Xt hub fixie

Fietsen zonder versnellingen. In samenwerking met singlespeed.nl

Moderators:JJ, Beheerders

hubertje

Bericht door hubertje » wo apr 02, 2008 6:18 am

Dat 1/16e verschil zal het nu niet doen kwestie van breken/niet breken denk ik. Tenzij je natuurlijk een 10mm as gebruikt..

Fry

Bericht door Fry » wo apr 02, 2008 9:17 am

voornaaf lagers zijn 25% kleiner dan achternaafl lagers. Achternaaflagers zijn 33% groter dan voornaaflagers. Toch wel een significant verschil volgens mij. Shimano heeft meestal gelijk wanneer het op zo een dingen aankomt.

didadunlop

Bericht door didadunlop » wo apr 02, 2008 9:26 am

ach ik maak me er niet zoveel zorgen om. En als het fout gaat kan je alles heel erg makkelijk vervangen voor weinig geld. Er zijn mensen die al meerdere jaren met deze oplossing fietsen.

Ik vind het fantastisch dat dingen op een andere manier worden gebruikt als waar ze voor bedoeld zijn en mensen zelf aanklooien om oplossingen te vinden. Juist die inventiviteit zorgt voor innovatie (zie de tomicogs etc). Hulde!
Ga verdomme met je crossmotor op een crossbaan rijden en niet op een MTB route! Asociale klojo.

dgmtc

Bericht door dgmtc » wo apr 02, 2008 10:11 am

ik was zo aan het denken...
theoretisch kun je op deze manier ook 2 cogs op een naaf zetten (dan wel best voor smalle ketting) met net genoeg spacers/washers ertussen (voor de ketting)... of zou dat teveel kracht op de schroeven zetten?

didadunlop

Bericht door didadunlop » wo apr 02, 2008 10:42 am

Denk dat je dan wel veel zijdelingskrachten op de bouten zet. Misschien moet je dan iets specifieks cncén waarbij de aanhechting in het midden zit en twee tandwielen uit een stuk worden gecnc'd. Lastig maar valt volgens mij wel te doen.

De surly Fixxer (om shimano naven te fixen) wordt ook afgeraden om te gebruiken met freewheel omdat er dan zijdelingsekrachten op het schroefdraad komen.

Idee is wel de White double freewheel met op de disczijde een tomicog. Dan heb je een triple. 1x fixed en double freewheel.
Ga verdomme met je crossmotor op een crossbaan rijden en niet op een MTB route! Asociale klojo.

sedatif

Bericht door sedatif » wo apr 02, 2008 2:10 pm

didadunlop schreef:Denk dat je dan wel veel zijdelingskrachten op de bouten zet. Misschien moet je dan iets specifieks cncén waarbij de aanhechting in het midden zit en twee tandwielen uit een stuk worden gecnc'd. Lastig maar valt volgens mij wel te doen.

De surly Fixxer (om shimano naven te fixen) wordt ook afgeraden om te gebruiken met freewheel omdat er dan zijdelingsekrachten op het schroefdraad komen.

Idee is wel de White double freewheel met op de disczijde een tomicog. Dan heb je een triple. 1x fixed en double freewheel.
ja! laten we zoveel mogelijk verzetten op een singlespeed gaan zetten! leuk! misschien kunnen we zelfs wel iets bedenken dat je tijdens het fietsen kan schakelen tussen al deze tandwielen!

hubertje

Bericht door hubertje » wo apr 02, 2008 2:16 pm

Whahaha! :lol:

didadunlop

Bericht door didadunlop » wo apr 02, 2008 3:28 pm

Juist die inventiviteit zorgt voor innovatie (zie de tomicogs etc).
En om maar met Sheldon Brown te spreken: Nothing exceeds like excess..:D

sedatif

Bericht door sedatif » wo apr 02, 2008 3:39 pm

voordat mensen de beroemde scarface uitspraak gaan opzoeken:

t means you are a failure unless you excessively succeed in what you are doing.

Gijsberg

Bericht door Gijsberg » wo apr 02, 2008 8:50 pm

didadunlop schreef:De surly Fixxer (om shimano naven te fixen) wordt ook afgeraden om te gebruiken met freewheel omdat er dan zijdelingsekrachten op het schroefdraad komen.

Welke schroefdraad bedoel je en voor welk doel wordt deze afgeraden? Ik heb namelijk een vastgelast shimano freewheel.
Doubt Kills Dreams

didadunlop

Bericht door didadunlop » wo apr 02, 2008 9:03 pm

de fixxer is bedoeld voor fixie kransjes. Die lijnen mooi uit in het midden van het schroefdraad. Bij een freewheel zal het "Kransje" een stukje rechts van het schroefdraad hangen. Als je dan ook nog eens een kromme kettinglijn hebt trek je zijdelings aan het schroefdraad. Alhoewel ik er weinig problemen van verwacht raden ze (surly) het wel af.

dgmtc

Bericht door dgmtc » wo apr 02, 2008 10:35 pm

sedatif schreef:
didadunlop schreef:Denk dat je dan wel veel zijdelingskrachten op de bouten zet. Misschien moet je dan iets specifieks cncén waarbij de aanhechting in het midden zit en twee tandwielen uit een stuk worden gecnc'd. Lastig maar valt volgens mij wel te doen.

