Krijg nogal wat vragen hoe 't werkt en hoe die braapt, bij deze dan,
Mijn ervaringen met de IT-1:
De IT-1 is uitgerust met een interne Shimano nexus 8 speed hub.

De acht versnellingen zijn uitgesmeerd over een vrij groot bereik, dus 1 shift met de Nexus is vergelijkbaar met 2 shifts van een normale derailleur.
Vergeleken met een normale 27 versnellingen mtb lopen de IT-1 versnellingen van het middelste tandblad-2e van onder tot het grootste blad 3e van boven.
Dit zijn mijn 8 gear ratios bij 26" velgen, 175mm cranks, 32 tands voorblad en een 24 tands sprocket.
(als je de 24T sprocket vervangt door een grotere of kleinere kun je ineens alle 8 de versnellingen wijzigen)
1- 0.527 / 1.3
2- 0.644 / 1.6
3- 0.748 / 1.9
4- 0.851 / 2.2
5- 1.000 / 2.6
6- 1.223 / 3.1
7- 1.419 / 3.6
8- 1.615 / 4.1
Voor de pro DH racer niet echt idiaal want die willen meestal een vrij klein bereik hebben om zo zo soeppel mogelijk te kunnen accelereren.
Maar als je geen pro FR/DH'er bent (wat ik niet ben) heb je er totaal geen last van.
(GT heeft nog wel 3 andere tandbladen om aan persoonlijke voorkeuren te voldoen)
Het voordeel van een interne versnellings hub is dat je je geen zorgen meer hoeft te maken over je normaal kwetsbare vuil happende derailleur.
Doordat de derailleur niet meer achter aan de achterbrug hangt (gewicht) heb je een betere veereigenschap.
Bovendien heeft de ketting een vaste lijn (net als een singelspeed) wat inhoud dat de ketting er niet zomaar afloopt of klappert tegen je achterbrug,
en heb je geen cassette waar de ketting overheen getrokken moet worden (lees slijtage van ketting en cassette).
Door deze constructie heb je ook zo goed als geen pedal feedback aan de achterveer, en dat merk je.
Door de plaatsing van de hub (midden tussen 't frame) en het ontbreken van een achter derailleur ligt het zwaartepunt laag en in 't midden van
het frame, wat zich uit in zeer stabiel springen en soepele rij eigenschappen.
Ook is het makkelijk dat er vanuit stilstand (soms vergeet ik 't gewoon) boterzacht geschakeld kan worden alsmede onder volle last.
Qua onderhoud is het zeker niet meer werk als een "gewoon" mtb, en het is een van de stilste
(geen ketting gekletter en schakel geluiden) mtb's die ik ooit gehad en gehoord heb.
Gewoon een lekkere ragbak dus.
