Waarom geen bel?

Fietsen zonder versnellingen. In samenwerking met singlespeed.nl

Moderators:JJ, Beheerders

Pieter!
Waarom geen bel?

Bericht door Pieter! » ma aug 18, 2008 11:17 am

Strikt genomen geen 29" onderwerp, maar ik stel 'm hier omdat hier iets meer 'out of the box' gedacht wordt.

Waarom doen geen enkele MTB-er of racefietser een bel op zijn fiets?

Aanleiding: ik was gisteren aan het hardlopen, ik moest even een stukje over het fietspad (netjes aan de zijkant). Opeenshoor ik geschreeuw achter me: "Opzij!" (of zoiets). Ik schrik me kapot en zie een MTB-er langsrijden, die mij kwaad aankijkt. Eerst dacht ik uiteraard: "wat zijn sommige racefietsers en MTB-ers toch een asociale klootzakken". Als je op zondagmiddag gaat fietsen in een redelijk druk gebied, tja, dan kún je andere mensen tegenkomen hè? Stel je dan een beetje normaal op en geef mekaar wat ruimte, zou ik zeggen!

Maar ik bedacht me ook: waarom geen fietsbel? Als iemand BELT komt dat veel minder agressief over dan dat geschreeuw. En ook duidelijker. Als je er op let, heeft geen enkele MTB-er of racefietser een bel aan boord. Waarom toch niet? Zo'n ding weegt ongeveer 20 gram. Om gewichtsbesparing kan het dus nauwelijks gaan, ook al omdat de 'zondagmiddagfietser' op zijn minst een kilootje of 10 te dik is ....... Je kent dat wel, als een moddervette worst gehesen in lycra, maar dan wél met een echt 'Rabobank' logo erop, zodat de toeschouwers denken dat het een echter Rabo-renner is :barf: :barf:

En tja, dan is een fietsbel niet 'cool' hè?

Reacties? En ja, ik ben nog steeds (een beetje) kwaad op die sukkel :lol: :evil:

cyberhawk
Contacteer:

Bericht door cyberhawk » ma aug 18, 2008 11:25 am

moet je horen :

fiets ik lekker voor t gaatregenen op zondag middag een stukje door mn gemeente heen
loopt er zo'n wandelaar op MIJN fietspad.. :evil: ;)
ik vloeke :lol: :lol: kijkt ie me nog boos aan ook :ban:

maar nu moet ik zegge dat ik nu ook bezig ben een belletje op mn stuur te zetten
maar degeen van mn ene bike past niet op mn XC stuur :?

tis ook handig als je een belletje meeneemt als je gaat jogge
want dan kan je die dikke rabo renners waarschuwen als je ze voorbij jogged... :D

maar tja zolang er nog geen carbon belletjes zijn, zal het niet stoer zijn om er een te hebbe denk ik.

Pieter!

Bericht door Pieter! » ma aug 18, 2008 11:27 am

cyberhawk schreef: tis ook handig als je een belletje meeneemt als je gaat jogge
want dan kan je die dikke rabo renners waarschuwen als je ze voorbij jogged... :D
:o :lol: 8)

George2

Bericht door George2 » ma aug 18, 2008 1:02 pm

Ik heb een tijdje een bel gehad maar mijn ervaring (in het bos) is dat mensen nog steeds van je schrikken. Veel wandelaars verwachten gewoon geen fietsers in het bos. De bel bleek ook niet echt mtb-proof en toen hij kapot was heb ik hem niet vervangen. Ik rem gewoon af, groet, zeg 'pardon' of vraag vriendelijk of ik mag passeren, knoop af en toe een praatje aan etc.

Sommige mtb-ers/racefietser kunnen zich idd. enorm aso opstellen, jammer...

Tjeu81

Bericht door Tjeu81 » ma aug 18, 2008 2:14 pm

Ik zie liever geen bel op mijn mooi zilverkleurig baanstuurtje. En ik ben in Den Bosch geboren, K*T!, dus heb ik geen bel nodig :D

Ik roep altijd heel beleefd, maar keihard PARdon! Met de klemtoon op de par. Is pas één keer niet goed gegaan. Met name toeristen schrikken zich rot. Hahahaha

Op mijn oude gare Gazelle singlespeed racefiets zit wel een bel, moet zeggen dat dat wel beter werkt. Pavlov theorie hè. Een bekend geluidje, met een aangeleerde reactie. Aan de kant gaan.

ott

Bericht door ott » ma aug 18, 2008 2:19 pm

George2 schreef: Sommige mtb-ers/racefietser kunnen zich idd. enorm aso opstellen, jammer...
Die heb je er altijd tussen zitten. Mijn ervaring is dat als ik bel of toeter, de bejaarden dan van schrik voor mijn fiets springen :x Een goed getimde pardon is voldoende om er voorbij te schieten zodat het niet onbeleefd is en ze kunnen reagren
'genoten, mens, genoten dat heb ik! Seks is het niet, maar het lijkt er verdorie toch goed op'
Sport als levenskunst

Trailz

Bericht door Trailz » ma aug 18, 2008 2:22 pm

een bel is veels te veel extra gewicht.
even je achterwiel blokkeren doet wonderen 8) :angelnot:
Biking, Aggresive inline, chillenderwijss !

