GT IT-1 Ballistic Assault Weapon Final Phase

Alles over downhill, freeride en slopestyle fietsen.

Moderator:Beheerders

Timmos

Bericht door Timmos » ma jun 09, 2008 1:51 pm

Goed om te horen dat die goed rijd.

Nu nog bwb :D

DESL

Bericht door DESL » ma jun 09, 2008 4:07 pm

Levi-Punk schreef:Zijn er fotos??
Zo'n grandioos mooie fiets wil ik wel is in actie zien !!! :o
Helaas geen fotos, maar wel 580 MB aan ongecomprimeerde high res. helmcam beelden :evil:
--Cranked Crusaders--
-----Nil Nobis Absurdum-----

DESL

Bericht door DESL » do jul 24, 2008 12:57 pm

Krijg nogal wat vragen hoe 't werkt en hoe die braapt, bij deze dan,

Mijn ervaringen met de IT-1:

De IT-1 is uitgerust met een interne Shimano nexus 8 speed hub.

Afbeelding
Afbeelding
De acht versnellingen zijn uitgesmeerd over een vrij groot bereik, dus 1 shift met de Nexus is vergelijkbaar met 2 shifts van een normale derailleur.
Vergeleken met een normale 27 versnellingen mtb lopen de IT-1 versnellingen van het middelste tandblad-2e van onder tot het grootste blad 3e van boven.

Dit zijn mijn 8 gear ratios bij 26" velgen, 175mm cranks, 32 tands voorblad en een 24 tands sprocket.
(als je de 24T sprocket vervangt door een grotere of kleinere kun je ineens alle 8 de versnellingen wijzigen)
1- 0.527 / 1.3
2- 0.644 / 1.6
3- 0.748 / 1.9
4- 0.851 / 2.2
5- 1.000 / 2.6
6- 1.223 / 3.1
7- 1.419 / 3.6
8- 1.615 / 4.1

Voor de pro DH racer niet echt idiaal want die willen meestal een vrij klein bereik hebben om zo zo soeppel mogelijk te kunnen accelereren.

Maar als je geen pro FR/DH'er bent (wat ik niet ben) heb je er totaal geen last van.
(GT heeft nog wel 3 andere tandbladen om aan persoonlijke voorkeuren te voldoen)

Het voordeel van een interne versnellings hub is dat je je geen zorgen meer hoeft te maken over je normaal kwetsbare vuil happende derailleur.
Doordat de derailleur niet meer achter aan de achterbrug hangt (gewicht) heb je een betere veereigenschap.
Bovendien heeft de ketting een vaste lijn (net als een singelspeed) wat inhoud dat de ketting er niet zomaar afloopt of klappert tegen je achterbrug,
en heb je geen cassette waar de ketting overheen getrokken moet worden (lees slijtage van ketting en cassette).
Door deze constructie heb je ook zo goed als geen pedal feedback aan de achterveer, en dat merk je.

Afbeelding

Door de plaatsing van de hub (midden tussen 't frame) en het ontbreken van een achter derailleur ligt het zwaartepunt laag en in 't midden van
het frame, wat zich uit in zeer stabiel springen en soepele rij eigenschappen.

Ook is het makkelijk dat er vanuit stilstand (soms vergeet ik 't gewoon) boterzacht geschakeld kan worden alsmede onder volle last.

Qua onderhoud is het zeker niet meer werk als een "gewoon" mtb, en het is een van de stilste
(geen ketting gekletter en schakel geluiden) mtb's die ik ooit gehad en gehoord heb.

Gewoon een lekkere ragbak dus.

Afbeelding
--Cranked Crusaders--

DESL

Bericht door DESL » ma jul 28, 2008 10:25 am

Timmos schreef:Goed om te horen dat die goed rijd.

Nu nog bwb :D
Thanx!
Over anderhalve week Bwb eens aandoen :evil:
--Cranked Crusaders--

Plaats reactie