Borghini fixed gear conversie

Fietsen zonder versnellingen. In samenwerking met singlespeed.nl

Moderators:JJ, Beheerders

Gebruikersavatar
Xquizit
Berichten:41
Lid geworden op:di apr 15, 2008 10:19 am
Locatie:Zeeuwsch Vlaanderen
Contacteer:
Borghini fixed gear conversie

Bericht door Xquizit » do mei 08, 2008 8:34 pm

Ik ben net thuisgekomen met mijn frame.
goed gefietst moet ik zeggen... +- 40 tot 45 km gereden met een (gelukkig licht) racefietsje aan mijn rechterhand. De heenweg was minder vlot, want de batterijen van mijn gps waren plots leeg en de vooropgestelde route was op auto's berekend, dus plotseling een expressweg zonder fietspad... pfff gedesorienteerd zat ik 2 middelgrote gemeentes naast mijn bestemming. De verkoper zei dat ik een moedige persoon was... hehehe gewoon deel van mijn autoloos bestaan!

maar goed, dat avontuurtje heb ik ook weer gehad en het landschap was prachtig.

Afbeelding

dit is hem dus... een oerlelijke paintjob maar dat wordt allemaal gestript.
Borghini ken ik niet echt, Lamborghini wel ;) hopelijk heeft hij geen italiaanse bb draad, want dat schijnt soms los te draaien.

de crankset is wel ok, maar het bb aan de linkerkant ziet er minder fraai uit. straks een fotootje van maken.

zadeltje is een keeper (san marco rolls)

ik ben aan het twijfelen over het stuur.
ofwel een chop&flop van het huidige stuur, ofwel een riser omdat ik redelijk groot ben.
dat maakte het naar huis fietsen wel gemakkelijk want het verstelbare stuur van mijn hybride in zijn laagste stand stak nog ver boven de dropbars van mijn transport uit.

mijn inspiratiebron:
http://www.fixedgeargallery.com/2005/de ... chuman.htm
ik ben helemaal gek van deze fiets (hij is mijn wallpaper op het werk... droom droom kwijl) als ik hier een beetje in de buurt kom ben ik al heel blij, maar dit is al geen budgetconversie meer ;)
Without a car(e)
42km (one way) commute

Gebruikersavatar
Xquizit
Berichten:41
Lid geworden op:di apr 15, 2008 10:19 am
Locatie:Zeeuwsch Vlaanderen
Contacteer:

Bericht door Xquizit » do mei 08, 2008 9:09 pm

trouwens onderweg nog een vies ongeval gezien. :o

een fietser door een koekblik van de weg gemaaid.
er was weinig bloed, maar aan de afstand waar die fiets lag ten opzichte van zijn aanrijder te zien moest het een behoorlijke klap zijn geweest.
het zadel lag aan de andere kant van de weg (gewoon losgerukt) en de voorvork zat door het frame geplooid.
De fietser zelf lag op zijn rug naast de stoplichten en de wagen die hem had geraakt, bij bewustzijn maar in een soort van foetushouding... best eng.

ik kwam er voorbij rijden en was ff gestopt, maar er was weinig dat ik kon doen en ben maar doorgereden toen de ambulance er aan kwam scheuren.
Ik was, net als de fietser in full spandex met valhelm en omstanders vroegen of ik bij hem hoorde... dat was tien seconden nadat ik kwam aanrijden, maar het ongeval was ook maar net gebeurd denk ik.

al bij al was het heel griezelig om te zien.
Without a car(e)
42km (one way) commute

dgmtc
Berichten:234
Lid geworden op:vr aug 24, 2007 3:06 pm
Locatie:B'hell'gië

Re: Borghini fixed gear conversie

Bericht door dgmtc » do mei 08, 2008 10:24 pm

Xquizit schreef:Borghini ken ik niet echt, Lamborghini wel ;) hopelijk heeft hij geen italiaanse bb draad, want dat schijnt soms los te draaien.
inderdaad, die draaien heel soms los, maar na de eerste keer (met kapotte bb als resultaat) leer je het wel en leer je vooral de bb heel goed aan te draaien en in het oog te houden. valt allemaal best mee.

