Xt hub fixie
Moderators:JJ, Beheerders
- didadunlop
ach ik maak me er niet zoveel zorgen om. En als het fout gaat kan je alles heel erg makkelijk vervangen voor weinig geld. Er zijn mensen die al meerdere jaren met deze oplossing fietsen.
Ik vind het fantastisch dat dingen op een andere manier worden gebruikt als waar ze voor bedoeld zijn en mensen zelf aanklooien om oplossingen te vinden. Juist die inventiviteit zorgt voor innovatie (zie de tomicogs etc). Hulde!
Ik vind het fantastisch dat dingen op een andere manier worden gebruikt als waar ze voor bedoeld zijn en mensen zelf aanklooien om oplossingen te vinden. Juist die inventiviteit zorgt voor innovatie (zie de tomicogs etc). Hulde!
Ga verdomme met je crossmotor op een crossbaan rijden en niet op een MTB route! Asociale klojo.
- didadunlop
Denk dat je dan wel veel zijdelingskrachten op de bouten zet. Misschien moet je dan iets specifieks cncén waarbij de aanhechting in het midden zit en twee tandwielen uit een stuk worden gecnc'd. Lastig maar valt volgens mij wel te doen.
De surly Fixxer (om shimano naven te fixen) wordt ook afgeraden om te gebruiken met freewheel omdat er dan zijdelingsekrachten op het schroefdraad komen.
Idee is wel de White double freewheel met op de disczijde een tomicog. Dan heb je een triple. 1x fixed en double freewheel.
De surly Fixxer (om shimano naven te fixen) wordt ook afgeraden om te gebruiken met freewheel omdat er dan zijdelingsekrachten op het schroefdraad komen.
Idee is wel de White double freewheel met op de disczijde een tomicog. Dan heb je een triple. 1x fixed en double freewheel.
Ga verdomme met je crossmotor op een crossbaan rijden en niet op een MTB route! Asociale klojo.
ja! laten we zoveel mogelijk verzetten op een singlespeed gaan zetten! leuk! misschien kunnen we zelfs wel iets bedenken dat je tijdens het fietsen kan schakelen tussen al deze tandwielen!didadunlop schreef:Denk dat je dan wel veel zijdelingskrachten op de bouten zet. Misschien moet je dan iets specifieks cncén waarbij de aanhechting in het midden zit en twee tandwielen uit een stuk worden gecnc'd. Lastig maar valt volgens mij wel te doen.
- didadunlop
didadunlop schreef:De surly Fixxer (om shimano naven te fixen) wordt ook afgeraden om te gebruiken met freewheel omdat er dan zijdelingsekrachten op het schroefdraad komen.
Welke schroefdraad bedoel je en voor welk doel wordt deze afgeraden? Ik heb namelijk een vastgelast shimano freewheel.
Doubt Kills Dreams
- didadunlop
de fixxer is bedoeld voor fixie kransjes. Die lijnen mooi uit in het midden van het schroefdraad. Bij een freewheel zal het "Kransje" een stukje rechts van het schroefdraad hangen. Als je dan ook nog eens een kromme kettinglijn hebt trek je zijdelings aan het schroefdraad. Alhoewel ik er weinig problemen van verwacht raden ze (surly) het wel af.
sedatif schreef:ja! laten we zoveel mogelijk verzetten op een singlespeed gaan zetten! leuk! misschien kunnen we zelfs wel iets bedenken dat je tijdens het fietsen kan schakelen tussen al deze tandwielen!didadunlop schreef:Denk dat je dan wel veel zijdelingskrachten op de bouten zet. Misschien moet je dan iets specifieks cncén waarbij de aanhechting in het midden zit en twee tandwielen uit een stuk worden gecnc'd. Lastig maar valt volgens mij wel te doen.

2 verzetten is hetzelfde als op een flipflop hub he...
hij heeft het over 3 verzetten, waarvan 2 aan 1 kant dus. Vind ik voor een singlespeed toch een beetje onzinnig. Het gaat er juist om dat je je verzet kiest zodat je overal kan fietsen. Niet nog eventjes je ketting verleggen om toch die berg beter op te kunnen. Maak dan een retrodirect.dgmtc schreef:sedatif schreef:ja! laten we zoveel mogelijk verzetten op een singlespeed gaan zetten! leuk! misschien kunnen we zelfs wel iets bedenken dat je tijdens het fietsen kan schakelen tussen al deze tandwielen!didadunlop schreef:Denk dat je dan wel veel zijdelingskrachten op de bouten zet. Misschien moet je dan iets specifieks cncén waarbij de aanhechting in het midden zit en twee tandwielen uit een stuk worden gecnc'd. Lastig maar valt volgens mij wel te doen.
2 verzetten is hetzelfde als op een flipflop hub he...
Ja...retrodirect, lekker simpele oplossingsedatif schreef: ....3 verzetten, waarvan 2 aan 1 kant dus. Vind ik voor een singlespeed toch een beetje onzinnig. Het gaat er juist om dat je je verzet kiest zodat je overal kan fietsen. Niet nog eventjes je ketting verleggen om toch die berg beter op te kunnen. Maak dan een retrodirect.

simpeler dan 3 tandwielen op je XT hub vind ik, en je hebt dan tenminste iets speciaals, zonder schakelen en toch twee versnellingenPieter! schreef:Ja...retrodirect, lekker simpele oplossingsedatif schreef: ....3 verzetten, waarvan 2 aan 1 kant dus. Vind ik voor een singlespeed toch een beetje onzinnig. Het gaat er juist om dat je je verzet kiest zodat je overal kan fietsen. Niet nog eventjes je ketting verleggen om toch die berg beter op te kunnen. Maak dan een retrodirect.![]()
[/b]
Er is al aan gedacht: http://www.londonfixiebike.co.uk/dualcog.htmldgmtc schreef:ik was zo aan het denken...
theoretisch kun je op deze manier ook 2 cogs op een naaf zetten (dan wel best voor smalle ketting) met net genoeg spacers/washers ertussen (voor de ketting)... of zou dat teveel kracht op de schroeven zetten?
Mijn cog van londonfixiebike doet het perfect! Mijn ketting loopt een stuk beter dan op mijn zelf gemaakte cog.
- @sph@ltdude
- Contacteer:
Het geinige van die XT naven is dat die in de voornaaf juist wel dezelfde conussen (M10) en kogeltjes hebben als in de achternaaf, dus je hoeft alleen de as te vervangen.

This ain't no sun tan, we got a mud tan!
- didadunlop
fixed!!!
Ik stop het wieltje af en toe in de RIG. Ga hem wel opnieuw inspaken met andere spaken. Lengte hiervan is niet goed en ongelijk. Daardoor loopt e.e.a. niet zo lekker.
Ik loop niet voortdurend tegen de Big Dummy aan te rijden. Zo groot is mijn schuurtje niet..
Ik stop het wieltje af en toe in de RIG. Ga hem wel opnieuw inspaken met andere spaken. Lengte hiervan is niet goed en ongelijk. Daardoor loopt e.e.a. niet zo lekker.
Ik loop niet voortdurend tegen de Big Dummy aan te rijden. Zo groot is mijn schuurtje niet..