BOSS
Contacteer:

Bericht door BOSS » ma aug 18, 2008 3:01 pm

Ik heb inmiddels alles al geprobeerd:

#bel
#clowns toeter
#fluiten
#keel schrapen
#met de remhendels klapperen
# "mogge" zeggen

Het maakt niet uit wat je doet, de meeste wandelaars schrikken toch altijd.
Het beste bevalt mij om ongeveer 30-40 mtr van de wandelaar even te fluiten....

Uiteraard heb je altijd van die terrepetijnzeikerds die je dan naroepen: "kan je niet bellen" Daar reageer ik inmiddels niet eens meer op....

dusssssss©
DE site
MTB in Noordwest NL?->MTB Noordwest 9

didadunlop

Bericht door didadunlop » ma aug 18, 2008 3:18 pm

Ja mensen schrikken altijd. Zo in zichzelf verzonken dat de rest van de wereld helemaal aan ze voorbij gaat.

Zelfs mijn hope naaf horen ze niet als ik even achteruit trap. Echt kansloos.

Ik heb wel altijd een bel en dat werkt genoeg. En anders even roepen.
Ga verdomme met je crossmotor op een crossbaan rijden en niet op een MTB route! Asociale klojo.

Pieter!

Bericht door Pieter! » ma aug 18, 2008 3:29 pm

George2 schreef:Ik rem gewoon af, groet, zeg 'pardon' of vraag vriendelijk of ik mag passeren, knoop af en toe een praatje aan etc.
:worship: klasse. Zo doe ik het zelf ook, wat maakt het me uit, ik fiets voor m'n plezier en kan best wel 10 seconden missen ;)

De plek waar ik met het hardlopen aan de kant werd gereden was helemaal belachelijk. Ongeveer 10, 15 meter verderop waren de werkzaamheden aan het voetpad afgelopen, en daar kon ik weer op het voetpad. Maar daar wou `meneer´ niet op wachten. :x

Ik hou zelf ook erg van lekker raggen met de fiets, maar ik weet dat je dat niet op een drukke route op een mooie zonnige zondagmiddag moet doen......

haute courier
Contacteer:

Bericht door haute courier » ma aug 18, 2008 7:17 pm

goed topic man.

deze fietskoerier/bikepolo-er/singlespeeder/rij je fiets naar de supermarkt man heeft op elke fiets een bel. al is het maar om de regeltjes na te leven.

en als je nou "gewoon" zo'n 40 in het uur rijdt heb je heel dat fietspad of fietsbelletje niet nodig. (aangetekend wel dat ook ik dat niet red op weg naar het polo-veld met mn 41-18)

Cubeman

Bericht door Cubeman » ma aug 18, 2008 8:23 pm

Wat nou bel? Ik heb een King naaf, enig idee hoeveel herrie dat maakt?
(niet zo veel als m'n vorige Hope ProII SS maar toch...)
:arms:
Laatst gewijzigd door Cubeman op di aug 19, 2008 6:54 am, 1 keer totaal gewijzigd.
Put the fun between your legs!

JJ
Forumbeheerder
Contacteer:

Bericht door JJ » ma aug 18, 2008 9:19 pm

In het bos vind ik een bel niet echt nodig, op de weg is het een makkelijk en supernuttige toevoeging, en met die belletjes met elastiekies op elke fiets te monteren, zelfs op OS sturen en stuurpennen.

Ik heb ze al tijden klaarliggen in de kast, en elke keer als ik hem nodig heb vind ik mezelf weer een prutser, want in de kast zijnze niet echt nuttig....

JJ
Justpedal Bikeshop: Your alternative bikeshop!

didadunlop

Bericht door didadunlop » ma aug 18, 2008 11:10 pm

Ik heb ze al tijden klaarliggen in de kast, en elke keer als ik hem nodig heb vind ik mezelf weer een prutser, want in de kast zijnze niet echt nuttig....

Prutser...:D

Neem ze maar wel mee naar de US...:D
Ga verdomme met je crossmotor op een crossbaan rijden en niet op een MTB route! Asociale klojo.