Gebruikersavatar
Cloxxki
Berichten:1548
Lid geworden op:di feb 04, 2003 3:34 pm
Locatie:Rotterdam

Bericht door Cloxxki » vr mei 09, 2008 8:27 am

Ik ben eens bij 88km/u (auto) en 35km/u (ik) geschept. Paar schrammen na mega snoekduik. Raar verhaal. Auto's moeten gewoon leren inhouden als ik even door rood over steek...

Wat kostte de fiets je?

Gebruikersavatar
Xquizit
Berichten:41
Lid geworden op:di apr 15, 2008 10:19 am
Locatie:Zeeuwsch Vlaanderen
Contacteer:

Bericht door Xquizit » vr mei 09, 2008 8:47 am

40 euro en wat zweet ;)

Afbeelding
de remmen had ik nog nooit gezien, het blijken cyclocross remmen te zijn. (thnx Bas)
die gaan er toch af, want bij cantilevers heb je zo'n lelijke beugel boven aan het balhoofd zitten en dat gaat me toch storen. (I like it clean)

Afbeelding
het BB (hopelijk niet met Italo draad).
hoort hier geen kapje op?

Afbeelding
kabelgeleidertje... kan iemand me uitleggen hoe ik die er het best van af haal zonder het kader zelf te beschadigen?

Afbeelding
zoals ik al zei... lelijke paintjob, visnet, millimeterpapier whatever! zandstralen die hap!!!

EDIT: hmmm waarom zijn mijn plaatjes niet zichtbaar? vaag...
Without a car(e)
42km (one way) commute

biermagnaat
Berichten:99
Lid geworden op:ma jan 21, 2008 6:41 pm

Bericht door biermagnaat » vr mei 09, 2008 12:44 pm

Moet je even je bericht editten en de stukjes achter de .jpg afkorting weghalen.

biermagnaat
Berichten:99
Lid geworden op:ma jan 21, 2008 6:41 pm

Bericht door biermagnaat » vr mei 09, 2008 12:45 pm

Xquizit schreef:40 euro en wat zweet ;)

Afbeelding
de remmen had ik nog nooit gezien, het blijken cyclocross remmen te zijn. (thnx Bas)
die gaan er toch af, want bij cantilevers heb je zo'n lelijke beugel boven aan het balhoofd zitten en dat gaat me toch storen. (I like it clean)

Afbeelding
het BB (hopelijk niet met Italo draad).
hoort hier geen kapje op?

Afbeelding
kabelgeleidertje... kan iemand me uitleggen hoe ik die er het best van af haal zonder het kader zelf te beschadigen?

Afbeelding
zoals ik al zei... lelijke paintjob, visnet, millimeterpapier whatever! zandstralen die hap!!!

EDIT: hmmm waarom zijn mijn plaatjes niet zichtbaar? vaag...

SeMy
Berichten:118
Lid geworden op:di jun 20, 2006 1:21 pm
Locatie:Utrecht

Bericht door SeMy » vr mei 09, 2008 12:51 pm

Xquizit schreef:
kan iemand me uitleggen hoe ik die er het best van af haal zonder het kader zelf te beschadigen?
Je kan ze eraf slijpen/zagen met een dremel, of ze eraf branden. Het zijn waarschijnlijk braze-ons. Als je er een goede soldeervlam opzet en met een tang een beetje wrikt schieten ze los.
Maar ik vind voorzichtig slijpen en schuren toch het fijnste.

Ziet er goed uit. Succes ermee. Wordt hij net zo babyblauw als die dave kirk fiets?

W0uter
Berichten:102
Lid geworden op:wo sep 05, 2007 10:06 pm
Locatie:Grunn

Bericht door W0uter » vr mei 09, 2008 2:08 pm

Ik zou opteren voor een gasbrander. Dan krijg je ze er het schoonst af.