ja! laten we zoveel mogelijk verzetten op een singlespeed gaan zetten! leuk! misschien kunnen we zelfs wel iets bedenken dat je tijdens het fietsen kan schakelen tussen al deze tandwielen!
;)

2 verzetten is hetzelfde als op een flipflop hub he...

sedatif

Bericht door sedatif » do apr 03, 2008 9:08 am

dgmtc schreef:
sedatif schreef:

;)

2 verzetten is hetzelfde als op een flipflop hub he...
hij heeft het over 3 verzetten, waarvan 2 aan 1 kant dus. Vind ik voor een singlespeed toch een beetje onzinnig. Het gaat er juist om dat je je verzet kiest zodat je overal kan fietsen. Niet nog eventjes je ketting verleggen om toch die berg beter op te kunnen. Maak dan een retrodirect.

Pieter!

Bericht door Pieter! » do apr 03, 2008 1:03 pm

sedatif schreef: ....3 verzetten, waarvan 2 aan 1 kant dus. Vind ik voor een singlespeed toch een beetje onzinnig. Het gaat er juist om dat je je verzet kiest zodat je overal kan fietsen. Niet nog eventjes je ketting verleggen om toch die berg beter op te kunnen. Maak dan een retrodirect.
Ja...retrodirect, lekker simpele oplossing ;) :D [/b]

sedatif

Bericht door sedatif » do apr 03, 2008 1:05 pm

Pieter! schreef:
sedatif schreef: ....3 verzetten, waarvan 2 aan 1 kant dus. Vind ik voor een singlespeed toch een beetje onzinnig. Het gaat er juist om dat je je verzet kiest zodat je overal kan fietsen. Niet nog eventjes je ketting verleggen om toch die berg beter op te kunnen. Maak dan een retrodirect.
Ja...retrodirect, lekker simpele oplossing ;) :D [/b]
simpeler dan 3 tandwielen op je XT hub vind ik, en je hebt dan tenminste iets speciaals, zonder schakelen en toch twee versnellingen

W0uter

Bericht door W0uter » do apr 03, 2008 1:17 pm

dgmtc schreef:ik was zo aan het denken...
theoretisch kun je op deze manier ook 2 cogs op een naaf zetten (dan wel best voor smalle ketting) met net genoeg spacers/washers ertussen (voor de ketting)... of zou dat teveel kracht op de schroeven zetten?
Er is al aan gedacht: http://www.londonfixiebike.co.uk/dualcog.html

Mijn cog van londonfixiebike doet het perfect! Mijn ketting loopt een stuk beter dan op mijn zelf gemaakte cog.

Fry

Bericht door Fry » vr apr 04, 2008 12:45 am

Los van alles, waarom verkies je een XT naaf boven een echte piste naaf ?

W0uter

Bericht door W0uter » vr apr 04, 2008 9:17 am

centjes, en een piste naaf kan een stuk slechter tegen kloteweer. De afdichting van een xt-naaf is veel beter.

Fry

Bericht door Fry » vr apr 04, 2008 10:29 pm

W0uter schreef:centjes, en een piste naaf kan een stuk slechter tegen kloteweer. De afdichting van een xt-naaf is veel beter.
Gewoon wekelijks je lagers opnieuw reinigen en smeren?

Pino

Bericht door Pino » za apr 05, 2008 6:24 am

Niet alleen zijn de kogels verschillend van voor- en achternaaf, de loopbanen lopen ook op een heel andere diameter. Het gaat waarschijnlijk wel draaien, maar niet lang.

@sph@ltdude
Contacteer:

Bericht door @sph@ltdude » za apr 05, 2008 10:14 am

Het geinige van die XT naven is dat die in de voornaaf juist wel dezelfde conussen (M10) en kogeltjes hebben als in de achternaaf, dus je hoeft alleen de as te vervangen.

Afbeelding
This ain't no sun tan, we got a mud tan!

ott

Bericht door ott » ma apr 28, 2008 11:07 am

Topic kick..

@ Dida: hoever ben je nu? of sta je de hele dagen tegen je big dummy op te rijden ;)

@ Wouter: Hoelang is de levertijd vam Londen Fixies?
'genoten, mens, genoten dat heb ik! Seks is het niet, maar het lijkt er verdorie toch goed op'
Sport als levenskunst

didadunlop

Bericht door didadunlop » ma apr 28, 2008 11:15 am

fixed!!!

Ik stop het wieltje af en toe in de RIG. Ga hem wel opnieuw inspaken met andere spaken. Lengte hiervan is niet goed en ongelijk. Daardoor loopt e.e.a. niet zo lekker.

Ik loop niet voortdurend tegen de Big Dummy aan te rijden. Zo groot is mijn schuurtje niet..:D

W0uter

Bericht door W0uter » ma apr 28, 2008 9:38 pm

Levertijd was anderhalve week ofzo. Volgens mij leverde hij uit voorraad. Het loopt nog steeds als een zonnetje trouwens!

no one

Bericht door no one » do aug 07, 2008 10:48 pm

Heeft iemand dit geintje ook met een gewone Deore M525 vooras geprobeerd. Zien er zo goed als identiek uit. Scheelt toch weer wat geld op een low-budget fixie.
Maar ik lees alleen maar over XT assen is daar een reden voor?

Plaats reactie