Xircuit
Contacteer:

Bericht door Xircuit » di aug 19, 2008 10:30 am

De kabelloop van mijn beide fietsen loopt over de bovenbuis heen, even optillen en:

Ping! werkt goed.

Op releatief smalle paden rem ik wel af, zeker met honden in de buurt, wel zo sociaal. Het valt wel op dat mensen blijven schrikken, en sommige worden boos. Ach ja, rustig door rijden.
Ich Heisse Super Fantastisch!

Cloxxki

Bericht door Cloxxki » di aug 19, 2008 3:32 pm

Ja, die zelfingenomen Spaziermaffia met hun minachtend retorische "Kun je niet bellen"... Alsof dat de enige procedure is om een verzoek tot voorrang verkrijgen in te dienen, voor je eigen fietspad.

Nu ik toch bezig ben (ik jog zelf ook), joggers die op het fietspad sloffen, terwijl er daarnaast een prachtig trottoir tot voorbij de horizon ligt dat 2x zo breed is dan het betreffende 2-richtingsfietspad!
Wie denken ze dat ze zijn, Heile Gebrselassi?(sp) Die heeft niet zo'n last van inhalende fietsers inderdaad.
En als er toevallig eens geen stoep IS, dan loop je LINKS op het fietspad. Niet omdat een dromerige fietser je anders misschien niet opmerkt, maar omdat je AAN DE KANT kunt stappen wanneer er enige tegenligger aan komt!!!

Bij mij in Rotterdam west is het nu standaard voor voetgangers om, omlaag kijkend, het rode fietspad te betreden. Volgens de kansrekening komt er in de spits inderdaad maar eens in de 5 seconden een fietser voorbij, en sttistiesch gezien zijn die ook veelal trager en lichter dan auto's.. Dus waarom ook kijken?

Akwa
Contacteer:

Bericht door Akwa » di aug 19, 2008 6:22 pm

Volgens de verkeerswet moet er een bel op onze bike zitten, ook al rij je door het bos. Tegen de richting in lopen leer je de kinderen al op school.

Op fietspaden bel ik altijd, maar 99 van de 100 keer krijg je geen reactie.
Als ze (de langzamere fietsers) het wel horen dan kijken ze om en wijken uit naar links, waar jij graag wil rijden. Rijden ze naast mekaar dan remt altijd de linker om achter aan te sluiten, dus ook weer net de meest hinderlijke manier.
Zonder bellen geeft de minste risico's, omdat je ze dan voorbij bent voor ze het door hebben. Alleen kans op een paar scheldwoorden. :argue:

Met wandelaars/joggers heb ik tot op heden weinig last.
Met woon-werkverkeer heb ik op mijn tijden al helemaal geen last (06:00 uur/ 23:00 uur). Dan komt het grote licht van tegemoet komende auto's weer als last naar voren.

En de rest is gewoon fatsoenlijk met elkaar omgaan, want de wegen zijn voor iedereen. :arms:

Cloxxki

Bericht door Cloxxki » wo aug 20, 2008 12:32 pm

Trage fietsers gaan ook steeds meer slingeren. Zelf op brede fietspaden zie je ze toch vaak links hangen. Niet zelden, breed of smal, haal ik mensen rechts in, iets wat niet mogelijk zou moeten zijn, en hopelijk iets waar ze dan over nadenken als het me toch is gelukt.

In R'dam is de politie, te fiets en geautomobiliseerd, grotendeels gestopt met richting aangeven. Laatst had ik een bijna aanrijding met 2 fietsende agentes die bijna tot stilstaand kwamen en toen onaangekondigd linksaf sloegen.

Verder rijd ik zelf op de fiets veelal door rood, als ik daar niemand mee in de weg zit. In de auto doe ik het nooit.

Brommers die hun koplamp op ooghoogte van tegenliggende fietsers afstellen, zijn een grote frustratie van mij. Bij auto's zie je het ook steeds emer, als ze al niet met groot licht rijden.

Gister, downtown Vlaardingen, redelijk rustig straatje. Vrouwelijke automobilist, groot licht. Ik signaleren met mijn hand. Ze mindert geen vaart, en ziet mij pas frontaal op haar af komen als ik er al bijna onder lig, moest hard remmen. Ze moest ook eerst rustig haar raampje laten zakken om te vragen wat er nu was.

sedatif

Bericht door sedatif » wo aug 20, 2008 12:42 pm

ik denk ook vaak dat tegemoetkomend verkeer z'n groot licht aan heeft, blijkt dan altijd die nieuwe xenon verlichting te zijn. Is gewoon veel witter dan je gewend bent, en het kan inderdaad pijnlijk zijn in je ogen.