Mooi dat het een crossframe is! Dan heb je ruimte voor Schwalbe Kojaks!

Gebruikersavatar
Het TUIG
Berichten:2812
Lid geworden op:zo okt 12, 2003 10:12 pm
Locatie:Almere
Contacteer:

Bericht door Het TUIG » vr mei 09, 2008 8:57 pm

Erg zonde om een ouwe CX-er omteverkrachten naar fixie.
Just my 2 cents! :angelnot:
Love singlespeed? Hate singlespeed? Who cares, just ride it!

Gebruikersavatar
@sph@ltdude
Berichten:2488
Lid geworden op:di mar 12, 2002 11:38 am
Locatie:The Comfort Zone
Contacteer:

Bericht door @sph@ltdude » vr mei 09, 2008 8:59 pm

Eens.
Maak er dan een leuke SS CX van, en gebruik een gewone reetfiets om een fixie van te bouwen :)
This ain't no sun tan, we got a mud tan!

Gebruikersavatar
ott
Berichten:1823
Lid geworden op:ma jun 12, 2006 4:57 pm
Locatie:doesburg

Bericht door ott » za mei 10, 2008 7:31 am

Zeker zonde, als het een redelijke maat is (en horizontale dropouts_ dan wil ik hem wel opbouwen. :D
Ben nog steeds opzoek naar een CX op 58 om Singlespeed door het bos mee te crossen
'genoten, mens, genoten dat heb ik! Seks is het niet, maar het lijkt er verdorie toch goed op'
Sport als levenskunst

Gebruikersavatar
Xquizit
Berichten:41
Lid geworden op:di apr 15, 2008 10:19 am
Locatie:Zeeuwsch Vlaanderen
Contacteer:

Bericht door Xquizit » za mei 10, 2008 10:34 am

het frame is van redelijke maat denk ik
de toptube komt tot voorbij het midden van mijn bovenbeen vlak onder mijn heupgewricht
horiwontale drop-outs heeft ie zeker (daarom heb ik hem gekocht).

oja ik ben 185cm groot

als iemand er een roadframe van gelijke kwaliteit (staal, licht, lugs en horizontale drop-outs) tegenover kan stellen wil ik wel een trade off doen

just make me an offer I can't refuse
Without a car(e)
42km (one way) commute

Gebruikersavatar
ott
Berichten:1823
Lid geworden op:ma jun 12, 2006 4:57 pm
Locatie:doesburg

Bericht door ott » za mei 10, 2008 2:45 pm

Gazelle champion del monde AB 58 cm, precies wat je vraagt
Is al fixed maar ik heb de onderdelen nog 8)
'genoten, mens, genoten dat heb ik! Seks is het niet, maar het lijkt er verdorie toch goed op'
Sport als levenskunst

Gebruikersavatar
Xquizit
Berichten:41
Lid geworden op:di apr 15, 2008 10:19 am
Locatie:Zeeuwsch Vlaanderen
Contacteer:

Bericht door Xquizit » za mei 10, 2008 7:43 pm

ott schreef:Gazelle champion del monde AB 58 cm, precies wat je vraagt
Is al fixed maar ik heb de onderdelen nog 8)
klinkt goed,

ik was daarnet bij mijn grootvader en vertelde hem over mijn plannen.
Hij zei "kom eens mee naar de garage"

Hij had er dozen vol fietsonderdelen staan waaronder veel naven, kransjes en ook veel wielen. ook een doos vol sturmey naven (zonder trommel)

ook een doos vol met blanke voorvorken (ook een aantal exotische modelletjes)

ik heb een fantastisch frame van hem gekregen van het merk 'De Commer', een fietsenbouwer uit Merksem (Antwerpen), die nog overigens nog steeds actief is (zijn zoon)
daar ga ik mijn stickers halen als ik mijn frame heb gespoten.

