vragen over low budget bike
Moderators:JJ, Beheerders
Kijk eens op www.fietspunt.nl.Tinus schreef:Ik heb gisteren ook een oude racer op de kop kunnen tikken en die wil ik ook naar terugtraprem ombouwen.
Wat voor achtertandwiel kun je op zo'n shimano naaf kwijt en hoeveel tands is die?
“Its amazing how the World begins to change through the eyes of a cup of coffee!!â€
- @sph@ltdude
- Contacteer:
Probeer www.allesvoordefiets.nl eens, die verkopen ook kransjes voor remnaven. Weet alleen niet wat voor kransje er precies op zo'n terugtrapnaaf moet...
This ain't no sun tan, we got a mud tan!
lowbudgetbike
Neem geen favorite-naaf maar een shimano remnaaf,36 gaats.invlechten is een sinicure die je jezelf puur op gevoel moet aanleren,duurt wel even.kies in ieder geval voor een kruis over 3 spaakpatroon.succes
Re: lowbudgetbike
Op de site van m-gineering en van sheldon brown staat tot in detail beschreven hoe je dat moet doen, zelf leren is niet te doen.RASTAMAN schreef:Neem geen favorite-naaf maar een shimano remnaaf,36 gaats.invlechten is een sinicure die je jezelf puur op gevoel moet aanleren,duurt wel even.kies in ieder geval voor een kruis over 3 spaakpatroon.succes
Ik heb hier een oude locomotive damesfiets staan die ongeveer een week voor de deur stond zonder voorwiel en met lekke achterband. Die heb ik maar binnengehaald onder het motto "propere buurt".
Die heb ik een beetje slordig geschilderd (niet goed ontvet, en vork+ headset niet uitgehaald maar afgeplakt) maar is toch aardig gelukt. net goed genoeg om aan het station te zetten.
Het stuur heb ik geflipt om wat verder en dieper te zitten, en ik heb er een shimano remnaaf ingestoken. Nu ben ik bezig met een oud Bertin frame. inclusief vork met chroom onderpoten, en chromen chain & seat stays (deels chroom) er staat nu wel nog een bagagedrager op, en veel te veel nokjes, amar dat kan ik verhelpen.
en nu ga ik slapen, want ik ben al veel te lang op, en m'n tekst die ik net getyped heb trekt op nie veel :p
Die heb ik een beetje slordig geschilderd (niet goed ontvet, en vork+ headset niet uitgehaald maar afgeplakt) maar is toch aardig gelukt. net goed genoeg om aan het station te zetten.
Het stuur heb ik geflipt om wat verder en dieper te zitten, en ik heb er een shimano remnaaf ingestoken. Nu ben ik bezig met een oud Bertin frame. inclusief vork met chroom onderpoten, en chromen chain & seat stays (deels chroom) er staat nu wel nog een bagagedrager op, en veel te veel nokjes, amar dat kan ik verhelpen.
en nu ga ik slapen, want ik ben al veel te lang op, en m'n tekst die ik net getyped heb trekt op nie veel :p
Wat ook leuk is, behalve fixed, SS of terug trap rem,
is de Retro direct drive! Vooruit trappen in een lekker tempo,
bergje op? gewoon achteruit trappen!

http://en.wikipedia.org/wiki/Retro-Direct
is de Retro direct drive! Vooruit trappen in een lekker tempo,
bergje op? gewoon achteruit trappen!

http://en.wikipedia.org/wiki/Retro-Direct
- JJ
- Forumbeheerder
- Contacteer:
Hey Oz, heb je ook een closeup van die achternaaf/freewheels?
JJ
JJ
Justpedal Bikeshop: Your alternative bikeshop!
naaf maken voor een retro direct drive:
Benodigheden
oude (race)fiets naaf met schroefdraad
bottom bracket cup
2 verschillende single speed freewheels.
lock ringen.
Draai eerst een lockring op de naaf van het wiel,
(dit zodat het kransje net over het schroefdraad gaat vallen).
draai het eerste freewheel kransje erop. (zorg dat deze net over het schroefdraad steekt. Draai de bb cup in het nog overstekende gedeelte.
Draai vervolgens de andere freewheel tandwiel erop.
Klaar is kees
Nu heb je een achterwiel met twee tandwielen.
Benodigheden
bottom bracket cup
lock ringen.
draai het eerste freewheel kransje erop. (zorg dat deze net over het schroefdraad steekt. Draai de bb cup in het nog overstekende gedeelte.
Klaar is kees

- JJ
- Forumbeheerder
- Contacteer:
Ben ik de enige waarbij het nu nog niet duidelijk is?
Ik heb er inderdaad nog niet gegoogled, maar zonder plaatjes gaat het met deze beschrijving bij MIJ niet vallen vrees ik
JJ
Ik heb er inderdaad nog niet gegoogled, maar zonder plaatjes gaat het met deze beschrijving bij MIJ niet vallen vrees ik

JJ
- JJ
- Forumbeheerder
- Contacteer:
Het systeem is duidelijk, maar hoe krijg je zonder veel kunst en vliegwerk twee freewheels op die naaf...
Niet dat ik het perse direkt wil proberen, maar ben gewoon nieuwsgierig
JJ
Niet dat ik het perse direkt wil proberen, maar ben gewoon nieuwsgierig

JJ
- didadunlop
ah je gebruikt de BB cup als langer schroefdraad. DWZ: Het eerste freewheel draai je niet volledig op de naaf (dit doordat er een lockring als spacer tussenzit), dan draai je de BBcup geheel door het andere freewheel heen en dat geheel draai je in het uistekende gedeelte van je eerste freewheel. Je gebruikt je eerste freewheel als koppeling tussen naaf schroefdraad en BBcup schroefdraad en je tweede freewheel zit volledig op je BBcup.naaf maken voor een retro direct drive:
Benodigheden
bottom bracket cup
lock ringen.
Klaar is kees Nu heb je een achterwiel met twee tandwielen.
(zonder foto's is dit bijna niet uit te leggen).
Ga verdomme met je crossmotor op een crossbaan rijden en niet op een MTB route! Asociale klojo.
- didadunlop