC 2017

thomasmb
Berichten:2007
Lid geworden op:di mei 16, 2006 10:09 pm
Locatie:Lichtaart, België
Contacteer:

Bericht door thomasmb » ma sep 01, 2008 8:05 am

DHX 5.0 zowieso ! Simpel en goed af te stellen , degelijk , etc.
Heb nu de dhx 5.0 air en daar ben ik ook erg content van !
Monsieur velo: MTB speciaalzaak
KONA - ORBEA - Moustache - Giant

www.monsieur-velo.be

dirty maus
Berichten:196
Lid geworden op:zo feb 05, 2006 9:18 pm
Locatie:vogelenzang

Bericht door dirty maus » ma sep 01, 2008 8:07 am

heel erg bedankt voor de reacties, ik ben nu dus ook aan het kijken naar een DHX maar is de coil nou beter als de air? want er staat nu een air te koop op dp dus dan zou ik misschien wat met hem kunnen regelen.. ookal vind ik de coil mooier. 8)
Giant XTC 850
Giant Sierra Nevada
Rocky Mountain RM7 DH

Lautje
Berichten:564
Lid geworden op:vr feb 28, 2003 2:50 pm
Locatie:Den Haag

Bericht door Lautje » ma sep 01, 2008 8:29 am

Heeft beiden een ander 'aanspreekgedrag'. Ik zou voor de DH toch echt voor de coil gaan. Welke maat heb je nodig? Onderstaande adverteerder heeft kennelijk beide liggen..

http://www.dirty-pages.net/forum/viewtopic.php?t=37343

Crash
Berichten:2134
Lid geworden op:wo aug 13, 2003 11:02 am
Locatie:Drunen

Bericht door Crash » ma sep 01, 2008 8:48 am

hmm k heb in mn downhill een vannilla rc zitten maar die is zo krom als een hoepel !
maar k weet niet of de nieuwere versie een dikkere schagt heeft.
dam zou dat wat kunnen schillen natuurlijk.

De Jean
Berichten:463
Lid geworden op:za mei 13, 2006 7:06 pm
Contacteer:

Bericht door De Jean » ma sep 01, 2008 9:13 am

laat het binnenwerk van je Vanilla eventjes tunen bij Flooks en je zal goedkoper en beter af zijn. Je kan m ook Pushen
you don't stop playing because you get old, you get old because you stop playing

thomasmb
Berichten:2007
Lid geworden op:di mei 16, 2006 10:09 pm
Locatie:Lichtaart, België
Contacteer:

Bericht door thomasmb » ma sep 01, 2008 9:55 am

dirty maus schreef:heel erg bedankt voor de reacties, ik ben nu dus ook aan het kijken naar een DHX maar is de coil nou beter als de air? want er staat nu een air te koop op dp dus dan zou ik misschien wat met hem kunnen regelen.. ookal vind ik de coil mooier. 8)

Cho dat is persoonlijke voorkeur ook wel wat.
De air is ook lichter als de coil.
Voor downhill verkies ik ook de coil omdat het gewoon veel relaxter aanvoelt.
Voor de dirt/ 'sloppiestijl' en dergelijke verkies ik een air.
Monsieur velo: MTB speciaalzaak
KONA - ORBEA - Moustache - Giant

www.monsieur-velo.be

dirty maus
Berichten:196
Lid geworden op:zo feb 05, 2006 9:18 pm
Locatie:vogelenzang

Bericht door dirty maus » ma sep 01, 2008 12:05 pm

is er veer verschil tussen een dhx 5.0 air en coil dan..? want je zegt dat je een coil beter vind voor dh maar is dat omdat hij meer rebound heeft of gewoon meer het gedrag tijdens het rijden?

en is de rebound etc van een air net zo goed als die van de coil..?
Giant XTC 850
Giant Sierra Nevada
Rocky Mountain RM7 DH

Gebruikersavatar
Tuup J
Berichten:4168
Lid geworden op:za feb 16, 2002 4:16 pm

Bericht door Tuup J » ma sep 01, 2008 12:19 pm

dirty maus schreef:is er veer verschil tussen een dhx 5.0 air en coil dan..? want je zegt dat je een coil beter vind voor dh maar is dat omdat hij meer rebound heeft of gewoon meer het gedrag tijdens het rijden?

en is de rebound etc van een air net zo goed als die van de coil..?
De coil demper zal een veel beter aanspreek punt hebben als de lucht demper. Dus de eerste paar cm veerweg zullen bij een coil demper beter aanvoelen als bij een air demper.
Life begins at the end of your comfortzone.