Ott, ik wil het CX frame wel ruilen tegen je gazelle fixie... laat maar iets weten
Without a car(e)
42km (one way) commute

Gebruikersavatar
Xquizit
Berichten:41
Lid geworden op:di apr 15, 2008 10:19 am
Locatie:Zeeuwsch Vlaanderen
Contacteer:

Bericht door Xquizit » za mei 10, 2008 8:44 pm

Afbeelding
dit is de nieuwe aanwinst

Afbeelding
funky! een big brother retro nummerplaat

Afbeelding
hopelijk kan ik deze stickers nog vinden, want de verflaag is niet meer in goede staat

Afbeelding
sugino cranks en dichte bb caps aan beide kanten

Afbeelding
dropouts met stelschroefje?

Afbeelding
de twee frames naast elkaar (ongeveer even groot)

Afbeelding
het CX frame heeft duidelijk meer ruimte, hoewel er op het blauwe frame ook plek zat is.
Without a car(e)
42km (one way) commute

Gebruikersavatar
Fry
Berichten:2466
Lid geworden op:di okt 22, 2002 3:57 pm

Bericht door Fry » zo mei 11, 2008 9:27 am

die stelschroefjes op de dropouts zijn heel gewoon hoor, zit op elke oudere racer.

B@se
Berichten:32
Lid geworden op:wo jun 06, 2007 3:58 pm

Bericht door B@se » di mei 13, 2008 9:57 pm

hi,
das:
Afbeelding

een plaatje om te laten zien dat je belasting hebt betaald (yep, ook voor den rijwielen betaalde je wegen belasting)

Wel fun zoiets.

Bas

Gebruikersavatar
Xquizit
Berichten:41
Lid geworden op:di apr 15, 2008 10:19 am
Locatie:Zeeuwsch Vlaanderen
Contacteer:

Bericht door Xquizit » wo mei 14, 2008 12:07 pm

B@se schreef:hi,
das:
een plaatje om te laten zien dat je belasting hebt betaald (yep, ook voor den rijwielen betaalde je wegen belasting)

Wel fun zoiets.

Bas
weet ik... taxplaatje en 1984 is ook wel trippy in een Orwell kind of way.
ik schroef het er weer op na de conversie... voor de retro feel
Without a car(e)
42km (one way) commute

Gebruikersavatar
Fred
Berichten:171
Lid geworden op:di jan 09, 2007 11:41 pm

Bericht door Fred » zo mei 18, 2008 10:40 pm

Die blauwe fiets is gaaf 8) , zou hem zeker niet gaan overspuiten oid.
De fiets helemaal poetsen met cleaner oid (wel oppassen met de decals) en dan de lak laten scannen en een lakstift op kleur laten maken, de ergste plekken bijwerken en dan alles in de blanke lak zetten.
Het gele stuurtape vervangen voor een oude kleur en alle alu polijsten. :D
Veel succes er mee, ben benieuwd naar de vorderingen.

Gebruikersavatar
Xquizit
Berichten:41
Lid geworden op:di apr 15, 2008 10:19 am
Locatie:Zeeuwsch Vlaanderen
Contacteer:

Bericht door Xquizit » ma mei 19, 2008 8:31 am

Ik had de blauwe fiets helemaal uit elkaar liggen, maar door een ongeval met mijn woon-werk fiets heb ik hem terug in elkaar moeten zetten... Ik moet zeggen dat hij lekker fietst. De shifters zijn er wel af en ik heb het derailleur kunnen recupereren als voorlopige kettingspanner, dus nu staat hij singlespeed gemonteerd.
het grootste sugino voorblad is er af en het kleinste kettingblad heeft ff in de Bref Power liggen weken... bling.

over het ongeval vrijdag: ik was gelukkig niet in fout. ben frontaal op een inhalende vespa geknald op een twee-richting fietspad. met een gecombineerde snelheid van om en bij de 80 km/u.
resultaat: fiets kaduuk
gekneusde dikke enkel en wat schaafwonden over mijn torso en knieeen
Het gebeurde onderweg naar mijn werk, dus is het een arbeidsongeval.
De dame op de scooter gaat mijn fiets volledig vergoeden.