^oZ

Bericht door ^oZ » wo aug 20, 2008 8:26 pm

Tjeu81 schreef:Ik roep altijd heel beleefd, maar keihard PARdon! Met de klemtoon op de par. Is pas één keer niet goed gegaan. Met name toeristen schrikken zich rot. Hahahaha
Precies wat ik ook doe.

Ik heb geen belletje omdat ik het geen gezicht vind..

The Bassenator

Bericht door The Bassenator » wo aug 20, 2008 8:38 pm

ik had van de week een paar van die onwijze Amerikaanse rugzaktoeristen op het Amsterdamse fietspad liepen te zwalken. in een reactie riep ik heel hard "STONERS!" waar ze zo om moesten lachen dat ik alsnog over de stoep moest. ik ben in de stad op mijn fixed gestopt met íets roepen, omdat de reacties vaak onvoorspelbaarder zijn dan gewoon rekening houden met het feit dat ze je niet zien.

in het bos doe ik ook altijd de PARdon-truc. maar zeg dan nog wel even snel "dankuwel" als ik langs rijd. ik krijg niet zoveel "kan je niet even bellen"-s naar mijn hoofd...

Gène

Bericht door Gène » wo aug 20, 2008 10:57 pm

Pardon doet het bij mij ook goed, als ik langs ben krijgen ze nagelang de ademhaling een "dank je wel" of een "merci".

Bellen heb ik allang niet meer op de fiets, helpt toch niet. Eventje roepen gaat prima.

Het is tegenwoordig ook een rage om met een iPod (of andere MP3 speler) in te gaan sporten, zelfs tijdens wedstrijden. Verwacht dan geen beleefdheid van mijn kant, tijdens zo'n wedstrijd schiet ik dan ook wel eens uit mijn slof tegen een langzamere voorganger (wel een fietser). Gewoon omdat hij zich afsluit van de wereld en te lomp is om te schuiven, mij de weg afsnijdt of omdat ik uit mijn ritme moet komen. Het leuke is dan wel dat de taal dan ook geen mieter meer uitmaakt. Schelden gebeurt dan ook in een mix van dialect (limburgs) en engels.

mzzl
Gène
Trotse eigenaar van de Dirty-Pages Zuurpruimaward 2009!

Pieter!

Bericht door Pieter! » do aug 21, 2008 3:08 pm

Als ik zelf fiets (atb), gebruik ik op fietspaden/ de weg mijn fietsbel 8) maar in het bos ga ik meestal erg langzaam rijden en vraag of ik erlangs mag. En dan zeg ik netjes 'dank u meneer' :D Gaat prima!
Het is tegenwoordig ook een rage om met een iPod (of andere MP3 speler) in te gaan sporten, zelfs tijdens wedstrijden.
Verbaast me ook erg. Bij medefietsers zie ik het niet veel, bij hardlopers wel. Ieder moet het maar voor zich weten, maar je krijgt idd. asociaal en gevaarlijk gedrag. Ik hou er zelf totaal niet van. Op de fiets wil ik juist messcherp 8) alles meemaken om zo hard mogelijk overal tussendoor en doorheen te kunnen gaan. En hardlopend zit het ritme van de muziek mijn loopritme soms in de weg (ik haat "uit de maat lopen :D ). Zowel voor lopen als fietsen geldt ook dat ik veel meer geniet als ik alles om mij heen hoor en ik voel me er ook stukken veiliger bij.

Cloxxki

Bericht door Cloxxki » do aug 21, 2008 5:34 pm

Het bevalt me ook goed om als de trage fietser weer eens de linkerkant van het fietspad uitgezocht heeft, doodleuk over het allerlaatste randje erlangs te rollen, en vervolgens het uiterst rechtse randje op te zoeken, hoe hobbelig het daar ook is. Als je reden hebt links te gaan rijden, dan ook om eerst even om te kijken.

overigens, Het is em aook al een paar keer gebeurd dat ze wel omkeken, maar dan toch verbaasd leken als er een fietser achter ze op dook. Mensen raken zo achteloos in alles...dit moet zich toch een keer gaanv ertalen in pijnlijke statistieken?

nishiki
Contacteer:

Bericht door nishiki » do sep 25, 2008 10:06 pm

sedatif schreef:ik denk ook vaak dat tegemoetkomend verkeer z'n groot licht aan heeft, blijkt dan altijd die nieuwe xenon verlichting te zijn. Is gewoon veel witter dan je gewend bent, en het kan inderdaad pijnlijk zijn in je ogen.
Is geen Xenon maar zijn illegale halogeen lampen die blauwachtig licht geven en heel veel strooilicht, bij APK moeten ze eruit!
Bij ons rijden zelfs de agenten ermee in hun prive wagens, schieten moest je ze.

Plaats reactie