Djamgils
Berichten:1244
Lid geworden op:wo apr 06, 2005 9:55 pm
Locatie:Breda
Contacteer:

Bericht door Djamgils » ma sep 01, 2008 4:36 pm

dhx en roco zijn allebei meuk als je eenmaal op een vivid hebt gereden.

http://bike-components.de/catalog/Vivid+5.1+D%E4mpfer
is er echter maar in 3 maten.

zowel de dhx als roco hebben geen duidelijke instellingsmogelijkheden.
pro pedal, boost valve... wat doen ze nou eigenlijk precies?

de vivid daarentegen heeft LSC, LSR en HSR. (respectievelijk Low speed compressie, low speed rebound en high speed rebound)
Ook zijn de vivid's nieuw heel goed te betalen, maar 280 euro.
Laatst gewijzigd door Djamgils op ma sep 01, 2008 6:29 pm, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
Pieter en zijn V10
Berichten:1784
Lid geworden op:zo sep 12, 2004 8:32 pm

Bericht door Pieter en zijn V10 » ma sep 01, 2008 5:16 pm

Als je een dhx niet kan instellen ben je zelf meuk.
its all about "being single, seeing double and jumping triples"

Djamgils
Berichten:1244
Lid geworden op:wo apr 06, 2005 9:55 pm
Locatie:Breda
Contacteer:

Bericht door Djamgils » ma sep 01, 2008 6:28 pm

Pieter en zijn V10 schreef:Als je een dhx niet kan instellen ben je zelf meuk.
Leg jij dan eens uit wat alle instellingen doen.

Quote van deze pagina ( http://www.descent-world.co.uk/index.ph ... &Itemid=82)

Luis:

Comparing the Cane Creek to the Fox is a bit difficult because they are so completely different. However I must point out that all of these conclusions have been obtained from testing just a few samples of each shock (4 of each).

• The fox compression damping is minimal because it relies on the spring too much during the compression; therefore you cannot control the speed at which the suspension compresses.
• The rebound on the Fox works better than the compression, however the adjustment range is too broad (from full soft to full stiff) you can set up the bike way to slow or way to fast, and the usable range is very limited, it makes fine tuning very difficult.
• When you adjust the low speed or high speed compression or the rebound, it somehow changes the other adjustments; they are not truly independent of each other.
• The fox’s curves are not very smooth and it is slightly affected by heat, this may be due to the internal tolerances of the mass production shocks.

Gebruikersavatar
Pieter en zijn V10
Berichten:1784
Lid geworden op:zo sep 12, 2004 8:32 pm

Bericht door Pieter en zijn V10 » ma sep 01, 2008 6:35 pm

Djamgils schreef:
Pieter en zijn V10 schreef:Als je een dhx niet kan instellen ben je zelf meuk.
Leg jij dan eens uit wat alle instellingen doen.

Die zorgen ervoor dat ik sneller ben dan jij.
its all about "being single, seeing double and jumping triples"

Djamgils
Berichten:1244
Lid geworden op:wo apr 06, 2005 9:55 pm
Locatie:Breda
Contacteer:

Bericht door Djamgils » ma sep 01, 2008 7:00 pm

Pieter en zijn V10 schreef:
Djamgils schreef:
Pieter en zijn V10 schreef:Als je een dhx niet kan instellen ben je zelf meuk.
Leg jij dan eens uit wat alle instellingen doen.

Die zorgen ervoor dat ik sneller ben dan jij.
dat ligt meer aan jou dan die dhx. wellicht ben je met een vivid nog sneller.

heb jij een vivid wel eens goed geprobeerd? of uberhaupt iets anders dan die dhx?

en om even op het verschil tussen coil of air terug te komen.
Heb je weleens aan je demper gevoeld na een lange afdaling met flink wat stenen, die wordt behoorlijk warm.
Dit verwarmt ook de lucht van je air spring en zal je springrate beinvloeden.
Wat ook merkzaam is bij de air demper is dat de springrate niet lineair is. Deze is degressief in het midden van de slag en progressief tegen het eind. Hierdoor krijg je het gevoel dat je heel makkelijk door je veerweg heengaat.