Gisteren dus in een record tempo de blauwe fiets weer helemaal in elkaar gezet, want mij krijg je met geen stokken op een bus of in een auto ;)
de rooie stond nog helemaal gemonteerd, maar die moet net uit elkaar om verstuurd te worden, want ik ruil hem met iemand van dit forum.
Without a car(e)
42km (one way) commute

Gebruikersavatar
ott
Berichten:1823
Lid geworden op:ma jun 12, 2006 4:57 pm
Locatie:doesburg

Bericht door ott » ma mei 19, 2008 8:45 am

Xquizit schreef:Ik had de blauwe fiets helemaal uit elkaar liggen, maar door een ongeval met mijn woon-werk fiets heb ik hem terug in elkaar moeten zetten... Ik moet zeggen dat hij lekker fietst. De shifters zijn er wel af en ik heb het derailleur kunnen recupereren als voorlopige kettingspanner, dus nu staat hij singlespeed gemonteerd.
het grootste sugino voorblad is er af en het kleinste kettingblad heeft ff in de Bref Power liggen weken... bling.

over het ongeval vrijdag: ik was gelukkig niet in fout. ben frontaal op een inhalende vespa geknald op een twee-richting fietspad. met een gecombineerde snelheid van om en bij de 80 km/u.
resultaat: fiets kaduuk
gekneusde dikke enkel en wat schaafwonden over mijn torso en knieeen
Het gebeurde onderweg naar mijn werk, dus is het een arbeidsongeval.
De dame op de scooter gaat mijn fiets volledig vergoeden.

Gisteren dus in een record tempo de blauwe fiets weer helemaal in elkaar gezet, want mij krijg je met geen stokken op een bus of in een auto ;)
de rooie stond nog helemaal gemonteerd, maar die moet net uit elkaar om verstuurd te worden, want ik ruil hem met iemand van dit forum.
Altijd minder zo`n ongeluk, maar goed te horen dat jezelf niets hebt.

Beterschap van een zeker iemand van het forum ;)
'genoten, mens, genoten dat heb ik! Seks is het niet, maar het lijkt er verdorie toch goed op'
Sport als levenskunst

Gebruikersavatar
Xquizit
Berichten:41
Lid geworden op:di apr 15, 2008 10:19 am
Locatie:Zeeuwsch Vlaanderen
Contacteer:

Bericht door Xquizit » ma mei 19, 2008 8:53 am

ott schreef: Altijd minder zo`n ongeluk, maar goed te horen dat jezelf niets hebt.

Beterschap van een zeker iemand van het forum ;)
Hey thanks Ott!

ik ga straks naar de fietsenmaker voor een frame doos, want ik heb niks groters dan een schoendoos thuis.
ik zoek ook wat bubblewrap, zodat ie lekker veilig inpakt zit.
Het postkantoor is gelukkig vanuit mijn werkplaats een 90 meter wandelen.

cheers,

Sebas
Without a car(e)
42km (one way) commute

Gebruikersavatar
Xquizit
Berichten:41
Lid geworden op:di apr 15, 2008 10:19 am
Locatie:Zeeuwsch Vlaanderen
Contacteer:

Bericht door Xquizit » di mei 20, 2008 7:32 pm

was daarnet bij mijn grootvader aan het rommelen in de dozen met fietsonderdelen en toen vond ik dit:

een antieke fixed/freewheel flip flop naaf

Afbeelding
de freewheel kant

Afbeelding
het vaste kransje met lockring

ik heb nog niet geteld hoeveel gaats, maar het lijkt me wel en leuk restauratieprojectje.
Without a car(e)
42km (one way) commute

Gebruikersavatar
Xquizit
Berichten:41
Lid geworden op:di apr 15, 2008 10:19 am
Locatie:Zeeuwsch Vlaanderen
Contacteer:

Bericht door Xquizit » di mei 20, 2008 7:33 pm

dubbelpost
Without a car(e)
42km (one way) commute

Plaats reactie