Gebruikersavatar
Pieter en zijn V10
Berichten:1784
Lid geworden op:zo sep 12, 2004 8:32 pm

Bericht door Pieter en zijn V10 » ma sep 01, 2008 7:29 pm

Djamgils schreef:
Pieter en zijn V10 schreef:
Djamgils schreef: Leg jij dan eens uit wat alle instellingen doen.

Die zorgen ervoor dat ik sneller ben dan jij.
dat ligt meer aan jou dan die dhx. wellicht ben je met een vivid nog sneller.

heb jij een vivid wel eens goed geprobeerd? of uberhaupt iets anders dan die dhx?

en om even op het verschil tussen coil of air terug te komen.
Heb je weleens aan je demper gevoeld na een lange afdaling met flink wat stenen, die wordt behoorlijk warm.
Dit verwarmt ook de lucht van je air spring en zal je springrate beinvloeden.
Wat ook merkzaam is bij de air demper is dat de springrate niet lineair is. Deze is degressief in het midden van de slag en progressief tegen het eind. Hierdoor krijg je het gevoel dat je heel makkelijk door je veerweg heengaat.
Ok dat was allemaal wat flauw.
Ik heb met een vanilla gereden en met een 5th.
Ik vind het wat makkelijk om te zeggen dat een dhx meuk is, een vivid is vast een fijne (re) demper maar om dat meteen te zeggen dat een dhx meuk is ,dat is wat snel.

Ik persoonlijk vind de dhx prima, zeker na een 5th voelt de dhx super levendig en je voelt juist wel wat als je aan een knop draait. Misschien is de vivid nog wel een stuk beter. (maar aangezien ik een externe piggybag heb zal ik dat voorlopig niet merken)

Voor het grootste gedeelte hier op het forum maakt de demperkeuze niet veel uit aangezien die er toch te weinig gebruik van maken, en hoeveel mensen zouden hun instellingen aanpassen aan de parcoursen?

Wel is de vivid goed van prijs (eigenlijk slaan die andere prijzen nergens op)
its all about "being single, seeing double and jumping triples"

Djamgils
Berichten:1244
Lid geworden op:wo apr 06, 2005 9:55 pm
Locatie:Breda
Contacteer:

Bericht door Djamgils » ma sep 01, 2008 8:31 pm

ik was nogal kort door de bocht met zeggen dat het meuk is.

Ik heb een dik halfjaar met een dhx gereden. Wat mij er niet aan beviel waren de volgende dingen,
-de boost valve druk beinvloed alles en niks. je rebound en compressie veranderen erdoor maar hoe precies is niet helemaal duidelijk.
-de pro pedal is vergelijkbaar met spv van manitou maar dan lichter. Voor mij is pro pedal niet van belang en zou hem daarom het liefst uit zetten. Dit is zowieso niet mogelijk, het blijft altijd aanwezig.
-bottom out afstelling vindt ik enigszins overbodig. De linkage van de meeste fietsen zijn al progressief. en door de bottom out in te draaien wordt de kamer kleiner en progressiever. Dit is wederom de druk die bepaald hoe de boost valve werkt en dus alles beinvloed.

Het is mij in een halfjaar tijd niet gelukt om een goede afstelling te vinden.
De vivid was voor mij een hele vooruitgang. Ik heb daarna wel weer eens met de dhx gereden en in eerste instantie voelt dat weer slechter aan maar dat went weer snel. gewoon je rijstlijl weer aanpassen en de vivid vergeten. Maar iedere keer als de vivid er weer op ging was ik verast van de betere werking.

Maar of die betere werking me nu ook maar 1 seconde sneller maakt? ik denk het wel.
En ik vind het interesant om me bezig te houden met vering en dergelijke, vandaar ook mijn studie in voertuigdynamica.

Plaats reactie